Takk for at du nevner det. Har fått vite at det kan være lurt i tilfeller med kort signalvei å tvinne Mundorfen, men i mitt tilfelle blir strekket fram til smårørs-printet opp mot 25 cm, og at det da vil være en idé å bruke kobberskjerm på kablene.
Hvordan avisoleres de tynne mundorfene uten å ødelegge den?Audiomix skrev:Den kabelen jeg nevnte for deg (forsølvet kobber) er også gul
Mundorfkabelen er lett å jobbe med. Til signal bør du twiste den.
Det finnes jo en del alternativer til Hammond også der ute;bjornh skrev:Etter hvert som ting skrider frem her, så ser jeg at trafo-boksene ikke er mye å skrive hjem om. Flere av dem har litt små-rust på innsiden, som, så lenge det likevel er tørt neppe representerer et større problem. Et annet problem er at de på-sveiste gjenge-stavene blir for korte for topp dekselet, som jo er flerfoldige millimeter tjukk. Trafoene i seg selv virker OK, men boksene må nok få nye gjenge-staver som et minimum. En tanke som slo meg er å erstatte disse med Hammond trafoer, men de er vel usannsynlig dyre.
Edcor, Transcendar, James, Lundahl, Silk, Magnequest, Plitron, AE-Europe mfl.bjornh skrev:Hvilke tenker du på da?
usikker på akkurat hvilken type du må ha, men feks disse trenger ikke å gjemmes under trafodeksler;bjornh skrev:Here is the case: jeg ser muligheten til å slippe å bore så mange hull i topp-lokket på det nye kabinettet dersom jeg slipper å montere trafo deksler. Dessuten, oppgradere med kraftigere transformatorer. Jeg tar gjerne i mot konkrete tips på trafoer som vil kunne trekke KT-90 så vel som KT-88. Det samme gjelder trafoer til psu.
Bytte trafoer? Nå husker jeg ikke kretsen men antar vi snakker om UL med GFB. Har du sånn kontroll på feedbackfaktor(er), faseskift, gainstruktur og andre stabilitetsfaktorer i ampen at det bare er å bytte ut trafoene?bjornh skrev:Jo, den sakkyndige anbefaler Hammond.
BerntJ skrev:Edcor trafoen på linken er på 60 Watt. Med 4,2 Kohm anodeimpedans.
Det siste er greit nok til KT88 ifølge databladet. Ved 100 Watt skal KT88 ha 4,5 Kohm anodeimpedans.
Såvidt jeg husker vurderte du KT90 rør og evt. KT120.
I så fall er en 60 Watts trafo for liten, spør du meg.
VH. Bernt.
Jeg kan ikke dette godt nok til å forklare på en god måte hva det er som bekymrer meg, men det er altså ikke forholdet mellom kt88/ kt90 og utgangstrafoene. Det er det helt greit å finne anbefalinger og referanser på. Men når man skal lage en krets med masse feedback i, som MA-kretsen nok er, og da ser vi hele forsterkeren under ett med gaintrinn, splittere og drivere, så er det mye mer man må ta hensyn til for at denne kretsen skal være stabil. Altså ikke gå i selvsving.BerntJ skrev:Om du ser på databladet til utgangsrørene er det ofte anbefalt en impedans som røret skal jobbe med. Dette er RL ( a-a ) som er impedansen mellom anodene, altså trafoens primær-impedans. Nå oppgir mange produsenter hvilket rør som passer til hver trafo.
En god Hifi forsterker skal ikke oppføre seg slik, gitaramper er nå en helt annen skole enn Hifi amper. Layout er ikke på langt nær så viktig for stabilitet som rc-koblinger og andre poler, men tror nok du har rett i at det kan spille inn. Brum skyldes mest sannsynlig at jord-topologien ikke var god nok. Dawenports artikkel på diyaudio er et godt grunnlag å legge opp jord etter.BerntJ skrev:Når det gjelder ustabilitet har layout masse å si for resultatet.
Den siste gitarforsterkern jeg bygde er kretsmessig korrekt, men når volumet ble skrudd opp hadde jeg både motorboating ( lavfrekvent oscillasjon ), vanlig høyfrekvent oscillasjon og i tillegg masse brum. Jaja. VH. Bernt
Høres ut som du har laget en fantastisk gitar forsterker ;DBerntJ skrev:Når det gjelder ustabilitet har layout masse å si for resultatet.
Den siste gitarforsterkern jeg bygde er kretsmessig korrekt, men når volumet ble skrudd opp hadde jeg både motorboating ( lavfrekvent oscillasjon ), vanlig høyfrekvent oscillasjon og i tillegg masse brum. Jaja. VH. Bernt