Woo Audio rørforsterkere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• T

Tittentei

Gjest
    Ikke lov å selge Woo i Europa

Nå vet jeg hvorfor Woo ikke har forhandlere i EU - det er ikke lov. Produktene er ikke CE-godkjent, og de er ellers ikke RoHS-godkjente, så de er ikke lov å forhandle i det europeiske markedet.

Edit: De er sikkert fulle av bly. Kanskje det er derfor de veier så mye? :D

Sist redigert:

ardilla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Antall liker
    1.083
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    CE godkjenning et en omstendelig greie. Det er nok mange av nisjeproduktene vi støter på i hodefonland som er i samme situasjon.

Sist redigert:
    T

Tittentei

Gjest
    CE godkjenning et en omstendelig greie. Det er nok mange av nisjeproduktene vi støter på i hodefonland som er i samme situasjon.
    So what? Jeg snakker ikke om andre her, jeg snakker om hvorfor Woo ikke har forhandlere i Europa. Det er ikke lov til å selge Woo-produkter her, fordi de mangler godkjenninger. Poenget er at de ikke er godkjent, og derfor ikke er lov å selge i Europa. Det forklarer også hvorfor alle forhandlerne deres ligger utenfor Europa/EØS-området. Det har vært snakket om hvorfor Audio Norge el.l. ikke forhandler Woo, og dette er altså forklaringen.

Produkter fra Woo Audio er ikke godkjent etter CE eller RoHS og er derfor ulovlig å selge i Europa.

Sist redigert:

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Det er mulig at Woo Audio ikke tror at interessen i Europa er stor nok til å forsvare de produktendringer som (evt.) er nødvendig for i hvert fall RoHS. Det vil ikke forundre meg om CE-godkjenning i hvert fall krever en eller annen form for beskyttelse rundt rørene jfr. innlegg jeg skrev tidligere i denne uken ang. Eddie Current-produkter med helt ubeskyttede rør.

Slikt minner meg om ubeskyttede kraftuttakaksler, biler uten sikkerhetsbelter, låvebruer uten rekkverk, utildekkede silokummer og brønner, stå på tilhengerdraget i fart, og mye annet fra min åpenbart tidvis risikable barndom.

Nå til dags tar de det visst igjen med skikjøring i skredutsatte områder. Hmmm ...

ardilla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Antall liker
    1.083
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Det er mulig at Woo Audio ikke tror at interessen i Europa er stor nok til å forsvare de produktendringer som (evt.) er nødvendig for i hvert fall RoHS. Det vil ikke forundre meg om CE-godkjenning i hvert fall krever en eller annen form for beskyttelse rundt rørene jfr. innlegg jeg skrev tidligere i denne uken ang. Eddie Current-produkter med helt ubeskyttede rør.
    ....
    Det tviler jeg på. Flere etablerte norske forhandlere selger rørforsterkere uten beskyttelse. Cary f.eks.

Eller hva med denne - som selges hos Audioaktøren. Denne bør vel gi deg skjelvinger, CDW ;)

kr_kronzilla_dm01.jpg

Sist redigert:

ardilla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Antall liker
    1.083
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Jeg lot meg forøvrig imponere av det for meg ukjente CE som i Chinese Exports - merket i wikipedialinken til tittentei.

CE_marks.jpg

ardilla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Antall liker
    1.083
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3

[video=youtube;_R0tXyzJncQ]http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=_R0tXyzJncQ[/video]

Sist redigert:

KML

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.10.2005
    Antall liker
    84
    Sted
    Fana i Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Utrolig synd at de ikke er CE-godkjente. Har så innmari lyst å prøve WA6SE. Skikkelig grom sak! :(

KML

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.10.2005
    Antall liker
    84
    Sted
    Fana i Bergen
    Torget vurderinger
    1
    @Tittentei:

Hvordan finner du WA6SE vs Auralic Taurus?

T

Tittentei

Gjest
    @Tittentei:

Hvordan finner du WA6SE vs Auralic Taurus?
    Skal svare omfattende på dette senere. Det er jo favorittampene mine begge to. Styrken til WA6SE er jo muligheten for å bytte rør, mens med Taurus er resultatet gitt. Med Mullard GZ37 rectifier og WA6-SE så får man skikkelig airy og rich gjengivelse, mens med USAF-593 så blir ting litt mer strammet opp og definert. Med Taurus synes jeg ting er enda mer definert, punchen kraftigere og ting virker "raskere", videre er det mer detaljer i gjengivelsen. Har ikke sammenliknet de to opp mot hverandre direkte, så dette er basert på hukommelse. Skal mekke en video på dette, og kan skrive mer om det etter å ha sammenliknet dem.

Sist redigert:
    T

Tittentei

Gjest
    Diodebytte på Woo Audio WA2

Min WA2 er over ett år gammel, og garantien er dermed utgått. Siden den blå dioden er skarp, ikke står i stil til den spesialbestillte orange på WA6-SE og gir meg krypp, så skrudde jeg av bunnen på WA2 for å se hvordan man eventuelt gjør et diodebytte, og det skulle vise seg å være en smal sak.

Led er loddet til et lite kretskort med en motstand via to punkter. Jack Wu @ Woo har fått en forespørsel om hvilke dioder de benytter, så da får vi se hva slags svar han kommer med.

diode-change-woo-audio-wa2.jpg

Under WA2 skrur man opp 6 skruer og tar av lokket. videre må man skru ut 3 skruer, 1 på hver side av powerknappen, 1 på kretskortet, og så kan man lodde på ei ny diode. :)

Mekker en videotutorial av prosessen som jeg legger på Youtube, dersom jeg finner ut hvilken diode jeg kan sette inn.

T

Tittentei

Gjest
    Hehehe, takk for det :)

Gleder meg til å få skiftet ut den dioden. Da blir livet så mye enklere å leve. :D

Prøver å få ardilla til å innse at jeg kan modde hans sølvfargede Woo med rød diode, men han er redd for å få den med strobelys i retur.

T

Tittentei

Gjest
    Woo Audio bruker 2mm standard led, og de ser ut som følger;

woo-led.JPG

Kan kjøpes på ebay, finner ikke hos Elfa. Den jeg skal sette inn er "amber", det vil si orange.

T

Tittentei

Gjest
    Her er en ganske god samleomtale av forskjellige rectifiere til WA6-SE (og WA22) [den går over tre poster]:

Woo Audio Amp Owner Unite

Bass extension:
    EML 5U4G > 596 = GZ37 fat = 5R4GY > GZ37 > GZ34 metal > GZ34 black

Bass punch:
    GZ37 fat = 5R4GY = 596 > GZ37 > EML 5U4G > GZ34 metal > GZ34 black

Midrange:
    GZ37 fat > GZ37 = GZ34 metal = GZ34 black = EML 5U4G = 596 > 5R4GY

Treble extension:
    GZ34 black > GZ34 metal = EML 5U4G > 596 > GZ37 fat > GZ37 > 5R4GY

Speed/Dynamics
    GZ34 black = GZ34 metal > EML 5U4G = 596 > GZ37 fat > GZ37 > 5R4GY

Soundstage width:
    5R4GY = 596 > EML 5U4g > GZ37 fat > GZ37 > GZ34 metal > GZ34 black

Soundstage depth:
    5R4GY = 596 > EML 5U4g > GZ37 fat > GZ37 > GZ34 metal = GZ34 black

From upfront to laid back:
    GZ34 black = GZ34 metal > EML 5U4G > 596 > GZ37 > GZ37 fat > 5R4GY

From warm to cold:
    5R4GY > GZ37 fat > GZ37 > 596 > EML 5U4G > GZ34 metal > GZ34 black

Personal ranking, from favourite to least favourite:
    596 > EML 5U4G > GZ37 fat = 5R4GY > GZ37 > GZ34 metal > GZ34 black

T

Tittentei

Gjest
    Får prøve det EML 5U4G-røret igjen, tror jeg. Har levd godt med USAF-596 og Mullard GZ37 i det siste. :D

ardilla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Antall liker
    1.083
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Får prøve det EML 5U4G-røret igjen, tror jeg. Har levd godt med USAF-596 og Mullard GZ37 i det siste. :D
    Jeg liker EML - det gir en ekstra snert i øver mellomtone som er unik. (I mine ører, med min rørkombo, på min forsterker, med mi dac osv.)

