WikiLeaks under angrep fra Pentagon

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    vredensgnag skrev:
    Når et lands Statsminister og Riksadvokat ivrig logrer for å tilfredsstille sin herre og mester USA, rangerer det kanskje litt høyere enn "Se og Hør sladder."

Etter å ha kikket litt på lovene han er satt til å følge opp finner riksadvokaten at han kanskje tok noen forhastede beslutninger:

http://www.smh.com.au/technology/te...no-crime-in-australia-afp-20101217-190eb.html

Skjønner folk hvor det bærer hen?

Neither WikiLeaks nor its founder Julian Assange has committed any crime in Australia over the leaking of official United States government documents, the Australian Federal Police announced this afternoon.

This comes despite Prime Minister Julia Gillard labelling the actions of the group "illegal" two weeks ago.
    Kan det tenkes at utfallet hadde vært annerledes om det var australske data som var stjålet og videreformidlet?

V

vredensgnag

Gjest
    oddgeir skrev:
    vredensgnag skrev:
    Når et lands Statsminister og Riksadvokat ivrig logrer for å tilfredsstille sin herre og mester USA, rangerer det kanskje litt høyere enn "Se og Hør sladder."

Etter å ha kikket litt på lovene han er satt til å følge opp finner riksadvokaten at han kanskje tok noen forhastede beslutninger:

http://www.smh.com.au/technology/te...no-crime-in-australia-afp-20101217-190eb.html

Skjønner folk hvor det bærer hen?

Neither WikiLeaks nor its founder Julian Assange has committed any crime in Australia over the leaking of official United States government documents, the Australian Federal Police announced this afternoon.

This comes despite Prime Minister Julia Gillard labelling the actions of the group "illegal" two weeks ago.
    Kan det tenkes at utfallet hadde vært annerledes om det var australske data som var stjålet og videreformidlet?
    Enda en gang velger du å se forbi det helt opplagte, og nå er det gjentatt for deg såpass mange ganger at man må ta det som en helt bevisst omgåelse: WikiLeaks og Julian Assange har ikke stjålet noe som helst. De har formidlet informasjon som er kommet dem i hende - det er ikke en gang bevist at det var Bradley Manning som formidlet telegrammer fra amerikansk UD til dem; man vet at han var kilden for rapportene fra Irak og Afghanistan.

WikiLeaks er heldigvis fortsatt godt beskyttet av australske lover om presse- og ytringsfrihet, og Australias statsminister og riksadvokat bør sette av noen minutter til å orientere seg omkring disse.

Reklame for papirutgaven: http://morgenbladet.no/apps/pbcs.dll/article?AID=/20101217/OAKTUELT/101219999

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    vredensgnag skrev:
    Enda en gang velger du å se forbi det helt opplagte, og nå er det gjentatt for deg såpass mange ganger at man må ta det som en helt bevisst omgåelse: WikiLeaks og Julian Assange har ikke stjålet noe som helst. De har formidlet informasjon som er kommet dem i hende - det er ikke en gang bevist at det var Bradley Manning som formidlet telegrammer fra amerikansk UD til dem; man vet at han var kilden for rapportene fra Irak og Afghanistan.

WikiLeaks er heldigvis fortsatt godt beskyttet av australske lover om presse- og ytringsfrihet, og Australias statsminister og riksadvokat bør sette av noen minutter til å orientere seg omkring disse.

Reklame for papirutgaven: http://morgenbladet.no/apps/pbcs.dll/article?AID=/20101217/OAKTUELT/101219999
    Jeg stiller egentlig bare et spørsmål om det hadde vært annerledes om det var australske data det var snakk om, der jeg bruker ordet "videreformidlet" om WLs rolle. Hvilket ord skulle jeg brukt.
    Og hva er svaret på spørsmålet? Det går vel fint å tenke høyt rundt det?

Morgenbladet leser jeg gjerne. Det er en god avis til å være norsk. ;)

V

vredensgnag

Gjest
    Jeg syns WikiLeaks berettigelse kommer meget godt frem her.

Kort oppsummering. Redningsmannskap, brannmenn og politi som deltok på Ground Zero under og etter 11. september har i uforholdsmessig grad blitt rammet av luftveissykdommer, kreft og andre plager.
    I flere år var disse heltene greie å vise til når det kunne gi politisk gevinst for et visst amerikansk parti. Men etterhvert som sykdomsomfanget ble meget stort, begynte det å bygge seg motstand i samme parti mot at lidelsene skulle avhjelpes med støtte fra statskassen.

Et lovforslag om slik støtte gikk gjennom Representantenes hus, men er blitt blokkert i Senatet.
    Har ABC, CBS, NBC, FOX, osv rapportert saken?
    Nei.

Man blir kanskje litt overrasket når man oppdager hvilket medium det er som orienterer amerikanerne om denne skjenselen. Nei, ikke Dailyshow, et annet.

http://www.thedailyshow.com/watch/thu-december-16-2010/worst-responders

Dailyshow (et komiprogram) intervjuer redningsmenn i linken under. Når makthaverne så glatt viser hvordan de utnytter folk til egen fordel, for så å tråkke på dem når de ikke lenger har bruk for dem - da trenger vi å vite hva makthaverne sier seg imellom:

http://www.thedailyshow.com/watch/t...rst-responders-react-to-the-senate-filibuster

Vedlegg

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    Vil bare meddele at jeg ikke skal forstyrre idyllen i denne tråden mer.
    Gjentatt personhets er lite hyggelig å bli utsatt for.
    Jeg kan forstå at folk irriterer seg når man spisser blyanten, men det får være grenser.
    Ytringsfriheten har litt for dårlige kår her etter min smak.

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.247
    Torget vurderinger
    11
    vredensgnag skrev:
    Her kan man sikkert gå i psykiatrien for å forsøke å finne svar - etter bortfallet av Gud som den største Pater familias er det mange som har sett en erstatning i supermakten USA, som på et eller annet merkelig vis, til tross for sin fremferd verden over, anses som fredspilot og beskytter av første grad.
    Tror dette er litt av kjernen i uenigheten,jeg er enig med BT med flere at jeg anser faktisk USA som en slags stabilisator i verden de siste 50-60+ årene.
    Tolker jeg deg rett i at du mener at verden hadde vert et roligere sted viss USA hadde latt vere å blande seg borti ting verden over ?

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    BT skrev:
    Jeg kan forstå at folk irriterer seg når man spisser blyanten, men det får være grenser.
    poenget er ikke å diskutere her på HFS. Det er å vinne diskusjonen :)

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.247
    Torget vurderinger
    11
    BT skrev:
    Parelius skrev:
    Gudene vet hvor du vil med argumentasjonen.
    Jeg er ikke så sikker på at de vet det.
    Jeg prøver bare å skape litt balanse og helhet her.
    Der man leter etter dritt finner man dritt.
    Fjerner man alle som har gjort noe galt sitter man igjen med de som aldri gjør noe.

Man har funnet mye dritt om usa nå, og så konkluderer gnagern glatt med at hele usa er pill rottent.
    Er det tilfelle? Langt i fra.

Nå er det norske emedsverket pill rottent.
    Er det tilfelle? Lang i fra. Noen rotne egg gir ikke en rotten sommer.

Når man har kommet igjennom den uendelige bunken av lekkarser er hele verden pill rottent, kanskje med unntak av Nord-Korea som vi ikke vet så mye om.

Så min misjon er: vi må slutte å klage, vi har det faktisk ganske bra her. Livet handler om å yte og nyte, ikke å grave i dritten og klage på alt man finner. Det kan ikke være sundt.
    Genialt innlegg!

Fjerner man alle som har gjort noe galt sitter man igjen med de som aldri gjør noe.
    Kan jeg få bruke denne i ny og ne? ,eller har du copyright på den og kommer til å hacke bankkontoen min viss jeg bruker det ? 8)

V

vredensgnag

Gjest
    Rune S skrev:
    vredensgnag skrev:
    Her kan man sikkert gå i psykiatrien for å forsøke å finne svar - etter bortfallet av Gud som den største Pater familias er det mange som har sett en erstatning i supermakten USA, som på et eller annet merkelig vis, til tross for sin fremferd verden over, anses som fredspilot og beskytter av første grad.
    Tror dette er litt av kjernen i uenigheten,jeg er enig med BT med flere at jeg anser faktisk USA som en slags stabilisator i verden de siste 50-60+ årene.
    Tolker jeg deg rett i at du mener at verden hadde vert et roligere sted viss USA hadde latt vere å blande seg borti ting verden over ?
    Jeg har gjort det tydelig i denne og andre tråder at jeg er tilhenger av realpolitik, om noe. Det er fint å få tingene beskrevet slik de er, og ikke med pene festtaleomskrivninger. At du og andre så skal ta dette til inntekt for at jeg er "mot det mest liberale systemet vi har" får man ta på egen kappe, og holde unna min.

