Politikk, religion og samfunn Dårlig kvalitet på norsk grunnskole?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.896
    Antall liker
    8.231
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Ja, A-Arve, vi trenger mer av folkeopplysning i videste forstand. Ungdomsskole med matlaging, strikking, politisk analyse, filosofi og matematikk som er til å forstå -ikke bare til å pugge.
    1. Det er jo et nobelt mål. En måte man kan oppnå det på er å legge til rett for at flere elever tar et år eller to på folkehøyskoler. Det kan tilføre mye på den allmenndannende og sosialiserende biten, og samtidig være relatert til å utforske ferdigheter og interesser som kan bli til yrkesvalg senere. Så kan vanlig VGS forbeholdes dem som skal ha studiekompetanse eller yrkesopplæring.

    2. Man kan jo også se for seg et organisert system med hospitering på forskjellige arbeidsplasser, noe som kanskje kunne gitt tilleggspoeng relatert til enkelte yrkesfag på VGS om det ble aktuelt.

    3. Poenget er å finne et relevant tilbud til folk, i stedet for å bare stue dem inn i klasser hvor de ikke har den nødvendige bakgrunnen til å følge undervisningen. Da jeg gikk på ungdommsskolen, som da var 9 år, var det også et tilbud om 10.klasse for dem som behøvde mer undervisning for å komme opp på et nivå der man kunne følge undervisningen på VGS. Det er etter hva jeg forstår et tilbud som er kuttet bort, og i stdedt kastes det bort krefter og tid i undervisningen på VGS for å lære disse elevene helt grunnleggende kunnskaper på ungdommskolenivå.

    4. Noe som er med på å ødelegge undervisningen for dem som har lagt litt innsats og lært seg det grunnleggende på ungdomsskolen.

    5. Lærer man elever at slaurafakter, skulk og unnasluntring ikke får noen følger så oppnår man ikke annet enn å forbedrede nye generasjoner på en tilværelse i NAV-systemet.
    1. Det er ein god måte. Alternativt kunne ein legge inn meir av "folkehøgskulepensum" i dei obligatoriske skuleslaga/-faga. Danning kan ein ikkje få for mykje av....

    2. Slike ordningar hadde vi fleire av før "reformen". No har vi teoretisert det meste...ille for dei med praktisk intelligens/-læringsstil...

    3. For ein gongs skuld har du eitt poeng...

    4. Det treng ikkje vere slik.

    5. Andre poenget i eitt og same innlegg. Tek du tran eller noko sånt? :D
     
    C

    Cyber

    Gjest
    En ting som jeg ser tydeligere og tydeligere er statens måte å drive skole på. Krav, mål og visjoner er skyhøye og løftes stadig til astronomiske nivåer. Spør man: "Ja, kommer det noen ressurser med nå?" "Nei, men det kommer et hefte med noen tips til klasseledelse." Rundt bordet sitter lærere som har ledet klasser siden hefteskribenten løp i bleier selv og kan ikke annet enn å trekke på smilebåndet.

    Skal man sammenlikne skolen med en mekanisk bedrift med x-antall ansatte som jobbet det de kunne hadde det vært som om ledelsen kom og sa:

    "Nå gutter, vi skal øke produksjonen med 50% i løpet av året. Kvaliteten skal bli vesentlig bedre, alt som er bra fra før av skal gjøres enda bedre."
    "Ok, så da skal vi ansette mange flere her?"
    "Nei, men vi i ledelsen har funnet en ny måte å holde sveiseapparatet på som vi tror vil gjøre underverker."
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.695
    Antall liker
    2.897
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Gjestemedlem skrev:
    decibelius skrev:
    Setter egentlig den moderne lærer seg i respekt i klasserommene, eller vil han/hun bare være "kul" og lar elevene styre?
    Lærere som er nødt til "å sette seg i respekt" er gjerne de aller dårligste lærerene. Hvis man ikke kan engasjere og inspirere elevene uten å bruke autoritet og sanskjoner, så burde man heller finne noe annet å gjøre.
    Det at så mange elever er skoletrøtte og leie etter 10 ende klasse, og at mange faller av i vderegående, kan vi da konkludere med at noe er grunnleggende galt i skolen siden man sannsynligvis ikke føler seg trøtt og lei hvis man er inspirert?

    Begynte å lese litt i begynnelsen på denne lange tråden, og der fant jeg utsagnet over. Tror jeg har funnet en person som unikt nok tror man kan leve et helt liv der man bare gjør ting som er morsomme og inspirerende....;)
    Mulig det sier noe om hva EspenR mener er problemet, hva vet jeg...leser i alle fall mellom linjene at han mener at skolen selv er årsak til at stadig flere "mister" motivasjonen og dropper ut.
    MEN; jeg tror roten til problemet er et ganske annet sted enn i skolen selv - nemlig i samfunnet rundt oss, og kanskje i særdeleshet i de mange norske hjem.
    Har etterhvert levd lenge nok til å registrere at makan til stakkarsliggjøring av barn og unge som vi ser her til lands, ja, det tror jeg du skal lete lenge etter for å finne tilsvarende andre steder. Hva i all verden er så galt med å være tydelig overfor barn, hva i all verden er så galt med å stille litt krav til dem? Og hvorfor er det så "feil" å realitetsorientere dem som har behov for det? Beats me....

    Hadde så mange elever vært umotiverte for skolegang, dersom man gjeninnførte ordningen med opptak til videregående utdanning, slik den var før Gudmund Hernes kom inn og raserte den? Litt konkurranse er bare sundt; det er når folk begynner å gå over lik man skal være våken! Og i dag er det nok stadig flere som gjør nettopp dette siste - men av feil grunn; egoismen ruler så det står herlig til...not!

    Synes jo i grunnen det faktum at vi har fått et nytt verb i det norske språket sier mer enn noe hva som er roten til elendigheten: å nave.... Blir du lei av å gå på skole, slik at du blir eit gagns menneskje, ja da kan du jo alltids booke tid hos NAV - så ordner det seg greit, uten at du behøver å forbrenne en kalori....
    Har det blitt så gale at stadig flere ikke vet bedre enn å ikke evne å sette pris på hvor godt vi faktisk har det her til lands - eller er det rett og slett slik at vi kanskje har det "for godt for vårt eget beste"....... Lurer jo mer og mer på om ikke det siste blir stadig mer gyldig!

    Blir rett og slett litt matt pga en samfunnsutvikling jeg ikke helt har sansen for....

    mvh
    Proffen
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Ja, jeg er utrolig lei av dette "gjøre det spennende og artig" skal være et must uansett hva man driver med. Joda, nynorske substantivbøyninger er ikke det morsomste i verden, men det skal læres. Jeg kan krydre det med litt oppgaver på nett og enkle spill i ny og ne, men skal man lære noe må man jobbe. Og ofte må man jobbe hardt. Jeg har ihvertfall ikke opplevd noe annet i mitt liv så langt. Skal man bli god må man jobbe.

    Det er jo en snodig mentalitet hos foreldre også. Flere og flere tror at det er bedre å starte skoleåret med to-tre uker i syden enn å få med seg timene på skolen.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Det spørs vel litt hva man mener med å gjøre ting spennende og artig. Jeg har en tro på at faget og emnene i seg selv kan oppleves å være både spennende og artig gjennom at elevene mestrer dem. Det finnes ikke noe mer trist enn en lærer som gir tydelige signaler til elevene at "jeg vet at dette er noe kjedelig og tull som dere ikke liker, men der må gjennom det". Den ekte gleden ligger i mestringen av fagene og kanskje spesielt når man mestrer dem så godt at man kan begynne å leke med dem. Leke med språket, leke med tall og tallberegninger, se det vakre i ren matematikk, kunne nok historie og samfunnskunnskap til å forstå referanser og nyanser i tekster man leser, forstå nok naturfag til å se de store sammenhengene og være i stand til å avvise overtro og tøvete forestillinger, å oppnå kroppsbeherskelse gjennom sport og idrett.

    Spennende og artig bør jo ikke handle om ablegøyer, fordumming og festlige underholdningspåfunn.

    De beste lærerne er dem som klarer å få til slike ting. Helt uten hverken klovnerier eller respektsetting.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Det spørs vel litt hva man mener med å gjøre ting spennende og artig. Jeg har en tro på at faget og emnene i seg selv kan oppleves å være både spennende og artig gjennom at elevene mestrer dem. Det finnes ikke noe mer trist enn en lærer som gir tydelige signaler til elevene at "jeg vet at dette er noe kjedelig og tull som dere ikke liker, men der må gjennom det". Den ekte gleden ligger i mestringen av fagene og kanskje spesielt når man mestrer dem så godt at man kan begynne å leke med dem. Leke med språket, leke med tall og tallberegninger, se det vakre i ren matematikk, kunne nok historie og samfunnskunnskap til å forstå referanser og nyanser i tekster man leser, forstå nok naturfag til å se de store sammenhengene og være i stand til å avvise overtro og tøvete forestillinger, å oppnå kroppsbeherskelse gjennom sport og idrett.

    Spennende og artig bør jo ikke handle om ablegøyer, fordumming og festlige underholdningspåfunn.

    De beste lærerne er dem som klarer å få til slike ting. Helt uten hverken klovnerier eller respektsetting.
    Da er vi nokså enige.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Trist å se hvilket lavt nivå lærerskolestudentene ligger på. Enkel ungdommskolematematikk ligger langt over nivået til de fleste av dem. Ikke underlig at barn kommet til å slite enda mer når det er de samme personene som skal være lærere i disse fagene om noen år.

    Kun 28% av lærerstudentene mestret denne oppgaven.

    «På Dahl skole er det 135 jenter og 115 gutter. Hvor mange prosent av elevene er jenter?»

    Og dette er fremtidens lærere, og ingen fjern dystopisk fremtid heller. Disse er i jobb om to-tre år.

    Ungdomsskolematte er helt gresk for lærerstudenter - VG Nett om Skole og utdanning

    Jeg er ikke helt overbevist om at det er høyere lønn disse fortjener når de skal ut i arbeid.
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.277
    Antall liker
    2.889
    Torget vurderinger
    16
    Trist å se hvilket lavt nivå lærerskolestudentene ligger på. Enkel ungdommskolematematikk ligger langt over nivået til de fleste av dem. Ikke underlig at barn kommet til å slite enda mer når det er de samme personene som skal være lærere i disse fagene om noen år.

    Kun 28% av lærerstudentene mestret denne oppgaven.

    «På Dahl skole er det 135 jenter og 115 gutter. Hvor mange prosent av elevene er jenter?»

    Og dette er fremtidens lærere, og ingen fjern dystopisk fremtid heller. Disse er i jobb om to-tre år.

    Ungdomsskolematte er helt gresk for lærerstudenter - VG Nett om Skole og utdanning

    Jeg er ikke helt overbevist om at det er høyere lønn disse fortjener når de skal ut i arbeid.
    Den der var skremmende. Hvis man ikke klarer den oppgaven så betyr det jo at man ikke kan prosentregning overhode. Er det i det hele tatt mulig å bestå matematikk på lærerhøyskolen uten å kunne helt grunnleggende og meget enkel prosentregning?
     

    Townes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Innlegg
    15.640
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Trist å se hvilket lavt nivå lærerskolestudentene ligger på. Enkel ungdommskolematematikk ligger langt over nivået til de fleste av dem. Ikke underlig at barn kommet til å slite enda mer når det er de samme personene som skal være lærere i disse fagene om noen år.

    Kun 28% av lærerstudentene mestret denne oppgaven.

    «På Dahl skole er det 135 jenter og 115 gutter. Hvor mange prosent av elevene er jenter?»

    Og dette er fremtidens lærere, og ingen fjern dystopisk fremtid heller. Disse er i jobb om to-tre år.

    Ungdomsskolematte er helt gresk for lærerstudenter - VG Nett om Skole og utdanning

    Jeg er ikke helt overbevist om at det er høyere lønn disse fortjener når de skal ut i arbeid.
    Den der var skremmende. Hvis man ikke klarer den oppgaven så betyr det jo at man ikke kan prosentregning overhode. Er det i det hele tatt mulig å bestå matematikk på lærerhøyskolen uten å kunne helt grunnleggende og meget enkel prosentregning?
    Var ikkje mantraet til lærerskolestudentene for noen år tilbake "4.0 god som gull"?

    Uansett, ganske graverende om de ikkje fikser en slik oppgave ja. Sjøl eg, som anser meg som temmelig løk i matte klarer det der uten nevneverdige problemer.

    Anyhooo, må bare komme med en liten historie fra min tid som lærervikar. Jeg hadde en 10. klasse et par mnd i strekk for en god del år siden. Hadde rettet en matteprøve, med ganske nedslående resultater. Før eg delte prøvene ut igjen, sa eg at det var et skuffende resultat:

    "Det er nokså skuffende at over 40 % har fått karakteren 2 eller dårligere" sa eg. Så kom svaret, fra en luring, som bare virkelig bekreftet tilstanden:

    "HA HA HA. Det går ikkje an, vi er ikkje så mange i klassen engang"...

    Og dette var altså en avgangsklasse...

    En annen ting, er jo at det er - i alle fall var- krisetilstander i skolevesenet når de kunne bruke meg som mattelærer. Eg bedyret min egen inkompetanse innen faget, men når alternativet var ingen lærer, så sier det vel litt det også.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Ingen grunn til bekymring. Det er andres unger disse lærerne skal lære opp, ikke sant?
     
    N

    nb

    Gjest
    - Jeg husker ikke disse prosentreglene. Det var nok mer drilling før, blant annet når det gjelder gangetabellen, sier Solveig Karlsson.

    Problemet til dette neket er ikke at hun "ikke husker disse prosentreglene". Problemet hennes er at hun faktisk ikke skjønner hva prosent er for noe.

    I 1984 klarte 84 prosent av studentene denne oppgaven, men til gjengjeld var de nok dårligere i Facebook i 1984.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Vi kan med glede se frem til at viktige samfunnsfunksjoner, utover det å lære matte til ungene, skal ivaretas av mennesker som ikke klarer å regne ut hva 135/115 er - og det vil gjelde på mange områder.

    Problemet skyldes selvsagt at man har sluttet å sette krav bak kravene. Det å delta er blitt viktigere enn prestasjonen, fordi alle skal delta, uavhengig av utgangspunktene de stiller med. Så alle skal få følelsen av å være flinke, når de ikke er det. Merkelig målestokk, syns jeg.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Vi kan med glede se frem til at viktige samfunnsfunksjoner, utover det å lære matte til ungene, skal ivaretas av mennesker som ikke klarer å regne ut hva 135/115 er - og det vil gjelde på mange områder.

    Problemet skyldes selvsagt at man har sluttet å sette krav bak kravene. Det å delta er blitt viktigere enn prestasjonen, fordi alle skal delta, uavhengig av utgangspunktene de stiller med. Så alle skal få følelsen av å være flinke, når de ikke er det. Merkelig målestokk, syns jeg.
    Hva har 135/115 med dette å gjøre?

    Vel, nå er ikke alle lærerne helt på bærtur, det utrolig mange flinke, men det er klart at det er litt av hvert som tøffer gjennom lærerskolen. Et annet problem er jo at man blir satt til å undervise fag man ikke kan. Jeg har selv tyngden min på matematikk og realfag, men må undervise mye humanistiske fag og norsk som jeg ikke er like god i.
     
    Sist redigert av en moderator:
    N

    nb

    Gjest
    Ekstrem inkompetanse kommer lettest til syne i realfag. Der er det vanskelig å ro seg unna om man ikke skjønner spørsmålet eller vet noesomhelst om hva svaret er.
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.277
    Antall liker
    2.889
    Torget vurderinger
    16
    Kanskje enda mer skremmende at kun 57% av sivilingeniørstudentene klarte oppgaven. Det kan bli interessant å kjøre over bruer i fremtiden.
     
    Sist redigert:
    N

    nb

    Gjest
    Da får jeg nok en gang sitere en professor på Bygg på gamle NTH - han abefalte alle i Norge å gå med hjelm innendørs siden studentene på Bygg var så dumme.

    Jeg var gruppeveileder (stud.ass som det heter) i Mattematikk for studenter på Materialteknologi på NTNU. Der var nivået skremmende lavt, enkelte av studentene slet alvorlig med å derivere selv de enkleste polynomfunksjoner.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.570
    Antall liker
    11.616
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Når var du studass der :)
    Har selv trådd 5 år på Gløshaugen.. Fra 1993 var det vel.
     
    N

    nb

    Gjest
    Det må vel ha vært i 98 og/eller 99 jeg var studass. Det var for 1. årsstudenter.

    Nå har de meg bekjent innført karakterkrav i matematikk for siving-studiene, men det er verdt å tenke på at enkelte linjer på Gløshaugen i praksis har vært åpne studier der eneste krav er at man har tatt matte/fysikk og har bestått videregående skole. Var veldig lave søkandstall til en del siv.ing - studier noen år om jeg ikke husker helt feil.
     

    Gubra

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Innlegg
    3.024
    Antall liker
    756
    Kan noen opplyse meg. På jobben var det noen som påsto at lærere ansettes uten intervju, dvs. man går kun etter vitnemål etc.
    Høres usannsynlig ut, men jeg spør likevel.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.798
    Antall liker
    10.211
    Torget vurderinger
    2
    Matamatikken er for viktig til å la skolen lære barna det. Matematikken måtte jeg lære barna selv, da både læremidler,bøker og lærerne ikke klarte å heve nivåer over det de hadde plukket opp i sandkassen i barnehagen.
    Vi lånte derfor 30år gamle mattebøker på biblioteket... Nå var min yngste en av de få sykepleierstudentene som hadde alt rett på medikamentregning (de fleste trengte flere forsøk, ikke rart folk dør på Ahus og andre steder...). Medikamentregning er på nivå med 5 klasse pensum fra 70 tallet.
    Ungdomsskolematte er helt gresk for lærerstudenter - VG Nett om Skole og utdanning

    At ikke engang Siv.Ing studenter klarer et så banalt regnestykke er grunn til alvorlig bekymring. Det trengs en "22.juli kommisjon" for norsk skole
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.896
    Antall liker
    8.231
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Kan noen opplyse meg. På jobben var det noen som påsto at lærere ansettes uten intervju, dvs. man går kun etter vitnemål etc.
    Høres usannsynlig ut, men jeg spør likevel.
    Eg har fått jobb, både utan og med intervju. Fyrste gong var det vanleg lærarjobb, mange søkjarar og ymse ansiennitet og kompetanse. Arbeidsgjevar kunne altså gå etter det han hadde spurt om i utlysingsteksten, og finne den best kvalifiserte ut frå papira. Andre gongar måtte eg gjennom intervju, men det var leiarstillingar. Oftast tel ansiennitet og utdanning ganske tungt. Har du bruk for ein norsk - eller mattelærar, vil du helst ha slike med nokre studiepoeng innan desse faga, og ikkje engelsk, kunst- eller handverksfag.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.411
    Antall liker
    25.131
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Eldstegutten tar sine første nasjonale prøver for tiden. Jeg skal fortelle dere skoleverkets status når jeg ser resultatene hans.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Eldstegutten tar sine første nasjonale prøver for tiden. Jeg skal fortelle dere skoleverkets status når jeg ser resultatene hans.
    Har akkurat tygget gjennom en bunke her. Helt ok resultater. Utrolig mye flott ungdom i den norske skolen ihvertfall. Fantastisk sted å jobbe selv om det er litt vel mye å gjøre til tider - men hvor er det ikke det...
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Kan noen opplyse meg. På jobben var det noen som påsto at lærere ansettes uten intervju, dvs. man går kun etter vitnemål etc.
    Høres usannsynlig ut, men jeg spør likevel.
    For min del har det nesten vært motsatt. I begge min jobber har jeg vært primært til intervju. Vitnemål og karakterer kom i annen rekke, men måtte selvsagt leveres inn.
     
    T

    Torget

    Gjest
    C

    Cyber

    Gjest
    Ja, det er vanskelig å si, men eg tror det er en god del elever i skolen i dag som ikke får nok utfordring.

    Jeg tror mange lærere har en praksis som går på at "alle skal med" og tanken er god, men for sen progresjon i et fag gjør elever uinteresserte. Jeg prøver å få "alle med", men progresjonen skal ikke lide av dette så sant storparten av klassen lett følger farten min.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.004
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    REALFAG I SKOLEN - Derfor er elever i Singapore nummer én i matte - tu.no/jobb

    «Han mener også at det er mer fokus på abstraksjon og fundamentale ideer i matteundervisningen i Singapore.– I Norge er det fokus på å lære oppskrifter på hvordan man skal løse problemer, men lite fokus på ideene bak. Dette fører ofte til at man ikke egentlig forstår hva som foregår, ikke greier å se sammenhenger, og ikke greier å se det spennende i matematikken. Grunnen til at folk blir glade i matematikk er som regel at de får en tilfredsstillelse av å forstår de logiske sammenhengene, mener Aslaksen.»
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn