XD800MKIII rekonstruksjon, aka. Music Angel (attenuatorer og kondensatorer)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• karlinn

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2005
    Antall liker
    110
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    Jeg bestilte sånn en http://www.khozmo.com/products_dale_ladder.html
    Med z-foil i inngangen og andre vishey i shunt delen.
    Han laver ikke ladder konfigureringen mere men kun shunt.

Den har akkurat kommet hos toll vesenet så jeg har ikke installert den ennå, men kan gi tilbakemelding nå den er prøvet. Har en NLE 11 i foveien.

Lang tid at få levert hos ham og han svarer sent på mail men han sender ut og er behagelig at snakke med.

Synes prisen er helt ok.

karlinn

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2005
    Antall liker
    110
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    Her er størrelsen på den

Dimensions: W42 x H46 x L48 mm
    Shaft diameter: 6mm
    Shaft length: 20mm
    Mounting hole diameter: 9m

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.371
    Torget vurderinger
    1
    Sikkert ordentlige saker..! ;D

KnB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    108
    Torget vurderinger
    2
    Skal se om digital volum kontrol kan fungere først (xxhighend - phasure nos1 dac) -via egne inngang som bypasser et vanlig volum pot.

Om jeg ender opp å bruke analog volum vil jeg sette inn tentlabs tror jeg. Inngangs velger blir ikke remote.

Sven

Medlem
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    1

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.371
    Torget vurderinger
    1
    Det er videre kommet meg for øre at Tung Sol KT120 skal fungere godt med Music Angel - dog bør man justere ned Bias noe. Optimal Bias sies å ligge rundt 45-50mA med KT88. En bruker av denne rør-forsterkeren kjører nå Bias på Tung Sol KT120 på 58mA. Trafoene ble litt varmere på hans Music Angel, men ikke mye i følge samme bruker. Hvis dette stemmer, så kan også KT90 fint brukes på denne forsterkeren foruten KT88 som den ble levert med.

KT120 rørene liker visstnok høyere bias: <75mA, men biasen ikke har så mye å si for klangen på KT120 jfr. rykter jeg har hørt. Dette er kanskje noe for høyt for Music Angel og da bør den kanskje kjøres >60mA for å spare trafoene for større belastninger.

BerntJ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Antall liker
    204
    Torget vurderinger
    1
    Utgangstrafoene er en ting, men også powertrafoene blir kjørt hardere.

This particular tube ( KT120 ) draws between 100mA (.1A) and 300mA (.3A) more filament current than a standard KT88, so check with your amp manufacturer to insure you have the additional filament headroom to power these tubes.

EH KT90 trekker sikkert litt mer strøm i glødingen enn KT88, men neppe mye. ( ikke oppgitt der jeg fant KT120 )

Kineserne laget også en EL156 kopi med oktal sokkel ( samme som KT88 ) som er en mellomting mellom KT88 ( 40 Watt ) og KT120 ( 60 Watt. )
    Denne var på 50 Watt anodetap. Samme som EH KT90, men mine gamle Kinaproduserte EL156 hadde større anode enn KT90.
    De ekte Telefunken kunne gi 24 Watt i Single ended om jeg husker rett, noe som hjelper bra.
    Fant et eksempel på disse Kina-rørene i bruk.

http://www.positive-feedback.com/Issue37/eastern_electric_m156.htm

VH. Bernt

andreas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Antall liker
    152
    Tar man worst-case scenario og plusser på 25mA per utgangsrør på anode/gittertrekk samt 300mA glødetrekk så kan man gange opp volt og ampere. Jeg kom til 50. Fordel dette på to powertrafoer, kast et raskt blikk på str på boksene på en Music Angel og anta at powertrafoene har minst 250VA kapasitet hver, så kan man anta den ekstra belastningen ikke er så mye større enn 10% av total kapasitet. Hvis powertrafoene til MA ikke blir steike varme (50-60C) slik ampen er satt opp med KT88, men bare behagelig varme (40C) så er det kanskje ingen stor risiko å prøve med KT120 for powertrafoenes del.