T

Tittentei

Gjest
    Woo sine forsterkere reduserer ikke potensielle vibrasjoner fra trafoer

Woo forsterkere er konstruert på en måte som ikke reduserer vibrasjoner fra transformator ut i konstruksjonen og så til rørene. Hvorvidt dette gjør lyden dårligere, vites ikke, men remediet er tube dampeners. Disse skal hovedsaklig isolere mot vibrasjoner fra lydbølgene i tradisjonelle stereoanlegg, men dette er neppe problematisk med hodetelefonforsterkere. ardilla har imidlertid reist spørsmålstegn ved hvorvidt vibrasjoner fra trafoen kan gi utslag.

Diskusjonen rundt dette, startet her.

ardilla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Antall liker
    1.083
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Dette er med respekt å melde VÅS.

Woo forsterkere er konstruert på en måte som ikke reduserer vibrasjoner fra transformator ut i konstruksjonen og så til rørene. Hvorvidt dette gjør lyden dårligere, vites ikke, men remediet er tube dampeners. Disse skal hovedsaklig isolere mot vibrasjoner fra lydbølgene i tradisjonelle stereoanlegg, men dette er neppe problematisk med hodetelefonforsterkere. ardilla har imidlertid reist spørsmålstegn ved hvorvidt vibrasjoner fra trafoen kan gi utslag.

T

Tittentei

Gjest

Hvordan?

ardilla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Antall liker
    1.083
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Woo- forsterkere har usedvanlig lite trafobrum

Det du referer til er en generell diskusjon om trafo-vibrasjoner og den teoretiske muligheten for at tube-dampeners kan ha noe for seg. Den gjelder ikke Woo spesielt. Woo's forsterkere er svært lite plaget med brum, og da er det heller ingen grunn til å anklage dem for å være dårlig konstruert. Du kunne like gjerne skrevet "Woo forsterkerere reduserer ikke i særelig grad innvirkningen fra svigninger i jordens magnetfelt på lyden"
    Woo forsterkere er konstruert på en måte som ikke reduserer vibrasjoner fra transformator ut i konstruksjonen og så til rørene. Hvorvidt dette gjør lyden dårligere, vites ikke, men remediet er tube dampeners. Disse skal hovedsaklig isolere mot vibrasjoner fra lydbølgene i tradisjonelle stereoanlegg, men dette er neppe problematisk med hodetelefonforsterkere. ardilla har imidlertid reist spørsmålstegn ved hvorvidt vibrasjoner fra trafoen kan gi utslag.Diskusjonen rundt dette, startet her.
    Hvordan?

T

Tittentei

Gjest
    Det du referer til er en generell diskusjon om trafo-vibrasjoner og den teoretiske muligheten for at tube-dampeners kan ha noe for seg. Den gjelder ikke Woo spesielt. Woo's forsterkere er svært lite plaget med brum, og da er det heller ingen grunn til å anklage dem for å være dårlig konstruert. Du kunne like gjerne skrevet "Woo forsterkerere reduserer ikke i særelig grad innvirkningen fra svigninger i jordens magnetfelt på lyden"
    Hvordan?
    Nå må jeg spørre deg om du har lest innlegget skikkelig? Prøver å bruke både farger og forskjellig tekststørrelse for å det så tydelig som mulig.

ardilla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Antall liker
    1.083
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Nå må jeg spørre deg om du har lest innlegget skikkelig? Prøver å bruke både farger og forskjellig tekststørrelse for å det så tydelig som mulig.

Poenget er at du fremhever en rent hypotetisk problemstilling og tar ting ut av sin sammenheng. Din påstand om at "Woo sine forsterkere reduserer ikke potensielle vibrasjoner fra trafoer" er dårlig begrunnet, og det er ikke noe grunn til å mistenke at det er et problem.

Diskusjonen begynte med at du mente tubedampeners var latterlig å bruke på hodetelefonforsterkere. Jeg påpekte at vibrasjoner fra trafoer kunne generelt være en utfordring.

Dette er ikke den viktigste grunnen til at folk bruker tube-dampeners.

Rørene også viberer på egenhånd, og at de kan ha en effekt uavhengig av trafobrum

Dette kan man oppleve selv ved tydelig mikrofoniske rør - det er bar å holde litt i dem (hels med en klut ell mellom) og syngingen fra røret gir seg.

Et enkelt google søk gir mye informasjon:

Microphonics - Wikipedia, the free encyclopedia

T

Tittentei

Gjest
    poenget er at du fremhever en rent hypotetisk problemstilling og tar ting ut av sin sammenheng. Din påstand om at "Woo sine forsterkere reduserer ikke potensielle vibrasjoner fra trafoer" er dårlig begrunnet, og det er ikke noe grunn til å mistenke at det er et problem.
    Det er jo din påstand at det kan være et problem! For å sitere deg:

Lol, i tillegg har han satt opp ekstra passive heatsinks på toppen av den...

Tube dampeners på røramper til hodetelefoner forstår jeg heller ikke helt. Er ikke de effektive for å fjerne resonnanser som kommer fra høyttalerne? I såfall skulle det neppe være noe problem når man lytter til hodetelefoner.
    Trafoer vibrerer, så tubedrne er det minst snåle, imo..
    Diskusjonen begynte med at du mente tubedampeners var latterlig å bruke på hodetelefonforsterkere. Jeg påpekte at vibrasjoner fra trafoer kunne generelt være en utfordring.
    Nei, det var ikke slik diskusjonen begynte. Diskusjonen begynte ved at du postet et bilde av WA22 med tube dampeners, da jeg lo av bruken, så sa du at tube damperne var minst snåle pga trafostøy.

Dette er ikke den viktigste grunnen til at folk bruker tube-dampeners.

Rørene også viberer på egenhånd, og at de kan ha en effekt uavhengig av trafobrum

Dette kan man oppleve selv ved tydelig mikrofoniske rør - det er bar å holde litt i dem (hels med en klut ell mellom) og syngingen fra røret gir seg.

Et enkelt google søk gir mye informasjon:

Microphonics - Wikipedia, the free encyclopedia
    Det er en helt annen diskusjon.

ardilla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Antall liker
    1.083
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Nei, det var ikke slik diskusjonen begynte. Diskusjonen begynte ved at du postet et bilde av WA22 med tube dampeners, da jeg lo av bruken, så sa du at tube damperne var minst snåle pga trafostøy.
    ..og jeg burde nevnt mikrofoni i samme slengen. Jeg nevnte trafobrum fordi du nevnte høyttalerlyd. Min kommentar var ufullstendig.

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.369
    Torget vurderinger
    12
    Jippi. Kabeltråd! Ønsker meg WA7 jeg.

Sist redigert:

JohnnyH

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.02.2013
    Antall liker
    1.305
    Sted
    Rogaland / Sandnes
    Randall Smith ~ Tube Manufacturing, Testing and 'Tube Town' (gitar rør amp)

Litt om rør ikke woo audio men likevel av en vis interesse.

Mesaengineering produsent av Mesa Boogi gitar forsterkere forteller litt om rør.

Mullard historie.

Sist redigert:

ardilla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Antall liker
    1.083
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    T

Tittentei

Gjest
    Det er flere som misliker DACen i WA7 på head-fi, så sjekk det ut ytterligere før du eventuelt går til innkjøp. WA7 skal vissnok komme i en egen versjon uten DAC-del også.

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.369
    Torget vurderinger
    12
    LOL!! Du har så rett, så rett.

WA7 (antar jeg) er nok et utmerket valg! Kjør på :D
    WA7 selvfølgelig. Sitter og ser F1 så navnet forsvant i eksoståka.
    HVa er det med WA7 som allepelerr til deg - og hvlke hodefoner skal du bruke med den?
    Funksjon og utseende appelerer mest. Har Denon ADHD5000 og Sennheiser 650, stax sr001, akg 420, etymotic erp4. Pent å ha på hjemmekontoret sammen med div kilder.

rev: uten dac blir det bare billigere og det er bra.

ardilla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Antall liker
    1.083
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Dac-modulene i forsterkere er sjelden på høyden,men folk sammenligner jo da gjerne med dyrere ting.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn