WRITERS CHOICE AWARD 2015 POSITIVE-FEEDBACK.COM

Denne æren ble tildelt Specs nest dyreste integrerte forsterker RSA-M3 EX. Vil du høre "klasse D" gjort på en helt spesiell og ytterst musikalsk måte ta kontakt.
Lydidealet til Spec er 300B forsterkere og slik spiller de også. Bare med langt bedre bass og mindre forvrengning!

Testen er i linken:
SPEC RSA-M3 EX Real Sound Amplifier

www.bebophifi.com





 

Vedlegg

Kommentarer

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.493
Antall liker
102.718
Torget vurderinger
23
- men hva koster herligheten?
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.716
Antall liker
11.185
Torget vurderinger
2
Fra Bebop's prisliste:

RSA-M3EX:...........................................................................................................................Kr. 64.500,-
Mvh
Håkon Rognlien
 

Bebophifi12

Bransjeaktør
Ble medlem
01.05.2012
Innlegg
377
Antall liker
70
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Matchet med høyttalere med følsomhet rundt 90 dB spiller Spec forsterkerne svært bra. Kaiser Acoustics har selv brukt dem på messer og i egen demo, de bruker også Kondo (Japan) og Thrax. Altså noe av det beste som kan kjøpes.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.493
Antall liker
102.718
Torget vurderinger
23
Rørende billig
 

Focalius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.02.2009
Innlegg
1.242
Antall liker
488
Sted
Arendal
Torget vurderinger
5
En FANTASTISK forsterker. Jeg testet denne opp mot kombinasjoner til over 2.5 ganger prisen. Den parkerte alt.
Disse "60" wattene manglet aldri kraft og opplevdes like kraftig som de andre som var 150-250 klasse AB watt. Kombinerer behagelig lyd med engasjement. Altså behagelig og engasjerende, men aldri slitsom. Åpen og luftig med en stram, punchy og fyldig bass. Klønete sagt, men andre forsterkere virket dorske og late i forhold til denne.

PS. Jeg kjenner ikke gjengen fra Bebop, så dette er ikke noen avtalt reklame. Bare min ærlige mening.
 
Sist redigert:

alfalfa

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.09.2005
Innlegg
659
Antall liker
154
Torget vurderinger
8
En FANTASTISK forsterker. Jeg testet denne opp mot kombinasjoner til over 2.5 ganger prisen. Den parkerte alt.
Disse "60" wattene manglet aldri kraft og opplevdes like kraftig som de andre som var 150-250 klasse AB watt. Kombinerer behagelig lyd med engasjement. Altså behagelig, men aldri slitsom og engasjerende. Åpen og luftig med en stram, punchy og fyldig bass. Klønete sagt, men andre forsterkere virket dorske og late i forhold til denne.

PS. Jeg kjenner ikke gjengen fra Bebop, så dette er ikke noen avtalt reklame. Bare min ærlige mening.
liker ditt engasjemang runt lyd Focalius. Håper du dukker opp på mine breddegrader en gang.
 

Focalius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.02.2009
Innlegg
1.242
Antall liker
488
Sted
Arendal
Torget vurderinger
5
En FANTASTISK forsterker. Jeg testet denne opp mot kombinasjoner til over 2.5 ganger prisen. Den parkerte alt.
Disse "60" wattene manglet aldri kraft og opplevdes like kraftig som de andre som var 150-250 klasse AB watt. Kombinerer behagelig lyd med engasjement. Altså behagelig, men aldri slitsom og engasjerende. Åpen og luftig med en stram, punchy og fyldig bass. Klønete sagt, men andre forsterkere virket dorske og late i forhold til denne.

PS. Jeg kjenner ikke gjengen fra Bebop, så dette er ikke noen avtalt reklame. Bare min ærlige mening.
liker ditt engasjemang runt lyd Focalius. Håper du dukker opp på mine breddegrader en gang.
Hyggelig sagt ☺
 

Bebophifi12

Bransjeaktør
Ble medlem
01.05.2012
Innlegg
377
Antall liker
70
Sted
Asker
Torget vurderinger
1

Kondis

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.02.2013
Innlegg
910
Antall liker
708
Sted
Okkaby
Torget vurderinger
13
Noen som vet forskjellen på Mod:RSA-F33EX og RSA-M3EX?
 