Noen ganger kan det være klokt å få et lite øyeblikk der "the smoke and mirrors game" erstattes av klarhet - selv er jeg av den oppfatning at verden sannsynligvis ville vært bedre om man sluttet å demonisere "motstanderen" utfra vikarierende motiver.

Her kan du kikke litt på hvor USA har engasjert seg med militær makt, og svare på ditt eget spørsmål - ta gjerne en høna og egget vinkling med i betraktningen:

http://en.wikipedia.org/wiki/Timeline_of_United_States_military_operations

Holder fint å begynne i 1945 - selv om mye spennende også har skjedd før det tidspunktet.

USA har nesten 900 militærbaser utenfor eget land; til sammenligning har Russland 19. Så vi kan rolig gå ut ifra at USA kan holde orden slik at vi får sove godt om natten.

P

Parelius

Gjest
    BT skrev:
    The world according to BT.

Merkelig hvor sutrete en blir bare fordi andre tar en på alvor og spisser blyanten.

C

Cyber

Gjest
    BT skrev:
    Hver gang jeg ser denne tråden på topplisten så tenker jeg: Godt jeg har noe å drive på med i hverdagen så jeg ikke må kaste all energi på noe så nytteløst som dette. :D

Det har enda ikke kommet en nyhet jeg er blitt så voldsomt overrasket over...

G

Gjestemedlem

Gjest
    cybervision_ skrev:
    Hver gang jeg ser denne tråden på topplisten så tenker jeg: Godt jeg har noe å drive på med i hverdagen så jeg ikke må kaste all energi på noe så nytteløst som dette. :D
    Så kjekt å leve i en virkelighet
    Der alt er ferdig definert
    Ja det er best å overlate politikk til politikerne
    Og være snill og lydig
    For hvis de vil oss noe viktig
    Så sier de nok i fra når vi er moden for det
    Å tenke selv er hverken rett eller riktig

Jeg skriker ikke jeg,
    fordi om mor har sagt til meg;
    "Nå skal du legge deg!"
    å nei, å nei, å nei!
    % Godnatt, godnatt, godnatt!
    Godnatt vil jeg til alle si,
    og pene hånden gi
    og være like blid. %

:D

V

vredensgnag

Gjest
    cybervision_ skrev:
    BT skrev:

Det har enda ikke kommet en nyhet jeg er blitt så voldsomt overrasket over...
    Siden enhver statsborger i Norge er underlagt Lydighetsplikt overfor norsk lov og Troskapsplikt overfor den norske stat, og i tillegg er underlagt Skatteplikt, Verneplikt og Ombudsplikt - så er det helt naturlig å ta veldig lett på hvordan de som pålegger disse pliktene skjøtter sine embeder og koker lovene vi må følge. Det har jeg full forståelse for, Cybervision.

I mine øyne representerer embedshierarkiets samrøre med fremmed makt et forsøk på umyndiggjøring av folkeviljen. Det er strenge lover som regulerer hva som skal til for at en enkelt velger skal bli umyndiggjort når det gjelder stemmeretten - men uskrevne lover, som vi har sett, ligger til grunn for at hele folkeviljen, slik den er uttrykt ved valg, latterliggjøres av norske agenter for fremmed stats interesser. (Et brudd på Troskapsplikten, dersom du måtte stusse.)

Slikt er, som du skriver, nytteløst å spekulere i - og jeg håper du har annet å bedrive i hverdagen så du slipper å kaste bort energi på å fundere over hvorvidt du i det hele tatt har noen borgerrettigheter, en dag.

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.579
    vredensgnag skrev:
    Siden enhver statsborger i Norge er underlagt Lydighetsplikt overfor norsk lov og Troskapsplikt overfor den norske stat, og i tillegg er underlagt Skatteplikt, Verneplikt og Ombudsplikt - så er det helt naturlig å ta veldig lett på hvordan de som pålegger disse pliktene skjøtter sine embeder og koker lovene vi må følge. Det har jeg full forståelse for, Cybervision.
    ;D Den fortjener nesten en liten dans her på kontoret.

C

Cyber

Gjest
    Hehe, dere får ha en god helg gutter! Keep up the good work! ;)

G

Gjestemedlem

Gjest
    There is something rotten in the state of Sweden.

All the juicy details... :-\

Fenglsel med isolat, utleveringsbegjæringer, millioner i kausjon, elektroniske fotlenker og uthenging i media...

for dette?

