Fikk en pakke i posten idag. To stk titanium membraner til mellomtonehornene.
Leste endel på klipsch forumet før jeg bestilte disse. KLF20 har originalt phenolic i mellomtonen og polymer i diskanten.
Tidligere byttet jeg til titanium i diskanten og fikk ett kraftig løft. Siden har jeg gått og plagdes over at det finnes en oppgradering til mellomtonen (til tross for at jeg ikke kan sette fingeren på noe som mangler med phenolic).
Det er blandede erfaringer med denne oppgraderingen. Noen mener den gir mye bedre lyd mens mange sier at det ikke er verdt pengene eller at det låter værre.
Denne mellomtonen har noe utydlig merking av polaritet, mulig at det spiller litt inn i resultatene til folk.
Målinger fra Bob Crites viser at TI mellomtonen ikke ruller av før ved 7kHz, mens phenolic ruller av rundt 6kHz. I delefilteret har de latt mellomtonen rulle av naturlig og la diskanten ta over. Når man bytter til titanium membran vil man derfor få en peak rundt 7kHz hvis man ikke modifiserer filteret.
Bob Crites har delt verdiene til ett ekstra filter som kobles i serie med mellomtonen for å dempe den over 6kHz. Komponentene er allerede bestilt og planen var å dempe det litt med DSP i mellomtiden.
Førsteinntrykk. Legg merke til eskene som er litt i minste laget slik at støvhetta stikker igjennom...
Demontering:
Phenolic til venstre og Titanium til høyre
Først byttet jeg i en høyttaler og satte på musikk. Greide ikke å høre noen spesiell forskjell mellom de to høyttalerene da.
Spiller nå med titanium i begge høyttalerene og synes at det høres klarere og mer detaljert ut. Dette kan selvsagt komme av forventningsbias eller at jeg er ekstra oppmerksom når jeg lytter. Jeg merker heller ikke noe til peaken grunnet overlapp mellom mellomtone og diskant. (Dette må måles senere).