"Varm" lyd er jo ikke nøytralt....Jeg skal ikke påberope meg hverken ekspertise eller entusiast status, men har vokst opp med en glede og elsk for 'varmhet' i lyden. Videre som den altetende i musikkmenyen jeg er, så bør høyttaleren fungere på det meste av musikk og derfor så nøytral som mulig.
Sier ikke det seg selv?definer nøytral .....
Definisjonen er da entydig, men det kan beskrives på ulike måter. Ja, varm lyd synes jeg også ofte henger sammen med fyldig klang. Ikke nøytralt alså. Det synes for meg at endel entusiaster har en motforestilling mot at deres anlegg eventuelt ikke er nøytralt, men det er da ingenting galt med det? Spendor er i mine ører absolutt ikke nøytraltlydende.det er litt det som er mitt poeng, det er mange definisjoner av 'nøytral'. ellers så er jeg enig i definisjonen(e) din(e). varm for meg også fyldig
Beklager at jeg pirker i dette igjen, men jeg synes det er ganske viktig. Lyd er da fullstendig objektiv, men hva man liker og hvordan man reagerer på musikk er ulikt. Viktig å skille mellom dette synes jeg.Jeg mener vel for min egen del at vi har fått frem av denne diskusjonen at lyd er subjektivt og neppe helt nøytralt i seg selv, i og med at lydnøytralitet kan beskrives på så mange måter; men pytt, men la nå det ligge
Et nøytralt anlegg vil spille av dette slik det er. Så enkel er den saken, men så klart man må ha gode referanser og helst bra erfaring for å analysere riktig. Ikke alltid lett så klart, men jeg mener det er mulig å komme bra nær.Enhver tone i et instrument,er forskjellig fra hvem som spiller på det,hvilket lokale,hvilken dagsform personen har,temperatur ol virker også inn.
Så kommer mikrofoner,forsterkere,kabling og masse andre ting som eg har glømt,som påvirker det endelige resultatet.
Jeg har ikke hørt sp100, men i Spendor tradisjon tviler jeg på om de er så veldig anderledes. Jeg tviler sterkt på at mine Focaler er på den kjølige siden. Fidelity f.eks mente at de var en smule på den varme siden. Jeg holder dem som nær nøytral.Dessuten meiner eg bestemt at spendor sp100 er minst like nærme nøytral,som det feks focal utopia micro er.
Forskjellen er at spendor er bittelitt på den varme siden av nøytral,mens focal er på den kjølige siden av nøytral,dessuten spiller ein sp100 ringer rundt enhver focal på alle andre parameter,når musikken strømmer utav høgtalerene.
Enig meg deg Jeg har ingenting imot pirk og at vi er klar på begreper og jeg gir deg rett på et vesentlig poeng. Nemlig, det at lyd i betydningen av det signalet som kommer fra musikk-kilden (CD++) har et sett av frekvenser og amplituder som lar seg karakterisere entydig rent matematisk av formler i signalbehandlingsfaget. Likeledes lydnøytralitet kan forstås som lydsignalet fra kilden som går rett igjennom DAC + forsterkerleddet + HT + alle kablene i mellom ... helt ubehandlet ; dvs ingen forsterkning, forvrengning, filtrering osv. Så i rent matematisk forstand, så er jeg enig med deg at lyd lar seg karakterisere. Hvis alt annet er musikk, det vil si, hvordan musikkgjengivelses-komponentene forvandler kilde-lyden til musikk i ørene våre så har vi kanskje kommet et steg videre. Tilbake til poenget mitt igjen jeg tror at 'musikk', for å bruke dette begrepet i stedet for lyd, er avhengig av hvordan det blir gjengitt og hvordan vi tolker detBeklager at jeg pirker i dette igjen, men jeg synes det er ganske viktig. Lyd er da fullstendig objektiv, men hva man liker og hvordan man reagerer på musikk er ulikt. Viktig å skille mellom dette synes jeg.Jeg mener vel for min egen del at vi har fått frem av denne diskusjonen at lyd er subjektivt og neppe helt nøytralt i seg selv, i og med at lydnøytralitet kan beskrives på så mange måter; men pytt, men la nå det ligge
Det er jo helt sentralt da å beskrive Spendor og når noen påstår at de er nøytrale så er det vel bra å påpeke dette?Trådstarter har sikkert falt av lasset for lenge siden. Han spurte om Spendor var noe bra, men endte opp med en diskusjon om nøytralitet.
Det er en typisk for dem som setter likhetstrekk mellom "naturlig" og nøytral. Så lett er det ikke å overføre musikk til hjemmene våre at det kan settes likhetstegn her. Det er det endel som ikke klarer eller kanskje heller ikke vil forstå og det gjelder også HiFi skribenter.Her et klipp fra Hi.Fi Choice hvor Spendor Classic SP3/1R (maken til mine) ble kommentert på denne måten:
"The real star of the show was the Spendor SP3/1R. The SP3/1R has a midrange to die for -beautyfully neutral and essentially free from colouration with an
exceptionally wide dynamic range and negligible boxiness. Excellent overall coherence attests to the fine integration of the two drive units, as well as the natural
sweetness of the new tweeter, ensuring fine stereo imaging with good depth perspectives."
Dette sitatet kan også ses som innlegg i nøytralitetsdiskusjonen.
Fornuftig.Et kjennetegn på at man har høyttalere som ikke er helt nøytrale er at man kan matche de med nærmest hva som helst. Jo mer nøytralt man kommer jo mer kilne blir de på forsterkere før det tipper over til å bli for lyst/frempå/hardt. Et annet klart hjennetegn er om omtrent alle innspillinger låter behagelige på bra volum. Nøytrale høyttalere vil naturlignok skille mer på innspillinger.
Dette ligner veldig på Spendor A6. Meget avslørende på dårlige innspillinger, og krever elektonikk av en viss standard. Fantastisk gode på gode innspillinger.Et kjennetegn på at man har høyttalere som ikke er helt nøytrale er at man kan matche de med nærmest hva som helst. Jo mer nøytralt man kommer jo mer kilne blir de på forsterkere før det tipper over til å bli for lyst/frempå/hardt. Et annet klart hjennetegn er om omtrent alle innspillinger låter behagelige på bra volum. Nøytrale høyttalere vil naturlignok skille mer på innspillinger.
Jeg respekterer at nøytralitet, her tydeligvis i forhold ulike utstyrskonfigurasjoner (forsterkermerker, kilder osv) er viktig for deg. For meg teller musikken som oppstår i mine og familiens ører, mao musikkresultatet, det at høyttaleren kan gi meg naturtro gjengivelse av musikken (les likt det som kommer fra kilden, sett bort ifra signalforsterkningen) uansett musikkgenre, det være seg den hardeste hardrock til den bløteste enkeltfløytemusikk. Det var dette som skjedde da jeg fikk Spendor SP100R2 i huset og det var slik musikknøytralitet jeg egentlig mente. Og ja som vi ser av tråden, noen mener at(utstyrs-, eller musikkgenre)nøytralitet er viktig, andre ikke; og videre at Spendor faktisk har slik nøytralitet; andre mener det ikke. Og jeg bare konstaterer at denne oppfattelsen av relevans og tilstedeværelsen av nøytralitet blir ... en subjektiv greie . Som en respons til de som mener at debatten har sporet av: Jeg mener at musikkgenre - og gjengivelsesnøytralitet er viktig for høyttalere og det er derfor jeg har diskutert dette i tråden som en positiv ting med Spendor SP100R2.Et kjennetegn på at man har høyttalere som ikke er helt nøytrale er at man kan matche de med nærmest hva som helst. Jo mer nøytralt man kommer jo mer kilne blir de på forsterkere før det tipper over til å bli for lyst/frempå/hardt. Et annet klart hjennetegn er om omtrent alle innspillinger låter behagelige på bra volum. Nøytrale høyttalere vil naturlignok skille mer på innspillinger.
Jeg skjønner det godt jeg. Det er mange grunner til at man kan bli begeistret for farget høyttalere og jeg abolutt ikke noen fanebærer for nøytralitet. Jeg har stor respekt for dem som gir blaffen i nøytralitet og bare kjøper det de liker.Siden Spendor A6 er nevnt, her er sitat fra en test i Hi-Fi+ :
"It just sounds like music, like people, like a band having fun. I love the A6's. They're GRRRRREAT!"
Jeg forstår ikke at en erfaren hifiskribent kan bli så begeistret for en Spendorhøyttaler som i flg. enkelte på HFS ikke er nøytral.
Kanskje han har tatt et par glass for mye?
Vel, det vet jeg ikke. Anlegget jeg har nå er nok noen grader på den varme siden, men jeg har ikke noen endelig filosofi. Jeg prøvde jo nylig å gå over til Naim/Kudos og har hatt ProAc som jeg var veldig fornøyd med. Hva jeg velger neste gang vites ikke. Det aller aller aller viktigste for meg er engasjement og atter engasjement. Musikknytelse rett og slett!! Jeg liker ikke utpreget farging, men at det er helt nøytralt er ikke så viktig egentlig. Det som irriterer meg veldig er dem som holder farga høyttalere som nøytrale og musikalske mens de mener at de som egentlig er nøytrale låter såkalt "hifi". Jeg kommer sikkert til å motarbeide slike holdinger uansett hva jeg måtte velge neste gang.Jeg respekterer at nøytralitet, her tydeligvis i forhold ulike utstyrskonfigurasjoner (forsterkermerker, kilder osv) er viktig for deg.
Kan skrive under på det. Merlin er noe av det mest nøytrale jeg har vært borti (helt nøytralt blir det aldri), men er vanvittig kilne på matchingen. Hvis det er noe som er galt i anlegget så sier de tydelig ifra om det og man erger seg som gal. Riktig matchet så gir de mange gode lyttestunder, men de stiller store krav til hva du kobler på foran de. Ville aldri satt nøytralitet i seg selv som noe mål, det er alltid musikkopplevelsen som teller for min del.Et kjennetegn på at man har høyttalere som ikke er helt nøytrale er at man kan matche de med nærmest hva som helst. Jo mer nøytralt man kommer jo mer kilne blir de på forsterkere før det tipper over til å bli for lyst/frempå/hardt. Et annet klart hjennetegn er om omtrent alle innspillinger låter behagelige på bra volum. Nøytrale høyttalere vil naturlignok skille mer på innspillinger.