Normalt er chassiset jordet og kan brukes som referanse for målinger. Man klipser fast minus-målepinnen i et godt jordpunkt i chassiset ( skrue) og foretar målinger ut fra dette. KT88 ligger normalt på rundt 450 Volt på anoden PIN 3. Gjerne mer. Dersom man måler noe helt annet kan referansen ( Jord ) være feil. Da må man finne jord på Power-printet og bruke det som referanse. ( Jord eller minus for hovedkondensatorene ) Ved over 400 Volt velger de fleste å kople 2 kondensatorer ( Gjerne 400 Volt ) i serie for å sikre at ikke powerkondensatorene får overspenning og blåser. Det skal da være motstander ( ca 1Mohm ) som er koplet paralelt og fordeler spenningen likt. ( disse lader ut høyspenningen når forsterkeren slås av, men det tar lang tid. ) Fra Jord måles halv spenning på første kondensator og full på neste om det er 2. Noen bruker 3 ved enda høyere spenning.
Den ENESTE gang jeg har vært "i kontakt med" ( Tror jeg traff 230 Volt AC, og ja, det blir merke og lukter brent ) en forsterker der Powerprintet ikke var koplet til chassis var i denne 845 SET forsterkern fra Kina som jeg sjekket. Det var ikke Spark eller "gamle" ting, men en svært billig sak av nyere årgang.
Jeg ville ikke rørt jordingen internt på din forsterker ( produsents ansvar ) , men dersom du får merkelige målinger i forbindelse med Bias justering eller lignende ville jeg hatt min erfaring i bakhodet.
Av oppgraderinger ville jeg byttet alle eventuelle 1N4007 dioder i høyspenningen til UF4007/HER108 som har lavere switchestøy. ( ditt ansvar )
PS: Når det gjelder målinger kjøpte jeg mitt Fluke 75 på Tromsø Elektro rundt 1985 og bruker det fortsatt så det er ingen grunn til å spare på måleutstyr av kvalitet. Har kjøpt billige metre på jobb som har virket noen timer. VH. Bernt.