Dersom nettfiltre virker positivt mener jeg det bør/kan brukes. Virker det vil lyden helle mot det mørkere etc
Og så er det noen som ikke vil få noen virkning, eller at lyden blir verre, da bør en spare de pengene.
Så er det dette med "dynamikk".
Jeg tror at en del blir "lurt" ved at når f.eks filtre fjernes og lyden da begynner å helle mot en mer lysere lydsignatur
at det betyr økt dynamikk. Jeg mener at dette er en feiltolkning.
Ang. filtre og smps. Er en del som fjerner disse og får bedre lyd.
Det blir svært komplekst for menigmann uten tilgang til måleinstrumenter å finne hva som er rett og galt.
Det er galt å kontaminere nettet ved å utelate disse filtrene, sett ut i fra dette med spenningskvalitet.
Men for audiofile som våger og kan synes jeg dette er
ok.
Men det komplekse begynner viss en vil ha styr på dette rent teknisk.
Da handler det om kilde impedanser og last impedanser, og da især lastimpedanser til det andre tilsluttet elektronikk
i stereo racket. Hvor vil returstøyen som ikke blir filtrert gå?
Fra f.eks poweramp og inn til preamp eller riaa trinn, det er jo svært ugunstig, eller vil støyen fra poweramp vandre
ut til faseskinne og inn på andre kurser? Dette er vanskelig.
Eller vil støy utefra bli forsterket av emc filteret til smps`n, eller annet "hifi filter" pga lav nettimpedans til stereo kursen?
Det er jo i slike tilfeller noen får bedring ved å fjerne slike filtre som også kan være plassert i nettbrønn, iec kontakten.
Denne har ligget uspillt i mange år, kjøpt brukt og ved prøvespilling den gang ble den avskrevet.
Kan ha vert pga ikke optimalt justert pickup..for nå er den akseptabel mht knitring og annet støy.
Egentlig lite knitter å slikt her. Kan det ha noe med dette å gjøre?
DAGENS SITAT
www.hifisentralen.no
Dynamikk? Ja, men kunne ønsket en varmere, fyldigere lyd, som i går kveld, da var Coltrane, fra harddisk, magisk, mørk og fyldig.
Får prøve i kveld for å se-høre om det er annerledes da.
Vis vedlegget 700375