Hallo Bjørn. Jeg mente at jeg tullet. Du skrev at dere hadde ladet ut strømforsyningen. Jeg har som nevnt fått en smell fra en lignende forsterker da målepinnene glapp og hånden falt ned på strøminntaket, så jeg er litt nøye med dette.
Dersom du har fått ubalanse på Høyre/venstre etter bytte av inngangsattenuator må feilen ligge der. Var det iorden før bytte ligger feilen i siste del.
Normalt skal en attenuator bruke 1% motstander og da skal balansen ligge på dette nivået. Et Stereopotmeter er som regel mye dårligere enn dette på kanalbalanse. Selv Penny & Giles kan ha ubalanse på lavt volum. Jeg har kastet bort mye penger på å få ned volumet, så det beste er å alltid spille på fullt. Ingen demping! Litt slitsomt i lengden, da.
Dersom du har en preamp eller justerbar utgang på CD spilleren kan du prøve å sette attenuatoren på full styrke. Da skal attenuatoren ikke dempe og balansen skal være perfekt. Det finnes flere typer attenuatorer, men normalt skal de ikke dempe på fullt. Uansett skal de dempe likt på Høyre/venstre på fullt om du har den spesielle typen attenuator som alltid har en seriemotstand inne.
Dersom du har fått mer støy etter bytte vil jeg heller tro at noe er galt med jordingen i forbindelsen med bytte. Dette kan være grunnen til ubalansen også. Ville gått over ledninger en gang til og sjekke at alt er montert rett. Se etter dårlig kontakt også. Dersom du har et Ohm-meter kan du også måle attenuatoren og sjekke om dempingen er lik på begge kanaler, men da bør du ha litt kjennskap til måleteknikk.
Du må ikke bytte flere deler før du har funnet ut av problemet med ubalanse. I værste fall må en gå tilbake til gamle deler om disse virker.
Eneste fordel med å jobbe på mitt tempo ( ekstremt tregt ) er at en bytter en del av gangen og finner ut lydforbedring/forværring fra siste del.
Bias potmetre skal justeres når du bytter rør og sjekkes etterpå, men skal normalt kun påvirke strømmen i utgangsrørene og har ingenting med nivå å gjøre. Brum potmetre står som regel i forbindelse med AC gløding der en skal balansere denne i forehold til jord. Har ikke noe med nivå å gjøre.
Brumpotmetre kan du gjerne prøve å justere til minst brum, men Bias bør ikke justeres uten å kontrollmåle strømmen etterpå.
"-jeg har bare lyst til å dø, akkurat nå..."
I så fall bør du pakke bort alt med høyspenning og heller lytte til batteridrevet utstyr....Det finnes visst noe nye greier med et eple på.
VH. Bernt.