Topp tre:
Springbank 12
AnCnoc 16
Arran 14
Det er noe med Springbank. En av kommentarene var: Dæven, detta var en "raggette" whisky. Til tross for at den er lagret 12 år, så fremstår den som en god del "eldre".
Springbank er nok ikke for alle, men når man har smakt en del forskjellige whiskyer, så er det mange av oss som får en forkjærlighet for dette merket.
Når det gjaldt Smögen, var det delte meninger. Noen likte den veldig godt, mens andre synes den var uferdig/litt rå.
Det er det som er litt av greia, at det blir diskusjoner.
Alt i alt en hyggelig kveld.
Herligt at se 2 af mine favoritter (Springbank og Arran) i top 3
Så vil jeg klart anbefale denne, som jeg lige er gået ombord i, den er "kun" 10 år, men den smager helt fantastisk:
Vis vedlegget 509056
Den Arran var på én og samme tid god og en skuffelse.
Den er god med sin tønnesmak, full av vanilje, og litt oljete preg. (En kan sikkert finne mange andre smaker om en er lyrisk nok. Jeg har liten tiltro til de fjorten lukter og smaker som ofte omtales - jeg evner de ikke.) Men her synes jeg det hele er ganske enkelt - jeg skal tvinges med pistol for å bedrive lyrikk om kompleksitetens ingredienser -, og ettersmaken - altså at den henger i - blir for kort.
Den er god å drikke! Forsvarer nesten prisen. Rosen som det store er meg fremmed.
Det er for det meste innen whisky nå for tiden, mye markedsføring.
Ærlig nok herr Dr, men som de er inne på er nok eders smaksløker någet avslepet.
Det haver kanskje blivet inntaget for meget av de sterk lutrende væsker fra det skotske og irske øyarkipelet, slik at røk, tjære og tovrester har tilsmusset de finsensoriske smaksløkene for meget, og derav ikke detekterer de finere subtile nyanser? Som kjent er jeg selv någet tander hva røk, tjære og torvmyr i drammen angår.
Arran 14 YO har et subtilt nyansert spekter av smaker i min gane (om det da er den de utaler dem om?) som gjør seg godt med en litt kraftig sort øl ved siden av. Og ikke og forglemme 3 dråper vievann i drammen, godt innblandet før avnytelse.
Smagen er forskjellig, og slig må der være.
Ad markedsføring for whisky, er man svært så enig med doktoren.
Der selges meget søl, kun til beruselse, og ikke til berigelse av nydelse og gode minder.