:

http://www.guardian.co.uk/media/2010/dec/17/julian-assange-sweden

"10 days in Sweden: the full allegations against Julian Assange

Unseen police documents provide the first complete account of the allegations against the WikiLeaks founder"

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.517
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Det varer nok ikkje lenge før alt raknar....Wikileksasjane syner fram det meste av "hemmelege" opplysningar distribuert elektronisk, Euro-samarbeidet går i grøfta før 2012, Midtausten kokar over, og USA må snart stige til side for Kina som einaste supermakt (det må berre litt våpenkapplaup til). Og så må "duene finne maten sjæl", som Lillebjørn seier.

C

Cyber

Gjest
    Audiophile-Arve skrev:
    Det varer nok ikkje lenge før alt raknar....Wikileksasjane syner fram det meste av "hemmelege" opplysningar distribuert elektronisk, Euro-samarbeidet går i grøfta før 2012, Midtausten kokar over, og USA må snart stige til side for Kina som einaste supermakt (det må berre litt våpenkapplaup til). Og så må "duene finne maten sjæl", som Lillebjørn seier.
    ;D

V

vredensgnag

Gjest
    U-hjelpsmørja er det best å ikke se på i det hele tatt. Man vil bare bli veldig opprørt.

Det hele er gjennomkorrupt tull som ville fått Joseph Heller til å spisse pennen igjen.

mteinum

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Antall liker
    4.527
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Norsk selskap blokkerer for Wikileaks

Og uten å kunne dokumentere at Wikileaks har gjort noe straffbart, har Teller nå sperret for kredittkortbetalinger verden over i frykt for et mulig omdømmetap hos hovedkunden Visa.

http://www.dagensit.no/article2046157.ece

Veggen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.04.2006
    Antall liker
    6
    I følge utvikleren gikk 1 dollar av prisen på 1,99 som donasjon til wikileaks.
    Det kan man jo ikke ha noe av.
    (Av de resterende 0,99 tar apple 0.6, så da var det igjen 0,39 til videreutvikling av appen).

V

vredensgnag

Gjest
    Veggen skrev:
    (Av de resterende 0,99 tar apple 0.6, så da var det igjen 0,39 til videreutvikling av appen).
    Herlig. Det blir det penger av. Du skal se det var WL selv som ba om at den ble fjernet.

V

vredensgnag

Gjest
    Scenesetter for your visit to Oslo - verdt å lese:

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3950759.ece

===

Den BBC-dokumentaren er ubehagelig nytt for mange.

Jeg sendte tips til Aftenposten:

Undersøk kontakter mellom Bondevik II og USA, i forbindelse med Ansar al Islam leiren i Nord-Irak. Denne unnlot amerikanerne å bombe, fordi de trengte en terroristbevegelse i Irak, for å underbygge hvorfor de burde angripe landet. At leiren lå utenfor Saddams kontroll i kurdisk Irak var uvesentlig.
    Linken til Norge er selvsagt Mullah Kreket.

Veggen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.04.2006
    Antall liker
    6
    vredensgnag skrev:
    Veggen skrev:
    Herlig. Det blir det penger av. Du skal se det var WL selv som ba om at den ble fjernet.
    Apple har visst uttalt seg om grunnen til fjerning:
    Trudy Muller, an Apple spokeswoman, said the company had removed the app “because it violated our developer guidelines.” Ms. Muller added: “Apps must comply with all local laws and may not put an individual or group in harm’s way.”
    http://www.uptomark.com/why-wikileaks-app-removed-from-apple-store/

P

Parelius

Gjest
    Apple driter seg ut som så mange andre. Det frie marked garanterer ikke mye for frihetene i slike sammenhenger.

Skal bli artig å se hvor søksmålene mot betalingsfirmaene fører hen.

G

Gjestemedlem

Gjest
    "Bank of America skal være i ferd med å kjøpe flere hundre domener for å beskytte seg for Wikileaks-hets."

http://e24.no/lov-og-rett/article3961045.ece

"Wikileaks-sjef Julian Assange har uttalt at nettstedet sitter på nok informasjon til å kunne kreve at hele ledelsen i Bank of America går av.

Ifølge kilden Domain Name Wire kjøpte banken opp flere hundre domener som består av kombinasjoner av navnene til ledelsens medlemmer og ord som «sucks» og «blows». Mesteparten av disse domenene ble kjøpt opp rett etter Assanges uttalelse, noe som kan tyde på panikk i banken."

frans

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.12.2003
    Antall liker
    3
    Veggen skrev:
    vredensgnag skrev:
    Veggen skrev:
    Apple har visst uttalt seg om grunnen til fjerning:
    Trudy Muller, an Apple spokeswoman, said the company had removed the app “because it violated our developer guidelines.” Ms. Muller added: “Apps must comply with all local laws and may not put an individual or group in harm’s way.”
    http://www.uptomark.com/why-wikileaks-app-removed-from-apple-store/
    Og folk forbanner Kina for sensur og brudd på menneskerettigheter.

V

vredensgnag

Gjest
    Det tror jeg de gjør rett i. Kina henretter hvert år flere mennesker enn alle andre land til sammen. De har også noen hendige henrettelsesvogner som kjører rundt omkring i landet for å lette oppgaven.
    Litt perspektiv var kanskje på sin plass? Siste avsnitt kanskje relevant?

The application also charged $1.99 for content that is freely available on the Internet, though the creator of the software, Igor Barinov, wrote in a comment on TechCrunch that he was only keeping about 30 cents per sale.

"Main idea of semicharity is to collect 'white' money to support grey stuff," he wrote. "And from every 1.99$ - 1$ will go to @wikileaks, 0.6$ to fruits company (obligation), and last to cover development costs and to support other free internet projects (or in different way, defined by voting feature in Wikileaks App 2.0)."

It's also possible that the application's "donations" to WikiLeaks were considered in violation of Apple's own publicly published App Store Review Guidelines. The rules state that "Apps that include the ability to make donations to recognized charitable organizations must be free," and "the collection of donations must be done via a website in Safari or an SMS."

G

Gjestemedlem

Gjest
    vredensgnag skrev:
    Det tror jeg de gjør rett i. Kina henretter hvert år flere mennesker enn alle andre land til sammen. De har også noen hendige henrettelsesvogner som kjører rundt omkring i landet for å lette oppgaven.
    Litt perspektiv var kanskje på sin plass? Siste avsnitt kanskje relevant?

The application also charged $1.99 for content that is freely available on the Internet, though the creator of the software, Igor Barinov, wrote in a comment on TechCrunch that he was only keeping about 30 cents per sale.

"Main idea of semicharity is to collect 'white' money to support grey stuff," he wrote. "And from every 1.99$ - 1$ will go to @wikileaks, 0.6$ to fruits company (obligation), and last to cover development costs and to support other free internet projects (or in different way, defined by voting feature in Wikileaks App 2.0)."

It's also possible that the application's "donations" to WikiLeaks were considered in violation of Apple's own publicly published App Store Review Guidelines. The rules state that "Apps that include the ability to make donations to recognized charitable organizations must be free," and "the collection of donations must be done via a website in Safari or an SMS."
    Sikkert ingen tvil om at Apple greier å fine dekning i sine statutter for å blokkere for alt som har med Wikileaks å gjøre. Men tidspunktet og alt som skjer omkring Wikileaks og deres journalistikk levner vel liten tvil om at det neppe er tekniske finurligheter som er den reelle årsaken til at de slår ned på slike applikasjoner nå. WL passer nok rett og slett ikke inn i den kosedisneyfascismen Apple ønsker for menneskeheten.

V

vredensgnag

Gjest
    Blir vanskelig å gjøre unntak, eller? Apple sier at apps som søker gaver til humanitære organisasjoner skal være gratis.

De luker ut apps som ikke er gratis fortløpende. Har vært en del klager på dette tidligere, fra utviklere som har ønsket å tjene penger på å lage apps for slike organisasjoner.
    Timingen skyldes vel at app'en er laget nå, som telegrammene er sluppet?
    Utvikler har ingen kobling til WikiLeaks og bryter regel 21.1 her:

http://techcrunch.com/2010/09/09/app-store-rules/

Mange regler, forøvrig. Det må være mulig å styre rett i Apple-hatet. ;D

God jul!

G

Gjestemedlem

Gjest
    NYT Editorial
    Banks and WikiLeaks

http://www.nytimes.com/2010/12/26/opinion/26sun3.html?_r=2

The whistle-blowing Web site WikiLeaks has not been convicted of a crime. The Justice Department has not even pressed charges over its disclosure of confidential State Department communications. Nonetheless, the financial industry is trying to shut it down.

What would happen if a clutch of big banks decided that a particularly irksome blogger or other organization was “too risky”? What if they decided — one by one — to shut down financial access to a newspaper that was about to reveal irksome truths about their operations? This decision should not be left solely up to business-as-usual among the banks.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn