Yamahas venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Todani

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.05.2009
    Antall liker
    2.563
    Du har helt rett. 10 % THD er helt vilt høyt. 120 watt herfra ville være langt fra trygt for både ører og høyttalere. Låter totalt dritt også. Stereophile ved Atkinson målte A-S3200 og fikk 90 watt i 8 Ohm og drøyt 150 i 4 før kurven knakk brått oppover. Det er den anvendbare effekten. Denne 2000-modellen er så vidt jeg forstår basert på omtrent like stor strømforsyning og like få utgangstransistorer per kanal. Det vil si kun to. Velg dine høyttalere med en viss omhu. Da rekker 90 watt langt.

Røkrakare

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.03.2021
    Antall liker
    182
    Sted
    Haslum
    Det har jeg. YPAO tar 30 sek og måler avstand og frekvensrespons. Fase også virker det som. Tror også man kan legge inn litt manuelt, men det er et enkelt opplegg. Det beste er at det er et high-pass filter så hvis man har sub, får man avlastet toppene. Noe feks. Quadene mine har godt av når jeg kobler opp de og vil spille litt høyere enn de klarer au natural.

Det nest beste er at YPAO gjør det mulig å bruke dynamisk loudness, dvs at den fyller ut lyden i topp og bunn slik at man får deilig lyd uten å måtte spille høyt. Puristene vet ikke hva de går glipp av.

Hodetelefonforsterkeren er veldig god, ikke helt på nivå med rme jeg hadde, men mer enn god nok til shure 1540.
    Takk for utfyllende svar! Skal litt mer i tenkeboksen, men skal absolutt sterkt vurderes.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.927
    Jeg har et par ganger tidligere nevnt denne nye stativ-høyttaleren fra Yamaha NS-800A som jeg anser som veldig interessant, i hvertfall fra mitt ståsted. Nå er første test kommet, fra italienske Audio 2G. To sympatiske herrer har hatt høyttalerne på langtidstest.
    En litt annerledes og veldig interessant test, Imo.

Herrene er absolutt begeistret over denne høyttaleren. Det er så herlig at herrene glatt hopper over å snakke om bass og diskant og sånt, men heller snakker om den fenomenale rytmikken i musikken disse høyttalerne leverer, samt den veldig gode dynamiske fraseringen mellom stille og høyt.
    Yamaha NS-800A blir sammenlignet med Marten Parker Duo som koster dobbelt så mye, 121000,- paret i Nok.

Det som er digg med denne youtube er at dem går høyttaleren helt i dybden, vi får se innvendig i oppbygningen av det resonansefattige kabinettet, de nyutviklede driverne, hard-wiered delefilteret med topp komponenter, innvendig kabling med teflonisolerte sølvledere med mere. Ikke minst pianolakk-finishen som bare Yamaha kan.

Slå på engelsk teksting hvis du ikke er stødig i italiensk:)

Sist redigert:

Waqar

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.08.2016
    Antall liker
    56
    Jeg har et par ganger tidligere nevnt denne nye stativ-høyttaleren fra Yamaha NS-800A som jeg anser som veldig interessant, i hvertfall fra mitt ståsted. Nå er første test kommet, fra italienske Audio 2G. To sympatiske herrer har hatt høyttalerne på langtidstest.
    En litt annerledes og veldig interessant test, Imo.

Herrene er absolutt begeistret over denne høyttaleren. Det er så herlig at herrene glatt hopper over å snakke om bass og diskant og sånt, men heller snakker om den fenomenale rytmikken i musikken disse høyttalerne leverer, samt den veldig gode dynamiske fraseringen mellom stille og høyt.
    Yamaha NS-800A blir sammenlignet med Marten Parker Duo som koster dobbelt så mye, 121000,- paret i Nok.

Det som er digg med denne youtube er at dem går høyttaleren helt i dybden, vi får se innvendig i oppbygningen av det resonansefattige kabinettet, de nyutviklede driverne, hard-wiered delefilteret med topp komponenter, innvendig kabling med teflonisolerte sølvledere med mere. Ikke minst pianolakk-finishen som bare Yamaha kan.

Slå på engelsk teksting hvis du ikke er stødig i italiensk:)
    Personlig ser jeg også frem til disse, det er noe med Yamaha som bare låter " riktig" disse vurderes sterkt.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.121
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Score!
    CD-S300.jpg

Det tok en stund før jeg fant en elegant aluminiumsfarget CD-spiller med riktige dimensjoner til en pris jeg synes er riktig for en sølvskivesnurre som kun brukes til gjesters medbragte og bibliotekslån. CD-S300 er i ferd med å bli fiin gammel, men det gjør ikke noe. Kommer til å bruke coax ut, jeg må bare huske at Pure Direct skal være Off.

Sist redigert:

Odd J

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Antall liker
    3.448
    Torget vurderinger
    1
    Det er ikke en skrivefeil ang THD på den rn2000a beskrevet over her?

HifiNews testet denne forsterkeren og fikk ut 115W/185W i 8/4 Ohm ved 1% THD.

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.121
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    1% ved 115 W og 10% ved 120 W stemmer ganske bra med dette bildet:
    1710838213154.png

Fuglene må vite hvorfor de har valgt et så sløvt digitalfilter i den. "Natural Sound" i stedet for ordentlig filtrering? (Ja jeg synes det er riktig å påpeke rare valg hos en produsent man liker produktene til. Man er jo en god venn.)

Sist redigert:

Odd J

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Antall liker
    3.448
    Torget vurderinger
    1
    Det er i hvert fall smartere å markedsføre den med 115W med 1% thd enn med 120W og 10%thd! Nå ser jeg at Yamaha går ut med 2 x 90W som generell info, så da er man jo på den sikre siden. Uansett er dette en spennende allrounder.

Har du hørt denne her, Valentino? Spør siden du spiller mye klassisk.

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.121
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Nei, jeg er jo ikke i markedet. Har et sært anlegg med 8 forsterkerkanaler. Hadde jeg vært i det gammeldagse (unnskyld) to forsterkerkanaler og passive høyttalere-markedet hadde den vært interessant. :)

Odd J

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Antall liker
    3.448
    Torget vurderinger
    1
    Skjønner, det er jo egentlig herlig å være ferdig med hardwaredelen av denne hobbyen. Selv vakler jeg mellom å bygge opp et lite tokanalsanlegg i tv-stua og et flerkanalsanlegg som jeg egentlig ikke har plass til. Det kan gå mot en slik Yamaha...

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.121
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det hadde vært kjekt om det gikk an å endre filtertype på DACen for bruker. Jeg tror at noe av den softe lyden Hifinews-anmelderen kommenterer kommer fra det sløve filteret. Jeg hadde prøvd å finne ut av det. Kanskje det er default og at man kan sette ordentlig digitalfiltrering på et vis. Verd å undersøke.

Odd J

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Antall liker
    3.448
    Torget vurderinger
    1
    Selv er jeg litt glad for at denne Yamaha'en blir omtalt som litt mjuk og ørevennlig. Jeg blir fort lyttetrett av en (for) åpen og detaljert lyd, særlig i øvre mellomtone og deromkring. Har nok en liten hørselsskade som gjør at fioliner og kvinnestemmer fort blir slitsomme. Flere anmeldere omtaler forsterkeren som god på lavt volum og den variable loudnesskontrollen gjør det jo mulig å beholde en fyldig klang også på lavt volum. Jeg liker den praktiske tilnærmingen Yamaha har her. Arbeidsredskap for den audiofile som vil ta et par steg ned fra dagens dans rundt stadig dyrere og mer eksotiske hifismykker.

Av og til er det veldig greit med bare et godt stereoanlegg og heller bruke penger på musikken.

rellingsen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.02.2014
    Antall liker
    266
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Det er i hvert fall smartere å markedsføre den med 115W med 1% thd enn med 120W og 10%thd! Nå ser jeg at Yamaha går ut med 2 x 90W som generell info, så da er man jo på den sikre siden.
    JEG var nok litt rask på labben også her...
    I dataene Stereofil oppgir, står jo også dette under her, noe som må kalles veldig innafor, men da burde di holdt seg for gode til å reklamert så hardt for at det er en strømsterk 2x120 watt forsterker, men heller formulere at det er en GOD 90watter, imho..
    1710875572028.png

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.121
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Yamahas data er nøkterne nok de. Det er ikke mange høyttalere som har stort høyere enn 4 Ohm nominell impedans allikevel nå for tiden (ok, jeg ser at Yamahas egen NS-800A er 6 Ohm).

Men folkens: Hvilke forhandlere er det som fører Yamahas høyttalere?

Sist redigert:

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.927
    Yamahas data er nøkterne nok de. Det er ikke mange høyttalere som har stort høyere enn 4 Ohm nominell impedans allikevel nå for tiden (ok, jeg ser at Yamahas egen NS-800A er 6 Ohm).

Men folkens: Hvilke forhandlere er det som fører Yamahas høyttalere?
    Stereofil i Oslo, blant annet. Soundgarden fører de litt rimeligere produktene til Yamaha, men kan sikkert skaffe det meste.

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.121
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Gode ting.

Min «nye» pent brukte CD-S300 landet her i går. Jeg er imponert over kvalitetsfølelsen den gir med den optisk kraftige frontplaten, skuffen og betjeningsknappene. Man skal ha øya for detaljer for å se at CD-S2100 er fjongere ut fra detaljene på frontplaten. Selvfølgelig er lokket enkelt og rimelig på 300, men det er bare fronten jeg ser uansett.
    Fjernkontrollen ser ut til å virke i en +/- 60 graders sektor, og det er en god del bedre en de +/- 30 gradene i instruksjonsboka.

Eirik84

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Antall liker
    10.618
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Gode ting.

Min «nye» pent brukte CD-S300 landet her i går. Jeg er imponert over kvalitetsfølelsen den gir med den optisk kraftige frontplaten, skuffen og betjeningsknappene. Man skal ha øya for detaljer for å se at CD-S2100 er fjongere ut fra detaljene på frontplaten. Selvfølgelig er lokket enkelt og rimelig på 300, men det er bare fronten jeg ser uansett.
    Fjernkontrollen ser ut til å virke i en +/- 60 graders sektor, og det er en god del bedre en de +/- 30 gradene i instruksjonsboka.
    Synes det ser ut som en lekker spiller (y)
    Noe slikt jeg også kunne tenkt meg i kombo med DACen som også er i sølv i noenlunde lik dimensjon på frontplate.

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.121
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det hender at man finner 300 på Finn. Kanskje 303 også? Ikke lett å se forskjell på dem om man ikke leser teksten på frontplaten. Jeg har vel latt et par gå forbi fordi jeg er kjip. Den skal jo bare se bra ut i Montanamøbelet og i tillegg levere sølvplatedata til min MiniDSP Flex Eight en gang i blant.

Sist redigert:

Odd J

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Antall liker
    3.448
    Torget vurderinger
    1
    Det hadde ikke gjort noe om Yamaha kom med en ny sacd-spiller med den størrelsen der, lav med tynn plateskuff (som går helt ut!). Har en god del sacd'er fra BIS, Channel Classics etc. Min gamle slitne Marantz dvd-spiller får nok en arvtaker etter hvert.

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.121
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Var det da. Den store som også spiller SACD CD-S2100 er tatt ut av produksjon er den ikke?

Jeg synes det går helt fint å smyge platen på plass i skuffen som ikke går helt ut jeg men finmotorikken min er fremdeles av de bedre.

Kikket litt på forskjellene på 300 og 303. Kan ikke se andre enn at 303 er mer praktisk hva gjelder filformater på USB-inngangen.

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.121
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Tre kjekke blogginnlegg:

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.121
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    :) Skikkelige saker på benken.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.927
    :) Skikkelige saker på benken.
    Typisk Yamaha

Skulle mene at litt plastikkfølelse på knottene skulle være tilgitt i denne prisklassen, med tanke på at jeg var i ei sjappe i Oslo og skrudde på plastikk-knottene på en statement forsterker fra Audio Research. Og det var ikke det eneste som føltes billig på den forsterkeren.

Perrin

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.02.2008
    Antall liker
    327
    Torget vurderinger
    1
    Her er et bilde av et lite prosjekt nå på forsommeren, GT-2000 ble oppgradert med YSA-1 tonearm for er par år pr siden og nå har den originale YA-39 armen fått seg et separat armtårn i oljebronse. Pickuper er Lyra Skala i YA-39 og Miyajima Shilabe i YSA-1.
    IMG_8667.jpeg

senzles

Medlem
    Ble medlem
    02.05.2024
    Antall liker
    0
    Sted
    ågotnes
    hei jeg har et spørsmål ang Class A/B drift jeg har en Yamaha AS-1200 kjøpt ny, jeg mente denne kjørte i Rein klasse A opptil et par watt før den gikk over til A/B fikk heller ikke noe vesentlige svar i fra Yamaha da jeg kontaktet de . noen som vet ? vh k.r

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.121
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ikke spesifikt for AS-1200, men de fleste klasse AB-forsterkere kjører klasse A til et visst punkt, og et par W vil normalt være nok til å hindre ødeleggende crossoverforvrengning i utgangstrinnet.

aiso

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2010
    Antall liker
    10.130
    Sted
    Skogkanten
    Torget vurderinger
    19
    Her er et bilde av et lite prosjekt nå på forsommeren, GT-2000 ble oppgradert med YSA-1 tonearm for er par år pr siden og nå har den originale YA-39 armen fått seg et separat armtårn i oljebronse. Pickuper er Lyra Skala i YA-39 og Miyajima Shilabe i YSA-1. Vis vedlegget 1034235
    Hei.Kan du si litt om forskjellene rent lydmessig på de 2 armene. Har selv en GT2000 med YA39.

senzles

Medlem
    Ble medlem
    02.05.2024
    Antall liker
    0
    Sted
    ågotnes
    Ikke spesifikt for AS-1200, men de fleste klasse AB-forsterkere kjører klasse A til et visst punkt, og et par W vil normalt være nok til å hindre ødeleggende crossoverforvrengning i utgangstrinnet.
    ok ja så da kjører Yamaha i klasse a/b konstant og ikke har noe klasse a drift ?

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.927
    ok ja så da kjører Yamaha i klasse a/b konstant og ikke har noe klasse a drift ?
    Du skal ikke henge deg opp i sånne ting. Hvis det er god lyd du søker ;)

Jeg hadde en Sugden Masterclass i 10 år. Den markefsføres som Klasse A, men er en AB med høy tomgangsstrøm. Den ble temmelig varm.

Min Yamaha A-S3200 er en lydmessig vesentlig bedre forsterker, på alle områder. Også der hvor «klasse A» skal ha en force, nemlig plutselig dynamisk kontrast i cresendopartier i musikken.

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.121
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    På lave nivåer har den det.
    Men hvem bryr deg? Låter det bra så låter det bra, og nå Yamaha i tillegg ser best ut av de klassiske japanske så…

Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: KMR

kicks

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.02.2010
    Antall liker
    548
    Sted
    Troms
    Er det noen som vet om finishen på Yamaha CD-S1000/2100/3000 er den samme som på R-N2000a? Spørsmålet gjelde modell med sølvfarge

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.121
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Fronten vil være "lik", men sidepanelene kan variere. CD-S2000 hadde lyse tresider, mens CD-S1000 og CD-S2100 hadde sort pianolakk som R-N2000a.

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.121
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Kjære Yamaha Norge. Kan dere ikke være så snill å sette et menneske som vet hvordan tonearmer fungerer på oversetterjobben?
    1721991855168.png

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.927
    Fronten vil være "lik", men sidepanelene kan variere. CD-S2000 hadde lyse tresider, mens CD-S1000 og CD-S2100 hadde sort pianolakk som R-N2000a.
    Hadde det ikke vært for at jeg er i Polen nå og ikke hjemme, skulle jeg tatt et bilde av min pensjonerte, men helt perfekt spillende CD-S1000 med lyse tresider ;)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn