Yngve bygger Honey Badger og annet småtteri

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• yngvejos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    1.320
    Rotet litt i skapene idag og kom over denne boksen som krysslaseren min kom i. Da gikk det opp for meg at denne er midt i blinken til en BSTRD.
    DSC_1312.jpg
    DSC_1313.jpg
    DSC_1314.jpg

Planen er å foliere den svart evt lakkere. Det blir ikke det peneste eller mest solide kabinettet, men det blir i det minste metall rundt hele slik at brannsikkerheten blir ivaretatt.
    Denne komme antagelig til å tilbringe mesteparten av tiden i garasjen og på hobbyrommet, så finishen er ikke så nøye. ;)

yngvejos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    1.320
    Dette blikket var no dritt å jobbe med. Bulker og skarpe kanter er stikkordene.
    Alle hull ble plassert med skjelvende hånd og øyemål, derfor noe tilfeldig plassering.

Innvendig layout:
    DSC_1315.JPG

Front med power og volumkontroll:
    DSC_1316.jpg

Bak:
    DSC_1317.jpg

Og så til slutt ett strøk med lakk. Dette ble sprayet i 2 plussgrader, så jeg har ikke kjempestore forventninger til resultatet. :p
    DSC_1318.jpg

skrodahl

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Antall liker
    547
    Jeg har eksakt samme krysslaser, den boksen er ikke mye verdt. Kjeks kommer i bedre metallbokser jo...

yngvejos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    1.320
    Det tror jeg faktisk at du har rett i. :p
    Hvis den får permanent opphold ett sted, må den nok få seg ett bedre kabinett. Dette er mer en nødløsning for å slippe å ha PCB liggene løst og gjøre den litt mer transportabel under testing.

Halair

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Antall liker
    1.810
    Sted
    Sandefjord
    Og så til slutt ett strøk med lakk. Dette ble sprayet i 2 plussgrader, så jeg har ikke kjempestore forventninger til resultatet. :p
    Et lite spraytips (om en bruker sprayboks):
    Ta en bøtte og fyll denne med varmtvann fra springen, legg sprayboks oppi i 10min.
    I mellomtiden legg den rengjorte gjenstanden i ovnen på 50grader.

Når boksen er klar til bruk gå ut, spray gjenstanden med flere tynne lag. Gjenta inntil du er fornøyd / tom for lakk ;)

El-retur

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2012
    Antall liker
    1.879
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    14
    Skummle de blikkboksene der,blir jo vanvittig skarpe i kantene etter boring og klipping.

yngvejos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    1.320
    Etter litt grubling, vurderer jeg å droppe blikkboksen.
    Fant denne i ett skap.
    DSC_1321.jpg

Ribbet for innmat ser den slik ut:
    DSC_1323.jpg

Er usikker på hvordan jeg skal få tettet fronten. Ett alternativ er å bruke plastfronten som hører til og tette hullene med glassfiber og sparkel.
    DSC_1322.jpg

DSC_1324.jpg

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.383
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Skjær til plexiglass som front. Spray baksiden med farge. Enkelt og greit.

Johan-Kr

El-retur

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2012
    Antall liker
    1.879
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    14
    Etter litt grubling, vurderer jeg å droppe blikkboksen.
    Fant denne i ett skap.
    Vis vedlegget 415292

Ribbet for innmat ser den slik ut:
    Vis vedlegget 415293

Er usikker på hvordan jeg skal få tettet fronten. Ett alternativ er å bruke plastfronten som hører til og tette hullene med glassfiber og sparkel.
    Vis vedlegget 415294
    Vis vedlegget 415295
    Det var jo lurt,ikke altid lett å finne en måte å lage front eller feste den,ville kanskje brukt plexiglass slik som fenalaar anbefaler.
    Blir veldig fint om du lakkerer baksiden feks svart..

yngvejos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    1.320
    Prøver meg på glassfiber. Tetter først hullene fra baksiden, så kan jeg fylle opp fra framsiden etterpå og sparkle over. ;)
    DSC_1325.jpg

Toppdekselet går inn under en kant på frontdekselet, derfor blir det vanskelig å få fin overgang mellom front og lokk hvis jeg skulle brukt plexiglass. :/

Litt bedre plass i dette. Håper bare at jeg ikke bestilte for høye kondensatorer. Jeg vil helst ikke at noe annet enn rørene skal stikke ut på toppen.
    DSC_1326.jpg

Sist redigert:

El-retur

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2012
    Antall liker
    1.879
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    14
    Ble bedre plass nå :)
    Loddet komponentene på undersiden av rør kortet mitt for jeg ville se mest mulig av de,rør er jo vakkert :)

yngvejos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    1.320
    Startet tidlig idag med å blande ut polyester og begynne å støpe fra framsiden.
    DSC_1327.jpg

For å akselerere herdeprosessen, fant eg fram varmluftpistolen.
    Utålmodig som jeg er, varmet jeg litt i meste laget og endte opp med kokende polyester :/
    DSC_1328.jpg

Herdingen satte igang umiddelbart og jeg fikk en haug med bobler i støpen. Her kan jeg regne med en ekstra stor pusse og sparkeljobb etterpå. :p

Edit: Greide å få bort den boblete glassfiberen og la på flere lag med duk og mye polyester. ;)
    Siden den forhåpentligvis ikke skal utsettes for noe mekanisk stress, tok jeg sjansen på å blande inn litt ekstra herder for å fremskynde prosessen. ;)
    DSC_1329.JPG

Sist redigert:

Halair

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Antall liker
    1.810
    Sted
    Sandefjord
    Yngve - neste gang du skal blende igjen en flat front ala den du har gått i gang med nå:
    Legg den face down på en flat alu/metallplate eller plastplate (du kan også bruke vokspapir eller flastfolie)
    Så legger du i epoxy eller polyester fra baksiden, pga kappilærkreftene vil limet trekke inn i kant/overgang mot underlag og etter herding har du en 90% flat støpeflate. Etterarbeidet blir mye mindre :)

yngvejos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    1.320
    Nå er denne fronten litt buet, men det hadde gjerne fungert likevel siden planen er å ha den flat på midten.
    Har tatt fronten inn i varmen slik at det skal herde litt raskere. Etterpå skal overflødig glassfiber kappes bort og pusses ned, så blir det ett lag sparkel for å få en gjevn overflate. :)

Edit:

Pusset ned fronten og gav den ett kjapt strøk med lakk for å lettere se hvor det er ugjevnheter:
    DSC_1330.JPG

Mens den ligger og godgjør seg har jeg begynte å feste komponentene:
    DSC_1331.jpg

Måtte fjerne noen viklinger på den ene trafoen slik at ikke 6v regulatoren skal bli for varm. Jeg tok den ned til 9V uten last. Denne vil nok falle litt med last, men etter likeretting burde det være litt å regulere på.
    DSC_1332.jpg

Sist redigert:

El-retur

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2012
    Antall liker
    1.879
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    14
    Bring somler med delene dine :)
    Ble litt bedre plass i det kabinettet.
    Har 10.2v ac før likeretting og regulatoren blir ganske varm men ikke veldig varm.

yngvejos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    1.320
    Da var den omsider oppe å gå. Kondensatorene var for høye, så det blir en hullete topplate.
    DSC_1335.jpg
    DSC_1334.jpg

Har koblet den opp mot grevlingen og den spiller pent. Den har en bzzzzz lyd som ikke øker med volum, men i kveld er jeg mer interessert i å drikke juleøl enn å feilsøke. :p

yngvejos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    1.320
    Tror ikke det er jordsløyfe siden det er buzz og ikke brum. Av en eller annen grunn er støyen nesten borte etter at den har varmet seg opp. Er dette rørenes iboende jævelskap? :p

Edit: fant ut at jeg får kraftig bzzzzz hvis jeg holder hånden over rørene. Virker som om det er rørene som plukker opp støy. Er det normalt?

DSC_1338.jpg

Sist redigert:

yngvejos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    1.320
    Da er preampen friskmeldt. Flyttet den over på det andre anlegget og støyen forsvant.
    Synderen viste seg å være en RCA kabel av type lakris. ;)

Edit: snart klar for lakkering. :)
    DSC_1340.jpg

Sist redigert:

yngvejos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    1.320
    Da er den midlertidig satt sammen. Gikk tom for både lakk og arbeidslyst, så jeg må plukke den ned en annen dag for å gjøre den litt penere.
    DSC_1341.jpg

Av alle ting har jeg greid å montere volumkontrollen off center. Ble lurt av ett par tapper oppi kabinettet som jeg trodde var i midten. Resultatet er at rør og volumpot står 0.5cm lenger til den ene siden.

Sist redigert:

El-retur

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2012
    Antall liker
    1.879
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    14
    Ser jo ut som du nesten er ferdig :)
    Du kan jo feks lage hullet større mot den siden du vil ha potmetret og skjule med en stor rustfri skive bak volum knotten
    Bra det ordnet seg med støyen.
    Hvordan liker du lyden?

yngvejos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    1.320
    Lyden er interessant, jeg ender ivertfall opp med å høre på musikk i time etter time. Sammenlignet med Pitchfork som er dønn nøytral, virker denne litt feitere i bunn evt litt dempet i toppen. Da jeg allerede farger lyden litt med dsp, kan det bli litt mye av det gode.
    Det hadde vært interessant å se frekvensresponsen på denne. ;) (hint hint Skrodahl)
    Tror denne kommer til å passe veldig bra sammen med slewmaster uten dsp. ;)

yngvejos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    1.320
    Det der ser jo ganske så snorrett ut. :) Spørs om ikke lytteinntrykkene mine var farget av fordommer og placebo :)

skrodahl

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Antall liker
    547
    Ikke godt å si. Den har uansett en fyldighet som skiller seg masse fra solid state. SNR er veldig bra, og det er veldig mye av første harmoniske.

yngvejos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    1.320
    Koselig er den uansett med sin glød. :) For å gjøre blasfemien komplett, kjøres rørmagien inn i en ADC og dsp for manipulering før signalet blir DA konvertert videre på sin ferd til forsterkerene. :)

skrodahl

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Antall liker
    547
    Jeg har virkelig et dilemma nå. Jeg har påbegynt et en ny forsterker som vinterprosjekt. Nå vet jeg ikke om jeg skal bruke Rod Elliot's P88, P97, min egen MC Head Amp med mindre gain som forforsterker eller The BSTRD med et buffer foran...

The BSTRD fortjener uansett å bygges inn, og et buffer for å sikre impedanstilpassning.

yngvejos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    1.320
    Benytter anledningen til å ønske alle godt nyttår. :)
    På diyfronten ble jeg i 2016 beriket med to nye ips til dual mono slewmasteren. Jeg fikk bygd meg to slewmaster monoblokker hvor jeg lærte litt om metallarbeid og to subwoofere som lærte meg litt om både sløyd og høyttalerkonstruksjon. :)
    Ellers beriket jeg samlingen med Muffsy MC head amp og BSTRD forforsterker.
    Jeg lærte meg også å etse pcb, da jeg bygde slewbaby. Dette prosjektet tar jeg med meg inn i 2017 hvor jeg må bygge chassis til den og finne ut hva jeg skal bruke den til. Håper at 2017 bringer mye diyarbeid og ny kunnskap. :)

yngvejos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    1.320
    Dagens (gårsdagens) tabbe. Jeg tok meg endelig tid til å måle litt for å integrere subbene ordentlig og korrigere med dsp.
    Da jeg endelig var fornøyd, fant jeg ut at triggerkabelen til den ene subben ikke var koblet til i pre-ampen etter ett ommøbeleringsforsøk. Dermed hadde jeg integrert kun en sub og alt ble bare tull. Back to start. :p

El-retur

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2012
    Antall liker
    1.879
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    14
    Dagens (gårsdagens) tabbe. Jeg tok meg endelig tid til å måle litt for å integrere subbene ordentlig og korrigere med dsp.
    Da jeg endelig var fornøyd, fant jeg ut at triggerkabelen til den ene subben ikke var koblet til i pre-ampen etter ett ommøbeleringsforsøk. Dermed hadde jeg integrert kun en sub og alt ble bare tull. Back to start. :p
    Fnis :)
    Ingen skade skjedd hvertfall,tok selv knekken på utgangs mosfet +driver transistorer på gb150d nå nylig.
    Var bare slurve feil som gjorde at det skjedde.

yngvejos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    1.320
    Kona sier at Dali 909ene i tv-stua er stygge og jeg må forsåvidt si meg enig. Av den grunn har jeg tenkt å hive meg på høyttalerbygging.
    Da jeg bruker dette anlegget veldig lite, er ett kriterie at de nye høyttalerene skal være så billige som mulig.

Jeg har fremdeles ikke de helt store ambisjonene når det kommer til sløyd, så jeg valgte ett enkelt design.
    Element er bestilt, 2 stk Tang Band W4-1052SD
    264-828_HR_0.jpg

Planen var først å bygge Cyburgs needle, men valget falt til slutt på TABAQ (Tang Band Quarter wave)
    TABAQ TL for Tang Band - diyAudio

Nå venter jeg bare på at drivere skal komme i posten og at jeg skal komme meg hjem fra jobb, så kan jeg begynne å sage. :)
    Det skal bli spennende å få litt erfaring med fulltoner.

Edit:
    Fikk mitt første møte med sketchup idag. Prøvde å lage en modell med 19mm mdf istedet for 12mm.
    Kjekt verktøy. Jeg oppdaget feks at hullet til driveren går nesten helt ut til kantene av baffelen og at nedsenkingen må freses inn i sidepanelene, så det er gjerne lurt å lime sammen front og sider før jeg freser hull. :)
    sketchup2.jpg
    sketchup1.jpg

Sist redigert:

roadrune

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Antall liker
    1.175
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Eller du kan lage baffelen i full bredde...

Lettere å komme til for å fase baksiden av hullet da :)

yngvejos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    1.320
    Regner med at det går fint uten å fase baksiden, kan ikke se at noen har gjort det i TABAQ tråden og det rapporteres om gode resultater.
    Foretrekker å gjøre dette prosjektet så enkelt som mulig, da jeg ikke har all verdens erfaring med og utstyr for trearbeid. ;)

roadrune

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Antall liker
    1.175
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Hvis du lager den i 12mm trenger du ikke fase, men det tror jeg du gjør med 19mm.

roadrune

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Antall liker
    1.175
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Om du trenger hjelp eller utstyr så er du forresten velkommen i garasjen her på Stord :)

yngvejos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    1.320
    Har lagt en plan nå. Elementet skal forsenkes 3mm, så da blir det 16mm igjen. Før jeg monterer baffelen, kommer jeg til å frese en 4mm forsenking fra baksiden, da vil platetykkelsen rundt driveren reduseres til 12mm. ;)
    Gleder meg til å komme hjem fra jobb og sette igang med snekringen.

Edit: Litt mer tegning.
    Tror jeg har fått kontroll på alle målene nå.

Vedlegg

Sist redigert:

El-retur

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2012
    Antall liker
    1.879
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    14
    Tøfft.
    Skal du ha bruke mini dsp for å ta peakene eller vanlig delefilter?

yngvejos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    1.320
    Kommer til å prøve uten verken dsp eller filter til å begynne med. Bruker hovedsakelig pc som kilde på anlegget de skal brukes i, så kan evt kjøre dsp på pcen. ;-)

Edit: Nattskiftet sitter godt i kroppen, så jeg orker ikke å gjøre mer idag.
    Satt side og frontbaffel løst på plass for å få litt press under liming.
    Delene passer ganske bra sammen. :)
    DSC_1507.jpg

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn