Jeg sendte en forespørsel til Stereofil om de mørkebrune sidepanelene til A-S1100. De kan bestille disse - med de koster 2200,-. Synes det var ganske så dyrt. Vurderer å få laget noen hos en møbelsnekker. Man kan evt få skjært de ut i MDF og legge på finér av ønsket treslag. Tenk å få forsterkeren med denne looken.
Vurderer å skaffe en CD-S300-spiller. Noen som har erfaring med den? Er klar over at det ikke er en high-end-spiller, og at chassiset vel er tynt «blikk», men det er viktig for meg at den er stillegående. Høres det godt når plata spinner? Hadde en CDX 497 (mener jeg) for noen år siden, og den var ganske så stille (i motsetning til en Cambridge Audio-spiller jeg hadde. DEN var støyete.). Skal for øvrig bruke digital ut til ekstern DAC.
Vurderer å skaffe en CD-S300-spiller. Noen som har erfaring med den? Er klar over at det ikke er en high-end-spiller, og at chassiset vel er tynt «blikk», men det er viktig for meg at den er stillegående. Høres det godt når plata spinner? Hadde en CDX 497 (mener jeg) for noen år siden, og den var ganske så stille (i motsetning til en Cambridge Audio-spiller jeg hadde. DEN var støyete.). Skal for øvrig bruke digital ut til ekstern DAC.
Noen som har hørt på de høyttalerne NS-2000A? De ser jo helt fenomenale ut. På Youtube legger testere merke til en heving i diskanten aller øverst, noe som Yamaha har gjort helt bevist. Dette er jo modig, man våger seg på noe nytt her. Er usikker på om det tilter balansen over i lys (tror kanskje ikke det), eller man lager en slags åpenhet helt øverst i en ellers godmodig høyttaler. Det er jo noe med ørene som hører og når man pusher 60 er nok egen frekvenskurve i diskanten naturlig nedadgående. Denne kunne jeg virkelig tenkt meg å høre. Av forhandlere er det vel kanskje bare noen butikker i Oslo som har den stående til prøvelytting?
Noen som har hørt på de høyttalerne NS-2000A? De ser jo helt fenomenale ut. På Youtube legger testere merke til en heving i diskanten aller øverst, noe som Yamaha har gjort helt bevist. Dette er jo modig, man våger seg på noe nytt her. Er usikker på om det tilter balansen over i lys (tror kanskje ikke det), eller man lager en slags åpenhet helt øverst i en ellers godmodig høyttaler. Det er jo noe med ørene som hører og når man pusher 60 er nok egen frekvenskurve i diskanten naturlig nedadgående. Denne kunne jeg virkelig tenkt meg å høre. Av forhandlere er det vel kanskje bare noen butikker i Oslo som har den stående til prøvelytting?
Jeg blir nok å kjøpe meg et par NS-800A som er den største stativvarianten. Har også en peak rundt 15KHz, men er ikke opplevd som lys klangbalanse, tvert om, en liten anelse mot mørk klangbalanse, sier reviews.
Den peaken rundt 15Khz skaper et litt luftigere lydbilde med stort rom.
Jeg er midt i 50-årene og vil også ha en nedadgående kurve mht hørsel i de øvre frekvenser, derfor er det ikke vondt med en liten kompensering
Syns du skulle kontakte Stereofil for en prøvelytt
Var egentlig på jakt etter en sort cd-spiller, men så lå denne pakken ute. Kan sikkert få brukt for forsterkeren en gang. Plutselig skal noen av ungene ha et anlegg.
Var egentlig på jakt etter en sort cd-spiller, men så lå denne pakken ute. Kan sikkert få brukt for forsterkeren en gang. Plutselig skal noen av ungene ha et anlegg.
Hei. Jeg har ikke prøvet dem mot hverandre. Men det som de fleste sier er at det er mindre forskjell i lydkvalitet mellom S2200 og 3200 enn mellom S2100 og S2200.
S2200 og S3200 gir deg mer fylde i mellomtonen, en mer raffinert og «lukseriøs» lyd, hvis du skjønner. 3200 har flere «audiofile» komponenter i signalveien og noe kraftigere strømforsyning.
S2200 er nok den som gir mest valuta for pengene når vi snakker lydkvalitet pr krone.
Hvis du er fornøyd med selve lydkarakteren fra din S2100, men ønsker samme type lyd bare enda bedre, da kan en av de dyrere modellene anbefales.
Selv har jeg S3200 og har aldri angret på det kjøpet
Det eneste de integrerte forsterkerne til Yamaha mangler er mulighet til å dele mellom for- og effektforsterker (de kan brukes som ren effektforsterker, men de har ikke forforsterkerutgang). Jeg kjenner noen som måtte ta til takke med en Luxman av den grunn.
Da jeg kjøpte min A-S3200 tenkte jeg i forkant av kjøpet at jeg kanskje måtte bruke en rør-pre på ampen for å få tilstrekkelig med nærvær/textures i lyden, delikat overtonestruktur…you know. Men der tok jeg feil gitt.
En ny Yamaha komponent er på vei i posten til mitt enkle hjem. En julegave til meg selv. Syns selv jeg bare har vært snill i år og har fortjent en påskjønning
Canadiske musikere er blandt mine favoritter i alle sjangere . Det er noen ting de er bedre på enn amerikanerne. Forholdet blir nesten som mellom svensker og nordmenn
Har absolutt blitt ekstra god venn av Yamaha den siste uka (Black Friday-kupp på Stereofil...), så melder meg herved inn her...
AS2200 spiller utrolig flott, og er svært brukervennlig når det gjelder å integrere med min stuekino.
Har absolutt blitt ekstra god venn av Yamaha den siste uka (Black Friday-kupp på Stereofil...), så melder meg herved inn her...
AS2200 spiller utrolig flott, og er svært brukervennlig når det gjelder å integrere med min stuekino. Vis vedlegget 1082975
Da er jeg klar til å gi noen inntrykk av Yamaha NS-800A høyttalere
Fikk høyttalerne ei ukes tid før jul og dem har nå ca 110 timers spilletid. Når det gjelder innspilling av høyttalere vil jeg gjøre sånn ** og legge det helt nederst i innlegget.
Her er et bilde tatt min aldrende Iphone X, ikke på noen måte i samme klasse som @_RoDa_ bildene her på sentralen. Men det det fins plenty av proffe bilder av NS-800A fra Yamaha på nettet
Det som for min del var interessant å få greie på er hva som har skjedd på utvikling av høyttalere siden jeg kjøpte mine Gamut L3 i 2006/07, om noe i det hele tatt? Gamut L3 var i sin tid en av de aller beste monitor høyttalerne man kunne få kjøpt, lydmessig i nærheten av de svindyre MAGICO mini høyttalerne. Samme Scan Speak Revelator elementene på begge.
L3 og NS-800 har nesten samme fysiske størrelse, begge 6 ohm nominell impedanse, nesten samme følsomhet, frekvensmessig 42Hz - 70 KHz på L3, mot 40 - 70 KHz på NS-800A. Gamut L3 kostet 45k i 2007, samme som NS-800a er prissatt til i 2025.
NS-800 er plassert på de tyngste stativene som Target i sin tid laget. Vekt tilpasset SD-foten mellom stativ og høyttaler.
NS-800A har helt nye elementer utviklet av Yamaha, en blanding av high-tech materialet Zylon og japansk gran. En fyr fra Yamaha hadde en lengre seanse på nettet hvor han fortalte om de ulike klangforskjellene i ulik gran som vokser i ulike klimatiske forhold i japan. Det er sammme type tremateriale i Yamaha flygel, som i NS-800. Begge elementene i NS-800 har samme materiale for én helhetlig klang i høyttaleren, og det høres! Selv er jeg ikke så begeistret for bånd diskanter i kombo med dynamiske elementer, dem "smelter" klangmessig ikke godt nok sammen. Denne add-on diskanten på toppen av B&W høyttalere har en svak egenlyd, i mine ører. Bare som eksempler.
Om andre har en annen mening om saken, så er det selvfølgelig helt greit. Jeg formidler bare hva jeg hører.
NS-800A er en lydmessig voksen høyttaler. Den har en fremragende god tonal balanse, har svært god kropp/pondus nedover i frekvensene, stor forskjell fra L3. F.eks dype anslag fra klaver har en imponerende "kropp". Lyden er svært åpen med god transparens. Det første jeg la merke til når jeg begynte å spille var en glattere lyd, enn fra L3. Det er som om små forvrengningsprodukter er borte, små "korn" for å si det sånn. En slags silkemyk lyd. Samme opplevelse som når du bytter til digital produkter med lavere støygulv og større fravær av forvregningsprodukter. NS-800A er en "stille" høyttaler, dvs at bittesmå detaljer langt bak i lydbildet kommer tydeligere frem. Typisk pop/rock musikk fra 70 og 80-tallet hvor låta langsomt fader ut i stillhet, det er som jeg nå hører 1-2 sekunder lengre før låta fader ut i stillhet.
NS-800 er en dynamisk høyttaler, definisjonen i den vanskelige mid-bassen er superb. Rytmisk musikk er favorittmat for høyttaleren. Store komplekse og til del vanskelige lydbilder spilles med mye større grad av lettflytenhet enn L3, særlig ved ganske høyt volum, f eks i går da låta "Heroes" av David Bowie ble spilt (1991 CD re-master).
NS-800A fremhever rom og atmosfære i lydbildet, høyttaleren har en 7db "pukkel" over 15 KHz. Dette er tilsiktet fra Yamaha. Men ikke antydning til noe aggressivt fra diskanten eller de øvre frekvenser, alt er bare fløyelsmykt. Å spille vokalmusikk fra 40, 50 og 60-tallet hvor det er brukt minimalt med lydkosmetikk mellom mikrofon og tape recorder er en liten åpenbaring. Naturlig rom/akustikk rundt vokal og instrumenter kommer mye bedre frem.
Konklusjonen er at NS-800A lydmessig er bedre enn Gamut L3 på alle områder. Om det ikke er en revolusjon, så er det i allefall en pen evolusjon på høyttaler utvikling. Det er rett og slett mindre filter mellom musikken og meg som lytter. Man lytter i større grad rett inn i opptaket.
** Innspilling av høyttaleren er viktig. Minst 70 til 100 timers spilletid må påregnes. Da løsner høyttaleren, dynamikken blir mer romslig, presens området 4-8 KHz blir mer "there". Bassen blir mer definert. Min mening er at komponentene i delefilteret i minst like stor grad profiterer på innspilling, kontra elementene. Dette basert på erfaring.