Yngve bygger Honey Badger og annet småtteri

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• yngvejos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    1.320
    Tok meg litt tid i garasjen på morgenen.
    Freste bort 3mm fra baksiden av baffelen slik at elementet får litt ventilasjon.

Limte så fast baffelen.

Kappet også plater til nr 2

Vedlegg

yngvejos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    1.320

Slik ble porten. Har begynt å lime sammen den andre høyttaleren også.
    Håper elementene kommer snart. ;)

Vedlegg

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    19.390
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    Som alltid moro å lese tråden din! :)
    Artig at det går så radig fremover og at arbeidet dokumenteres og deles med oss andre. Keep up the good work! :D

yngvejos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    1.320
    Takk for hyggelig tilbakemelding. :) Kjekt å høre at du følger med, for til tider føles det som jeg sitter og skriver dagbok for meg selv. :p

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    19.390
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    Takk for hyggelig tilbakemelding. :) Kjekt å høre at du følger med, for til tider føles det som jeg sitter og skriver dagbok for meg selv. :p
    Dagbok er undervurdert :p
    Kunne du postet tekniske data til høyttalerne?

yngvejos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    1.320
    Her er data på driverene.
    Tang Band W4-1052SD 4" Driver 4 Ohm

Div målinger og simuleringer av kabinettet finnes i denne tråden.
    TABAQ TL for Tang Band - diyAudio

Er veldig spent på om man kan få særlig lyd av en 4" fulltone. Mitt mindset heller mer mot kompressjonsdriver og horn paret med en 12-15" woofer med høy følsomhet.
    Folk skriver at de har blitt imponert over lyden, men jeg regner med at de som meg har lave forventninger i utgangspunktet.

Disse skal inn i ett anlegg som jeg nesten aldri bruker. Stort sett er det jentungen som bruker det, så det er ikke verdens undergang om Marcus og Martinus må spilles på lavere volum. :p

yngvejos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    1.320
    Fordelen med kaldt vær og høy luftfuktighet, er at limen tørker sakte og gir tid til å ombestemme seg.
    Da jeg prøvde å sette på andre sidepanelet, fant jeg ut at både topp og bunn var 1mm for smale.
    Rev av topp og bunn på begge kassene. Lager den nye toppen litt oversize og freser bort overhenget etter liming. Siden disse har veldig liten flate, ser jeg for meg at de lett kan velte, derfor skal den nye bunnen stikke ett par cm ut på alle sidene for å gjøre høyttaleren litt stødigere. ;)

Her ligger den første til tørk med alt utenom topp og bunn montert.

Liming av frontbaffel på den andre. Plata var bøyd etter å stått lagret opp langs veggen, så jeg måtte bruke tre tvinger for å få bøyd den tilbake under liming.

Vedlegg

Sist redigert:

yngvejos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    1.320
    Da har jeg fått laget ett par sokkler til høyttalerene. Tror ikke dette blir så værst.
    Rundet av kantene på dem for å ikke få for hardt preg. tror jeg kommer til å beholde skarpe kanter på resten av høyttalerene.

Edit: Begynner å bli kompis med fresen nå. :)
    DSC_1529.jpg

Edit nr 2:
    Var innom Jula idag for å kjøpe ny kantfres. Kom over denne, så da blir det svak avrunding på resten av kassen. :)
    http://www.jula.no/catalog/verktoy-...resemaskiner/fresestal/avrundingsfres-186240/

Har bestemt meg for å lakke høyttalerene hvite med matt svart sokkel.

Vedlegg

Sist redigert:

yngvejos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    1.320
    Begynner å få det travelt, for driverene kommer i morgen. :)
    Begynte dagen med å male sokklene og innsiden av porten svart.

La klar kabel til elementet:

Så stjal jeg to puter av kona for å dempe de øverste 2/3 av kassen.

Til slutt limte jeg toppen på begge kassene. :)

Etterpå skal alle kanter freses og bunnene limes på, så er det klart for å frese hull til elementet før maling. :)

Vedlegg

yngvejos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    1.320
    Høyttalerene får overnatte i stua. Været er så rått at hverken lim eller lakk vil tørke i garasjen.
    DSC_1536.jpg

Vedlegg

Sist redigert:

yngvejos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    1.320
    Da var endelig driverene i hus. Nå må lakken tørke raskt så jeg kan frese hull og dra dem inn for testing
    Kommer til å male dem ferdig når jeg har testet dem litt. :)

Freste hull i en fart og limte fast bunnene.

Tester de litt i hovedanlegget. Først fikk jeg hakeslepp over lyden, de spilte med enorm autoritet og det virket for godt til å være sant.
    Det skulle vise seg at jeg hadde glemt å koble til minidsp, så subbene var ikke slått av.
    Det ble selvsagt en del tynnere lyd når subbene ble slått av, men de er veldig interessant å høre på. De spiller rent og pent og forsvinner i rommet slik at man ikke hører hvor høyttalerene står.
    Noe bass har dem også, tror de kommer til å fungere godt i tv-stua hvor man sitter 2m nærmere og får hjelp av vegg og hjørne i bassen. :)

Vedlegg

Sist redigert:

yngvejos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    1.320
    Fant ut at jeg hadde brukt alt for mye demping i dem. Reduserte mengden dempevatt ganske kraftig og opplevde en drastisk forskjell. Varmere klang og mer bass. :)
    Alt i alt vil jeg si at det var ett vellykket prosjekt. High end til pølsepriser. :)

Halair

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Antall liker
    1.810
    Sted
    Sandefjord
    Har hatt lyst til samme bygg - bare for moro skyld men ikke fått ut noen finger enda.

yngvejos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    1.320
    Da synes jeg at du skal sette igang. :) Det er fort gjort å bygge dem og platene er så små at man kan bygge av rester.
    Har spilt på dem i hele dag, jeg blir stadig imponert over hva de små knøttene kan prestere. :) Har dem koblet til slewmasteren, så jeg er litt redd for å brenne dem opp. De klarer seg bra på ganske høyt volum. Var redd for at elementene kom til å bunne når man drar på, men det viste seg at de blir ubehagelige i toppen før de bunner.

yngvejos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    1.320
    Stresser med lakkering av høyttalerene. Etter mye sparkel, fyller og sprøytesparkel har jeg endelig fått en gjevn overflate.
    Pga lav utetemp, kan jeg bare glemme å få pen finish med spraylakk, så jeg prøver meg frem med rulle og pensel.
    Med rulla får jeg bobler og med pensel får jeg striper. Noen gode tips til å få malt ett forholdsvis gjevnt strøk?

Her er malingen/lakken jeg bruker.
    Tremaling | HARD HEAD | Jula

roadrune

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Antall liker
    1.175
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Vil tippe malingen ikke er venner med sparkelen...

yngvejos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    1.320
    Permission granted.
    Litt home and cottage look? :p
    Vet du hva grunnen til oppsprekkinga er? Ikke videre moro.
    Iht div interiørblogger, kan man slippe unna med slikt slurvearbeid ved å omdøpe det til Shabby chic. :p
    Reaksjonen kommer av at jeg bestemte meg for å prøve akryllakk oppå møbelmalingen.
    Jeg får pusse ned og prøve igjen.:)

yngvejos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    1.320
    Plan B:
    Bengalakk.
    Her har jeg sauset inn høyttalerene med to strøk bengalakk. Håpet er at dette kan våtslipes og poleres til en akseptabel finish.
    DSC_1563.jpg

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    19.390
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    Bengalakk er vel malemesterens gaffatape? Kan brukes til alt og hvis du ikke greier å fikse det med bengalakk har du simpelthen ikke brukt nok? :p

yngvejos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    1.320
    Bengalakken fløt veldig fint utover etter en tid. Dessverre hadde jeg smurt litt vel tykt på, så det ble noen renninger som må pusses bort. Hadde det ikke vært for dem, kunne jeg sagt meg fornøyd med finishen jeg fikk.
    Kommer til å pusse bort renningene nå og lakkere ett tynt strøk til, så satser jeg på at det blir bra. :)
    Er utålmodig etter å få høyttalerene på plass i stua, så jeg har egentlig ikke tid til å lakkere. :p

yngvejos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    1.320
    Idag ser vi på maling som tørker.
    Har fått til det hvite strøket og har nå malt ett nytt strøk med svart på sokkelen.
    Er veldig utålmodig etter å få satt dem på plass nå. :)
    DSC_1569.jpg

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.413
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Blir rett så pene disse :)
    Fulltoner er morro!

Fikk et tips angående bengalakk en gang.
    Varm opp vann i en panne og sette bengalakken nedi. Da blir den veldig tynnflytende og en kan få et veldig flott resultat.
    Har ikke prøvd selv, og det er litt seint siden du har malt allerede..
    Ikke er jeg malerekspert heller, men om du skal bygge noe annet en gang går det kanskje å prøve.. :)

Mvh
    oks

Halair

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Antall liker
    1.810
    Sted
    Sandefjord
    Fikk et tips angående bengalakk en gang.
    Det tipset er like aktuelt for spraylakk og andre oljebaserte lakktyper. For spraybokser tar jeg varmt vann i en bøtte og lar boksen ligge oppi i 10min før bruk. Om mulig, litt oppvarming / god romtemperatur av emnet som skal lakkeres gjør heller ingen ting :)

Twsts

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.08.2015
    Antall liker
    420
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    5
    Ser bra ut Yngve!
    Regner med de låter enda bedre i hvitt!

Gratulerer med flott resultat iallefall:)

yngvejos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    1.320
    Takker. :)
    De låter mye bedre i hvitt, men det er nok helst fordi de står i ett annet rom. Har rattet litt DSP på pcen nå for å temme diskanten litt i dem. Nå spiller de aldeles nydelig.
    Misstanken min om at de kom til å trives litt nærmere en vegg stemte. Jeg er sjokkert over hvor mye bass de små tassene kan prestere i denne stua, det strider mot all fornuft. :)

Dyret

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2012
    Antall liker
    1.988
    Sted
    Byen med kråke
    Torget vurderinger
    1
    Dette ser jo virkelig artig ut.
    Morro att du dokumenterer og deler til inspirasjon for oss andre ;-)

Bra jobba!

yngvejos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    1.320
    Litt alternativ DIY idag, men fremdeles elektronikkrelatert.
    Har siden jeg kjøpte bilen min for 5-6 år siden irritert meg over manglende vanntemperaturmåler.
    Fant litt info på nett og fant ut at forbruksmåleren kunne kodes om til å vise oljetemp istedet. :)

Skalan er som følger: 0 = 50C, 5 = 75C, 10 = 100C, 15 = 125C og 20 = 200C.

Her indikerer den 87C. :)

Vedlegg

yngvejos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    1.320
    Takker. :)
    Kan ikke si at jeg merker noen forandring med innspilling, men de imponerer meg fremdeles. Brukte dem akuratt til å se en film og de gjorde jobben vel så godt som dali 909 gjorde.
    De krever ett notch filter på 4dB ved 2800Hz for å være behagelige å høre på. Det har jeg løst ved å kjøre all lyd igjennom pcen som kjører dsp. Når dette filteret er på plass, høres det veldig bra ut. :)

yngvejos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    1.320
    Nytt anlegg på diyrommet.
    Chromecast som kilde, BSTRD som pre, en kanal slewmaster til å drive høyre høyttaler (den andre må skrues sammen) og dali 909 bastard edition. ;)
    DSC_1598.jpg

yngvejos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    1.320
    Her er romjulsprosjektet mitt. Pakken kom ikke før for ett par dager siden. Å lodde sammen 512 lysdioder (og teste alle med batteri og bytte flere av dem etterpå pga dårlig kvalitet) var mildt sagt dritkjedelig og tok en hel dag.
    Tror likevel at det var verdt det. :)

Ellers sitter jeg og nyter kvelden forran anlegg nummer to. Pils i glasset og musikk servert fra pc via Rotel dac, via r2r attenuator og dcb1 buffer, videre til Honeybadger som forer Tabaq. Deilig når det meste er selvgjort. :)

Sist redigert:

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    19.390
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    Hahaha, fantastisk dings! :)