znerkens vinyleventyr

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• pekaill

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Antall liker
    1.115
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Sansynligvis har jeg, som PTB påpeker, brukt feil distanse mellom spindel og armsenter.
    Kan du måle denne på din spiller Znerken?

Jeg kan lage ny protraktor hvis du vil ha en.

Jeg er sikker på at problemene du har med snåle s-lyder hovedsakelig er snakk om justering av pickup.

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    67.447
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Les her folkens : Ortofon 2M Red Distortion - Vinyl Engine

Og her Ortofon 2m distortion - pink fish media
    burde jeg bytte hele pickupen? Det ser jo ut til at problemet jeg opplever er veldig vanlig på denne pickupen.

Akkurat.
    Dette prøvde jeg å vise deg i mitt innlegg #79 i går.
    Leser du ikke svar du får?

Det var lite respons på det her.

Mindre teskjeer enn det som er brukt i fht justeringsforklaringer her, har iallefall ikke jeg i skuffen.

Jeg sa også i samme innlegg at det er vanskelig å bli fornøyd på det budsjettet hvis man har store krav til lydgjengivelse.

Har dessuten foreslått at du snakker med butikken og prøver reklamasjon med evt bytte tiul bedre p.u. hvis du legger penger i mellom.

Ønsker deg lykke til, med håp om vellykket resultat.

Ehm, jeg svarte deg jo i går? Du er hele grunnen til at jeg begynte å søke på problemer rundt denne pickupen
    Har ikke funnet noe svar på mine innlegg, men det er jo ikke det som er viktig.
    Det viktigste er at du har fått med deg innholdet.
    Det virker som budskapet har nådd fram.

Som sagt;lykke til.

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.985
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    For en ny vinyl-bruker vil jeg anbefale å hive seg utpå og øve seg, skru og juster så du lærer å mestre hvordan det foregår.
    Sånt øker forståelsen, følelsen av kontroll, og hele gleden ved å bruke en platespiller.
    Da står du også fritt til å skifte pickup selv, noe du fort vil trenge/ønske.
    Tiltredes. Sånn sett har styret med Ortofon Red og sibilanter allerede gitt resultater i form av erfaring.

Vi som ikke bor i Oslogryta har også litt mindre mulighet til å oppsøke/få hjelp av forhandler. Synes at det er helt kurant å lære seg å sette opp en PU selv.

Og som Ottone sier, øv på noe billig. Det finnes ingenting som lyden av en pickup til 35 KKR som farer sidelengs i stor fart over plata og etterlater seg diamantstøv og små vinylfliser på sin vei mot evig stillhet......:p

mvh

oct

Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Antall liker
    8.282
    Sted
    Oslo
    Og som Ottone sier, øv på noe billig. Det finnes ingenting som lyden av en pickup til 35 KKR som farer sidelengs i stor fart over plata og etterlater seg diamantstøv og små vinylfliser på sin vei mot evig stillhet......:p
    Et dessverre kjent fenomen. Derav min tilbakeholdenhet m. å anbefale for megen selvmekking8).

mvh

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    67.447
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Et dessverre kjent fenomen. Derav min tilbakeholdenhet m. å anbefale for megen selvmekking8).

mvh
    Har i minne noe historier om skjeve nålefaner og dyre pick uper fra din hånd oct.
    Gjorde inntrykk!

• Liker
    Reaksjoner: oct

pekaill

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Antall liker
    1.115
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Mye fjas i denne tråden, men det er ikke vanskelig å justere en pickup som denne til å spore riktig.
    En må bare ha riktig verktøy, en stødig hånd og en dose tålmodighet.

Det blir bare tull å skifte platespiller fordi pickupen er "ute av kurs"

Znerken

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.10.2015
    Antall liker
    269
    Torget vurderinger
    1
    Okey folkens. Jeg tror jeg sender tilbake spilleren og går for en concept. Skurrer det da så ryker RIAA-en min åt skogen!

Grunnen til valget er at jeg nå har hatt to pro-ject med akkurat det samme problemet. Pro-ject påstår de er perfekt innstilt, og nå har jeg også prøvd. Det blir ikle noe bedre i det hele tatt.

Znerken

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.10.2015
    Antall liker
    269
    Torget vurderinger
    1
    Mye fjas i denne tråden, men det er ikke vanskelig å justere en pickup som denne til å spore riktig.
    En må bare ha riktig verktøy, en stødig hånd og en dose tålmodighet.

Det blir bare tull å skifte platespiller fordi pickupen er "ute av kurs"

Nå bytter jeg ut primært fordi pickupen er dårlig, som flere andre her påpeker også. Det blir for meg feil å bruke 1500 på ny pickup når jeg allerede har betalt for en i denne pakka.

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.985
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2

mvh
    Og som Ottone sier, øv på noe billig.
    ;)

mvh

• Liker

motoren

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Antall liker
    42.827
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Okey folkens. Jeg tror jeg sender tilbake spilleren og går for en concept. Skurrer det da så ryker RIAA-en min åt skogen!

Grunnen til valget er at jeg nå har hatt to pro-ject med akkurat det samme problemet. Pro-ject påstår de er perfekt innstilt, og nå har jeg også prøvd. Det blir ikle noe bedre i det hele tatt.
    Concept er et bra valg men du må ha en vegghylle da den er veldig følsom på underlag(har den selv) og da burde du gå opp i kvalitet på riaa også

Lykke til videre :)

mvh

BeetleBug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Antall liker
    14.402
    Sted
    Sørlandet

Lykke til med ny spiller. Jeg ser frem til fortsettelsen og til å lese om lytterinntrykkene dine med den nye spilleren. Hvis du tillater så kan jeg kanskje bygge videre på tråden din med mine spørsmål når jeg har mottatt min AT120eb pick up. Håpet er jo at det skal være temmelig plug`n play å bytte.

Mvh
    BB

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Det er klart at en kan skalere en utskrift på pdf, men det er neppe nødvendig å skalere den jeg har skrevet ut.
    Kan du skalere med forskjellig faktor i arkets lengde- og bredderetning?

Poenget er at skrivere ikke er helt nøyaktige, så du må justere i templategen etter å ha kontrollmålt utskriften fra DIN skriver, så at pdf-en blir riktig hos deg, betyr ikke at den gjør det hos noen andre.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.328
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14

Håper du har tenkt igjennom og føler deg komfortabel med det valget da. Du vil jo få en bedre spiller, men samtidig med en litt annen karakteristikk også. Kjedelig er det jo i såfall også om det viser seg at u-lydene kommer av at enkelte av platene dine har produksjons-/kvalitetsfeil (hvilket forekommer). Jeg har et par slike plater.

At Riaa skulle ha en feil som resulterer i skurrete lyd på enkelte plater - og enkelte spor på enkelte plater vil vel grense til noe i nærheten av usannsynlig.

ChrisAndre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Antall liker
    1.562
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15

Håper du har tenkt igjennom og føler deg komfortabel med det valget da. Du vil jo få en bedre spiller, men samtidig med en litt annen karakteristikk også. Kjedelig er det jo i såfall også om det viser seg at u-lydene kommer av at enkelte av platene dine har produksjons-/kvalitetsfeil (hvilket forekommer). Jeg har et par slike plater.

At Riaa skulle ha en feil som resulterer i skurrete lyd på enkelte plater - og enkelte spor på enkelte plater vil vel grense til noe i nærheten av usannsynlig.
    To platespillere med samme problemet? Jeg er nå mer tvilende til det, og tror feilen ligger annet sted. Men får håpe du blir fornøyd; selv om jeg helt klart hadde kjøpt en Rega RP-6 i den prisklassen. Eller fått pengene tilbake og gått for en Funk Firm spiller med AT-150MLx pickup:)

• Liker

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.328
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    ^ Om feilen(e) har artet seg likt på 2 spillere, så synes jeg det (nettopp av den grunn) er relevant å misstenke at feilen på platene kan være synderen.

ChrisAndre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Antall liker
    1.562
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Vet ikke, men dersom bordet hvor platespiller står ikke er i vater så kan man VTA'e og anti-skate så mye man vil... Oppsett eller feil med vinylen er min første tanke.

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    441
    Torget vurderinger
    4
    Nope er feil. Armen på RPM 5.1 er 9cc og ikke 8,6cc.
    Data på riktig arm mener jeg finnes på VinylEngine

Jepp.

"Mounting distance: 212mm Linn mount"
    Da kan du sannsynligvis bruke en Linn mal. Den armen benytter de på Majik LP12. Spør for sikkerhets skyld Linn Helpline.

Znerken

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.10.2015
    Antall liker
    269
    Torget vurderinger
    1
    Noen som tilfeldigvis har The XX albumet på vinyl? Eller Thomas Dybdal October Sound?

Znerken

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.10.2015
    Antall liker
    269
    Torget vurderinger
    1

To platespillere med samme problemet? Jeg er nå mer tvilende til det, og tror feilen ligger annet sted. Men får håpe du blir fornøyd; selv om jeg helt klart hadde kjøpt en Rega RP-6 i den prisklassen. Eller fått pengene tilbake og gått for en Funk Firm spiller med AT-150MLx pickup:)
    Skjønner hva du sier, men tror poenget for min del er å få noe som er så og si perfekt innstilt fra produsent, så jeg vet at det i så fall er plater eller noe annet som er feilen i stedet. Av det jeg leser skal jo ClearAudio Concept være veldig bra? Lydogbilde har en artikkel der de sier at den er like god som RP-6, og at det er kun personlig preferanser som kan skille dem(de låter litt forskjellig).

Sist redigert:

Znerken

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.10.2015
    Antall liker
    269
    Torget vurderinger
    1
    Vet ikke, men dersom bordet hvor platespiller står ikke er i vater så kan man VTA'e og anti-skate så mye man vil... Oppsett eller feil med vinylen er min første tanke.
    Vatrer både bord og spiller med vater i to akser.

Znerken

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.10.2015
    Antall liker
    269
    Torget vurderinger
    1

Tror nesten det ekstra fuzzet er verdt å vite at jeg har et oppsett hvor jeg er sikker på at ulydene ikke kommer fra platespiller, men heller noe annet sted. Jeg har hørt på flere LP-er, og det er noe sibilance på både Røyksopp - the inevitable(ikke så mye her, men litt noen steder). Thomas Dybdahl - October sound(her er det ille på innersporet). The XX(her er det så ille at det er ubrukelig). Sjekk her:

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.955
    Torget vurderinger
    27

Skjønner hva du sier, men tror poenget for min del er å få noe som er så og si perfekt innstilt fra produsent, så jeg vet at det i så fall er plater eller noe annet som er feilen i stedet. Av det jeg leser skal jo ClearAudio Concept være veldig bra? Lydogbilde har en artikkel der de sier at den er like god som RP-6, og at det er kun personlig preferanser som kan skille dem(de låter litt forskjellig).
    Bra utstyr kommer ikke ferdig satt opp fra produsent. I beste fall fra forhandler. Jeg fikk i sin tid en Orbe SE satt opp av Oslo HiFi-Center, det holdt på å ta knekken på vinylinteressen. Ikke meningen å plassere skyld, men å mane til innsats. Det å dra virkelig godlyd ut av en vinylrigg tar gjerne tid, mer tid enn du kan be andre om. Du kan få hjelp til å sette opp, men hvordan det hele henger sammen bør du på sikt lære deg slik at du kan søke det optimale, gå deg bort og finne veien hjem igjen.

Kanutus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Antall liker
    781
    Sted
    Nesodden

[...]

Tror nesten det ekstra fuzzet er verdt å vite at jeg har et oppsett hvor jeg er sikker på at ulydene ikke kommer fra platespiller, men heller noe annet sted. Jeg har hørt på flere LP-er, og det er noe sibilance på både Røyksopp - the inevitable(ikke så mye her, men litt noen steder). Thomas Dybdahl - October sound(her er det ille på innersporet). The XX(her er det så ille at det er ubrukelig). Sjekk her: […………]
    Hmm. De andre platene/sporene dine, de låter OK? Dette var jo helt forferdelig. Nesten så man tror at feilen ligger et helt annet sted, ja ...

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.328
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Tror nesten det ekstra fuzzet er verdt å vite at jeg har et oppsett hvor jeg er sikker på at ulydene ikke kommer fra platespiller... Osv
    Er det slik at dette fremtrer på samme måte på samme spor på de samme platene hver gang - eller er det helt random?

Znerken

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.10.2015
    Antall liker
    269
    Torget vurderinger
    1

[...]

Tror nesten det ekstra fuzzet er verdt å vite at jeg har et oppsett hvor jeg er sikker på at ulydene ikke kommer fra platespiller, men heller noe annet sted. Jeg har hørt på flere LP-er, og det er noe sibilance på både Røyksopp - the inevitable(ikke så mye her, men litt noen steder). Thomas Dybdahl - October sound(her er det ille på innersporet). The XX(her er det så ille at det er ubrukelig). Sjekk her: […………]
    Hmm. De andre platene/sporene dine, de låter OK? Dette var jo helt forferdelig. Nesten så man tror at feilen ligger et helt annet sted, ja ...

Det er helt klart det innerste sporet på The XX som låter dårligst ja, men som sagt sliter jeg med disse s-ene på mange andre plater også. Noen ganger er det så ille at hele opplevelsen ryker. På nye albumet til Sam Smith var LP'en totalt ubrukelig. Gikk ikke ann å spille den. Diskanten vrengte seg å låt forferdelig. Akkurat på denne tror jeg kanskje det er LP som er feil, og ikke platespiller.

I tillegg har jeg slitt ekstremt mye med at alle skiver fremstår som "bølgete", og etter å ha sett noen videoer av Concept sin tallerken mistenker jeg faktisk at tallerkenen på pro-jecten min må være skeiv?? Jeg ser at denne også bølger bittelitt. Kan det være derfor? Har fått sikkert 10+ LP-er hvor alle bølger..

Dette er låten forresten: https://www.youtube.com/watch?v=88ZyJrSeI7A

Googlet litt, og noen skriver "Seeing this tread resurface at the same time of a newly announced The XX album, reminded me of the vinyl bonus track on their first album (called "Hot Like Fire" I believe), which is at the end of side one. This would require a super-tracking cartridge setup IMO."

Jeg trodde jeg hadde sjekket dette på discogs før, men sjekket på nytt nå, og det viser seg at andre også opplever store problemer denne :
    Screen Shot 2015-11-13 at 20.41.20.png

Da kan jeg vel egentlig bare returnere denne, for den er jo nærmest umulig å spille reint tydeligvis. Det var deilig å få utelukket da. Litt uprofessjonelt av meg å bruke denne som benchmark når jeg stilte i går kveld da... Jaja, beklager det. Prøvde også Røyksopp - The Inevitable i går kveld, og den låt faktisk ganske bra helt frem til det innerste sporet på den ene siden. Her skurret s-ene en del.

Uansett, tror de skurrete s-ene kan bli enda litt bedre, for jeg hører det på veldig mange andre LPer også, og da er det nok enda verre på Hot Like Fire hos meg enn det er hos andre. Thomas Dybdahl var den LP-en jeg spilte på den første platesnurren jeg fikk for to uker siden, og den også skurret enn del på det innerste sporet på den ene siden. Tror rett og slett jeg må lære meg at det er mye elendig kvalitet på vinyl, og før man setter et album i hylla må det spilles igjennom. Låter det ikke bra, sender man det tilbake. Sam Smith LP-en jeg fikk låt som sagt helt forferdelig. Hørtes ut som et iPhone opptak.

Jeg leser mye bedre omtaler om ClearAudio Concept MM pickupen enn jeg gjør om 2m red pickupen. Greit å ha en pickup man kan stole på. Er det verdt å returnere platespilleren for å bytte pickup? Ja, i mine øyne er det det når spilleren er en uke gammel. Jeg har tross alt betalt for denne 2m red inni pakka der ett sted, og jeg gidder ikke betale for noe jeg ikke kan bruke.

Har noen andre Thomas Dybdahl - October sound her?

Sist redigert:

Kanutus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Antall liker
    781
    Sted
    Nesodden

Det er helt klart det innerste sporet på The XX som låter dårligst ja, men som sagt sliter jeg med disse s-ene på mange andre plater også. Noen ganger er det så ille at hele opplevelsen ryker. På nye albumet til Sam Smith var LP'en totalt ubrukelig. Gikk ikke ann å spille den. Diskanten vrengte seg å låt forferdelig. Akkurat på denne tror jeg kanskje det er LP som er feil, og ikke platespiller.

I tillegg har jeg slitt ekstremt mye med at alle skiver fremstår som "bølgete", og etter å ha sett noen videoer av Concept sin tallerken mistenker jeg faktisk at tallerkenen på pro-jecten min må være skeiv?? Jeg ser at denne også bølger bittelitt.

Googlet litt, og noen skriver "Seeing this tread resurface at the same time of a newly announced The XX album, reminded me of the vinyl bonus track on their first album (called "Hot Like Fire" I believe), which is at the end of side one. This would require a super-tracking cartridge setup IMO."

Jeg trodde jeg hadde sjekket dette på discogs før, men sjekket på nytt nå, og det viser seg at andre også opplever store problemer denne : Vis vedlegget 348446

Da kan jeg vel egentlig bare returnere denne, for den er jo nærmest umulig å spille reint tydeligvis. Det var deilig å få utelukket da. Litt uprofessjonelt av meg å bruke denne som benchmark når jeg stilte i går kveld da... Jaja, beklager det. Uansett, tror de skurrete s-ene kan bli enda litt bedre, for jeg hører det på veldig mange andre LPer også, og da er det nok enda verre på Hot Like Fire hos meg enn det er hos andre. Thomas Dybdahl var den LP-en jeg spilte på den første platesnurren jeg fikk for to uker siden, og den også skurret enn del på det innerste sporet på den ene siden. Tror rett og slett jeg må lære meg at det er mye elendig kvalitet på vinyl, og før man setter et album i hylla må det spilles igjennom. Låter det ikke bra, sender man det tilbake. Sam Smith LP-en jeg fikk låt som sagt helt forferdelig. Hørtes ut som et iPhone opptak.

Kanskje du skulle prøve deg på noen LP-er som folk her anbefaler rent lydmessig? Jeg fikk inn Dire Straits sin første her for et par uker siden, og den hadde særdeles god lyd etter min mening. Andre LP-er kan absolutt være temmelig ille å høre på av diverse årsaker (pressing, mastring, riper, statisk, produksjonsstøv). En annen jeg har vært fornøyd med er Ryan Adams sin 'Ashes and Fire'. My Morning Jackets siste; 'Waterfall' er også meget god lyd. Den er 45rpm 180g. Andre utgivelser av samme gruppe har ikke vært så bra. Så, jo, det varierer jo en del, og kan være greit å ha en plate som du vet det skal være godlyd på ...

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.955
    Torget vurderinger
    27
    Ville ikke etter så kort tid gått for ny pickup. Min første pickup var en enkel Clearaudio, den var ikke spesielt snill verken med sibilanter eller rillestøy.

Ta med deg platene dine til noen som har platespiller og få verifisert om disse er problemet.

Alternativt ta med deg pickup og få verifisert at den er ok.

Har du ingen i nærheten er du velkommen hit.

• Liker
    Reaksjoner: ptb

Znerken

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.10.2015
    Antall liker
    269
    Torget vurderinger
    1

I tillegg har jeg slitt ekstremt mye med at alle skiver fremstår som "bølgete", og etter å ha sett noen videoer av Concept sin tallerken mistenker jeg faktisk at tallerkenen på pro-jecten min må være skeiv?? Jeg ser at denne også bølger bittelitt.

Jeg trodde jeg hadde sjekket dette på discogs før, men sjekket på nytt nå, og det viser seg at andre også opplever store problemer denne : Vis vedlegget 348446

Da kan jeg vel egentlig bare returnere denne, for den er jo nærmest umulig å spille reint tydeligvis. Det var deilig å få utelukket da. Litt uprofessjonelt av meg å bruke denne som benchmark når jeg stilte i går kveld da... Jaja, beklager det. Uansett, tror de skurrete s-ene kan bli enda litt bedre, for jeg hører det på veldig mange andre LPer også, og da er det nok enda verre på Hot Like Fire hos meg enn det er hos andre. Thomas Dybdahl var den LP-en jeg spilte på den første platesnurren jeg fikk for to uker siden, og den også skurret enn del på det innerste sporet på den ene siden. Tror rett og slett jeg må lære meg at det er mye elendig kvalitet på vinyl, og før man setter et album i hylla må det spilles igjennom. Låter det ikke bra, sender man det tilbake. Sam Smith LP-en jeg fikk låt som sagt helt forferdelig. Hørtes ut som et iPhone opptak.

Kanskje du skulle prøve deg på noen LP-er som folk her anbefaler rent lydmessig? Jeg fikk inn Dire Straits sin første her for et par uker siden, og den hadde særdeles god lyd etter min mening. Andre LP-er kan absolutt være temmelig ille å høre på av diverse årsaker (pressing, mastring, riper, statisk, produksjonsstøv). En annen jeg har vært fornøyd med er Ryan Adams sin 'Ashes and Fire'. My Morning Jackets siste; 'Waterfall' er også meget god lyd. Den er 45rpm 180g. Andre utgivelser av samme gruppe har ikke vært så bra. Så, jo, det varierer jo en del, og kan være greit å ha en plate som du vet det skal være godlyd på ...

Det er to tråder jeg savner på dette forumet:
    1. Anbefalte LP-er. Altså LP-er testet av medlemmer her som kan gå god for at de låter bra!
    2. IKKE anbefalte LP-er.

Skal vi lage? Hadde vært veldig lurt da. Jeg har allerede en del jeg kan legge til på den ene lista ihvertfall.

svartkeiko

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2013
    Antall liker
    446
    Sted
    9395 KALDFARNES
    Torget vurderinger
    12
    Om jeg skal komme med et råd.Din platespiller burde du beholde.Skift ut det elendige riaa du har.Og pickup synger ikke om du ikke har et ordentlig riaa.
    Det har lett for at enkelte Lp plater faller igjennom og låter helt forferdelig om riaa og pickup ikke er på stell.
    Du kan ikke regne med å få utnyttet Clearaudio platespilleren som du tenker bytte til om du benytter deg av ditt NAD riaa.Jeg brukte et slikt riaa på min arbeidsbenk
    for testing og jeg fant ut at dette var et "makkverk".
    Og jeg kan ikke fatte å begripe at Project spilleren din blir levert med en slik pickup.Det blir nesten som å kjøpe sykkel uten hjul.
    Project spilleren er mer en god nok for å spille plater men den må ha de rette arbeidsbetingelser.
    Nei gå for en ny pickup og brukt riaa så har du det på plass.
    Mvh Kenneth

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.955
    Torget vurderinger
    27
    Nå har ikke jeg lest alle innleggene her, og jeg kjenner verken pickup, arm eller spiller (nærmeste er at jeg hadde en Project Perspectiv for mange år siden), men vil det ikke være klokt å få verifisert hvor problemet ligger før man hiver seg på byttekarusellen?

På generell basis er jeg selvsagt enig i betydningen av riaa.

• Liker

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.911
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Jeg vil tippe i at det enten er en feil ved selve PUen, alternativt at den ikke er riktig satt opp.
    RIAA er også meget viktig, men selv om jeg tror du ville fått stort utbytte av å skifte ut denne. Er jeg ganske sikker på at feilen ikke ligger på RIAA.

Er det ikke noen vinylfolk i ditt nærmiljø som kan ta en tur på besøk å kikke på oppsettet?

Znerken

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.10.2015
    Antall liker
    269
    Torget vurderinger
    1
    Jeg vil tippe i at det enten er en feil ved selve PUen, alternativt at den ikke er riktig satt opp.
    RIAA er også meget viktig, men selv om jeg tror du ville fått stort utbytte av å skifte ut denne. Er jeg ganske sikker på at feilen ikke ligger på RIAA.

Er det ikke noen vinylfolk i ditt nærmiljø som kan ta en tur på besøk å kikke på oppsettet?
    Enig med deg. Jeg tror også det er noe gal med selve PUen. Dersom det faktisk ikke er noe galt så er den uansett ikke en god allround PU av hva jeg leser. Den er veldig vanskelig/umulig å få til å spille som den skal.

Franx

Medlem
    Ble medlem
    23.01.2005
    Antall liker
    8
    Har selv en Pro-Ject i den rimelige enden og denne ble levert med Ortofon 2M Red fra fabrikk. I starten var det mye sibilanser spesielt på de innerste sporene på mange plater. Stusset litt over dette og begynte å se på vta og stiftetrykk. Jeg la merke til at armen hadde fall fra lagringspunkt og ut til pu. Justerte vta slik at armen ble paralell med plata når stiften er senket ned i rilla på plata. Økte samtidig putrykket opp til 2.0 gr. 0.2 gr mere enn anbefalt fra Ortofon.
    Resultatet ble renere lyd generelt. Bedre, tightere bass, renere diskant og sibilansen er så godt som borte.
    Har noen plater der det fremdeles er sibilanser men det kommer av dårlig produksjon. Har sjekket disse platene på andre og langt dyrere oppsett enn det jeg har og sibilansene på plata trer frem der også.
    Prøv å øke stiftetrykket til 2.0 gr og sjekk vta.
    Lykke til.

Har ikke karbonarm på min spiller.

Johannesen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.11.2012
    Antall liker
    179
    Sted
    stavanger
    dårlig riaa er jo en ting,men en riaa lager ikke ssss er uansett... jeg tenkte og kjøpe en 2m blue,er dette å fraråde da siden det kan tyde på mye tull med 2m red??

SRM

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Antall liker
    2.501
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Jeg har hatt 2M Blue uten slike problemer.

ChrisAndre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Antall liker
    1.562
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    @znerken: kort oppsummert så fant du ut at den ene plata var av dårlig kvalitet, og at en annen plate du spilte låt bra helt til det innerste sporet. Vel, for meg tyder det på at årsaken er at pu ikke er nøyaktig nok stilt inn. Hvilken protraktor brukte du og hvordan stilte du inn VTF?

Dersom du får OGD (outer groove destortion), så er det såpass uvanlig at sibilanser dukker opp i starten av plata er oftest grunnen. Dette fordi det ikke er spesielt vanskelig å spore på de to første sporene. Min eminente LP Winter Nights har OGD på første sporet...

Ved IGD: er mer vanlig, og her kommer unøyaktighetene i pickup-justeringene mye bedre frem. Jeg sammenligner det med å stå på pistol-skytebanen. På 5 meter kan treffpunktet være i 10ern selv med en del skyteteknisk slurv. Feil kommer ikke til syne fordi avstand er kort. Flytter man seg til 20 meter så ser man straks hvor store utslag småfeilene på 5 meter utgjør på 20 meter.

Derfor er det uhyre viktig, billig eller dyr pu, at man gjør ting i riktig rekkefølge ved oppsett av pu. Og at man er nøye og bruker forstørrelsesglass, at man ikke tighter til skruer for hardt etc.

Etter videoen som ble lagt ved her om justering med Fremer og sjølvæste Dr. Feickert, så tok jeg en dobbelsjekk av eget oppsett. Jeg bruker Bearwald protraktor, og oppdaget at offset var 0,5-1 mm unøyaktig. I tillegg finjusterte jeg zenith. Spiller Dave Brubeck Quartet nå, og Denon DL-103R er mer luftig enn noen gang! Fikk nesten sjokk. Og jeg trodde jeg var nøyaktig forrige uke.

Så gå over ALT en gang til. Ikke gå utenfor hva Ortofon anbefaler av VTF. Om du ikke bruker akkurat anbefalt stifttrykk, men ikke gå utenfor i max/ min spennet. Da endrer du SRA inne i selve pickupen og innrettingen til magneten blir feil. Det er en grunn til at pickup produsenter oppgir disse tallene.

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn