Yngve bygger Honey Badger og annet småtteri

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• yngvejos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    1.320
    Mens jeg venter på deler fra mouser og lange FR4 fra kina, sysselsetter jeg meg med å lage PSU til forsterkeren.
    Jeg tar trafo, brolikerettere og kondensatorer fra HK forsterkeren. Fant ut at jeg like godt kunne prøve meg på ett kretskort.
    Her er ett forsøk i sprint layout:
    psu.jpg

Og slik ble det. ;)
    DSC_1220.jpg

Sist redigert:

yngvejos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    1.320
    Takker. Kortene er klar til henting/levering. ;)

yngvejos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    1.320
    Startet dagen med å bore alle hullene og fortinne banene.
    DSC_1234.jpg

Jeg fyller år idag, så det passer bra at pakken fra mouser skal leveres idag. :)

yngvejos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    1.320
    Litt fra dagens innsats.

Lurium3000, legg merke til at q104 monteres under kortet og at g1 og g2 må forbindes med ledning.
    DSC_1241.jpg

Monterer de provosorisk på denne kjøleribben for testing.
    DSC_1242.jpg

Edit, da er ene utgangstrinnet klar for testing. Orker ikke å sette sammen psu før i morgen, så det blir testing da.
    DSC_1244.jpg
    DSC_1243.jpg

Sist redigert:

yngvejos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    1.320
    Ett lite oversiktsbilde av alle komponentene. Det meste er så og si ferdig.
    DSC_1246.jpg

yngvejos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    1.320
    Psuen fikk gjennomgå med sprengte baner etc under innledende testing. Fikk mikset det til på ett vis.
    DSC_1247.jpg

Ops er koblet opp med 20k resistorer for testing. Det gikk fint å sette bias og den holder seg stabil. Neste steg er å teste IPS
    DSC_1248.jpg

El-retur

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2012
    Antall liker
    1.879
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    14
    Litt fra dagens innsats.

Lurium3000, legg merke til at q104 monteres under kortet og at g1 og g2 må forbindes med ledning.
    Vis vedlegget 411078

Monterer de provosorisk på denne kjøleribben for testing.
    Vis vedlegget 411079

Edit, da er ene utgangstrinnet klar for testing. Orker ikke å sette sammen psu før i morgen, så det blir testing da.
    Vis vedlegget 411112 Vis vedlegget 411113
    Takker for tips,greit å vite,blir sikkert ikke til å begynne med de kortene enda,har noe høyttaler greier jeg vurderer å begynne på først,men vil tro de kortene blir bra i noen monoblokk kabinetter jeg har.
    Spennende,ser ut som du gjør en god jobb..
    Klarte ikke banene i psu oppstarts pulsen ?

yngvejos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    1.320
    Det var nok jeg som hade feil tankegang da jeg snekret sammen psuen. Med lyspære i serie, fikk jeg 40-50v over kondensatorene, en pæra lyste kraftig. Dum som jeg var, fjerna jeg lyspæren og lot det stå til.
    Etterpå fant jeg ut at jeg hadde satt inn 4.7R som bleedere istedet for 10k som jeg hadde funnet frem til formålet. Regner med at det var disse som tok knekken på banene.

Er også usikker på om oppsettet med to likerettere for en center tap trafo er kompatibelt, så jeg koblet det om med kun en likeretter for å være sikker på at ting er på stell.

yngvejos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    1.320
    Klødde meg mye i hodet igår da jeg skulle teste IPS.
    De to lysdiodene ville ikke tenne bortsett fra når NFB var frakoblet kortet. Da lyste en diode.

Forvirringen ble komplett da designeren sendte meg ett annet skjema med andre komponentverdier som visstnok skulle fungere.

Idag så jeg på det med nye øyne og gikk over hele kortet med multimeter for å sjekke for kortsluttinger mellom baner. Det viste seg å være en mikroskopisk loddebro mellom to bein på en transistor. En kjapp reflow, så ble det lys i diodene.
    Jeg tester IPS separat fra OPS. Det får strøm fra V+ og V- på OPS, men istedet for å koble PD+ og ND- til OPS, kobler jeg dem til NFB på IPS via 1k resistorer.
    Dette gjør det også enkelt å justere VAS current til 5.5mA, da man kan koble multimeter over en av 1k resistorene og justere til man får 5.5V.
    DSC_1252.JPG
    DSC_1253.JPG

yngvejos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    1.320
    Og da spilte den musikk.
    Kan ikke huske å ha fått så pen lyd i de kef høyttalerene tidligere. :) Spørs om ikke dette sansui IPS er verdt å forske videre på.
    DSC_1256.jpg

yngvejos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    1.320
    Tester den litt mot en 10R dummy load.
    Lydkortet mitt greide dessvere ikke å klippe den, så eg fikk ikke sett på klippeoppførselen.
    Med volumet på fullt, får jeg 31.5V, eller 99.2W. I 8R vil denne spenningen tilsvare 124W.

Litt bilder av testing ved 31.5 VRMS 1000Hz

Sagtann:
    DSC_1261.jpg

Trekant:
    DSC_1266.jpg

Firkantbølgene ble ikke særlig fine da lydkort er lite egnet til å produsere firkanter:
    DSC_1267.JPG

Testoppsettet: Ved fullt volum hørtes det ut som en vannkoker og vannet ble raskt varmt. :)
    DSC_1268.jpg
    DSC_1269.jpg

Biasreguleringen fungerer også bra. Etter en lang periode med testsignaler var kjøleribba så varm at jeg ikke kunne holde hånda på den. Bias sank da fra 70mA til 30mA for å kompensere. Etterpå steg den fint opp til 70mA igjen i takt med at temperatur på kjøleribben sank. :)

El-retur

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2012
    Antall liker
    1.879
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    14
    takker så mye for kretskort,de så overaskende bra ut.
    hadde jeg ikke vært syk så skulle du fått en kopp kaffe:)
    du får gi beskjed om du skulle trenge deler eller noe annet du mangler....

yngvejos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    1.320
    takker så mye for kretskort,de så overaskende bra ut.
    hadde jeg ikke vært syk så skulle du fått en kopp kaffe:)
    du får gi beskjed om du skulle trenge deler eller noe annet du mangler....
    Vi får ha kaffen til gode til en annen gang. ;) Takker for kjøleribbene.
    Jeg gjorde fortinningen manuelt med loddebolt på mine kort. La fluss på hele kortet, smeltet litt loddetinn på spissen og dro den langs banene. Det som var greit med å gjøre det på den måten, var at man samtidig fikk inspisert hver enkelt bane for evt kortslutninger eller brudd.

Anbefaler å bore hullene før fortinning, det viste seg å være vanskelig å se hvor hullene skulle være etter fortinning.

yngvejos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    1.320
    Kjøleribbene jeg fikk av lurium passet perfekt til dette bygget. :)
    Ribbene går feil vei, men da de er kraftig dimmensjonert i forhold til hva baby slew trenger, vil det nok gå fint å montere dem horisontalt.
    DSC_1288.jpg

Edit:
    Da var spole, cap multiplier og kjøleribbe til driverene montert og ops boltet fast på sitt endelige sted. ;)
    DSC_1291.jpg

Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: mwt

yngvejos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    1.320
    DSC_1292.jpg

IPS bestod testen, men da jeg skulle teste OPS, fløy bias i været. Ble reddet av lyspæra som begrenset bias til 150mA. Får demontere i morgen og se om jeg finner noen feil. :)

yngvejos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    1.320
    Har hatt en dårlig dag når jeg gjorde denne OPS ferdig. Loddebro mellom pinnene på bias trimmeren var grunnen til at bias føk i taket.
    Senere fikk jeg en uforklarlig feil som gjorde at bias skjøt i været når IPS ble koblet til. Fikk rare og skjeve spenninger ut fra IPS og trodde lenge at den hadde skylden.
    Etter hvert fant jeg ut at det bare var 47V ut ifra cap multiplierene som forsyner ips. (Her skal man ha ca 1v under rail spenning)
    Feilen åpenbarte seg til slutt. Jeg har byttet plass på MJE340 og MJE350 på cap multiplierene . Ikke rart at det ikke funker.
    Så da må jeg demontere og montere nok en gang...

Slik ser det ivertfall ut for øyeblikket.
    DSC_1293.jpg

Edit: Greide å bytte transistorene uten å demontere kortet. :)
    I samme slengen byttet jeg ut kablene mellom ips og ops med solid core. Ble sprø av å sikte inn 6 pn stumper i klemmene.

Nå ser den ut til å fungere stabilt. :)
    DSC_1295.JPG

DSC_1297.JPG

Bevis på at den kan spille musikk. :)
    DSC_1299.JPG

Sist redigert:

yngvejos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    1.320
    Starter dagen med å åpne pakke fra Skrodahl. :)
    Dette ser veldig pent og gjennomført ut. Lyspærene var mye større enn jeg hadde sett for meg, så jeg tok med kaffekoppen for å illustrere størrelsen. ;)
    DSC_1304.jpg

yngvejos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    1.320
    Da var delene på vei, så jeg regner med å få testet det som skulle være romjulsprosjektet mitt om ett par dager. :)

El-retur

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2012
    Antall liker
    1.879
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    14
    Mangler bare noen få kondiser og regulator,så er den klar til test,blir spennende å høre hva du synes om bastarden.

roadrune

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Antall liker
    1.175
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Er preampen i salg Skrodahl, eller er det kun for den harde kjernen foreløpig?

skrodahl

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Antall liker
    547
    Kjøp og salg på forumet er vel ikke tillatt, så jeg velger å ikke svare på spørsmålet...

yngvejos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    1.320
    Mangler bare noen få kondiser og regulator,så er den klar til test,blir spennende å høre hva du synes om bastarden.
    Er selv spent. Planen er å bruke den sammen med slewbabyen. Har enda ikke bestemt meg for om det skal bli en integrert hybrid bastard, eller om pre skal puttes i eget kabinett. ;)

El-retur

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2012
    Antall liker
    1.879
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    14
    Er selv spent. Planen er å bruke den sammen med slewbabyen. Har enda ikke bestemt meg for om det skal bli en integrert hybrid bastard, eller om pre skal puttes i eget kabinett. ;)
    Spent jeg og :)
    Tenker du og bare bruke den som buffer hvist du lager den som hybrid?
    Hatt noen rør forsterkere og det er noe veldig fasinerende med rør,vurderer å bygge med rør,men er litt redd 500v :)

yngvejos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    1.320
    Siden jeg ikke greide å klippe slew med lydkortet i laptopen, vil jeg bygge den med litt gain. ;)

Ikke la deg skremme av høy spenning. Energimengden i psu til en klasse ab forsterker er vel så farlig, bare se hva som skjer med skrujernet hvis du kortslutter psu. :)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn