Zulu vingler avgårde!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.634
    Antall liker
    37.727
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    29
    Hva skjer hos deg for tiden? ser du selger subbene igjen :unsure: Du har jo nettopp fått dem i hus

    mvh
     

    Zulu

    På kjøret igjen!
    Ble medlem
    30.04.2003
    Innlegg
    1.174
    Antall liker
    2.168
    Sted
    Vestre Toten
    Torget vurderinger
    9
    Hva skjer hos deg for tiden? ser du selger subbene igjen :unsure: Du har jo nettopp fått dem i hus

    mvh
    Ja, de svarte ikke til forventningene :) Mulig jeg er for kravstor.

    Tester fortsatt forsterkeren fra Norma. Det er en meget bra forsterker. Men ender nok opp med rørforsterker for å få litt varme og glød i lyden.
     

    T-1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.08.2015
    Innlegg
    3.114
    Antall liker
    9.645
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    33
    Ja, de svarte ikke til forventningene :) Mulig jeg er for kravstor.

    Tester fortsatt forsterkeren fra Norma. Det er en meget bra forsterker. Men ender nok opp med rørforsterker for å få litt varme og glød i lyden.
    Artig hvordan vi oppfatter lyd. Jeg tok et mellomstopp på densen etter cayin var solgt. Det var bom her, men norma ga tilbake magien og den crispy lyden jeg liker igjen 😊
     

    Zulu

    På kjøret igjen!
    Ble medlem
    30.04.2003
    Innlegg
    1.174
    Antall liker
    2.168
    Sted
    Vestre Toten
    Torget vurderinger
    9
    Artig hvordan vi oppfatter lyd. Jeg tok et mellomstopp på densen etter cayin var solgt. Det var bom her, men norma ga tilbake magien og den crispy lyden jeg liker igjen 😊
    Ja, er sant det. Ører hører forskjell. I tillegg spiller rom og demping inn på hvordan lyden blir. :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: T-1

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    for lite nivå og trøkk i småtassene fra kvålsvoll?
    har vært litt nysgjerrig på de siden de ble lansert for noen år siden.
    de er plasseringsvennlige og nette å se til.
    men får det liksom ikke til å henge på greip at så små hønn skal kunne produsere 30-200hz på en fornuftig måte til mitt bruk.
    men de kan funke utmerket hvis lytterommet er lite og man ikke spiller altfor høyt, så noen vil helt sikkert få glede av dem.
     

    Zulu

    På kjøret igjen!
    Ble medlem
    30.04.2003
    Innlegg
    1.174
    Antall liker
    2.168
    Sted
    Vestre Toten
    Torget vurderinger
    9
    for lite nivå og trøkk i småtassene fra kvålsvoll?
    har vært litt nysgjerrig på de siden de ble lansert for noen år siden.
    de er plasseringsvennlige og nette å se til.
    men får det liksom ikke til å henge på greip at så små hønn skal kunne produsere 30-200hz på en fornuftig måte til mitt bruk.
    men de kan funke utmerket hvis lytterommet er lite og man ikke spiller altfor høyt, så noen vil helt sikkert få glede av dem.
    For lite nivå og trykk i en stor stue ja. Men som du sier så fungerer de nok veldig bra i små rom med medium lydstyrke. Men maks 102dB ved 40Hz er ikke så mye.
     

    whistler

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2004
    Innlegg
    1.820
    Antall liker
    607
    Ja, de svarte ikke til forventningene :) Mulig jeg er for kravstor.

    Tester fortsatt forsterkeren fra Norma. Det er en meget bra forsterker. Men ender nok opp med rørforsterker for å få litt varme og glød i lyden.
    Then you have come to the right place. :)

     

    Zulu

    På kjøret igjen!
    Ble medlem
    30.04.2003
    Innlegg
    1.174
    Antall liker
    2.168
    Sted
    Vestre Toten
    Torget vurderinger
    9
    Her er bilde av Norma IPA 70. Et utmerket stykke ingeniørkunst

    20201127_141153.jpg


    Er ganske overrasket over bassgjengivelsen i Musical Affairs til tross for konstruksjonsprinsippet som er brukt. La gå at enkelte basstoner fremprovoserer resonanser i kabinettet når man skrur opp en del. Men det er til å leve med. Foreløpig :cool::)

    sssssssss.jpg
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.597
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    De er konstruert slik, de skal spille med. Lite demping å finne inni de kassene der... :) ..Gjelder bare å finne rett forsterker
     

    Zulu

    På kjøret igjen!
    Ble medlem
    30.04.2003
    Innlegg
    1.174
    Antall liker
    2.168
    Sted
    Vestre Toten
    Torget vurderinger
    9
    De er konstruert slik, de skal spille med. Lite demping å finne inni de kassene der... :) ..Gjelder bare å finne rett forsterker
    Sant nok :) Ganske spesiell konstruksjon egentlig, men det funker så det griner.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.141
    Antall liker
    61.845
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Norma er lekkert! Lenge siden jeg har hørt, men absolutt noe som kunne fått opphold her hos meg. Spennende å følge med på din reise med salige Hans sine kreasjoner. Jeg var jo også med på besøket hos ham i Nederland for noen år siden. Min opplevelse var vel alt fra magisk til du kødder dette var dårlig, avhengig av hvilken musikk som ble spilt. Hvilken modell som ble ble spilt på er jeg for gammel til å huske 😃 Hadde jeg bodd nærmere og subbene fra Ålesund var i en annen farge, er det veldig sannsynlig at jeg hadde skrapt på døren din 😊
     

    Zulu

    På kjøret igjen!
    Ble medlem
    30.04.2003
    Innlegg
    1.174
    Antall liker
    2.168
    Sted
    Vestre Toten
    Torget vurderinger
    9
    Norma er lekkert! Lenge siden jeg har hørt, men absolutt noe som kunne fått opphold her hos meg. Spennende å følge med på din reise med salige Hans sine kreasjoner. Jeg var jo også med på besøket hos ham i Nederland for noen år siden. Min opplevelse var vel alt fra magisk til du kødder dette var dårlig, avhengig av hvilken musikk som ble spilt. Hvilken modell som ble ble spilt på er jeg for gammel til å huske 😃 Hadde jeg bodd nærmere og subbene fra Ålesund var i en annen farge, er det veldig sannsynlig at jeg hadde skrapt på døren din 😊
    Mulig at det kan ha vært en med de forrige elementene han brukte.Har ikke fått det intrykket enda, kanskje med unntak av metall med dårlige eller tynne innspillinger og reggae med for lite dypbass og fylde :) Du er alltids velkommen hvis du skulle befinne deg i disse trakter :)
     

    frode n

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.07.2010
    Innlegg
    227
    Antall liker
    328
    Hei Zulu !

    Leser at du ikke var fornøyd med dine subber, er lei for det. Ønsker å gi litt av min egen erfaring med integrering av sub. Tidligere har jeg hat basskasse i tillegg til høytalere, har aldri syntes det var 100 %. På lavt volum ja, men det hang ikke sammen hvis jeg skrudde opp litt. Etter at jeg fikk meg Minidsp og fikk en kyndig person til å justere inn diskant, mellomtone og bass, er det ET før og etter for meg. En dsp får hele høytaler systemet til å operere som en enhet. Thohaug som hjalp meg, brukte mikrofon og så på pc hvordan de forskjeldige frekvensene var , deretter justerte han disse for optimalt lydgjengivelse i min stue. Inntrykket er at 3 enheter ble integrert til et system. Vet selvfølgelig ikke hvordan du prøvde det ut, men hvis du ikke har prøvd ut denne veien, tror jeg du muligens kan bli positivt overasket av å bruke dette som et lydverktøy. Kun ment som et velmenende tips :)
     

    Zulu

    På kjøret igjen!
    Ble medlem
    30.04.2003
    Innlegg
    1.174
    Antall liker
    2.168
    Sted
    Vestre Toten
    Torget vurderinger
    9
    Hei Zulu !

    Leser at du ikke var fornøyd med dine subber, er lei for det. Ønsker å gi litt av min egen erfaring med integrering av sub. Tidligere har jeg hat basskasse i tillegg til høytalere, har aldri syntes det var 100 %. På lavt volum ja, men det hang ikke sammen hvis jeg skrudde opp litt. Etter at jeg fikk meg Minidsp og fikk en kyndig person til å justere inn diskant, mellomtone og bass, er det ET før og etter for meg. En dsp får hele høytaler systemet til å operere som en enhet. Thohaug som hjalp meg, brukte mikrofon og så på pc hvordan de forskjeldige frekvensene var , deretter justerte han disse for optimalt lydgjengivelse i min stue. Inntrykket er at 3 enheter ble integrert til et system. Vet selvfølgelig ikke hvordan du prøvde det ut, men hvis du ikke har prøvd ut denne veien, tror jeg du muligens kan bli positivt overasket av å bruke dette som et lydverktøy. Kun ment som et velmenende tips :)
    Takk for tips. DSP er nok ikke en retning som jeg ønsker å ta. Som du ser i overskriften på tråden min så ønsker jeg å ha det enkelt og greit. :) Unntaket kan evt være en sub med en del justeringsmuligheter, slik som f.eks en Velodyne DD18 som jeg hadde for en mannsalder siden. Problemet med de jeg selger nå er at de simpelthen ikke har nok output eller går dypt nok for min store stue. Men det er alltid like hyggelig med velmenede tips og råd :)
     

    frode n

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.07.2010
    Innlegg
    227
    Antall liker
    328
    Tar den Zulu. Jeg og har alltid gått for reneste linjen, men fikk meg en i tryne da jeg forstod at ved å integrere en "kontrollunit" så kunne svakheter ved mitt oppsett justeres bort, og at fordelene jeg fikk av det, langt overgikk bakdelen av å putte inn en boks til i signalveien. Velodyne har bra innstillingsmuligheter, men tror at man må være over normalt teknisk begavet for å utnytte dette til fulle. Her har jeg forstått at jeg er amatør og leid inn profesjonell hjelp. Mitt budskap ut i fra hva jeg har opplevd er at ved en kyndig hånd, kan man bringe MYE mer ut av et høytaler /sub oppsett ved å dsp/tune det, kontra å sette noen basser ved siden av høytalerene og kun justere volumet på disse. Min sub tidligere var DD15.
     

    arild

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.03.2003
    Innlegg
    905
    Antall liker
    523
    Sted
    Sogn og Fjordane
    Torget vurderinger
    7
    Mr. Kvålsvoll har jo også andre subber, som har bedre kapasitet for å fylle større rom.😊
    Men han bruker vel DSP for å integrere dei, så da blir det vel uaktuelt.🤔

    For meg er i alle fall F205 m/egna (for rommet) sub, på mi korte liste over alternativ for framtidig lydrigg.. Skriv egna, fordi T6-Flat neppe vil ha nok kapasitet, ei heller V6. Trur han brukte V110 under ein demo for meg i demorommet sitt. Og det er vel noko av det beste eg har høyrt! 🤩

    Mvh Arild
     

    Zulu

    På kjøret igjen!
    Ble medlem
    30.04.2003
    Innlegg
    1.174
    Antall liker
    2.168
    Sted
    Vestre Toten
    Torget vurderinger
    9
    Mr. Kvålsvoll har jo også andre subber, som har bedre kapasitet for å fylle større rom.😊
    Men han bruker vel DSP for å integrere dei, så da blir det vel uaktuelt.🤔

    For meg er i alle fall F205 m/egna (for rommet) sub, på mi korte liste over alternativ for framtidig lydrigg.. Skriv egna, fordi T6-Flat neppe vil ha nok kapasitet, ei heller V6. Trur han brukte V110 under ein demo for meg i demorommet sitt. Og det er vel noko av det beste eg har høyrt! 🤩

    Mvh Arild
    Kvålsvoll har helt klart flere aktuelle subber. Men får se hva det blir til :)
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Hei Zulu !

    Leser at du ikke var fornøyd med dine subber, er lei for det. Ønsker å gi litt av min egen erfaring med integrering av sub. Tidligere har jeg hat basskasse i tillegg til høytalere, har aldri syntes det var 100 %. På lavt volum ja, men det hang ikke sammen hvis jeg skrudde opp litt. Etter at jeg fikk meg Minidsp og fikk en kyndig person til å justere inn diskant, mellomtone og bass, er det ET før og etter for meg. En dsp får hele høytaler systemet til å operere som en enhet. Thohaug som hjalp meg, brukte mikrofon og så på pc hvordan de forskjeldige frekvensene var , deretter justerte han disse for optimalt lydgjengivelse i min stue. Inntrykket er at 3 enheter ble integrert til et system. Vet selvfølgelig ikke hvordan du prøvde det ut, men hvis du ikke har prøvd ut denne veien, tror jeg du muligens kan bli positivt overasket av å bruke dette som et lydverktøy. Kun ment som et velmenende tips :)
    Dette er helt riktig, hvis man ikke er særlig god til integrering selv (HT plassering og lyttepos) eller ikke vil/orker av en eller annen grunn, eller rett og slett ikke får det til, så er dsp eneste valget. Jeg hadde en minidsp 2*4hd dirac og den syr sammen et system akkurat slik du bruker en setning på, men det kan man gjøre selv uten noen kyndige. Om man vil ta det til neste nivå, så kan man få noen til å stille inn minidspen for en. Jeg ble lei denne "korrigerte" lyden, men ønsker man best mulig lyd for minst mulig penger, så kommer man ikke unna en minidsp 2*4hd dirac mener jeg. ;)
    Det stjeler dynamikk også, derfor jeg solgte min.
     

    Zulu

    På kjøret igjen!
    Ble medlem
    30.04.2003
    Innlegg
    1.174
    Antall liker
    2.168
    Sted
    Vestre Toten
    Torget vurderinger
    9
    Norma er lekkert! Lenge siden jeg har hørt, men absolutt noe som kunne fått opphold her hos meg. Spennende å følge med på din reise med salige Hans sine kreasjoner. Jeg var jo også med på besøket hos ham i Nederland for noen år siden. Min opplevelse var vel alt fra magisk til du kødder dette var dårlig, avhengig av hvilken musikk som ble spilt. Hvilken modell som ble ble spilt på er jeg for gammel til å huske 😃
    Hvis du ser her så ser det ut som om det var en annen modell du hørte :)
     

    Zulu

    På kjøret igjen!
    Ble medlem
    30.04.2003
    Innlegg
    1.174
    Antall liker
    2.168
    Sted
    Vestre Toten
    Torget vurderinger
    9
    Blir mer og mer glad i mine Musical Affairs høyttalere. De rocker som bare det på rock, prog og blues. I tillegg groover de veldig på jazz og funk. Men bare hvis innspillingen ikke er for tynn. Dette må være de beste ht jeg har hatt på ovenstående sjangre. 😀
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.634
    Antall liker
    37.727
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    29
    Blir mer og mer glad i mine Musical Affairs høyttalere. De rocker som bare det på rock, prog og blues. I tillegg groover de veldig på jazz og funk. Men bare hvis innspillingen ikke er for tynn. Dette må være de beste ht jeg har hatt på ovenstående sjangre. 😀
    Moro når ting klaffer Zulu :) bare å nyte

    mvh
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.141
    Antall liker
    61.845
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Blir mer og mer glad i mine Musical Affairs høyttalere. De rocker som bare det på rock, prog og blues. I tillegg groover de veldig på jazz og funk. Men bare hvis innspillingen ikke er for tynn. Dette må være de beste ht jeg har hatt på ovenstående sjangre. 😀
    Nice! Ingen viktige sjangre som mangler 😃 Selvfølgelig basert på min musikksmak, men den er som kjent den eneste rette 😄
     

    Zulu

    På kjøret igjen!
    Ble medlem
    30.04.2003
    Innlegg
    1.174
    Antall liker
    2.168
    Sted
    Vestre Toten
    Torget vurderinger
    9
    God kveld folkens!

    Da er Gallo forsterkeren og Kvålsvoll subbene ute av døren. Så nå sitter jeg uten kvalitetslyd igjen. Meget kjedelig. Vurderer å kjøpe meg en venteforsterker som kan brukes mellom alle forsterkerbyttene :) Får se hva det blir til.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn