Mat, drikke og røyk Whisky

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • D

    Danke

    Gjest
    Dag-Kristian prøver ny øl og nytt whisky glass... [emoji4]
    Ikke sett før, ok? Tang og tare og røyk?
    Alle Laphroaig har kraftig røyk og sjø ja...

    Men denne er litt rund og søt i tillegg, aner litt frukt og endel rancio, men sef er det også tang tare og røyk også.

    Søt frukt up front i munn, så kraftig røyk når du svelger, salt og lang rancio i finishen.

    Den første smaken, Drammen er dog best... Den demper seg litt i røyk etter åpnet flaske. Såkalt lufting oksidasjon...
     
    Sist redigert:

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.705
    Antall liker
    7.947
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Kjøpte whiskyglasa som dei brukte til prøvesmakinga på Highland Park. Tulipanglas, i prinsippet like konjakkglas. Funkar veldig godt når du skal samanlikne ymse drykkar. Ikkje plass til is, sjølvsagt. Og innsnevra på toppen, slik at det ikkje dunstar bort dyre dråpar....fint for sunnmøringar og liknande.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.855
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Ser bra ut!
    God fornøyelse, tipper jeg hadde valgt Glenfarclas...

    Mvh
    OMF
     
    U

    utgatt30242

    Gjest
    Har snart 30 års dag, trenger en god whisky

    Har vært borti jameson, beam, crown, daniels

    Skal også ha meg sigar[emoji108]

    Forslag? Ikke koste skjorta da hehe

    mvh
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.515
    Antall liker
    9.283
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Har snart 30 års dag, trenger en god whisky

    Har vært borti jameson, beam, crown, daniels

    Skal også ha meg sigar[emoji108]

    Forslag? Ikke koste skjorta da hehe

    mvh
    Hvis du vil unngå, røyk, salt, tang, torv og det som preger en Islay så ville jeg prøvd denne; Lettdrikkelig som en Jameson, men mye mer kompleks med flere spennende smaker, men ikke for søt som f.eks. Monkey Shoulder.

    https://www.vinmonopolet.no/vmp/Land/Skottland/Balvenie-Doublewood-12-YO/p/3021801
    balvenie-doublewood-12-year-old-whisky.jpg
     
    D

    Danke

    Gjest
    Har snart 30 års dag, trenger en god whisky

    Har vært borti jameson, beam, crown, daniels

    Skal også ha meg sigar[emoji108]

    Forslag? Ikke koste skjorta da hehe

    mvh
    Denne er gammel og sherryed og koster ikke skjorta..
    Eller jo koster litt mer enn en fin skjorte. ;)
    Screenshot_20180915-104915.jpg
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.161
    Antall liker
    4.327
    Torget vurderinger
    1
    Har snart 30 års dag, trenger en god whisky

    Har vært borti jameson, beam, crown, daniels

    Skal også ha meg sigar[emoji108]

    Forslag? Ikke koste skjorta da hehe

    mvh
    Hvilken retning på smaksrikdommen ønsker du å gå ? teste ut ? foretrekker ?

    «Hår på brystet» - Laphroaig, Lagavulin
    «Passer til alle whiskyganer» - std Highland Park, Bowmore, Cragganmore, Talisker
    «Frøkenwhisky» - Glenkinchie, Glenmorangie

    mvh
    KJ
     
    D

    Danke

    Gjest
    Om du kan dra til Sverige feks så anbefaler jeg Bowmore 15.

    Den har litt røyk, men er veldig midt imellom sødme og røyk.

    Ca 500 elns.


    Hva slags Sigar er det du skal ha?

    Vært fan av cubanere og makedonske..

    Men lenge siden nå.

    Beste sigar jeg hadde var en boks makedoniske Amero Fat Duck. Men en annen er cubanske Partagas Serie D No 4
     
    U

    utgatt30242

    Gjest
    Har snart 30 års dag, trenger en god whisky

    Har vært borti jameson, beam, crown, daniels

    Skal også ha meg sigar[emoji108]

    Forslag? Ikke koste skjorta da hehe

    mvh
    Hvilken retning på smaksrikdommen ønsker du å gå ? teste ut ? foretrekker ?

    «Hår på brystet» - Laphroaig, Lagavulin
    «Passer til alle whiskyganer» - std Highland Park, Bowmore, Cragganmore, Talisker
    «Frøkenwhisky» - Glenkinchie, Glenmorangie

    mvh
    KJ
    Jeg vet nok ikke helt hva jeg liker egentlig, men har foretrukket jameson og beam pga lettdrikkelighet. Jeg drikker whisky ren dog. Kommer hjem fra jobb onsdag, da skal det tas en brun en og sigar på balkongen med noe god musikk

    mvh
     
    U

    utgatt30242

    Gjest
    Usikker på røk, mener jeg har vært borti noe slikt, men det var for langt ut på kvelden til å huske skikkelig. Hadde visstnok et artig kallenavn på det, kan det ha vært famous goose?
    Om du kan dra til Sverige feks så anbefaler jeg Bowmore 15.

    Den har litt røyk, men er veldig midt imellom sødme og røyk.

    Ca 500 elns.
    mvh
     
    U

    utgatt30242

    Gjest
    Fant ei sjappe på nett, tenkte å skaffe meg humidorpakke hos sørensen. Vil nok ha noe cubansk. Bor i stavanger forresten

    mvh
     

    Holmium

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.444
    Antall liker
    784
    Torget vurderinger
    5
    Kanskje en whisky kan hjelpe meg med å avgjøre om der er Spendor SP100R eller Franco Serblin Accordo som skal få bli stående.
    Tøffe valg her i livet.

    C0B8FEB8-A7B9-460B-B925-318799F3FAC3.jpg
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.622
    Antall liker
    931
    Du blir bare 30 år. Cigar : en Davidoff Whisky: Oban
     
    D

    Danke

    Gjest
    Til 30 årsdagen anbefaler jeg at du unner deg en single malt.

    Eventuelt en aldersbestemt blend. Feks gåsa eller Johnny walker.

    Liker du irsk som jameson så anbefaler jeg Tullamore Dew 12 years.

    Den tror/vet jeg passer ypperlig med en god sigar.

    Jeg drakk som regel søt Cognac eller whisky sammen med sigar.

    Det er noen som foretrekker røyk whisky til sigar også.

    Men jeg foretrekker nevnte til.

    En gammel bourbon kan også funke.

    Men det beste er nok det sigarrøykerne velger selv i sigarland. Og det er en gammel brun rom.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.161
    Antall liker
    4.327
    Torget vurderinger
    1
    ...
    Jeg vet nok ikke helt hva jeg liker egentlig, men har foretrukket jameson og beam pga lettdrikkelighet. Jeg drikker whisky ren dog. Kommer hjem fra jobb onsdag, da skal det tas en brun en og sigar på balkongen med noe god musikk

    mvh
    Med tanke på Jameson lurer jeg på om Bushmills, Blackbush og / eller Auchentoshan kan falle i din smak. De er alle sammen trippeldestillerte. Auchentoshan er fra like uten for Glasgow, mens Bushmills/Blackbush er fra Nord-Irland.

    mvh
    KJ
     
    D

    Danke

    Gjest
    Åh de nydelige elegante Riedel glassene.
    Eminent på smakstest. Bøyingen i toppen gjør dette .
     
    D

    Danke

    Gjest
    Denne rom anbefaler jeg. Litt mye sukkerboisse i den, men perfekt med sigar.

    Screenshot_20180915-231635.jpg

    Ellers en gammel irske eller single malt søt.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.515
    Antall liker
    9.283
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Har snart 30 års dag, trenger en god whisky

    Har vært borti jameson, beam, crown, daniels

    Skal også ha meg sigar[emoji108]

    Forslag? Ikke koste skjorta da hehe

    mvh
    Hvis du vil unngå, røyk, salt, tang, torv og det som preger en Islay så ville jeg prøvd denne; Lettdrikkelig som en Jameson, men mye mer kompleks med flere spennende smaker, men ikke for søt som f.eks. Monkey Shoulder.

    https://www.vinmonopolet.no/vmp/Land/Skottland/Balvenie-Doublewood-12-YO/p/3021801
    Vis vedlegget 508751
    Her er hva gutta hos Masters of Malt skriver om mitt forslag;
    Tasting Note by The Chaps at Master of Malt

    Nose: Gristy, supple nuttiness intertwined with spices. Honeyed sultanas and grapes. Hugely inviting.

    Palate: Sweet with good body. The bourbon characters develop; gentle spice with a little vanilla, a hint of balancing peat lurking quietly in the substrata. Dried fruit too, combining with nuts, nutmeg, cinnamon, back into the bourbon notes - so well integrated.

    Finish: Spicy, slightly drying, still sweet.

    Overall: A classic, always a pleasure to revisit. (This is also a single malt with the ability to convert a non-whisky drinker with its deliciousness...)

    Det er da litt merkelig at vår norske flyktning i Strømstad begynner å anbefale rom i en whiskytråd.....
     
    D

    Danke

    Gjest
    Har snart 30 års dag, trenger en god whisky

    Har vært borti jameson, beam, crown, daniels

    Skal også ha meg sigar[emoji108]

    Forslag? Ikke koste skjorta da hehe

    mvh
    Hvis du vil unngå, røyk, salt, tang, torv og det som preger en Islay så ville jeg prøvd denne; Lettdrikkelig som en Jameson, men mye mer kompleks med flere spennende smaker, men ikke for søt som f.eks. Monkey Shoulder.

    https://www.vinmonopolet.no/vmp/Land/Skottland/Balvenie-Doublewood-12-YO/p/3021801
    Vis vedlegget 508751
    Her er hva gutta hos Masters of Malt skriver om mitt forslag;
    Tasting Note by The Chaps at Master of Malt

    Nose: Gristy, supple nuttiness intertwined with spices. Honeyed sultanas and grapes. Hugely inviting.

    Palate: Sweet with good body. The bourbon characters develop; gentle spice with a little vanilla, a hint of balancing peat lurking quietly in the substrata. Dried fruit too, combining with nuts, nutmeg, cinnamon, back into the bourbon notes - so well integrated.

    Finish: Spicy, slightly drying, still sweet.

    Overall: A classic, always a pleasure to revisit. (This is also a single malt with the ability to convert a non-whisky drinker with its deliciousness...)

    Det er da litt merkelig at vår norske flyktning i Strømstad begynner å anbefale rom i en whiskytråd.....
    Litt offtopic må vi tåle..

    Rom er jo et greit valg...

    Jeg drakk sjelden whisky til sigar. Gikk mer i Cognac, Armagnac og rom.


    Om man ser etter en passende whisky, så anbefaler jeg en som er litt søt og godt lagret.

    30 år synes jeg man skal unne seg noe mellom 15 og 18 år.

    Det skjer bare en gang.
     
    D

    Danke

    Gjest
    Denne er et godt kjøp, 14 år..

    Jeg kjenner Arran, og 10 åringen deres er etter min mening den beste 10-12 åring jeg har smakt.

    Screenshot_20180916-105824.jpg
     
    A

    Avgatt19087

    Gjest
    Da er det klappet og klart for whiskysmaking. Her er kandidatene:
    Vis vedlegget 508673

    Og hvit duk må vi ha:
    Vis vedlegget 508675
    Og dommeren sier?
    Topp tre:
    Springbank 12
    AnCnoc 16
    Arran 14

    Det er noe med Springbank. En av kommentarene var: Dæven, detta var en "raggette" whisky. Til tross for at den er lagret 12 år, så fremstår den som en god del "eldre".
    Springbank er nok ikke for alle, men når man har smakt en del forskjellige whiskyer, så er det mange av oss som får en forkjærlighet for dette destilleriet.

    Når det gjaldt Smögen, var det delte meninger. Noen likte den veldig godt, mens andre synes den var uferdig/litt rå.
    Det er det som er litt av greia, at det blir diskusjoner.
    Alt i alt en hyggelig kveld.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Lars DK

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.07.2007
    Innlegg
    211
    Antall liker
    184
    Sted
    Danmark
    Torget vurderinger
    12
    Da er det klappet og klart for whiskysmaking. Her er kandidatene:
    Vis vedlegget 508673

    Og hvit duk må vi ha:
    Vis vedlegget 508675
    Og dommeren sier?
    Topp tre:
    Springbank 12
    AnCnoc 16
    Arran 14

    Det er noe med Springbank. En av kommentarene var: Dæven, detta var en "raggette" whisky. Til tross for at den er lagret 12 år, så fremstår den som en god del "eldre".
    Springbank er nok ikke for alle, men når man har smakt en del forskjellige whiskyer, så er det mange av oss som får en forkjærlighet for dette merket.

    Når det gjaldt Smögen, var det delte meninger. Noen likte den veldig godt, mens andre synes den var uferdig/litt rå.
    Det er det som er litt av greia, at det blir diskusjoner.
    Alt i alt en hyggelig kveld.
    Herligt at se 2 af mine favoritter (Springbank og Arran) i top 3 :)

    Så vil jeg klart anbefale denne, som jeg lige er gået ombord i, den er "kun" 10 år, men den smager helt fantastisk:

    DSC_0006.jpg
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Da er det klappet og klart for whiskysmaking. Her er kandidatene:
    Vis vedlegget 508673

    Og hvit duk må vi ha:
    Vis vedlegget 508675
    Og dommeren sier?
    Topp tre:
    Springbank 12
    AnCnoc 16
    Arran 14

    Det er noe med Springbank. En av kommentarene var: Dæven, detta var en "raggette" whisky. Til tross for at den er lagret 12 år, så fremstår den som en god del "eldre".
    Springbank er nok ikke for alle, men når man har smakt en del forskjellige whiskyer, så er det mange av oss som får en forkjærlighet for dette merket.

    Når det gjaldt Smögen, var det delte meninger. Noen likte den veldig godt, mens andre synes den var uferdig/litt rå.
    Det er det som er litt av greia, at det blir diskusjoner.
    Alt i alt en hyggelig kveld.
    Herligt at se 2 af mine favoritter (Springbank og Arran) i top 3 :)

    Så vil jeg klart anbefale denne, som jeg lige er gået ombord i, den er "kun" 10 år, men den smager helt fantastisk:

    Vis vedlegget 509056
    Den Arran var på én og samme tid god og en skuffelse.
    Den er god med sin tønnesmak, full av vanilje, og litt oljete preg. (En kan sikkert finne mange andre smaker om en er lyrisk nok. Jeg har liten tiltro til de fjorten lukter og smaker som ofte omtales - jeg evner de ikke.) Men her synes jeg det hele er ganske enkelt - jeg skal tvinges med pistol for å bedrive lyrikk om kompleksitetens ingredienser -, og ettersmaken - altså at den henger i - blir for kort.

    Den er god å drikke! Forsvarer nesten prisen. Rosen som det store er meg fremmed.

    Det er for det meste innen whisky nå for tiden, mye markedsføring.
     
    Sist redigert:
    D

    Danke

    Gjest
    Vel har smakt endel single malt.. Som oftest går det i røyk.

    Men Arran 10 er en av de beste 10 åringene jeg har smakt.

    Det betyr god råvare gode fat, og sannsynligvis endel eldre bestand deler enn 10 år.

    Men ting kan sef endre seg.
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.426
    Antall liker
    12.999
    Topp tre:
    Springbank 12
    AnCnoc 16
    Arran 14

    Det er noe med Springbank. En av kommentarene var: Dæven, detta var en "raggette" whisky. Til tross for at den er lagret 12 år, så fremstår den som en god del "eldre".
    Springbank er nok ikke for alle, men når man har smakt en del forskjellige whiskyer, så er det mange av oss som får en forkjærlighet for dette merket.

    Når det gjaldt Smögen, var det delte meninger. Noen likte den veldig godt, mens andre synes den var uferdig/litt rå.
    Det er det som er litt av greia, at det blir diskusjoner.
    Alt i alt en hyggelig kveld.
    Herligt at se 2 af mine favoritter (Springbank og Arran) i top 3 :)

    Så vil jeg klart anbefale denne, som jeg lige er gået ombord i, den er "kun" 10 år, men den smager helt fantastisk:

    Vis vedlegget 509056
    Den Arran var på én og samme tid god og en skuffelse.
    Den er god med sin tønnesmak, full av vanilje, og litt oljete preg. (En kan sikkert finne mange andre smaker om en er lyrisk nok. Jeg har liten tiltro til de fjorten lukter og smaker som ofte omtales - jeg evner de ikke.) Men her synes jeg det hele er ganske enkelt - jeg skal tvinges med pistol for å bedrive lyrikk om kompleksitetens ingredienser -, og ettersmaken - altså at den henger i - blir for kort.

    Den er god å drikke! Forsvarer nesten prisen. Rosen som det store er meg fremmed.

    Det er for det meste innen whisky nå for tiden, mye markedsføring.
    Ærlig nok herr Dr, men som de er inne på er nok eders smaksløker någet avslepet.
    Det haver kanskje blivet inntaget for meget av de sterk lutrende væsker fra det skotske og irske øyarkipelet, slik at røk, tjære og tovrester har tilsmusset de finsensoriske smaksløkene for meget, og derav ikke detekterer de finere subtile nyanser? Som kjent er jeg selv någet tander hva røk, tjære og torvmyr i drammen angår.

    Arran 14 YO har et subtilt nyansert spekter av smaker i min gane (om det da er den de utaler dem om?) som gjør seg godt med en litt kraftig sort øl ved siden av. Og ikke og forglemme 3 dråper vievann i drammen, godt innblandet før avnytelse.

    Smagen er forskjellig, og slig må der være.

    Ad markedsføring for whisky, er man svært så enig med doktoren.
    Der selges meget søl, kun til beruselse, og ikke til berigelse av nydelse og gode minder.
     
    A

    Avgatt19087

    Gjest
    Weblansering på Bolaget torsdag 20. sept. Den dobbeltdestillerte Longrow fra Springbank. Først lagret i 7 år på first fill Bourbon Hogsheads. Så 9 år på Chardonnayfat. Single cask for Sverige. Det gledes.
    D304FFDC-5EE8-4344-B816-4EFA7EE10F09.jpg
     

    Lars DK

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.07.2007
    Innlegg
    211
    Antall liker
    184
    Sted
    Danmark
    Torget vurderinger
    12
    Topp tre:
    Springbank 12
    AnCnoc 16
    Arran 14

    Det er noe med Springbank. En av kommentarene var: Dæven, detta var en "raggette" whisky. Til tross for at den er lagret 12 år, så fremstår den som en god del "eldre".
    Springbank er nok ikke for alle, men når man har smakt en del forskjellige whiskyer, så er det mange av oss som får en forkjærlighet for dette merket.

    Når det gjaldt Smögen, var det delte meninger. Noen likte den veldig godt, mens andre synes den var uferdig/litt rå.
    Det er det som er litt av greia, at det blir diskusjoner.
    Alt i alt en hyggelig kveld.
    Herligt at se 2 af mine favoritter (Springbank og Arran) i top 3 :)

    Så vil jeg klart anbefale denne, som jeg lige er gået ombord i, den er "kun" 10 år, men den smager helt fantastisk:

    Vis vedlegget 509056
    Den Arran var på én og samme tid god og en skuffelse.
    Den er god med sin tønnesmak, full av vanilje, og litt oljete preg. (En kan sikkert finne mange andre smaker om en er lyrisk nok. Jeg har liten tiltro til de fjorten lukter og smaker som ofte omtales - jeg evner de ikke.) Men her synes jeg det hele er ganske enkelt - jeg skal tvinges med pistol for å bedrive lyrikk om kompleksitetens ingredienser -, og ettersmaken - altså at den henger i - blir for kort.

    Den er god å drikke! Forsvarer nesten prisen. Rosen som det store er meg fremmed.

    Det er for det meste innen whisky nå for tiden, mye markedsføring.
    Ærlig nok herr Dr, men som de er inne på er nok eders smaksløker någet avslepet.
    Det haver kanskje blivet inntaget for meget av de sterk lutrende væsker fra det skotske og irske øyarkipelet, slik at røk, tjære og tovrester har tilsmusset de finsensoriske smaksløkene for meget, og derav ikke detekterer de finere subtile nyanser? Som kjent er jeg selv någet tander hva røk, tjære og torvmyr i drammen angår.

    Arran 14 YO har et subtilt nyansert spekter av smaker i min gane (om det da er den de utaler dem om?) som gjør seg godt med en litt kraftig sort øl ved siden av. Og ikke og forglemme 3 dråper vievann i drammen, godt innblandet før avnytelse.

    Smagen er forskjellig, og slig må der være.

    Ad markedsføring for whisky, er man svært så enig med doktoren.
    Der selges meget søl, kun til beruselse, og ikke til berigelse av nydelse og gode minder.
    Tror det er den på billedet han hentyder til :) Isle Of Arran 10th Anniversary 10 års, 54.2%

    Jeg har smagt deres standard 10 års, deres standard 14 års og så den på billedet - Anniversary 10 års.

    Deres standard 14 års er en fantastisk sag, måske den bedste 14 års jeg har smagt. Men alt er jo et spørgsmål om smag, så er man mere til lidt/meget røg, så kan de jo måske være lidt mindre spændende.

    Skulle jeg prioritere de tre omtalte, så blev det:

    1 - Anniversary 10 år.
    2 - 14 år.
    3 - 10 år.
     
    U

    utgatt30242

    Gjest
    Har notert anbefalingene, men ikke blitt tid til innkjøp, skal fikses i morgen[emoji41] og takk!

    mvh
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn