XTZ høyttalere til 6490 kr slår B&W 805s i test

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • AndreWerdenskrieg

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.05.2007
    Innlegg
    178
    Antall liker
    11


    Slik ser XTZs element ut.


    "Efter att testat ett flertal element från olika tillverkare valde vi element från SEAS som har ett grundmurat rykte. SEAS element kan hittas i många kända High End-märkens högtalare.
    Som bas/mellanregisterelement fastnade vi för ett 6,5" magnesium element från SEAS Excel serie som har extrema prestanda och vi vågar påstå att det är svårt att hitta ett bättre 6,5" element på marknaden idag.

    Den magnesiumbehandlade konen är extremt lätt men samtidigt styvt och ger minimalt med egenresonanser. Gummiupphängning ser till att även kantresonanser minimeras.

    Den gjutna elementkorgen är av "high flow"-typ som är akustiskt transparant, har hög precision eftersom korgen gjuts till exakt form. Konstruktionen är mycket stabil med hög dämpning av resonanser samt helt omagnetisk vilket bidrar till hög verkningsgrad.
    En kraftig magnet tillsammans med den lätta konen ger hög verkningsgrad och bra transientsvar.
    På den T-formade polplattan finns kopparringar monterade för att minimera ickelinjär- och modulationsdistortion samt höja överstyrningsmarginalen.

    Kopparringarna ihop med en solid kopparfasplugg ger en mycket effektiv avledning av värme som ger en mycket hög effekttålighet.

    Guldpläterade anslutningar ger låg kontaktresistans samt förhindrar korrosion.
    Stora "fönster" i elementkorgen både ovan och under "spidern" ger krafig reduktion av ljudreflektioner, luftflödes-, ljud- och kabinettresonanser."
     

    janb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.03.2003
    Innlegg
    937
    Antall liker
    2
    Valentino skrev:
    janb skrev:
    draapen skrev:
    Det vil vel si at lydbølgene slår tilbake og treffer membranet bakfra og påvirker det uten å bli dempet av kasse og dempematrial...

    Dette ungår man vel med en neodym magnet eller tar jeg helt feil her?
    - er ikke dette umulig ;)
    Det er nok mulig.

    Her er et bilde av 5" som sitter i min høyttaler og en 6.5" som ikke sitter i XTZen. Hvordan den 6.5" ser ut vet vi ikke.



    Litt åpnere denne 5", ikke sant?
    "Det vil vel si at lydbølgene slår tilbake og treffer membranet bakfra og påvirker det uten å bli dempet av kasse og dempematrial...Dette ungår man vel med en neodym magnet eller tar jeg helt feil her?"

    - mulig jeg misforsto noe eller at det var noe jeg ikke fikk med meg, men returbølgene vil uansett treffe membranen bakfra uavhengig av neodynamisk magnet eller ei?



    Ellers enig i at ditt 5" element ser "åpnere" ut Valentino. Det må være super high-end ;)
     

    alfao

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.10.2007
    Innlegg
    435
    Antall liker
    132
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har hoppet av for lengst.....

    Hva er egentlig poenget her?

    Mvh
    Alfao
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.895
    Antall liker
    24.060
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    janb skrev:
    "Det vil vel si at lydbølgene slår tilbake og treffer membranet bakfra og påvirker det uten å bli dempet av kasse og dempematrial...Dette ungår man vel med en neodym magnet eller tar jeg helt feil her?"

    - mulig jeg misforsto noe eller at det var noe jeg ikke fikk med meg, men returbølgene vil uansett treffe membranen bakfra uavhengig av neodynamisk magnet eller ei?
    Ja, det vil de. Men om man ikke har en slik diger magnetkladeis får man færre lite dempede tidligrefleksjoner.
    Bare så jeg er helt klar: Det skal mere til en en fjong liten magnet til for å lage et godt høyttalerelement. (Men det hjelper. ;D)


    Tema: XTZ putter svært gode komponenter inn i denne høyttaleren. Det kan være at de har trukket området 1-10kHz tilbake (hyllen) fordi basselementet ringer litt helt øverst i arbeidsområdet (hvor øret også er mest følsomt). Jeg la merke til at den svenske testeren foretrakk mellomtonegjengivelsen i KEFen.
    (Jeg kom plutselig på at The Nordic Tone-høyttaleren bruker Mg-basser og pappmellomtone. Konstruktørene valgte altså bort Mg til mellomtonen, og om jeg husker Fidelity riktig var det en avgjørelse tatt basert lyttetester av begge i en prototype.)
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.710
    Antall liker
    526
    Torget vurderinger
    1
    Jeg går utifra at det er W18NX001 som er brukt. Det er coated papir. Har noen høyttaleren og tar en kikk på membranen så burde det være greit å bekrefte.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.895
    Antall liker
    24.060
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Hva står skrevet på baksiden av elementet? Står det W18NX001 lyver XTZ, som hevder at membranen er Mg.
    En annen sak: W18NX001 har ikke smalskåret kurv.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Dette ser overhode ikke ut som papp. Jeg vet at SEAS kan levere Mg med svart finish, og det er akkurat det det ser ut som. Ellers kan man naturligvis få fasepluggen i hvilken som helst finish.

    Hvorfor i all verden skulle XTZ gi feilaktige opplysninger om membranmateriale?

    Edit: Her er forresten et bilde av svart magnesium fra Lotus bilstereoserien (i den gamle 17cm-kurven). Bildet gugglet jeg meg fram til med søkeordene SEAS+Lotus+magnesium. Det var postet på diymobileaudio.com.



    Edit Nr. 2:

    Her er et bilde av pappen fra seas.no. Legg merke til at den er mattere, lysere, og at strukturen i overflaten ser helt annerledes ut.

     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.710
    Antall liker
    526
    Torget vurderinger
    1
    Er den bildøren en XTZ-høyttaler? Neivel.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.895
    Antall liker
    24.060
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Strukturen i membranen på XTZen og bildøren (og mine 5") ser svært lik ut.

    Hva er det Man, har du traumatiske erfaringer med løgnaktige svensker?
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Man skrev:
    Er den bildøren en XTZ-høyttaler? Neivel.
    Aaaaarghh!

    Siden du ikke gidder å scrolle opp til innlegget til AndreWerdenskrieg på samme siden, her er bildet av XTZ en gang til:



    Se og sammenligne. ;)
     

    draapen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.02.2007
    Innlegg
    419
    Antall liker
    9
    + at spideren er svart på papir utgåven og ikke gul som på XTZ...men det er jo ikke helt sikkert at det har noe med noe som helst å gjøre ;)

    Hmmm det vi trenger er vel flere lytteinntrykk for å vite hvor bra de låter,jeg melder meg gledelig hvis noen har lyst til å låne meg en ;D
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.895
    Antall liker
    24.060
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Nei nei nei. Vi vil plukke den fra hverandre og finne ut hva den er laget av. Høre på høyttalere, hmrpf!

    ;D
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Kan eieren av XTZ'ene vennligst skrape hull i finishen omgående? Vi må vite sannheten om dette nå!

    ;D ;D ;D
     

    draapen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.02.2007
    Innlegg
    419
    Antall liker
    9
    Hehe,får vel sende`n til protologen også tenker jeg ;)
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    ;D Da har du nok rett.

    Kan vi få et bilde av elementets forside med det samme? Bildet til AndreWerdenskrieg ser fortsatt ut som Mg. Kanskje vi snakker om to forskjellige produksjonsserier, evt. en prototype på bildene over?
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.895
    Antall liker
    24.060
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ser man det. Det der er både papp (ser iallefall ut som papp) og XTZ-spesifikt. Men sitter det i akkurat denne modellen/varianten da?
     

    Sniff

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Innlegg
    2.024
    Antall liker
    94
    Jeg fåreslår peislighter. Rett den mot membranet en god stund. Får du etter hvert en kraftig klar blåaktigflamme er det magnesium, bare soter og småulmer det eller brenner litt mindre fyrverkeriaktig er det papp. Det er mye fanteri og mange konspirasjoner der ute, og svenskene er med i de fleste. Her er ting satt sammen i kina. Da er antagelig noe kommunistisk pakk med og trekker i trådene.

    Varm takk til Man for å rykke oss ut av vilfarelsen. varmere pistol har jeg aldri sett!

    Edit: Forresten I teksten AndreWerdensosv. klippet inn ovenfor om ztx-elementvalg, står det at de bruker mg-behandlet element. Kan det være en mg-coating? Det høres i alle fall rimelig sært og komplisert ut.

    Mvh
    Sniff
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.710
    Antall liker
    526
    Torget vurderinger
    1
    Valentino skrev:
    Ser man det. Det der er både papp (ser iallefall ut som papp) og XTZ-spesifikt. Men sitter det i akkurat denne modellen/varianten da?
    Njaaa 99.36 (den direkte "storebroren")
    Ikke bare ser det ut som papir, men ser du på bildet opp/ned finner du muligens "NX" i typebetegnelsen.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.895
    Antall liker
    24.060
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Hehehe. Mg-treated. Man tager et Magnesiumatom og fester det på...

    Mg-membranene til SEAS er IKKE ekstremt lette. Ennå en indikasjon.

    Jeg var ikke tydelig, Man. Modellbetegnelsen er tydelig nok den. Og ja: Case closed.
     

    FAB

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.04.2007
    Innlegg
    609
    Antall liker
    2
    Enig at det er kinamikk, rart xtz for lov til av seas å drive så mye reklame som de gjør?
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.895
    Antall liker
    24.060
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Hvorfor er det rart, FAB? De bruker en variant av Excel 6.5", og SEAS Excel regnes blant det ypperste (ikke kom her og kom her! ;D). At høyttaleren er satt sammen i et lavkostland betyr ingenting for kvaliteten. KEFen er ikke satt sammen i Old England den heller.

    Folkens: Gjør SEAS fremdeles all sammenstilling i Moss?
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Nei, nå har det jammen med gått for langt med det tekniske. Det er lytting som teller folkens. Siden jeg startet tråden, er det innlysende at jeg tester. Dere overfører penger til kontoen min og så gjør vi et felles innkjøp. Lover både blindtesting og nivåmatching. Det er noen av oss som tør vett du, i motsetning til enkelte hifi blader. Høres ikke det bra ut? Eh, høyttalerne blir stående her etterpå selv om de eies offisielt av sentralen.
     

    Torsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Innlegg
    1.860
    Antall liker
    146
    FAB skrev:
    Enig at det er kinamikk, rart xtz for lov til av seas å drive så mye reklame som de gjør?
    Det som er rart er at du sier det du sier. Du må vel skjønne at disse gutta i XTZ og SEAS driver butikk i sammen? SEAS lever ønsket produkt til kunde som i dette tilfelle er XTZ. Enkelt og greit.
    Hvor er det negative?


    Torsen
     

    janb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.03.2003
    Innlegg
    937
    Antall liker
    2
    Torsen skrev:
    FAB skrev:
    Enig at det er kinamikk, rart xtz for lov til av seas å drive så mye reklame som de gjør?
    Det som er rart er at du sier det du sier. Du må vel skjønne at disse gutta i XTZ og SEAS driver butikk i sammen? SEAS lever ønsket produkt til kunde som i dette tilfelle er XTZ. Enkelt og greit.
    Hvor er det negative?


    Torsen
    - det negative er at det er satt sammen i Kina for en rimelig penge. I tillegg til å være godt sammenskrudd ;D
     

    janb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.03.2003
    Innlegg
    937
    Antall liker
    2
    Valentino skrev:
    janb skrev:
    - mulig jeg misforsto noe eller at det var noe jeg ikke fikk med meg, men returbølgene vil uansett treffe membranen bakfra uavhengig av neodynamisk magnet eller ei?
    Ja, det vil de. Men om man ikke har en slik diger magnetkladeis får man færre lite dempede tidligrefleksjoner.
    Bare så jeg er helt klar: Det skal mere til en en fjong liten magnet til for å lage et godt høyttalerelement. (Men det hjelper. ;D)
    - aha, ser den. Muligens også høre en gang. Takk for oppklaringen :)
     

    Torsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Innlegg
    1.860
    Antall liker
    146
    FAB skrev:
    Håper Proson, dynavoice, eltax osv begynner å
    samarbeide med scanspeak og bruke jensen/duelund filtere.
    Og lage billige knallbra høytalere som er satt sammen i kina.
    Tror ikke det skjer. Men det hadde vært artig.

    Svenskene slår til:
    Neste nr i lydogbilde

    5 høytalere i test under 70000,-

    1. xtz/seas 99.38 kr 14000,-
    2. proson/scanspeak .... kr 14500,-
    3. Sonus faber cremona kr 68000,-
    4. proac response D38 kr 62000,-
    5. B&W nautilus 803s kr 45000,-

    Nå begynner det å ta av her...
    Lurer på åssen feks proac hadde taklet dette?
    Regner med de hadde ringt scanspeak, og det kjapt.
    Javel, så hvis XTZ 99.25 hadde vært konstruert/bygget i sverige og kostet 15000,- så hadde alt vært
    så mye bedre?

    At mye av det vi konsumerer kommer i fra kina, er bare noe vi vil se så mye mer til i fremtiden. Dette er bare begynnelsen. B&W og de andre havner nok der etterhvert de også.
    Og jeg tror SEAS ser det er den veien det vil gå.

    Men nok om det.....


    Torsen
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.386
    Antall liker
    16.616
    Sted
    Østfold
    Her var det sneket seg inn litt vranglære ser jeg.

    Først og fremst, det avbildede elementet er dette:
    http://www.seas.no/index.php?option=com_content&task=view&id=109&Itemid=131

    RNX er betegnelsen på magnetsystemet og brukes på en rekke papir og aluminiumselementer fra Seas sin Prestige-serie. Det aktuelle elementet er CA18RNX som er et coatet papirelement. Det er forsynt med et spesialchassis, altså med avkuttede sider. Det er en spesialmodell for XTZ, men det trenger ikke bety mer enn chassiset. Betegnelsen NX brukes også om en rekke elementer i Excelserien med magnesiummembran. Det er ingen identifikator for membrantype på modellbetegnelsene i Excelserien.

    CA18 brukes som basselement i 9936, ikke den som er avbildet lenger ned på siden her, men den som har en ekstra bass i tillegg til Excelelementet.

    Når det gjelder Bass/mellomtonen så skriver de dette:
    Som bas/mellanregisterelement fastnade vi för ett 6,5" magnesium element från SEAS Excel serie som har extrema prestanda och vi vågar påstå att det är svårt att hitta ett bättre 6,5" element på marknaden idag.

    Jeg vet ikke om dette er magnesiummembranen eller om det er en annen variant. Jeg har ingen grunnlag for å verken bekrefte eller dementere at det er magnesium som brukes i XTZ, men såpass kan jeg si:

    Magnesiummembranene lages av Seas selv. De dreier disse membranene ut av tykkere koner. Så blir de lakkert. Den fargen vi ser er lakk og ikke materialet selv. Det er derfor ingen ting ved fargen som tilsier at en membran er eller ikke er magnesium. Overflaten blir slett så om man lager en slik membran sort vil den se ut slik som på bildene av XTZ.

    Bildene lyver ikke. De ser slik ut i virkeligheten. Om man beveger membranen innover kan man se Excel-systemet også (kobberrhylsa på polstykket), noe som klart bekrefter at dette er et excelelement.

    Jeg kjenner ikke til at Seas noen gang har laget noe "magnesiumbehandlet" membran.

    Seas lager alle sine elementer selv. De får sine membraner hovedsaklig eksternt, men gjør bearbeiding på noen membraner. De har også sin egen "basket" så det er så vidt meg bekjent ingen andre produsenter som har tilgang på samme basket.

    Untaket fra dette med produksjonssted skal visstnok gjelde subwooferne i Lotus-serien (bilstereo).

    Jeg anser det selv som rimelig sikkert at det er en vanlig Seas magnesiumcone på mellomtoneelementene i denne serien, og jeg mener det er overveiende sannsynlig at det er dette elementet som er benyttet som utgangspunkt:
    http://www.seas.no/index.php?option=com_content&task=view&id=68&Itemid=92
     

    AndreWerdenskrieg

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.05.2007
    Innlegg
    178
    Antall liker
    11
    Som Snickers-is skriver, så er det bildet av det demonterte elementet fra XTZ egentlig det nederste elementet fra denne høyttaleren og har lite med magnesiumelementet å gjøre:


    Er det bare rødvinen min som får meg til å se syner, eller har det forsvunnet noen innlegg og bilder i denne tråden?
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.710
    Antall liker
    526
    Torget vurderinger
    1
    Misforståelsen beror på bildet av elementet, jeg viste det til Snickers, og siden han da har sort belte i elementer kunne han oppklare denne misforståelsen. Det gjør vondt å innrømme at Snickers mest sannsynlig har rett, men sånn er livet :D

    Når det gjelder Mg-elementer er det jo flere som har det. Pioneer bruker det i sine større høyttalere, da med en matt og litt porøs overflate uten noen spesiell coating (såvidt jeg kunne kjenne), mens baksiden er en tynn, men lett ruglete plastikkfolie av et eller annet slag for å "holde alt sammen"?
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Kan noen oversette? Er konklusjonen at innmaten er god?

    Ja, det hadde vært knakende morsomt med en test av den gulvstående XTZ 99.38 opp mot langt dyrere saker.

     

    Torsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Innlegg
    1.860
    Antall liker
    146
    ja ja, samme faen folkens. Til den prisen så er det vel ikke så mye galt man får gjort.
    Surround.no holder til på Skedsmo utenfor Oslo. Tenkte å ta med meg min Nait 5i opp dit for å lytte litt. Har bare en 5 tommer i mine høyttalere idag. Kunne tenkt meg litt mer nivå i bunn. Men gulvstående tror jeg kanskje blir litt volsomt her. Er vanvittig lytt til naboen :-\

    Torsen

    Edit: Dvs. at det blir å lytte på 99.25
     

    AndreWerdenskrieg

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.05.2007
    Innlegg
    178
    Antall liker
    11
    orso skrev:
    Kan noen oversette? Er konklusjonen at innmaten er god?

    Ja, det hadde vært knakende morsomt med en test av den gulvstående XTZ 99.38 opp mot langt dyrere saker.

    Slik jeg tolker innleggene er innmaten meget bra og ihvertfall helt på nivå med langt dyrere høyttalere.
    Både bånddiskant, elementer og delefilter er av absolutt topp kvalitet.
    Delefilteret har foliespoler, noe som faktisk kan være bedre enn rundtrådspoler som f.eks sitter i B&W 805S.
    Jeg tolker det også som at den rimelige prisen har skapt fordommer.
    Spørsmålet ser ut til å være om delefilteret er justert bra nok.

    Det hadde vært meget spennende om noen her hadde testet denne høyttaleren, gjerne opp mot andre høyttalere som man "vet" låter bra.
     
    R

    Rojoh

    Gjest
    Tja... Vi får se det litt an over tid. Tannoy har kjørt sitt DC-prinsipp over ganske mange 10-år. Hvorfor? Fordi det funker! XTZ om 10 år? Fanden vet...

    Mvh. Johan
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.895
    Antall liker
    24.060
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Nei men dæven! Var det ikke mellomtoneelementet vi krøp til korset over? Takk til Snickers-is.

    Da står jeg på mitt: Enkeltkomponentene i denne høyttaleren er av en kvalitet man kan forvente å se i høyttalere til en svært mye høyere pris. Og hadde bassmellomtonemembranen vært Nextel og ikke Mg kunne man sagt det samme. XTZ hadde sikkert skrevet at det var papirbasert også da...

    Så hvor er det XTZ sparer (utenom produksjonskost)? Kabinettfinish. Høyglansfolie får man på IKEA, og det ser helt ok ut det også.
     

    janb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.03.2003
    Innlegg
    937
    Antall liker
    2
    Valentino skrev:
    Nei men dæven! Var det ikke mellomtoneelementet vi krøp til korset over? Takk til Snickers-is.

    Da står jeg på mitt: Enkeltkomponentene i denne høyttaleren er av en kvalitet man kan forvente å se i høyttalere til en svært mye høyere pris. Og hadde bassmellomtonemembranen vært Nextel og ikke Mg kunne man sagt det samme. XTZ hadde sikkert skrevet at det var papirbasert også da...

    Så hvor er det XTZ sparer (utenom produksjonskost)? Kabinettfinish. Høyglansfolie får man på IKEA, og det ser helt ok ut det også.
    - må bare understrekke at det nok ikke er brukt høyglansfolie på ht'ene, men klarlakk. Ihvertfall de ht med sort og glossy finish ihvertfall på mine :)

    Kanskje de sparer penger på admin, markedføringskostnader, utvikling (resirkulering av sunne konstruksjonsprinsipper)?
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    B&W og flere av de andre store har sikkert en liten landsby de skal fø. I tillegg til markedsføring da. Lønningene kan også være med å bidra. Se på Linn og spesielt nettverksløsningene. Gode og flotte produkter, men vanvittig overpriset. Den satt tenker jeg. ;D
     

    Liotheles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Innlegg
    2.862
    Antall liker
    789
    Torget vurderinger
    4
    orso skrev:
    B&W og flere av de andre store har sikkert en liten landsby de skal fø. I tillegg til markedsføring da. Lønningene kan også være med å bidra. Se på Linn og spesielt nettverksløsningene. Gode og flotte produkter, men vanvittig overpriset. Den satt tenker jeg. ;D
    Hadde B&W vært den mestselgende høyttaler på verdensbasis hvis den hadde vært "vanvittig overpriset" ?
    Faller vel paddeflatt på steingrunn det argumentet der vil jeg si ;)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn