motoren
Æresmedlem
Ja det ser slik ut,iallefall etter bildene å dømme.
Sikker på at stift trykk er som det skal?har du vekt?
mvh
mvh
som sagt, det er jeg ikke sikker på. Har kjøpt vekt som jeg venter på, så skal jeg sjekke. Den skal stå på 18 bak på vekten, skal den ikke? Står anbefalt 18NM i boka. Hva skal det forresten stå på vekta?Ja det ser slik ut,iallefall etter bildene å dømme.
mvh
Har ikke du byttet pickup? Den må jo stilles inn til korrekt geometri. Det blir uansett mer nøyaktig med to nullpunkter enn ett.Men pro-ject skryter jo av at man ikke trenger dette? De skal ha gjort det for meg. Det jeg stusser på er at begge platespillerne hadde samme problem, og av den grunn kan det kanskje være vekta som er helt feil?Begynn med å stille inn overheng og zenith, med en skikkelig arc protractor. Evt sjekk dem, og juster hvis nødvendig.
Ja det ser slik ut,iallefall etter bildene å dømme.
mvh
Har ikke byttet ut noeHar ikke du byttet pickup? Den må jo stilles inn til korrekt geometri. Det blir uansett mer nøyaktig med to nullpunkter enn ett.Men pro-ject skryter jo av at man ikke trenger dette? De skal ha gjort det for meg. Det jeg stusser på er at begge platespillerne hadde samme problem, og av den grunn kan det kanskje være vekta som er helt feil?Begynn med å stille inn overheng og zenith, med en skikkelig arc protractor. Evt sjekk dem, og juster hvis nødvendig.
Så feil blir nok ikke nåletrykket. Hvis det blir verre innerst på plata enn ytterst/på midten, høres det ut som geometrien trenger en finjustering.
VTA er nok også verdt å sjekke. Jeg pleier å havne på nøytral til bittelitt negativ vta. (Armen ørlittegrann lavere bak enn foran.)
Azimuth bør strengt tatt være akseptabel rett ut av boksen, så lenge arm og PU er rett.
1,8 gram, er det nok.som sagt, det er jeg ikke sikker på. Har kjøpt vekt som jeg venter på, så skal jeg sjekke. Den skal stå på 18 bak på vekten, skal den ikke? Står anbefalt 18NM i boka. Hva skal det forresten stå på vekta?Ja det ser slik ut,iallefall etter bildene å dømme.
mvh
1,8 gram, er det nok.som sagt, det er jeg ikke sikker på. Har kjøpt vekt som jeg venter på, så skal jeg sjekke. Den skal stå på 18 bak på vekten, skal den ikke? Står anbefalt 18NM i boka. Hva skal det forresten stå på vekta?Ja det ser slik ut,iallefall etter bildene å dømme.
mvh
Hvis jeg gjør så nåla treffer krysset i midten helt perfekt, så synes jeg det er ganske lengt frem til strekene foran?Har ikke du byttet pickup? Den må jo stilles inn til korrekt geometri. Det blir uansett mer nøyaktig med to nullpunkter enn ett.Men pro-ject skryter jo av at man ikke trenger dette? De skal ha gjort det for meg. Det jeg stusser på er at begge platespillerne hadde samme problem, og av den grunn kan det kanskje være vekta som er helt feil?Begynn med å stille inn overheng og zenith, med en skikkelig arc protractor. Evt sjekk dem, og juster hvis nødvendig.
Så feil blir nok ikke nåletrykket. Hvis det blir verre innerst på plata enn ytterst/på midten, høres det ut som geometrien trenger en finjustering.
VTA er nok også verdt å sjekke. Jeg pleier å havne på nøytral til bittelitt negativ vta. (Armen ørlittegrann lavere bak enn foran.)
Azimuth bør strengt tatt være akseptabel rett ut av boksen, så lenge arm og PU er rett.
edit: Ser pro-Ject protractoren har to punkter, og bør være brukbar. Når pickupen er parallell med strekene og nåla treffer nullpunktet eksakt i begge punktene, er overhenget riktig. Fortell gjerne hvordan det går.
det forklarer saken! Nåla skal treffe punktet perfekt, og pickupen skal være parallell med linjene.Hvis jeg gjør så nåla treffer krysset i midten helt perfekt, så synes jeg det er ganske lengt frem til strekene foran?Har ikke du byttet pickup? Den må jo stilles inn til korrekt geometri. Det blir uansett mer nøyaktig med to nullpunkter enn ett.Men pro-ject skryter jo av at man ikke trenger dette? De skal ha gjort det for meg. Det jeg stusser på er at begge platespillerne hadde samme problem, og av den grunn kan det kanskje være vekta som er helt feil?Begynn med å stille inn overheng og zenith, med en skikkelig arc protractor. Evt sjekk dem, og juster hvis nødvendig.
edit: Ser pro-Ject protractoren har to punkter, og bør være brukbar. Når pickupen er parallell med strekene og nåla treffer nullpunktet eksakt i begge punktene, er overhenget riktig. Fortell gjerne hvordan det går.
det forklarer saken! Nåla skal treffe punktet perfekt, og pickupen skal være parallell med linjene.Hvis jeg gjør så nåla treffer krysset i midten helt perfekt, så synes jeg det er ganske lengt frem til strekene foran?Har ikke du byttet pickup? Den må jo stilles inn til korrekt geometri. Det blir uansett mer nøyaktig med to nullpunkter enn ett.
Det er som det skal være, men kanten på pickuphuset skal være parallell med linjene. Du sikter bare etter linjene når du ser pickupen rett forfra, og ser om de er parallelle. Er de ikke det, må du vri pickupen litt i headshellet. (Egentlig er det nålefanen som skal være parallell med linjene som står 90 grader på disse, men det blir nært nok/bra å sikte etter huset. Å sikte etter nålefanen er temmelig umulig.)Nåla står nesten perfekt på krysset, men ovenfra er det da et stykke frem til linjene?
Okey, da er dette i orden da. Kan det være vekten da? Håpet jo at at det var riktig når det stod 18 på vekten, men det er klart at en vekt blir mer nøyaktig.Det er som det skal være, men kanten på pickuphuset skal være parallell med linjene. (Ehentlig er det nåøefanen som skal være parallell med linjene som står 90 grader på disse, men det blir nært nok/bra.)Nåla står nesten perfekt på krysset, men ovenfra er det da et stykke frem til linjene?
Det tror jeg er på forrige side?På det siste bildet ser det OK ut. Er det slik på det andre området på malen også?
Ellers er jeg enig med dem som foreslår å sjekke stifttrykket. Er det for lavt vil du få forvrengning som du beskriver.
EDIT: Hvor ble det av det siste bildet sett rett ovenfra? Der så det OK ut.
Har du sjekket azimuth?
Har vært på flere vinyler faktisk, men det er kanskje normalt?Se innlegg 22,tenker det er rett?
mvh
Det er vel parallelt, det er bare det at linjene ikke går rett under pickupen. Altså er linjene litt foran pickupen, og da er det vanskeligere å sjekke om det er parallelt. Jeg flyttet bare arket litt frem for å sjekke.OK. Jeg så på innlegg 19, hadde ikke sett at det ramla inn mange innlegg på side 2.
Hvis du ikke får dette parallelt når nåla står der den skal er overhenget feil.
Det synes ikke så godt på bildene, for de er tatt litt på skrå, men hvis nåla treffer krysset og pickupen er parallell med linjene i rutemøsteret i begge nullpunktene på protractoren din, er det riktig. Hvis det er riktig i det ene punktet men ikke det andre, må pickupen litt lengre frem eller tilbake i headshellet.Okey, da er dette i orden da. Kan det være vekten da? Håpet jo at at det var riktig når det stod 18 på vekten, men det er klart at en vekt blir mer nøyaktig.Det er som det skal være, men kanten på pickuphuset skal være parallell med linjene. (Ehentlig er det nåøefanen som skal være parallell med linjene som står 90 grader på disse, men det blir nært nok/bra.)Nåla står nesten perfekt på krysset, men ovenfra er det da et stykke frem til linjene?
Når du flytter arket frem, roterer du jo rutemønsteret om spindelen. Da blir det feil. Linjene må være parallelle med pickupen når nåla treffer nullpunktet.uansett, her treffer jo ikke nåla krysset, for jeg flyttet arket bittelitt frem for å se om pickupen gikk parallelt med linjene
her har du det igjen Vis vedlegget 348259
Det er vel parallelt, det er bare det at linjene ikke går rett under pickupen. Altså er linjene litt foran pickupen, og da er det vanskeligere å sjekke om det er parallelt. Jeg flyttet bare arket litt frem for å sjekke.OK. Jeg så på innlegg 19, hadde ikke sett at det ramla inn mange innlegg på side 2.
Hvis du ikke får dette parallelt når nåla står der den skal er overhenget feil.
Okey, hvis du er så sikker på det, så er jo det genialt. Kan du forklare på litt forenklet norsk hva jeg må gjøre?Problemet du beskriver er vel ganske kjent med 2M-serien.
Les dette innlegget på Audiokarma, der har du fixen du leter etter:
Ortofon 2M Red/Pro-Ject Debut Carbon IGD and sibilance issue and the cure!! | Audiokarma Home Audio Stereo Discussion Forums
Er ingen ekspert dessverre, men sitter på en 2M Red selv (som strengt tatt har gått av med pensjon) og kjenner godt til problemet som du beskriver. Hos meg var problemet tilstede selv når platespilleren kom ferdigmontert (helt etter boken) uten at jeg hadde klusset med den.Det er vel parallelt, det er bare det at linjene ikke går rett under pickupen. Altså er linjene litt foran pickupen, og da er det vanskeligere å sjekke om det er parallelt. Jeg flyttet bare arket litt frem for å sjekke.OK. Jeg så på innlegg 19, hadde ikke sett at det ramla inn mange innlegg på side 2.
Hvis du ikke får dette parallelt når nåla står der den skal er overhenget feil.Okey, hvis du er så sikker på det, så er jo det genialt. Kan du forklare på litt forenklet norsk hva jeg må gjøre?Problemet du beskriver er vel ganske kjent med 2M-serien.
Ortofon 2M Red/Pro-Ject Debut Carbon IGD and sibilance issue and the cure!! | Audiokarma Home Audio Stereo Discussion Forums
Når du flytter arket frem, roterer du jo rutemønsteret om spindelen. Da blir det feil. Linjene må være parallelle med pickupen når nåla treffer nullpunktet.uansett, her treffer jo ikke nåla krysset, for jeg flyttet arket bittelitt frem for å se om pickupen gikk parallelt med linjene
Jeg setter en glasscola på at dette er feilen.
...Og husk å sjekke at det stemmer i begge punktene, som sagt.
Er ingen ekspert dessverre, men sitter på en 2M Red selv (som strengt tatt har gått av med pensjon) og kjenner godt til problemet som du beskriver. Hos meg var problemet tilstede selv når platespilleren kom ferdigmontert (helt etter boken) uten at jeg hadde klusset med den.Okey, hvis du er så sikker på det, så er jo det genialt. Kan du forklare på litt forenklet norsk hva jeg må gjøre?Problemet du beskriver er vel ganske kjent med 2M-serien.
Ja. Ganske skjevt. Der har du nok problemet.
Om dette bildet viser vinkelen slik den fremstår hos deg når du ser på den rett ovenfra, så må PU vris litt innover slik at det er like langt frem til tverrstreken i forkant av PU-huset på begge sider. Samtidig må du etterjustere PU´n litt i lengderetningen slik at nålen treffer midt i begge 0-punktene.Når du flytter arket frem, roterer du jo rutemønsteret om spindelen. Da blir det feil. Linjene må være parallelle med pickupen når nåla treffer nullpunktet.uansett, her treffer jo ikke nåla krysset, for jeg flyttet arket bittelitt frem for å se om pickupen gikk parallelt med linjene
da tror jeg det ser sånn ut Vis vedlegget 348262
Om dette bildet viser vinkelen slik den fremstår hos deg når du ser på den rett ovenfra, så må PU vris litt innover slik at det er like langt frem til tverrstreken i forkant av PU-huset på begge sider. Samtidig må du etterjustere PU´n litt i lengderetningen slik at nålen treffer midt i begge 0-punktene.Når du flytter arket frem, roterer du jo rutemønsteret om spindelen. Da blir det feil. Linjene må være parallelle med pickupen når nåla treffer nullpunktet.uansett, her treffer jo ikke nåla krysset, for jeg flyttet arket bittelitt frem for å se om pickupen gikk parallelt med linjene
da tror jeg det ser sånn ut Vis vedlegget 348262
OBS! Da skal også vinkelen være lik (like langt frem til tverrstrek på begge sider) både i posisjon ved ytre 0-punkt, som ved indre.
Glem å kontroller vinklen slik du viste til tidligere ved å forskyve protractoren - da er du ute av vinkel (skulle nesten tro PU´n var satt opp etter en slik metode).
Vedr. vekt. 0-still ved å skru loddet tilbake slik at armen er i balanse. Sett skala til 0. Vri frem til 1,8. Dette gjør du uten at anti-skate loddet er hektet på. Til slutt hekter du på anti-skate loddet i midtre posisjon, slik du allerede har funnet ut at det skal være.
??? der ser jaggu skevt ut for meg, slik bildet er tatt er det ulik avstand til linjen foran pickup , på hhv høyre og venstre side av nålPå det siste bildet ser det OK ut. Er det slik på det andre området på malen også?
Ellers er jeg enig med dem som foreslår å sjekke stifttrykket. Er det for lavt vil du få forvrengning som du beskriver.
EDIT: Hvor ble det av det siste bildet sett rett ovenfra? Der så det OK ut.
Har du sjekket azimuth?
ja, men sjekk som sagt at alt stemmer i begge nullpunktene etterpå. Det blir gjerne litt frem og tilbake. ...og som sagt. Hvis det stemmer i det ene, men ikke det andre punktet, må hele pickupen litt frem eller tilbake i headshellet.Ja. Ganske skjevt. Der har du nok problemet.
Okey, så høyresiden skal lenger frem, ikke sant? Vis vedlegget 348263
Nullpunktene er de to punktene der pickupen er helt parallell med platerillene, så forvrengningen er "0" (veeel...). Innenfor, mellom og utenfor disse, er det alltid en tanke skjevt. De forskjellige geometriene/likningene forsøker å finne det kompromisset som fungerer best over hele plata, men vektlegger forskjellige ting. Pro-Ject bruker Stevenson's utregning. Andre bruker Löfgren, Baerwald etc.Om dette bildet viser vinkelen slik den fremstår hos deg når du ser på den rett ovenfra, så må PU vris litt innover slik at det er like langt frem til tverrstreken i forkant av PU-huset på begge sider. Samtidig må du etterjustere PU´n litt i lengderetningen slik at nålen treffer midt i begge 0-punktene.da tror jeg det ser sånn ut Vis vedlegget 348262
OBS! Da skal også vinkelen være lik (like langt frem til tverrstrek på begge sider) både i posisjon ved ytre 0-punkt, som ved indre.
Glem å kontroller vinklen slik du viste til tidligere ved å forskyve protractoren - da er du ute av vinkel (skulle nesten tro PU´n var satt opp etter en slik metode).
Vedr. vekt. 0-still ved å skru loddet tilbake slik at armen er i balanse. Sett skala til 0. Vri frem til 1,8. Dette gjør du uten at anti-skate loddet er hektet på. Til slutt hekter du på anti-skate loddet i midtre posisjon, slik du allerede har funnet ut at det skal være.
Kan du forklare hva du mener med 0-punktene ?
altsæ de to stedene på protraktoren hvor det er rutenett?Nullpunktene er de to punktene der pickupen er helt parallell med platerillene, så forvrengningen er "0" (veeel...). Innenfor, mellom og utenfor disse, er det alltid en tanke skjevt. De forskjellige geometriene/likningene forsøker å finne det kompromisset som fungerer best over hele plata, men vektlegger forskjellige ting. Pro-Ject bruker Stevenson's utregning. Andre bruker Löfgren, Baerwald etc.Om dette bildet viser vinkelen slik den fremstår hos deg når du ser på den rett ovenfra, så må PU vris litt innover slik at det er like langt frem til tverrstreken i forkant av PU-huset på begge sider. Samtidig må du etterjustere PU´n litt i lengderetningen slik at nålen treffer midt i begge 0-punktene.da tror jeg det ser sånn ut Vis vedlegget 348262
Kan du forklare hva du mener med 0-punktene ?
De to kryssene på protractoren som nålen skal treffe midt i.Kan du forklare hva du mener med 0-punktene ?