Politikk, religion og samfunn Dårlig kvalitet på norsk grunnskole?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • C

    Cyber

    Gjest
    En skulle nesten ikke tro det var seriøst engang. Hele skole-Norge valfarter til VFL-kurs i øst og vest og så finner AP ut av vi kanskje bare skal vurdere utifra fremmøte?

    Hadde jo fått et ganske godt snitt da, for til tross for ørten sydenturer i ny og ne er jo stort sett ungdommen på plass hver dag.
     

    Ludvik2112

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    83
    Antall liker
    11
    Det føyer seg nok bare inn i en kjent og mye brukt tankerekke.
    Lik lønn for likt arbeid må bety at alle som møter opp har samme innsats og samme evne til å gjøre en god jobb.
    Lik kararakter for likt fremmøte uavhengig av innsats og evner / kunnskap blir akkurat det samme.

    Vi er altså alle like bare vi møter opp. Å belønne evner og innsats blir vel ansett som upassende høyrepolitikk av arbeiderbevegelsen generelt. Men det er jo en utrolig solidarisk tankegang - det skal de ha. Dessverre tror jeg alle blir like dårlige i stedet for like gode.
     
    N

    nb

    Gjest
    Riktig nok var det på videregående, men etter et par dager med 2MN som det het den gangen konkluderte jeg med at vedkommende som befant seg på andre siden av kateteret var så komplett udugelig til å utføre jobben sin at det ikke under noen omstendighet var verdt fem skoletimer pr. uke av min tid å oppholde seg i vedkommendes nærvær. Så da ble det å lese boka selv og ta eksamen som privatist.

    Er man litt over gjennomsnittelig med i toppetasjen så er behvoet for å være til stede for å prestere kurant i norsk grunnskole rimelig minimalt. Med mindre det har blitt fryktelig mye vanskeligere siden jeg gikk der, men det har jeg liten tro på. Det hadde vært festelig med et system hvor man kunne ta eksamen/tentamen og ha det som eneste tellende, da kunne man jammen drevet mye dank.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    21.017
    Antall liker
    8.464
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Her må nok journalisten også kritiserast. Eg har vore med på å fortelje at ein elev ikkje kan få karakter, fordi han har for lite oppmøte i faget til at læraren har eit forsvarleg vurderingsgrunnlag. Men dette er vel i grunnen sjølvsagt? Grunnen til fråveret kan ikkje verke inn, sjølv om det er stor skilnad i haldninga til skulen/faget om det gjeld ein situasjon der eleven har vore sjuk i lang tid, eller ein situasjon der eleven har vore på sy(n)dentur med/utan foreldra... Ein elev som har 50% frammøte må på ein eller annan måte dokumentere at han/ho har nådd dei kompetansemåla som krevst til dei ulike karakterane.
    Slik har det vel alltid vært. Er det så stort fravært at det ikke er grunnlag for å vurdere eleven faglig får man ikke karakter. Det nye her er at det ikke er det faglige grunnlaget som lenger skal avgjøre hvilken karakter man får, men hvor lydig og poliktoppfyllende man er. For en ekte sosialist er der mye viktigere for en person å være systemtro og lydig enn å være selvstendig og ha faglig kunnskap.

    Jeg håper det er det siste vi ser av Helga Pedersen på mange mange år, for her demonstrerer hun tydelig hvilken kategori hun selv faller i.

    Dette utspiller føyer seg godt inn i rekken av forsøk på å gjøre skolen (og resten av samfunnet) mer og mer lik en barnehage.

    Norge tar skade av at slike mennesker har makt.
    For meg er det naturleg å tru at dette er journalistisk spissing. (Såg elles at Inger Lise Rypdal var portrettert i den kulørte pressa i dag, med eit passeleg interessant tema, som truleg var ei bisetning under ein times intervju...).
    Ingen trur vel at vi kan gjere det slik at 100% frammøte i norsk = karakter 6 og at 50% = karakter 3....
    Fråver førast i dag på vitnemålet, slik at framtidige arbeidsgjevarar m.m. kan få forventningar. Men frådragsreglane kan få ein middels lærar til å banne høgt (noko vi lærarar gjer ganske sjeldan...) Pedersen kan ikkje i alvor meine at fagkarakterar skal påverkast av fråver. Ordenskarakterane kan i visse høve verte råka, men ikkje isolert ut frå fråveret, som likevel står på vitnemålet. Det kan hende Pedersen har idear om dette, sjølv om journalisten har hatt lågt blodsukker eller ambisjonar om å få fyrstesida....
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Pedersen kan ikkje i alvor meine at fagkarakterar skal påverkast av fråver. Ordenskarakterane kan i visse høve verte råka, men ikkje isolert ut frå fråveret, som likevel står på vitnemålet. Det kan hende Pedersen har idear om dette, sjølv om journalisten har hatt lågt blodsukker eller ambisjonar om å få fyrstesida....
    Man kan jo ta forbehold om at hun er sitert korrekt og at det ikke bare er journalisten som har diktet dette opp. Men det står jo vitterlig dette i artikkelen. At en ordenskarakter svekkes av mye udokumentert fravær er noe helt annet, og har jo vært praksis i alle år.

    Dette ser jo ut som et ordrett sitat:

    - Jeg vil at oppmøtet skal påvirke karakteren. Deltakelse i klassen er noe som skal gjenspeile seg i undervisningen. En som har 100 prosent oppmøte må belønnes bedre enn en som møter for eksempel 60 prosent, sier Pedersen.

    Det reageres naturligvis på slik likhetsdårskap

    "Elevorganisasjonen har vært tydelige på at et fraværstak er feil måte å begrense frafallet i skolen. Leder Axel Fjeldavli reagerer sterkt når han får høre at Pedersen også ønsker at fraværet skal påvirke karakteren.

    - Det er helt bak mål. Karakteren skal ikke vise til noe annet enn kompetanse. Den viser hva eleven kan og ikke kan, og derfor blir karaktersystemet urettferdig hvis fraværet skal spille en rolle, sier Fjeldavli."
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    6.147
    Antall liker
    880
    A-Arve har rett. Journalisten har tatt en vri, som det heter, og gitt saken en skjev framstilling. Det dette handler om er at når det bare er prøver som skal gjelde for karaktersettingen, så finner noen elever det for godt å reise til syden i to uker, reise på kurs m.m. og oppå det bli syke. De kan få et fravær på 90% og ha rett på karakter. Når andre elever ser dette vil de også ta seg fri. Hvis det blir flere slike i en skoleklasse, så opphører klassen å fungere.

    Skolen skal forberede elevene på arbeidslivet. Det første du gjør i arbeidslivet er å stille på jobb.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    A-Arve har rett. Journalisten har tatt en vri, som det heter, og gitt saken en skjev framstilling. Det dette handler om er at når det bare er prøver som skal gjelde for karaktersettingen, så finner noen elever det for godt å reise til syden i to uker, reise på kurs m.m. og oppå det bli syke. De kan få et fravær på 90% og ha rett på karakter. Når andre elever ser dette vil de også ta seg fri. Hvis det blir flere slike i en skoleklasse, så opphører klassen å fungere.

    Skolen skal forberede elevene på arbeidslivet. Det første du gjør i arbeidslivet er å stille på jobb.
    Nei, det er ikke det som er saken. At man kan risikere ikke å få standpunktkarakter grunnet stort fravær er ingen ny ting. Slik var det også da jeg gikk på skolen i gamledager, og selv universitetene har dette på enkelte studier. Det nye nå er at hun vil gi muligheten til å trekke i fagkarakteren utelukkende på bakgrunn av fravær, eller gi ekstra bonuskarakter til dem som møter 100%, selv om de er evneveike som få og sover seg gjennom timene.

    Dette er jo et sitat:

    - Jeg vil at oppmøtet skal påvirke karakteren. Deltakelse i klassen er noe som skal gjenspeile seg i undervisningen. En som har 100 prosent oppmøte må belønnes bedre enn en som møter for eksempel 60 prosent, sier Pedersen.

    Har du mye fravær kan du gjerne risikere å å 3 i matematikk, like dårlig karakter som dem som ligger på dette faglige nivået selv om man eller er en soleklar 6-er hvis man bare ser på det faglige.

    -----

    Edit:

    Andre aviser som referer til saken ser ut til se dette som en uenighet om hvorvidt man skal ha maksgrense ved fravær eller ikke, og nevner ikke noe om at man skal kunne trekke i karakterer om fraværet er stort. bare om det skal være en absolutt grense for karaktersetting slik det var før i tiden. Så man får ta et forbehold om at dette ikke er dårlig journalistikk. Det blir sikkert utdypet etterhvert.

    http://www.rb.no/Innenriks/Politikk/article6203250.ece

    http://www.hegnar.no/okonomi/politikk/article703123.ece

    På den annen side ser det ut til at VG nett har snakket med henne utover NTB-meldingen som de andre refererer til:

    Overfor VG Nett sier Pedersen at fraværet også skal spille en viktig rolle når lærerne avgjør hvor gode karakterer elevene skal få.

    Hvis det stemmer bør Arbeiderpartiet vurdere om fruen er tilregnelig nok til å være nestleder eller om Jens nå har fått sin Sarah Palin.
     
    Sist redigert av en moderator:
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    A-Arve har rett. Journalisten har tatt en vri, som det heter, og gitt saken en skjev framstilling. Det dette handler om er at når det bare er prøver som skal gjelde for karaktersettingen, så finner noen elever det for godt å reise til syden i to uker, reise på kurs m.m. og oppå det bli syke. De kan få et fravær på 90% og ha rett på karakter. Når andre elever ser dette vil de også ta seg fri. Hvis det blir flere slike i en skoleklasse, så opphører klassen å fungere.

    Skolen skal forberede elevene på arbeidslivet. Det første du gjør i arbeidslivet er å stille på jobb.
    Nei, det er ikke det som er saken. At man kan risikere ikke å få standpunktkarakter grunnet stort fravær er ingen ny ting. Slik var det også da jeg gikk på skolen i gamledager, og selv universitetene har dette på enkelte studier. Det nye nå er at hun vil gi muligheten til å trekke i fagkarakteren utelukkende på bakgrunn av fravær, eller gi ekstra bonuskarakter til dem som møter 100%, selv om de er evneveike som få og sover seg gjennom timene.

    Dette er jo et sitat:

    - Jeg vil at oppmøtet skal påvirke karakteren. Deltakelse i klassen er noe som skal gjenspeile seg i undervisningen. En som har 100 prosent oppmøte må belønnes bedre enn en som møter for eksempel 60 prosent, sier Pedersen.

    Har du mye fravær kan du gjerne risikere å å 3 i matematikk, like dårlig karakter som dem som ligger på dette faglige nivået selv om man eller er en soleklar 6-er hvis man bare ser på det faglige.

    -----

    Edit:

    Andre aviser som referer til saken ser ut til se dette som en uenighet om hvorvidt man skal ha maksgrense ved fravær eller ikke, og nevner ikke noe om at man skal kunne trekke i karakterer om fraværet er stort. Bare om det skal være en absolutt grense for karaktersetting slik det var før i tiden. Den biten er ikek så kontoversiell selv om det er en politiks uenighet om det er riktig eller ikke.

    Strid om fravær | rb.no

    Full krasj mellom Ap- og SV-topp - Politikk og samfunn - Hegnar Online

    På den annen side ser det ut til at VG nett har snakket med henne utover NTB-meldingen som de andre refererer til:

    Overfor VG Nett sier Pedersen at fraværet også skal spille en viktig rolle når lærerne avgjør hvor gode karakterer elevene skal få.

    Hvis dette stemmer, og det er ingenting som tyder på at dette er oppdiktet, bør Arbeiderpartiet vurdere om fruen er tilregnelig nok til å være nestleder. Dette er i mitt syn så graverende tegn på manglende gangsyn at hun bør irettesettes offentlig av Stoltenberg, og deretter trekke seg av helsemessige årsaker.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Uansett synes jeg det er bra om det kommer strenge regler på fravær. Det går sikkert fint an å ta ting som privatist også, men jeg er såpass godtroende at jeg tror elevene lærer mye viktig i tillegg til alt som kommer på vitnemålet mens de er der. I lag med andre, men også endel "drypp" som er viktige å få med seg.

    F.eks. vet jeg om skoler som i tillegg til læremålene kjører omfattende prosjekt med oppgaver som går på alt mellom himmel og jord som er "normalt å vite". Begrepsforståelse osv... Det er ganske vilt hva unge i dag ikke har peiling på og som er etter min mening viktig å "få med videre inn" i smarttelefon-alderen.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Uansett synes jeg det er bra om det kommer strenge regler på fravær. Det går sikkert fint an å ta ting som privatist også, men jeg er såpass godtroende at jeg tror elevene lærer mye viktig i tillegg til alt som kommer på vitnemålet mens de er der. I lag med andre, men også endel "drypp" som er viktige å få med seg.

    F.eks. vet jeg om skoler som i tillegg til læremålene kjører omfattende prosjekt med oppgaver som går på alt mellom himmel og jord som er "normalt å vite". Begrepsforståelse osv... Det er ganske vilt hva unge i dag ikke har peiling på og som er etter min mening viktig å "få med videre inn" i smarttelefon-alderen.
    Det kommer vel litt an på hvilket klassetrinn man snakker om. I grunnskolen er jeg helt enig med at det bør være en streng møteplikt for elevene. Her har jo skolegangen også en oppdragende misjon, men kommer man opp i videregående skole kan man jo ta alle fagene som privatist (?) og da er det jo utelukkende det faglige grunnlaget som avgjør karakteren. I en slik sammenheng blir det litt urimelig at ikke alle elever skal bedømmes utifra dette, og helt bort i staur og vegger hvis fraværet skal påvirke selve karaktersettingen slik helga Pedersen tar til orde for.
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    6.147
    Antall liker
    880
    Vet ikke hva Pedersen har sagt, men debatten har hittil gått på elevens rett til karakter uansett fravær, eller om det skal være en grense. Å la fravær spille inn på hvor god karakteren skal bli er en annen debatt, og det er en farlig vei å gå. Innsats i faget kan telle, men det er bare tillatt i kroppsøving. I vg-skole kan de ta fagene som privatist, men det er ikke godt nok for elevorganisasjonen. De vil at elever skal få standpunktkarakter om de bare møter på prøver.

    Jeg synes dette er et felt for lærere og ikke for politikere. Det blir som med politiet, og politirapporten etter 22/7, det går galt når byråkrater og politikere detaljstyrer.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Vet ikke hva Pedersen har sagt, men debatten har hittil gått på elevens rett til karakter uansett fravær, eller om det skal være en grense. Å la fravær spille inn på hvor god karakteren skal bli er en annen debatt, og det er en farlig vei å gå. Innsats i faget kan telle, men det er bare tillatt i kroppsøving. I vg-skole kan de ta fagene som privatist, men det er ikke godt nok for elevorganisasjonen. De vil at elever skal få standpunktkarakter om de bare møter på prøver.

    Jeg synes dette er et felt for lærere og ikke for politikere. Det blir som med politiet, og politirapporten etter 22/7, det går galt når byråkrater og politikere detaljstyrer.
    Elevorganisasjonene mener at karakterer skal gjenspeile det faglige nivået hos eleven. Det de reagerer sterkest på er Pedersens nye utspill om at fagkarakteren skal kunne justeres opp og ned avhengig av fravær og fremmøte. Dette ødelegger jo hele poenget med karaktergivning, og erstatter fagkarakterer med en meningsløs lydighetsbelønning.

    Mennesker med et slikt nedlatende syn på elever bør ikke få lov til å ha inneha viktige stillinger i det norske samfunn.

    Hun bør fjernes fra sin stiling og erstattes med et oppegående menneske. Arbeiderpartiet er ikke tjent med slikt tullinger som dette på toppen.
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    6.147
    Antall liker
    880
    Ingen er uenig i at karakteren skal gjenspeile det faglige nivået. Pedersen bringer inn fravær/frammøte som en tilleggsvariabel i vurderingen, hvis vg-sitatet er riktig. Vg-sitater er lite troverdige i min verden.

    Debatten har før dette gått om retten til å få standpunktkarakter ved høyt fravær, - enten en faglig basert karakter eller ingen karakter. For noen år siden var grensen på maks 15% fravær for å få standpunktkarakter. NHO sørger for medieoppslag når industrien nærmer seg et fravær på 4% i snitt. Skolen må vel reflektere samfunnets holdninger?
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Ingen er uenig i at karakteren skal gjenspeile det faglige nivået. Pedersen bringer inn fravær/frammøte som en tilleggsvariabel i vurderingen, hvis vg-sitatet er riktig. Vg-sitater er lite troverdige i min verden.
    holdninger?
    Jeg har ikke alltid all verdens tillit til VG og deres vurderinger jeg heller. Men jeg tviler sterkt på at de dikter opp sitater fra toppolitikere og trykker dem i avisen. Det vil jo diskreditere dem om det skulle bli avslørt som løgn, og jeg regner med de har sitt på det tørre her.

    Men hvis du har noen informasjon som skulle tilsi noe annet vil de være svært interessant, og svært ødeleggende for VG. At du eventuelt skulle ønske at damen ikke var korket nok til å komme med et slikt utspill er vel en litt annen greie.

    Jeg heller mer til teorien at hun er korrekt gjengitt, og dermed totalt uskikket til sin posisjon som ledende politiker i et så viktig parti som AP.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.457
    Antall liker
    6.881
    Vi som sover i timen - Aftenposten

    For meg var det veldig spesielt å lese denne kronikken. Dette er første gangen jeg ser at noen har innsikt i hva jeg sleit med på skolen. For alle andre enn fysikklæreren på videregående var jeg bare en sløvsekk som ikke fulgte med. Aller minst forsto de hvordan jeg kunne få til de vanskeligste matteoppgavene, når jeg var dårlig på alt annet.
     
    T

    Torget

    Gjest
    Vi som sover i timen - Aftenposten

    For meg var det veldig spesielt å lese denne kronikken. Dette er første gangen jeg ser at noen har innsikt i hva jeg sleit med på skolen. For alle andre enn fysikklæreren på videregående var jeg bare en sløvsekk som ikke fulgte med. Aller minst forsto de hvordan jeg kunne få til de vanskeligste matteoppgavene, når jeg var dårlig på alt annet.
    Den var veldig god, ja.

    Selv var jeg veldig heldig med lærinnen jeg fikk i 1-3 klasse. Hun oppmuntret meg(mer enn hun oppmuntret de andre) til å finne kreative løsninger.

    Leksene derimot var et mareritt. Å gjøre 15-20 nesten like oppgaver virket fullstendig meningsløst, og som noe forferdelig å bli påtvunget.

    Deretter har jeg omtrent annenhver gang blitt plassert i grupper med de som lå foran undervisningen, og med de som hang etter.

    Studievaner er fortsatt "ikke-eksisterende".
     
    Sist redigert:

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    21.017
    Antall liker
    8.464
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Har ikkje hatt mange slike elevar opp gjennom åra. Kanskje nokre i dei siste, då store klassar har gjort det vanskeleg å halde solide relasjonar med alle elevane. Då vert det vanskeleg å komme under huda på dei. Stort sett greier ein evnerik elev å kamuflere seg om han/ho ynskjer dette.... du skal gjere anna enn å halde ro& orden + gjennomgå nytt stoff, og svare på spørsmål for å diagnostisere flogvet-kandidatane. Men det er klart at vi skal differensiere elevane så godt som råd.
    Tankevekkjande.
    Eg trur nok denne vesle gruppa ikkje utkrystallieserar seg før i vg. Der har eg lite erfaring.
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.785
    Antall liker
    3.004
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Jeg håper folk fikk med seg Brennpunkt på NRK1 nå i kveld....
    Den mest "profilerte" skolen var/er "min" skole!
    Say no more, lissom....

    mvh
    Proffen
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.392
    Antall liker
    8.920
    Torget vurderinger
    1
    Vi som sover i timen - Aftenposten

    For meg var det veldig spesielt å lese denne kronikken. Dette er første gangen jeg ser at noen har innsikt i hva jeg sleit med på skolen. For alle andre enn fysikklæreren på videregående var jeg bare en sløvsekk som ikke fulgte med. Aller minst forsto de hvordan jeg kunne få til de vanskeligste matteoppgavene, når jeg var dårlig på alt annet.
    Traff meg rett på. Jeg ble til og med sent til psykolog som tiåring. Det var tydelig for meg at klasseforstanderen mistenkte meg for å være mindre begavet. Psykologen kom med en knusende rapport at det måtte være skolen det var noe i veien med da gutten var gløgg og skåret 2år over sin aldersgruppe....
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Det er klart det er demotiverende å dag ut og inn måtte overvære en lærers forsøk på å forklare de enkleste selvfølgeligheter til svake elever. Dette er å stjele år av begavede barns tid, og er et resultat av den merkelige forestillingen om at alle skal ha samme undervisning enten det gavner dem eller ikke, uten å ha mulighet for å differensiere undervisningen utifra evner og kunnskap, men kun fra alder. Om du er psykisk utviklingshemmet eller et geni skal du måtte være i samme klasse og lide deg i gjennom akkurat den samme undervisningen.

    Det er den tragiske likhetsfilosofien igjen, som gjør skolen mer og mer lik en barnehage. En plass for sosialisering og oppbevaring med et lett pedagogisk tilsnitt. Det et intet annet enn en grunnleggende mangel på respekt for elevenes individuelle behov på bekostning av tung sosialistisk ideologi.

    Den beste løsningen jeg ser på dette er en drastisk oppmyking av privatskoleloven, slik at det kan utvikles skoler og undervisningsmodeller som tar mer hensyn til barna og elevene enn til politikernes visjoner om den ultimate middelmådighet.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Skal ikke kommentere så mye, men jeg ser ofte at det nok hadde vært fordelaktig for mange at det hadde vært mer deling på nivå. Det handler jo om ressurser og hvordan skolene er lagt opp og svært sjeldent mangel på vilje hos de ansatte er ihvertfall mitt inntrykk.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Helt sikkert ikke. Man ser jo det tydelig de gangene skoler prøver etter beste evne å gjøre noe innenfor det rammeverket de er blitt pålagt. Det er jo ikke mange uker siden det var stor ståhei i avisene når en osloskole hadde dristet seg til å gi elever deler av undervisningen basert på ferdigheter, kunnskap og evner og ikke kun på alderstrinn.

    Avisoppslag og forferdende sosialister satte en stopper for å behandle barn som individuelle mennesker. Man blir trist av å lese slikt, og det er leit at det skal være slik. Så problemet ligger ikke hos de ansatte, lærerstanden eller skoleledelsen i de fleste tilfeller men i det regelverket vi har latt dogmatiske politikere få lov til å lage.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Skolene i dag er jo også rimelig "kuttet til beinet" pengemessig og mange foreldre har jo ikke en anelse om hvordan skolen anno 2012 drives. "Åja, så du er faktisk helt alene med ca 80 stk. i engelsk uten en assistenttime med ansvar for språk, grammatikk, muntlig (osv osv...) og tilpasning til den enkeltes nivå og det utgjør ikke engang 30% av stillingen din?"

    Det sier seg jo selv at det ikke går opp for ett menneske.
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.785
    Antall liker
    3.004
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Skolene i dag er jo også rimelig "kuttet til beinet" pengemessig og mange foreldre har jo ikke en anelse om hvordan skolen anno 2012 drives. "Åja, så du er faktisk helt alene med ca 80 stk. i engelsk uten en assistenttime med ansvar for språk, grammatikk, muntlig (osv osv...) og tilpasning til den enkeltes nivå og det utgjør ikke engang 30% av stillingen din?"

    Det sier seg jo selv at det ikke går opp for ett menneske.
    Det går helt fint, det - det har jo Clemet regnet ut og regulert....

    Mvh
    proffen
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Skolene i dag er jo også rimelig "kuttet til beinet" pengemessig og mange foreldre har jo ikke en anelse om hvordan skolen anno 2012 drives. "Åja, så du er faktisk helt alene med ca 80 stk. i engelsk uten en assistenttime med ansvar for språk, grammatikk, muntlig (osv osv...) og tilpasning til den enkeltes nivå og det utgjør ikke engang 30% av stillingen din?"

    Det sier seg jo selv at det ikke går opp for ett menneske.


    Det går helt fint, det - det har jo Clemet regnet ut og regulert....

    Mvh
    proffen
    Åja, det hadde jeg helt glemt... Beklager. ;)
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.457
    Antall liker
    6.881
    Man står jo litt maktesløs når alle partier har skole som en av sine viktigste hjertesaker hver gang det er valg, men ingen er villig til engang å vedlikeholde skolebyggene, så barna våre må leve i skadelig innemiljø.

    Kanskje politikern burde vært fratatt ansvaret for skolen.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Skolene i dag er jo også rimelig "kuttet til beinet" pengemessig og mange foreldre har jo ikke en anelse om hvordan skolen anno 2012 drives. "Åja, så du er faktisk helt alene med ca 80 stk. i engelsk uten en assistenttime med ansvar for språk, grammatikk, muntlig (osv osv...) og tilpasning til den enkeltes nivå og det utgjør ikke engang 30% av stillingen din?"

    Det sier seg jo selv at det ikke går opp for ett menneske.
    Det er klart at man ikke kan forvente at en lærer skal kunne gi individuell undervisning til elever på vidt forskjellig nivå, i alle fall ikke uten å kaste bort tiden til alle de andre elevene på et annet nivå. Det er derfor det er nødvendig å gruppere elevene etter ferdigheter og nivå, og ikke bare etter alder. Men dette er jo forbudt i Norge, og det er trist. Barnehagesosialisme på sitt verste.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    21.017
    Antall liker
    8.464
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Det er klart det er demotiverende å dag ut og inn måtte overvære en lærers forsøk på å forklare de enkleste selvfølgeligheter til svake elever. Dette er å stjele år av begavede barns tid, og er et resultat av den merkelige forestillingen om at alle skal ha samme undervisning enten det gavner dem eller ikke, uten å ha mulighet for å differensiere undervisningen utifra evner og kunnskap, men kun fra alder. Om du er psykisk utviklingshemmet eller et geni skal du måtte være i samme klasse og lide deg i gjennom akkurat den samme undervisningen.

    Det er den tragiske likhetsfilosofien igjen, som gjør skolen mer og mer lik en barnehage. En plass for sosialisering og oppbevaring med et lett pedagogisk tilsnitt. Det et intet annet enn en grunnleggende mangel på respekt for elevenes individuelle behov på bekostning av tung sosialistisk ideologi.

    Den beste løsningen jeg ser på dette er en drastisk oppmyking av privatskoleloven, slik at det kan utvikles skoler og undervisningsmodeller som tar mer hensyn til barna og elevene enn til politikernes visjoner om den ultimate middelmådighet.
    No driv vi ikkje berre førelesingspedagogikk i skulen....det er måtar vi når over fleire enn dei på gjennomsnittet på. Men det krev at vi har ein del ressursar. Eller handlingsrom til alternative organisasjonsmodellar.
    Private skular er ikkje nokon vidunderkur. Har forsåvidt jobba i slaget (utlandet), og dei treng ressursar, dei og. Men det er modellar for organisering (t.d. Montessori) som er gunstige med tanke på differensiering. Eg er van med organisering i aldersblanda grupper, og det har vore ein stor suksess der skular har dette som tradisjon (typisk små skular i utkantane). Men du skal vite kva du gjer, og ha rimeleg tid til å planlegge kva du har tenkt å gjere. Helst i detalj.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.304
    Antall liker
    11.244
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er klart det er demotiverende å dag ut og inn måtte overvære en lærers forsøk på å forklare de enkleste selvfølgeligheter til svake elever. Dette er å stjele år av begavede barns tid, og er et resultat av den merkelige forestillingen om at alle skal ha samme undervisning enten det gavner dem eller ikke, uten å ha mulighet for å differensiere undervisningen utifra evner og kunnskap, men kun fra alder. Om du er psykisk utviklingshemmet eller et geni skal du måtte være i samme klasse og lide deg i gjennom akkurat den samme undervisningen.
    Dette er jeg 100% enig i. Det er i beste fall et svært misforstått likhetsbegrep at alle, uansett forutsetninger¨, skal tvinges gjennom det samme.

    Hvorfer gjøre en som er brennende interessert i biler og ønsker å bli bilmekaniker til en skoletaper bare fordi noen har bestemt at han skal ha generell studiekompetanse til legestudiet etter videregående? Det eneste man får er en skoletaper + en kommende akademiker med dårligere forutsetninger enn han/hun ellers kunne hatt. Likhet betyr at vi må tørre å innse at vi er forskjellige og det det dreier seg om er å gjøre det beste ut av den enkeltes ulike forutsetninger.

    For en gangs skyld kommer det noe vettugt fra Frp:

    Frp vil fjerne rett til videregående - DN.no

    selv om det viktige her er hva som skal være alternativet og det savner jeg info om. Responsen fra både Høyre og SV er den vanlige leksa. Spesielt virker svaret fra Høyre meningsløst (SV er mer forutsigbart) - akkurat som om det blir mye arbeidskraft ut av de skoletaperne som dropper ut av videregående i store mengder.

    "- Det er en fallitterklæring. Vi har behov for all den arbeidskraft vi kan få i det norske samfunnet, sier Elisabeth Aspaker i Høyre. "
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Man står jo litt maktesløs når alle partier har skole som en av sine viktigste hjertesaker hver gang det er valg, men ingen er villig til engang å vedlikeholde skolebyggene, så barna våre må leve i skadelig innemiljø.

    Kanskje politikern burde vært fratatt ansvaret for skolen.
    Det stemmer faktisk. Renovering og ny ventilasjon er noe mange skole SÅRT trenger. Jeg jobbet rundt på flere skoler rett etter studiene og svært få skoler har "god luft" i klasserommene. Også der jeg jobber nå er luften tung og det må luftes med alle sluser oppe for at det skal være levelig der. Heldigvis skal det visstnok fikses om 2-3 år.

    Et av problemene i skolen når det gjelder differensiering og generelt når valg skal taes er at politikere og skoleledere tenker slik:

    1. Sier man at klassen er sammensatt av svært sterke og svært svake elever og at det er vanskelig å gi alle en fornuftig skoletime så tenker skoleledelsen: "X-lærer er doven og vil ha det makelig". De tenker ikke at man som lærer ønsker at elevene skal møte passende utfordringer og ha en god tid i skolen.
    2. Blir man spurt om noe som kollegie, eksempelvis at man på skolen skal velge mellom a eller b, og man da sammen velger a mens skoleledelsen ønsket b så blir det b uansett. Da har de funnet ut at kollegiet nok ikke var tilstrekkelig kompetente til å foreta valget.

    Sånn går nu dagan...
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.785
    Antall liker
    3.004
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Jeg har tro på at man kan komme langt, dersom man er i dialog med foreldrene til elevene.
    Det er viktig at foreldrene er informert om og forstår hvordan lærere tenker og ønsker å gjennomføre ting.
    Da kan jo foreldrene følge opp tenkingen og det praktiske på hjemmebane.

    En annen ting er at det i skoleverket, som jeg vil anta at det også er i andre yrker, finnes litt for mange egoister, som hegner om seg og sitt, som er livandes redd for å måtte gi, og som er livandes redde for å "jobbe for mye"....
    De siste halvannet året har jeg vært innsatt som ryddegutt på et team, og saaakte, men sikkert, er skuten i ferd med å snu. Men det har kostet, og det har gått en kule varmt innimellom, ja.... ;) Endringsvilje og -kompetanse er forbasket viktig!

    mvh
    Proffen
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    21.017
    Antall liker
    8.464
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Det er mange utfordringar (for ikkje å seie problem) med skuleverket. Eg vil påstå at elevane går for lenge på skule, iallfall går dei for lenge i den teoretiske skulen. Eg tykkjer den klassiske Gauss-kurva (napoleonshatten) syner at det er relativt få som har suksess i skulen (lat oss seie dei som får 4, 5 eller 6 i alle fag). Dette skulle tyde på at skulen er tilpassa dei skuleflinke. Medan absolutt alle skal ha sine 10 (eller i praksis 12 - 13) år der. Så er det spørsmål om samfunnet, elevane (det vi kan kalle det store "VI") er tente med det skulesystemet vi har - kva er det ideelle, kva treng samfunnet, kva treng den einskilde, og ikkje minst; kva er vi villege til å betale?
    Eg trur vi må sikre at elevane får:
    1) Almenndanning
    2) Basiskompetanse.
    ..men kva er no dette, eigentleg? Basiskompetansen skifter heile tida. Matematikk er kanskje det faget som det slitast mest med. Men ser vi til USA, er det tydeleg at ein treng både naturfag og historiekompetanse - overtru er minst like utbreidd der som i Noreg på 1700-talet. Kanskje ei ny faginndeling må tenkjast? Og almenndanninga har tapt seg (heilt sidan Sokrates si tid, som vi veit). Ein klok definisjon på "danning" er "det som sit att når du har gløymt alt det du har lært"... kunsten å te seg. Empati. (Empati skulle vore eit eige skulefag. Det er ikkje alle som er fødde med dette, og det er slett ikkje alle som lærer det heime).
    Og kva med kjennskap til kultur? Treng vi forstå vekselverknadane mellom det romantiske og det moderne prosjektet? Må vi ha innsikt i korleis ulike samfunnssystem og organisasjonsmodellar fungerer? Treng vi "Demokrati" som eit eige fag i skulen? I staden for noko som skal ut? Kva med fysisk fostring - treng vi opplæring i kosthald, aktivitet og helse? Og må ungane lære om klassisk musikk? Er det nok med hip-hop?
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    6.147
    Antall liker
    880
    Ja, A-Arve, vi trenger mer av folkeopplysning i videste forstand. Ungdomsskole med matlaging, strikking, politisk analyse, filosofi og matematikk som er til å forstå -ikke bare til å pugge.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Ja, A-Arve, vi trenger mer av folkeopplysning i videste forstand. Ungdomsskole med matlaging, strikking, politisk analyse, filosofi og matematikk som er til å forstå -ikke bare til å pugge.
    Det er jo et nobelt mål. En måte man kan oppnå det på er å legge til rett for at flere elever tar et år eller to på folkehøyskoler. Det kan tilføre mye på den allmenndannende og sosialiserende biten, og samtidig være relatert til å utforske ferdigheter og interesser som kan bli til yrkesvalg senere. Så kan vanlig VGS forbeholdes dem som skal ha studiekompetanse eller yrkesopplæring.

    Man kan jo også se for seg et organisert system med hospitering på forskjellige arbeidsplasser, noe som kanskje kunne gitt tilleggspoeng relatert til enkelte yrkesfag på VGS om det ble aktuelt.

    Poenget er å finne et relevant tilbud til folk, i stedet for å bare stue dem inn i klasser hvor de ikke har den nødvendige bakgrunnen til å følge undervisningen. Da jeg gikk på ungdommsskolen, som da var 9 år, var det også et tilbud om 10.klasse for dem som behøvde mer undervisning for å komme opp på et nivå der man kunne følge undervisningen på VGS. Det er etter hva jeg forstår et tilbud som er kuttet bort, og i stdedt kastes det bort krefter og tid i undervisningen på VGS for å lære disse elevene helt grunnleggende kunnskaper på ungdommskolenivå. Noe som er med på å ødelegge undervisningen for dem som har lagt litt innsats og lært seg det grunnleggende på ungdomsskolen.

    Lærer man elever at slaurafakter, skulk og unnasluntring ikke får noen følger så oppnår man ikke annet enn å forbedrede nye generasjoner på en tilværelse i NAV-systemet.
     
    Sist redigert av en moderator:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn