Vet det. 100% enig. Men dette her låter utrolig bra, jeg må være litt på pitstopen en stund, nyter musikk nå.B5 er beregnet på bruk sammen med store staute stive semi-PA 15" og ikke blaute Euro-Donuts...
Et RLC filter med passende Q verdi, passende passbånd impedans etc.. vil nok både redusere konutslaget vesentlig og samtidig blir du kvitt doppler forvrengningen dette gir, og effektforsterkeren får en mye greiere last å drive.Ellers har jeg drøftet med Øyvind på Dynabel dette med konutslag på Excel 10 tommerne. Det aktive First Watt B5 delefilteret for åpen baffel har et fast subsonic filter ved 15hz samt fast EQ på +6db ved 20hz. Jeg kjører 12db low pass ved 60hz. De beveger seg ganske mye men de bånner ikke, allikevel er jeg litt engstelig, det er tross alt drivere for 10K. Seasene har egenresonanns (fs) ved 20hz. Han forslår et high pass filter ved 25-30 hz. Jeg prøvde kaskadekobling av First Watt B5 og B4 med det ble ekstra støy og svakere nivå. Kanskje noe med impedansen? Koblet det fra.
Synd egentlig , jeg har drevet å messet om dette mange ganger før, synd at seas ikke kan montere litt større motor på sine meget gode excel elementer, og synd at jeg må gi deg delvis rett ! - amen.B5 er beregnet på bruk sammen med store staute stive semi-PA 15" og ikke blaute Euro-Donuts...
Hvis du kjøper inn noen 120 mm magneter og klistrer bakpå dine excel 10" , vil nok Qts verdien falle litt, riktignok marginale endringer , men slik er vel dette gamet , litt her og litt der...Vet det. 100% enig. Men dette her låter utrolig bra, jeg må være litt på pitstopen en stund, nyter musikk nå.B5 er beregnet på bruk sammen med store staute stive semi-PA 15" og ikke blaute Euro-Donuts...
Kompisen til Nelson Pass, Mr Lowther America, anbefaler Altec 416A i OB med B5 filteret og jeg har selv hørt hva man kan klemme ut av billige Eminence 15 tommere sammen med B5
Når hadde du 10 tommere sist forresten? I Fidelity nr 1 er det intervju med en jeg kjenner og der hadde han 10 tommere he he.
Kobler du bort 20Hz EQ i filteret må du lage ny baffel med to eller åtte 10" i tillegg for å kompensere...@ Sluket: Nelson P kommenterte i en tråd på diyaudio, hvis jeg ikke husker feil, at det bare var å koble bort 20hz kretsen. Man må da frem med loddebolten men man trenger jo da bare en jumper eller to? Ellers kan du jo bare bruke B4' du er jo godt skodd
@ Oblivion: akkurat ja, det var derfor du foreslo det i pm'n. Et slikt RLC filter må jo være et must på en slik konstruksjon, skulle tro Forsmann har noe lignende side de også bruker Seas 10" Basser i sine dipoler (men rimeligere varianter). Er det mye jobb å beregne et slikt filter?
@ permorten: jeg trodde Excel 10 tommern hadde svært lav QTS til, i denne sammenhengen, OB element å være.
Mange takk for utfyllende svar. Beklager sen respons. Betyr dette at du prioriterer dypbass fremfor slam? Mange takk for råd vedrørende eventuell bygging. Jeg har vært fristet og har kikket noen ganger på OB-settet du har (har hatt?) liggende ute på brukbørsen. Selv har jeg tenkt litt i gata Hawthrorn Augie 15", flere i høyden, sammen med en av linjekildene til Bolæander Græbner. Men så dukket det opp noen Klipsch RF82 II, og jeg ble avsporet fra alle tanker om bygging av OB og Horn. I alle fall for en stund.Fe203En-S som gut-man også har. Har brukt dette elementet i 2 andre bafler. Har også hørt det hos leif sammen med BD15 basstårna. Der låt det svæææært. Faktisk ikke veldig forskjellig fra AG Trio men manglet litt av raspen i nedre mellomtone. I mindre rom trenger det litt korrigering fra 2-3K og oppover.Det er jo noe elegant over OB-dipoler. Hvilket fulltoneelement er det du benytter? Kan du si noe om forskjellen i fra dine tidligere OB-stunt?
Tang Band låter snillere, mer sweet som de sier på engelsk, ikke rund og fyldig men allikevel oppløst og snill samtidig. Fostex er langt mer dynamisk.
Seas FA22 låter svært bra med impedansekorreksjon og sugefilter. Og det er vel veien å gå med alle større fulltoner med wizzercone tror jeg. Sammen med superdiskant. Kona sa til meg at av alt jeg har hatt i huset så låt Seas i MLTL med John Blue super-horndiskant best. Og hun har rett.
Nå skal Fe203 korrigeres og jeg skal først teste John Blue horndiskanten, sitter det som en kule er jeg fornøyd, trenger jeg det lille ekstra kjøper jeg et par T500.
Når det gjelder OB ellers så gir 15 tommere mer slam men mindre dypbass i forhold til denne jeg bruker nå.
Skal du ha en økonomiløsning så foreslår jeg doble Eminence Alpha 15 (600,- stk hos Evenstad musikk), Seas FA22 (800,- stk på tilbud hos Dynabel), Monacor horndiskant til ca kr 500,- stk + et par IKEA 120*62 benkeplater til kr 700,- stk. Legger du til 600,- i rimelige komponenter til delefilter (jeg har verdier) og 4 grove hylleknekter er du oppe og går i OB verdenen for kr 7000,-. Det eneste du trenger er stikksag og skrutrekker. Jeg tør påstå at det er plent umulig å matche lyd pr krone her!!
Setter en halv gris på at MI gjør en bedre jobb i bassen.Skal bytte plass med First Watt.
MI på Fostex fulltone og FW på 15" bass, så får vi se.
He he.
Får vel tid til helgen til å bytte om. Hensikten er å vurdere klang, oppløsning og "smoothet" i MI selvfølgelig. Fikk tips av Sluket om det da han viste meg SLOBene som han fortalte han hadde drevet med 10 watt SIT til et relativt tinnitusaktig nivå. Jeg så Accufeis blokkenes led display blinket rundt 1 watt og det var høyt, tro meg. Skulle vært moro å se om en Tivoliradio kunne drive SLOBEne, eller hva? Film og legg ut på youtube.