Bebophifi12

Bransjeaktør
Ble medlem
01.05.2012
Innlegg
377
Antall liker
70
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Noen som vet forskjellen på Mod:RSA-F33EX og RSA-M3EX?
Dyrere deler og strømforsyning, blant annet noen helt spesielle oljefylte kondensatorer. Jeg har testet begge. F 33-EX er enda mer raffinert og har noe kraftigere bass, men den er ikke dobbelt så god. Den koster det dobbelte av M3EX. Man kan leve meget lykkelig med den rimeligere. For de som vil betale for enda litt bedre lyd er det verdt det, som med annen dyr high end.
 

Markus

Medlem
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
13
Antall liker
0
Lydsignatuen på disse to forsterkerne er mye lik, det er først og fremst forsterkerkapasiteten som er forskjellig. Den relative forskjell i kapasitet er likevel mye mindre enn tilsvarende for pris. Sammenlignet med tilsvarende forsterkere fra Jeff Rowland er lydsignaturen litt mørkere/varmere og JF litt mer "pågående". Sammenlignet med sammenlignbare forsterkere fra Mastersound er de litt mer "pågående". Alle sammenligningene er gjort på Kaiser Classic.
 

Kondis

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.02.2013
Innlegg
910
Antall liker
708
Sted
Okkaby
Torget vurderinger
13
Noen som vet forskjellen på Mod:RSA-F33EX og RSA-M3EX?
Dyrere deler og strømforsyning, blant annet noen helt spesielle oljefylte kondensatorer. Jeg har testet begge. F 33-EX er enda mer raffinert og har noe kraftigere bass, men den er ikke dobbelt så god. Den koster det dobbelte av M3EX. Man kan leve meget lykkelig med den rimeligere. For de som vil betale for enda litt bedre lyd er det verdt det, som med annen dyr high end.
Ok , takker..Noe og kanskje tenke på når en er lei og løfte tungt utstyr....Ned skalere fra Pre og Power...
 

Kondis

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.02.2013
Innlegg
910
Antall liker
708
Sted
Okkaby
Torget vurderinger
13
Lydsignatuen på disse to forsterkerne er mye lik, det er først og fremst forsterkerkapasiteten som er forskjellig. Den relative forskjell i kapasitet er likevel mye mindre enn tilsvarende for pris. Sammenlignet med tilsvarende forsterkere fra Jeff Rowland er lydsignaturen litt mørkere/varmere og JF litt mer "pågående". Sammenlignet med sammenlignbare forsterkere fra Mastersound er de litt mer "pågående". Alle sammenligningene er gjort på Kaiser Classic.
Ok,takker...:)
 

Focalius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.02.2009
Innlegg
1.242
Antall liker
488
Sted
Arendal
Torget vurderinger
5
Lydsignatuen på disse to forsterkerne er mye lik, det er først og fremst forsterkerkapasiteten som er forskjellig. Den relative forskjell i kapasitet er likevel mye mindre enn tilsvarende for pris. Sammenlignet med tilsvarende forsterkere fra Jeff Rowland er lydsignaturen litt mørkere/varmere og JF litt mer "pågående". Sammenlignet med sammenlignbare forsterkere fra Mastersound er de litt mer "pågående". Alle sammenligningene er gjort på Kaiser Classic.
Når det kommer til Spec vs Mastersound synes jeg hvert fall at den testen var brutal i Spec sitt favør. Makan til overkjøring. Men som sagt, på forskjellig høyttalere, rom osv..og smak. Men man kunne umulig ha ment at Mastersound låt bedre i mitt oppsett hvert fall.
 

Bebophifi12

Bransjeaktør
Ble medlem
01.05.2012
Innlegg
377
Antall liker
70
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Jeg er ikke ubetinget enig i det Markus sier. Rowland er ikke mer frempå enn Spec og Rowland er fenomenale produkter. Men i en direkte sammenligning med den dyreste Spec og Rowland Continuum S2 brukt på høyttalere med normal/ lett belastning er Spec langt bedre. Rowland har mer power, Spec er langt mer sofistikert.

Mastersound:
Den integrerte Mastersound Compact 845 evt. Mastersound Evolution 845 er ikke noe dårligere enn Spec. Setter man gode 845 rør og 12 AU7 i disse er de fremragende. Jeg har aldri hørt en bedre integrert rørforsterker. Har man nogen lunde lettdrevne høyttalere vil Mastersound Compact 845 parkere det meste og det til ca 38.000,-.

Det man "slipper" med Spec er varmeutvikling og den "usikkerheten" bruk av rør fører med seg. Og, varmen. I Spec får man en herlig "300 B lyd", men med krefter til normale høyttalere. Og, den blir aldri mer enn lunken. Spec er ikke normal klasse D, de er i en klasse for seg.

JP
 

Bat78

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.02.2011
Innlegg
368
Antall liker
436
Torget vurderinger
7
Dette handler som oftest om preferanser og matching. Jeg har både Compact 845 og Evolution 845, og hadde Spec. Enig med min gode venn Focalius at Spec var fullstendig overlegen i hans oppsett. Nå er det Evolution 845 jeg bruker i hovedoppsettet mitt, og synes den er fenomenal. Compacten var imponerende da jeg brukte den på Vienna The Music..

Sammenlignet Spec og Evolution på WHT. Begge var bra, men ville valgt (og valgte) Evolution. Evolution føler jeg gir et nærvær og en innlevelse som er helt spesiell!
 

Bebophifi12

Bransjeaktør
Ble medlem
01.05.2012
Innlegg
377
Antall liker
70
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Dette handler som oftest om preferanser og matching. Jeg har både Compact 845 og Evolution 845, og hadde Spec. Enig med min gode venn Focalius at Spec var fullstendig overlegen i hans oppsett. Nå er det Evolution 845 jeg bruker i hovedoppsettet mitt, og synes den er fenomenal. Compacten var imponerende da jeg brukte den på Vienna The Music..

Sammenlignet Spec og Evolution på WHT. Begge var bra, men ville valgt (og valgte) Evolution. Evolution føler jeg gir et nærvær og en innlevelse som er helt spesiell!
Enig!
 

Valfy

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2011
Innlegg
2.428
Antall liker
2.577
Torget vurderinger
30
Hva er tankegangen bak i ikke levere fjernkontroll som standard på en Klasse D-forsterker i 2015?
Enda mer galskap er det at når det koster så hinsides mye for en fjernkontroll, så kan man ikke justere hele volumspekteret?

What gives? :p
 

Bat78

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.02.2011
Innlegg
368
Antall liker
436
Torget vurderinger
7
Ingen spøk:p

Syntes den fungerte bedre enn alt annet jeg forsøkte, som Plinius SB-301 og Pathos Inpol2. Mellomtonen var nydelig, og bra punch i bassen. Har nærmest unnskyldt meg selv når jeg har sagt dette til folk, for det høres merkelig ut at den "lille" rørforsterkeren funket så bra på de ht. Men ørene mine likte det, og da funket det vel:rolleyes: Bruker ofte min samboer som blindtester når jeg forsøker nye kombinasjoner. Hun bryr seg i utgangspunktet bare om utseende på utstyret, men hun er dønn ærlig. Hun snakker fortsatt om den kombinasjonen :)
 

Focalius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.02.2009
Innlegg
1.242
Antall liker
488
Sted
Arendal
Torget vurderinger
5
2x30 Watt på The Music? Skal det være en spøk? Vi snakker 3 stk 9" elementer pr. høyttaler bare i bassen...
Hehe, rolig nå ;)
Alle har vel hørt utsagnet, lite kontroll=mye bass. Jeg hørte The Music hos han med Plinius 2x310w. Regner med at de tilnærmet druknet i rommet hans og bassen var fra fraværende til mye, i hulter til bulter. Jeg rakk aldri å høre The Music med disse 30 wattene, men min teori er at den manglende kontrollen har klart å gjengi en god del mer bass. Ganske motstridende av hva man skulle tro, men langt i fra urealistisk.
Det var nettopp det som var problemet med Compact 845 hos meg. Høyttalerene ble for store i bassområdet og det hørtes ut som 2 dårlig kalibrerte 12" subber med alt for mye nivå som stod og buldret. Men jeg har ikke problemer med lite bass i utgangspunktet-slik han hadde med The Music.
Han ble også særdeles fornøyd med mellomtonen med denne matchen, og flere som hørte det hos han mente det var som match in heaven i spesielt stemmegjengivelsen.

Og da var vi inne på matching igjen.
 

Gjallarhorn Audio

Bransjeaktør
Ble medlem
26.02.2010
Innlegg
1.653
Antall liker
1.625
Sted
Heggedal, Asker
Torget vurderinger
100
Selv 200 Watt pr. kanal blir i minste laget på The Music. Som VA forhandler over mange år, og med The Music i demo i flere år, endte vi til slutt opp med å drive disse med 2x 600 Watt. Først da ble det ordentlig skyv i bassen. Alle modellene til VA trenger godt med Watt for å hente ut sitt fulle potensiale.

Det nytter ikke å benytte "ikke-entusiaster" til å bedømme lyden i et anlegg. De er fullstendig døve, dvs. de synes det meste låter bra og hører stortsett ikke forskjell på hi-fi, mid-fi og lo-fi. Det er dessverre min erfaring.
 
Sist redigert:

Bat78

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.02.2011
Innlegg
368
Antall liker
436
Torget vurderinger
7
Koblet ikke at du (X3MHC) er Vienna forhandler. Blir veldig OT, men hos meg fikk jeg store problemer i de lave frekvensene når The Music ble koblet med kraftige effektforsterkere. Nevnte Plinius, det samme skjedde med Parasound A51. Rommet mitt er mildt sagt vrient. Med Compacten fikk jeg rett balanse:) Var sikkert en masse å sette fingeren på om man skulle analysert og målt.. Men det låt som sagt flott i mine (og flere andres) ører;)
 

Gjallarhorn Audio

Bransjeaktør
Ble medlem
26.02.2010
Innlegg
1.653
Antall liker
1.625
Sted
Heggedal, Asker
Torget vurderinger
100
Jeg sitter igjen med følelsen av at noen har en del å hente/lære når det gjelder matching og kanskje burde søkt råd før utstyr byttes ut :/

Jeg har holdt demo av The Music hvor samtlige tilstede rapporterte om gåsehud. Det flate mellomtoneelementet gir svært naturlig vokal. Dette var for øvrig med 2x200 Watt og alle kunne høre at det ikke var nok skyv i bassen. Med 2x600 Watt så falt det meste på plass...
 

Gjallarhorn Audio

Bransjeaktør
Ble medlem
26.02.2010
Innlegg
1.653
Antall liker
1.625
Sted
Heggedal, Asker
Torget vurderinger
100
Ja, da må man enten gjøre noe med rommet eller så må man bytte høyttalere (til noe mindre). Jeg er ikke sikker på om jeg ville gått den veien du valgte som vel var å bytte til mindre høyttalere..? :)
 

Valfy

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2011
Innlegg
2.428
Antall liker
2.577
Torget vurderinger
30
Matching handler jaggu om mer enn watt.. Mine Spendor spiller nå bedre på 2x60 watt i AMR enn de gjorde med 2x200 watt fra en annen forsterker.

Men jeg synes også helt klart at 30 watt høres skummelt lite ut på The Music.. Er det sånn at du har så vrient rom at The Music spiller bedre på 30 watt fordi den ikke klarer å levere i nærheten av bassen de er i stand til?

Da ville jeg nå prøvd en form for kalibrering eller akustisk behandling foran å sulte høyttalerene for effekt. :p
 

Bat78

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.02.2011
Innlegg
368
Antall liker
436
Torget vurderinger
7
Jeg har helt sikkert mye å lære ift matching og mye annet:) Men det var nå uansett den matchingen jeg likte best hos meg i mitt rom. Kunne nok ha gått hardere til verks med akustikkbehandling, hadde bare et par TubeTraps. Men når rommet skal brukes av andre og har man visse begrensninger..

Og det ble stadig litt gåsehud hos meg og faktisk, men sikkert ikke det skyvet i bassen du beskriver. Prøvde aldri kraftigere saker enn Pliniusen, men hos meg tror jeg rett og slett ikke rommet hadde tålt det du omtaler som nok effekt. Om jeg får et annet rom en gang kunne jeg godt tenke meg å forsøke The Music igjen.
 
Sist redigert:

Bebophifi12

Bransjeaktør
Ble medlem
01.05.2012
Innlegg
377
Antall liker
70
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Selv 200 Watt pr. kanal blir i minste laget på The Music. Som VA forhandler over mange år, og med The Music i demo i flere år, endte vi til slutt opp med å drive disse med 2x 600 Watt. Først da ble det ordentlig skyv i bassen. Alle modellene til VA trenger godt med Watt for å hente ut sitt fulle potensiale.

Det nytter ikke å benytte "ikke-entusiaster" til å bedømme lyden i et anlegg. De er fullstendig døve, dvs. de synes det meste låter bra og hører stortsett ikke forskjell på hi-fi, mid-fi og lo-fi. Det er dessverre min erfaring.
Den siste avsnittet her håper jeg du er nokså alene om å mene. Å beskylde andre for å være døve er mildt sagt spesielt. Mange musikkglade ikke-audiofile setter da stor pris på god lyd? Det er min erfaring. Kan ikke tenke meg noe kjedeligere enn lytteseanser med andre "audiofile" hvor samtalene preges av hifi-floskler. Det er drepen.

Skal high end hifi kun henvende seg til og appellere til nevrotiske lydfreaker går bransjen en tung (eller enda tyngre!) fremtid i møte. Det eneste håpet er å få flere begeistret for god lyd og gjennom gode anlegg få enda større musikkopplevelser.

En annen sak;
Dette er en tråd om Spec, ikke en tråd om matching av Vienna høyttalere. Start en egen tråd, det er vel mest ryddig?

JP
 

Focalius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.02.2009
Innlegg
1.242
Antall liker
488
Sted
Arendal
Torget vurderinger
5
Spør om tilgivelse for OT her. Men nettopp disse The Music som Bat78 kjøpte ble drevet av 2 forsterkere som jeg kjøpte. Selgeren mente at de var den beste matchen han fant til The Music. Og de var ikke noen direkte smågutter de heller, og dyre. Jeg vil ikke si hvilket det var for å hemme salg for importøren. Derfor ble jeg svært overrasket og "undrende" når den lille Spec forsterkeren på 60 watt opplevdes like kraftig. Så all heder til Spec sin lille forsterker der. Og jeg synes faktisk at den er råbillig selv om den koster sitt.
 

Bat78

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.02.2011
Innlegg
368
Antall liker
436
Torget vurderinger
7
Min samboer syntes forresten det var moro at hun ikke fikk den store tilliten som blindtester:cool:
 

Gjallarhorn Audio

Bransjeaktør
Ble medlem
26.02.2010
Innlegg
1.653
Antall liker
1.625
Sted
Heggedal, Asker
Torget vurderinger
100
Selv 200 Watt pr. kanal blir i minste laget på The Music. Som VA forhandler over mange år, og med The Music i demo i flere år, endte vi til slutt opp med å drive disse med 2x 600 Watt. Først da ble det ordentlig skyv i bassen. Alle modellene til VA trenger godt med Watt for å hente ut sitt fulle potensiale.

Det nytter ikke å benytte "ikke-entusiaster" til å bedømme lyden i et anlegg. De er fullstendig døve, dvs. de synes det meste låter bra og hører stortsett ikke forskjell på hi-fi, mid-fi og lo-fi. Det er dessverre min erfaring.
Den siste avsnittet her håper jeg du er nokså alene om å mene. Å beskylde andre for å være døve er mildt sagt spesielt. Mange musikkglade ikke-audiofile setter da stor pris på god lyd? Det er min erfaring. Kan ikke tenke meg noe kjedeligere enn lytteseanser med andre "audiofile" hvor samtalene preges av hifi-floskler. Det er drepen.

Skal high end hifi kun henvende seg til og appellere til nevrotiske lydfreaker går bransjen en tung (eller enda tyngre!) fremtid i møte. Det eneste håpet er å få flere begeistret for god lyd og gjennom gode anlegg få enda større musikkopplevelser.

En annen sak;
Dette er en tråd om Spec, ikke en tråd om matching av Vienna høyttalere. Start en egen tråd, det er vel mest ryddig?

JP
Nå må du lese det som står der JP. Det er lagt til "det vil si" etter ordet døve for å uttdype hva jeg mente med den spissformuleringen, men det gikk deg tydeligvis hus forbi.

Jeg kan bare konstatere at våre erfaringer med "ikke-entusiaster" er totalt forskjellig. Personlig synes jeg det er lite givende å spille musikk på et dyrt anlegg når personen(e) selv mener de ikke hører forskjell på dette og en bærbar boks til iPhonen. Å nyte musikk sammen med andre entusiaster er langt mere givende da de vet å verdtsette god lyd!

Jeg starter ikke en egen tråd for å kommentere på innhold i denne tråden. Det ville være temmelig toskete. Litt OT bør alle trådstartere/annonsører kunne tåle. Dette er et diskusjonsforum!

En annen sak: Du skriver i din annonse at:
Lydidealet til Spec er 300B forsterkere og slik spiller de også. Bare med langt bedre bass og mindre forvrengning!
Nå er det jo slik at forvrengningen nå en gang er en del av signaturen til 300B. Så hvordan kan da klasse D etterligne lyden til 300B når du fjerner en av særtrekkene ved 300B som nettopp er fremtredende (partall) harmonisk forvregning?
 

Gjallarhorn Audio

Bransjeaktør
Ble medlem
26.02.2010
Innlegg
1.653
Antall liker
1.625
Sted
Heggedal, Asker
Torget vurderinger
100
Min samboer syntes forresten det var moro at hun ikke fikk den store tilliten som blindtester:cool:
Jeg har ikke uttalt meg om din samboer spesifikt, men om "ikke-entusiaster" generelt. For alt jeg vet kan hun være et hederlig unntak. I så fall - consider yourself lucky :)
 

Bat78

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.02.2011
Innlegg
368
Antall liker
436
Torget vurderinger
7
Min samboer syntes forresten det var moro at hun ikke fikk den store tilliten som blindtester:cool:
Jeg har ikke uttalt meg om din samboer spesifikt, men om "ikke-entusiaster" generelt. For alt jeg vet kan hun være et hederlig unntak. I så fall - consider yourself lucky :)
Bare moro :)

Hun beholder stillingen som blindtester så lenge hun fortsetter å gi meg fritt spillerom hva gjelder hifiprioriteringer;)
 

Focalius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.02.2009
Innlegg
1.242
Antall liker
488
Sted
Arendal
Torget vurderinger
5
Min samboer syntes forresten det var moro at hun ikke fikk den store tilliten som blindtester:cool:
Jeg har ikke uttalt meg om din samboer spesifikt, men om "ikke-entusiaster" generelt. For alt jeg vet kan hun være et hederlig unntak. I så fall - consider yourself lucky :)
Hjelper jo også på at han får lov til å kjøpe alt han vil og at samboeren hans er en 9-er utseendemessig på 1-10 skalaen ☺ Det var min siste OT..sorry.
 

Bebophifi12

Bransjeaktør
Ble medlem
01.05.2012
Innlegg
377
Antall liker
70
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Selv 200 Watt pr. kanal blir i minste laget på The Music. Som VA forhandler over mange år, og med The Music i demo i flere år, endte vi til slutt opp med å drive disse med 2x 600 Watt. Først da ble det ordentlig skyv i bassen. Alle modellene til VA trenger godt med Watt for å hente ut sitt fulle potensiale.

Det nytter ikke å benytte "ikke-entusiaster" til å bedømme lyden i et anlegg. De er fullstendig døve, dvs. de synes det meste låter bra og hører stortsett ikke forskjell på hi-fi, mid-fi og lo-fi. Det er dessverre min erfaring.
Den siste avsnittet her håper jeg du er nokså alene om å mene. Å beskylde andre for å være døve er mildt sagt spesielt. Mange musikkglade ikke-audiofile setter da stor pris på god lyd? Det er min erfaring. Kan ikke tenke meg noe kjedeligere enn lytteseanser med andre "audiofile" hvor samtalene preges av hifi-floskler. Det er drepen.

Skal high end hifi kun henvende seg til og appellere til nevrotiske lydfreaker går bransjen en tung (eller enda tyngre!) fremtid i møte. Det eneste håpet er å få flere begeistret for god lyd og gjennom gode anlegg få enda større musikkopplevelser.

En annen sak;
Dette er en tråd om Spec, ikke en tråd om matching av Vienna høyttalere. Start en egen tråd, det er vel mest ryddig?

JP
Nå må du lese det som står der JP. Det er lagt til "det vil si" etter ordet døve for å uttdype hva jeg mente med den spissformuleringen, men det gikk deg tydeligvis hus forbi.

Jeg kan bare konstatere at våre erfaringer med "ikke-entusiaster" er totalt forskjellig. Personlig synes jeg det er lite givende å spille musikk på et dyrt anlegg når personen(e) selv mener de ikke hører forskjell på dette og en bærbar boks til iPhonen. Å nyte musikk sammen med andre entusiaster er langt mere givende da de vet å verdtsette god lyd!

Jeg starter ikke en egen tråd for å kommentere på innhold i denne tråden. Det ville være temmelig toskete. Litt OT bør alle trådstartere/annonsører kunne tåle. Dette er et diskusjonsforum!

En annen sak: Du skriver i din annonse at:
Lydidealet til Spec er 300B forsterkere og slik spiller de også. Bare med langt bedre bass og mindre forvrengning!
Nå er det jo slik at forvrengningen nå en gang er en del av signaturen til 300B. Så hvordan kan da klasse D etterligne lyden til 300B når du fjerner en av særtrekkene ved 300B som nettopp er fremtredende (partall) harmonisk forvregning?
Vi lar det være. Selv foretrekker jeg musikk gjengitt med minst mulig forvrengning. Det er heller ikke jeg som selger/importerer Spec lenger :).

JP
 

Informasjon om bruker

Bebophifi12
Bransjeaktør
Medlem siden
Antall liker
70
Link til alle artikler
84
Bebophifi12 sine annonser
Bransjenyheter
Kaiser Kawero Classic - CES 2016

Kaiser Kawero Classic - CES 2016

  • 4
Det ble brukt en spesialutgave på messen av Kaisers toppmodell, mer informasjon finner du her hvis det er av interesse. " Kaiser Acoustic’s Kawero! Classic loudspeaker is exceptional inside and...
Fortsett
Bransjenyheter
KAISER KAWERO CLASSIC - NY VERSJON

KAISER KAWERO CLASSIC - NY VERSJON

  • 49
Kaisers toppmodell har blitt enda bedre. Nytt av året er en ny RAAL bånddiskant som er en videreutvikling av den allerede meget anerkjente diskantenheten. RAAL blir av mange regnes som verdens...
Fortsett
Bransjenyheter
ABSOLARE PASSION INTEGRATED I STEREO +

ABSOLARE PASSION INTEGRATED I STEREO +

  • 6
Sitat: " Dette er den beste integrerte forsterkeren vi har hørt. Til nå ". Kan sees og høres hos Bebop Hifi i Ålesund. bebophifi
Fortsett
Bransjenyheter
ABSOLARE OG KAISER CHIARA PÅ DEMO I ÅLESUND

ABSOLARE OG KAISER CHIARA PÅ DEMO I ÅLESUND

  • 0
Dette er produkter i den desiderte high end klassen. Vi har dem på demo i Ålesund og har premiere på denne kombinasjonen 10/12 kl 18-21, Amfi Moa Langelandsveien 25, Ålesund Stokkbygget vest. Demo...
Fortsett
Bransjenyheter
Solgt!

Solgt!

  • 3
Til en som skjønte sitt eget beste. Bedre lyd for 30.000,- finnes ikke :) Gratulerer!
Fortsett
Bransjenyheter
Exogal dac med ekstern strømforsyning

Exogal dac med ekstern strømforsyning

  • 3
"Exogal Comet er en strålende DAC! Levende, klangfull, dynamisk og elegant. Farlig nær de aller beste markedet har å by på". Håkon Rognlien i sin hifi blogg. Vi mener at Exogal representerer...
Fortsett
Topp Bunn