For utgangstrafoene trenger man vel spec på hva de tåler av strømtrekk og en hel rekke andre ting før man vet om KT120 er så lurt. Litt dyrt med 4 stk KT120 bare for å prøve, eller?

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.371
    Torget vurderinger
    1
    Neida. ;D -justerer man bias for høyt kan det gå varmt... og B+ faller... Så langt jeg vet liker KT120 ca. 75mA, men jeg om noe som kjører samme forsterker som meg med KT120 med bias satt til 58mA uten at trafoene blir særlig varmere. Men så langt jeg har fått vite, så skal ikke bias ha veldig mye å si på klangen i KT120. Men rett meg om jeg nå tar feil.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.371
    Torget vurderinger
    1
    Foreslår navnebytte i tråden til fra Music Angel til Music Monster...

andreas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Antall liker
    152
    bjornh skrev:
    Men rett meg om jeg nå tar feil.
    Noen ting vet man, andre ting synser man om og de er ikke lette å diskutere fornuftig. "Klang" faller absolutt i den siste kategorien. Rørforsterkere har det med å låte bra selv om mange ting er litt på skeiva sånn rent teknisk sett. Så langt jeg vet er lav bias ganske på skeiva, og 58mA er jo som et puslete lite 300B på halv fart. Hvorfor kjøpe fire monstertrucks for å lusekjøre i 30-sonen eller tusle rundt på gangstien, for å bruke trafikkmetaforer.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.371
    Torget vurderinger
    1
    For å skremme fotgjengere..! ;D

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.371
    Torget vurderinger
    1
    Angående trafoene har jeg sendt E-post i dag til produsenten av Music Angel. Blir spennende å se om jeg får et fornuftig svar.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.371
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har vært litt rundt om å diskutert saken angående bias på Music Angel'en, eller XD800MKIII som den også kalles. De har vært mishandlet av en del eiere, inkludert at de har fått dobbel bias-strøm (100 mA), uten at noe annet skjer enn at bias-motstandene på 5 ohm noen ganger brenner av særlig ved kortslutning via ødelagte utgangsrør.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.371
    Torget vurderinger
    1
    Ellers så fårsker jeg litt på 6550, KT88 og KT90 samt nevnte KT120. Det virker til at 6550 bør ha en bias på 65mV, i følge en nettdiskusjon på Audiogon, dvs. at bas på KT120 skal være den samme som 6550 på forsterkeren Audio Research VS 115, så langt jeg forstår av diskusjonen, dvs. 65mV. Trolig har Audio Research VS 115 en 10ohm katode motstand, 65mV = 65mA, jfr. en kilde jeg har snakket med. XD800MKIII kjører 5ohm katode motstand, dvs. 2stk 10 ohm i parallell; 32,5mV = 65mA slik jeg har forstått det.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.371
    Torget vurderinger
    1
    6BQ7 som nesten 100% sikkert er RCA, Black Plate er ankommet. De kom med Bernt, som er i byen. Rørene er brukte, US Milspec lager. Håper å få testet disse snarlig, men må vel gjøre et par modder her først.

andreas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Antall liker
    152
    Hammondchassis med MA-trafoer på ryggen blir for et esel å regne. 1,3mm er ikke mye og alu er ikke spesielt sterkt.

andreas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Antall liker
    152
    Mye bedre, bare husk at tresidene trekker 2cm på hver side. Gir litt mindre plass å montere komponenter på, og så må alle kontakter være dimm for å gå gjennom.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.371
    Torget vurderinger
    1
    Hm. 1,59mm tykk plate...

-stygglikt det kabinettet jeg allerede har på Music Angel'en... ;D

Målene er på denne: 13" X 10" X 2" mens mitt nåværende er 18" X 11" X 2" (uten føtter). Da er 17x10x2 "litt mer aktuelt" som jeg ser han også har til salgs. Altfor lavt dette her.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.371
    Torget vurderinger
    1
    AL-Glory-Paladin-SemiBlank: http://www.vt4c.com/shop/program/main.php?cat_id=1032&group_id=2&hit_cat=

Topp plata er 5mm tykk aluminium. Dog koster denne 170$, så den er ikke heeelt billig. Men den kan bli som denne, med unntak av volum-kontroller, inngangsvelger og på/av-bryter:

Her er bilder av trofene jeg har klart å oppdrive, og det er faktisk alt jeg vet om dem:

3,3 kg utgangstrafo:

4,6 kg 220V nett-trafo:

(disse 4 bildene er lånt fra dette nettstedet: http://norskhififorum.no/forum/viewtopic.php?f=28&t=379&sid=19f0bc1dbf81e0b7f76b64d00913d7bf)

Vedlegg

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.056
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Akkurat bestilt noe ptfe (teflon isolert) sølv plettet kobber selv. Tror det var fabia som produserte. Fåes på elfa. "Hookup wire". Fåes i flere dimensjoner.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.371
    Torget vurderinger
    1
    Så til en litt trist nyhet:

Kjell Bertheussen, aka. Kjell B. gikk dessverre bort i helgen. Han ble 63 år gammel.
    Han falt om under et foredrag og livet sto ikke til å redde.
    Kjell B. var en meget ivrig Hi-Fi entusiast, og ikke minst og rør-entusiast og hadde Music Angel forsterkerne som sitt hjertebarn som han hadde et meget sterkt engasjement for.
    Kjell B. også en viktig bidragsyter til samfunnet gjennom sitt arbeide innen medisinsk forskning, og var professor på forskningslaboratoriumet på IVF-enheten (In Vitro Fertilisering) ved Universitetssykehuset i Nord-Norge.

http://www.unn.no/ivf-tromsoe/category7924.html

http://www.aftenposten.no/helse/article453086.ece

Hvil i fred.

Mvh. Bjørn

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.371
    Torget vurderinger
    1
    The progress:

Mundorf sølvkabler skal erstatte interkablingen i XD800MKIII (Music Angel KT-88) og alle innganger med unntak av pre-inn skal bort!

Det er også under vurdering hvor vidt IEC-kontakten skal fjernes, og Ölflex 2,5mm2 skal loddes (via EMI-filter) direkte i PSU og kun påmonteres nettstikk som i dag er bestilt av denne typen:

Product description:
    ? Conductor Model:p-079 EU Power Plug
    ? Voltage Rating:10A /250V - 15A /125V
    ? Dimension: P-079: 48.2mm body length x 38mm diameter x 74mm overall length
    ? Accommodates cable:7mm - 20mm

Vedlegg

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.371
    Torget vurderinger
    1
    Et annet moment er om bryteren for triode-/ultra lineær drift også skal fjernes. Det er jeg usikker på om bør gjøres.

crimar

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    08.03.2010
    Antall liker
    12
    Spennende.

Har selv en MA som er moddet fra fabrikk til 230 volt og kraftigere trafoer.

Gleder meg til å se byggingen :)

Svein_B

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.04.2005
    Antall liker
    23
    Sted
    Lillestrøm
    bjornh skrev:
    Et annet moment er om bryteren for triode-/ultra lineær drift også skal fjernes. Det er jeg usikker på om bør gjøres.
    Disse releene som veksler mellom triode og pentdode modus er litt svake og kontaktene brenner i stykker av og til. (det er forøvrig ikke noe ultralineær kobling med originale utgangstrafoer)

Om du har slått fast at du foretrekker triode-modus anbefales spesielt å koble dirkete.
    Dette fordi releene er spesielt utsatt da de faller tilbake til pentode modus når power slås av, og da er kontaktene veldig utsatt.

Svein.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.371
    Torget vurderinger
    1
    Takker for infoen der. 65 watts x 2 in ultra-linear mode, 30watts x 2 for triode mode i følge spec'sene. Tror nok det blir ultralineær jeg vil ha. Skal etter sigende bare være en fordel å kutte den kontakten rent lydmessig.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn