Høyttalere Spendor

Kjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2010
Innlegg
2.817
Antall liker
728
Sted
Norway
Torget vurderinger
2
Er Spendor no bra? Hvordan låter de i forhold til Proac? Ta for eksempel S3/5R Er det gode høyttalere. Jeg har densen forsterker.
 

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Evt kan du spørre Hallvar i Audio art/Norsk Hi-Fi senter på Krokstadelva. Du kan også avtale prøvehøring av Spendor med ham.
 

lbo

Medlem
Ble medlem
11.11.2012
Innlegg
19
Antall liker
3
Jeg er Spendoreier og kan svare klart ja på spørsmålet ditt (selvfølgelig). Etter 40 år og et utall høytalere har jeg endt opp med et par Spendor stativhøytalere
som heter SP 3/1 R2. Kort og godt fordi musikkgjengivelsen har blitt viktigere for meg enn lydgjengivelsen.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.853
Antall liker
8.171
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Spendor har nokre svært prisgunstige modellar. Hugsar ikkje kva dei heitte, men eg testa eit par attende på 90-talet, med svært godt resultat. I klasse med (men svært annleis enn) Snell, vil eg seie - det var dei eg samanlikna med den gongen.
 

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Her er det visstnok som på en del andre områder: det gamle, gode konseptet funker best. Se her f eks om Spendor SP 100:

AudiogoN Reviews: Spendor SP-100 Speaker

Ikke verdens vakreste eller netteste, men et svært godt kjøp, særlig dersom man kjøper brukt.
 

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Innlegg
2.435
Antall liker
497
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Ved siden av hoved anlegget har jeg et par S3/5 som jeg bruker en gang innimellom. Og akkurat nå har jeg et par Proac Studio 115 på besøk som skal videre til en venn av meg. Jeg synes S3/5 er koselige HT der det meste foregår i mellomtonen. Laidback og veldig lyttevennelige. For meg blir de også litt kjedelige, men som HT f.eks på kjøkken eller ved PC er de supre. Proac er mer nøytrale og utstrakte i topp og bunn. Slankere og litt livligere, men de har ikke den søte mellomtonen. Husk at det gjelder kun studio 115. Jeg har hatt response 2 før og de er mer fyldige og varme i klangen. Når det gjelder eierglede, ligger Spendor under Proac. Men husk nå på at det finnes endel andre småhøyttalere som også er super gode. Jeg har ikke selv hørt de, men ar jeg på jakt, ville jeg sjekka opp
Fritz Speakers Loudspeakers Sound System Designs og Nola Boxer.

Puma
 
U

utgatt60135

Gjest
Jeg foretrekker også ProAc fremfor Spendor som er litt "bløtere" ja. Behagelige å lytte til.
 

perjarle

Medlem
Ble medlem
20.07.2011
Innlegg
22
Antall liker
3
Sted
Trondheim
Jeg skal ikke påberope meg hverken ekspertise eller entusiast status, men har vokst opp med en glede og elsk for 'varmhet' i lyden. Videre som den altetende i musikkmenyen jeg er, så bør høyttaleren fungere på det meste av musikk og derfor så nøytral som mulig. Har derfor etter noen omveier landet på Electrocompaniets EC4.8/AW180 og Spendor SP100. Jeg skaffet sistnevnte ved påsketider i år etter nøye overveielser. Rommet mitt er passe stort, ca 12m2 og kvadratisk og moderat møblert. Mao ganske så gjennomsnittlig utfordrende for akustikk . Folk må se nøye på dette og unngå forstyrrelser i lydbanen. Jeg opplever at kombinasjonen spiller godt sammen både på høy og lav lydstyrke, mye varm bass og naturlig klang. Men som med mye her i verden, lyd og musikk er subjektive størrelser og hører gjerne på andre innspill.
 
U

utgatt60135

Gjest
Jeg skal ikke påberope meg hverken ekspertise eller entusiast status, men har vokst opp med en glede og elsk for 'varmhet' i lyden. Videre som den altetende i musikkmenyen jeg er, så bør høyttaleren fungere på det meste av musikk og derfor så nøytral som mulig.
"Varm" lyd er jo ikke nøytralt....
 
U

utgatt60135

Gjest
Det er jo mange måter å gjøre det på, men hvis du har vanskeligheter med å beskrive høyttalerne så er du nærme. Med en gang noen nevner varm, lys, frempå, mørk, rund, fyldig, laidback, mellomtonefokus, basstung osv. så er man utenfor. Så lite endring fra det påtrykte signalet som mulig er vel den enkleste beskrivelsen.
 

perjarle

Medlem
Ble medlem
20.07.2011
Innlegg
22
Antall liker
3
Sted
Trondheim
det er litt det som er mitt poeng, det er mange definisjoner av 'nøytral'. ellers så er jeg enig i definisjonen(e) din(e). varm for meg også fyldig :)
 
U

utgatt60135

Gjest
det er litt det som er mitt poeng, det er mange definisjoner av 'nøytral'. ellers så er jeg enig i definisjonen(e) din(e). varm for meg også fyldig :)
Definisjonen er da entydig, men det kan beskrives på ulike måter. Ja, varm lyd synes jeg også ofte henger sammen med fyldig klang. Ikke nøytralt alså. Det synes for meg at endel entusiaster har en motforestilling mot at deres anlegg eventuelt ikke er nøytralt, men det er da ingenting galt med det? Spendor er i mine ører absolutt ikke nøytraltlydende.
 

perjarle

Medlem
Ble medlem
20.07.2011
Innlegg
22
Antall liker
3
Sted
Trondheim
Jeg mener vel for min egen del at vi har fått frem av denne diskusjonen at lyd er subjektivt og neppe helt nøytralt i seg selv, i og med at lydnøytralitet kan beskrives på så mange måter; men pytt, men la nå det ligge :) Jeg respekterer derfor at mange mener at Spendor har en mere varm/fyldig lyd _OG_ at dette også kan oppfattes (mere eller mindre alt etter som) u-nøytralt. Som det påpekes ovenfor, viktigst er vel ens egen lytteglede, som vel igjen er en subjektiv greie:)
 

perjarle

Medlem
Ble medlem
20.07.2011
Innlegg
22
Antall liker
3
Sted
Trondheim
ellers så er jeg enig med LBO ovenfor "Kort og godt fordi musikkgjengivelsen har blitt viktigere for meg enn lydgjengivelsen." og at mitt nøytralitetsbegrep mere var rettet imot forskjellige musikktyper, at høyttaleren må kunne fungere godt her, og ikke nødvendigvis nøytral lydgjengivelse, hva nå enn det siste måtte bety ;-)
 

lbo

Medlem
Ble medlem
11.11.2012
Innlegg
19
Antall liker
3
Nøytral gjengivelse er vel og bra. Men hvorfor ikke gjøre det enkelt? Velg det utstyret som gir størst musikkglede. For meg er det Spendor.
 
U

utgatt60135

Gjest
Jeg mener vel for min egen del at vi har fått frem av denne diskusjonen at lyd er subjektivt og neppe helt nøytralt i seg selv, i og med at lydnøytralitet kan beskrives på så mange måter; men pytt, men la nå det ligge :)
Beklager at jeg pirker i dette igjen, men jeg synes det er ganske viktig. Lyd er da fullstendig objektiv, men hva man liker og hvordan man reagerer på musikk er ulikt. Viktig å skille mellom dette synes jeg.
 

samlanes

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2008
Innlegg
2.463
Antall liker
551
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
Enhver tone i et instrument,er forskjellig fra hvem som spiller på det,hvilket lokale,hvilken dagsform personen har,temperatur ol virker også inn.
Så kommer mikrofoner,forsterkere,kabling og masse andre ting som eg har glømt,som påvirker det endelige resultatet.

Men poenget mitt er at ingenting er fasitsvar på korleis det skal vere,og det er etter mitt skjønn heilt umulig å vite det,slik som feks du Lyngen hevder.
Det samme gjelder hifioppsett spør du meg.

Dessuten meiner eg bestemt at spendor sp100 er minst like nærme nøytral,som det feks focal utopia micro er.
Forskjellen er at spendor er bittelitt på den varme siden av nøytral,mens focal er på den kjølige siden av nøytral,dessuten spiller ein sp100 ringer rundt enhver focal på alle andre parameter,når musikken strømmer utav høgtalerene.

Mvh.
 
U

utgatt60135

Gjest
Enhver tone i et instrument,er forskjellig fra hvem som spiller på det,hvilket lokale,hvilken dagsform personen har,temperatur ol virker også inn.
Så kommer mikrofoner,forsterkere,kabling og masse andre ting som eg har glømt,som påvirker det endelige resultatet.
Et nøytralt anlegg vil spille av dette slik det er. Så enkel er den saken, men så klart man må ha gode referanser og helst bra erfaring for å analysere riktig. Ikke alltid lett så klart, men jeg mener det er mulig å komme bra nær.


Dessuten meiner eg bestemt at spendor sp100 er minst like nærme nøytral,som det feks focal utopia micro er.
Forskjellen er at spendor er bittelitt på den varme siden av nøytral,mens focal er på den kjølige siden av nøytral,dessuten spiller ein sp100 ringer rundt enhver focal på alle andre parameter,når musikken strømmer utav høgtalerene.
Jeg har ikke hørt sp100, men i Spendor tradisjon tviler jeg på om de er så veldig anderledes. Jeg tviler sterkt på at mine Focaler er på den kjølige siden. Fidelity f.eks mente at de var en smule på den varme siden. Jeg holder dem som nær nøytral.
 

perjarle

Medlem
Ble medlem
20.07.2011
Innlegg
22
Antall liker
3
Sted
Trondheim
Jeg mener vel for min egen del at vi har fått frem av denne diskusjonen at lyd er subjektivt og neppe helt nøytralt i seg selv, i og med at lydnøytralitet kan beskrives på så mange måter; men pytt, men la nå det ligge :)
Beklager at jeg pirker i dette igjen, men jeg synes det er ganske viktig. Lyd er da fullstendig objektiv, men hva man liker og hvordan man reagerer på musikk er ulikt. Viktig å skille mellom dette synes jeg.
Enig meg deg :) Jeg har ingenting imot pirk og at vi er klar på begreper og jeg gir deg rett på et vesentlig poeng. Nemlig, det at lyd i betydningen av det signalet som kommer fra musikk-kilden (CD++) har et sett av frekvenser og amplituder som lar seg karakterisere entydig rent matematisk av formler i signalbehandlingsfaget. Likeledes lydnøytralitet kan forstås som lydsignalet fra kilden som går rett igjennom DAC + forsterkerleddet + HT + alle kablene i mellom ... helt ubehandlet ; dvs ingen forsterkning, forvrengning, filtrering osv. Så i rent matematisk forstand, så er jeg enig med deg at lyd lar seg karakterisere. Hvis alt annet er musikk, det vil si, hvordan musikkgjengivelses-komponentene forvandler kilde-lyden til musikk i ørene våre så har vi kanskje kommet et steg videre. Tilbake til poenget mitt igjen jeg tror at 'musikk', for å bruke dette begrepet i stedet for lyd, er avhengig av hvordan det blir gjengitt og hvordan vi tolker det :)
 
Sist redigert:

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Innlegg
5.378
Antall liker
3.548
Torget vurderinger
49
Ingen høyttalere er nøytrale !
Dessuten forandrer en høyttaler seg allt etter hvilket rom den står i , nettopp !
Hvis nøytral er så nærme innspilling som mulig kan ikke Micro Utopia kalles nøytral , da de neppe gjengir de dypeste toner på innspillingene , så i så måte er Sp100 mer nøytral imho .
Sp 100R2 har jeg eiet selv i noen mnder , og er enig i at hvis du ikke vil dille for mye med hifi kan det være den rette høyttaler .
For meg ble de litt for laidback i spillestilen ,og etterhvert litt kjedelige , og ble derfor solgt .
Men for noen som synes all hifi i dag er oppspritet for å imponere på en kort demo , og som er på jakt etter en behagelig høyttaler og slappe av med , kan Sp100 og dennes mindre søsken være midt i blinken !!
 

hifi1953

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.08.2010
Innlegg
154
Antall liker
118
Torget vurderinger
13
Til Spendors venner / uvenner:

Det er vel få som kan påberope seg å ha erfaring med så mange høytalere at de vet om det den ene lyder nøytral og dn(de) andre avviker fra det nøytrale. Etter min mening må en ha samme lytteomgivelse og utstyr - og så kun skifte høytalere. Men - så er alle komponenetene i systemet mer eller mindre nøytral (ihvertfall dersom en støtter seg til all verden hifitester). I vinylsnurren har både arm, kabling og PU ulike "bias" fra nøytral, kablene mellom komponentene likeså, forsterker (enten det er transistor, hybrid elller rør) har stor lydforskjeller, cd-spiller det samme. Nøytral-begrepet er i ogfor seg enkelt - men når det gjelder lyd mener jeg det må relateres til noe. Selvsagt låter høytalere forskjellig - men hvordan de låter i forhold til "nøytral" blir en subjektiv oppfatning i mine ører. Jeg har hatt spendor S8e, har nå Spendor SP1/2R2, og er svært fornøyd med disse. Kombinasjon med Hegel H100 USB/ Rega RP6 med Ortofon 2M black /Hegel CDP2 MK2A gir et definert lydbilde. Byttes komponenten blir det annerledes. Har prøvd EC 5I og Rouge Cronus Magnum (rør) med akkurat samme oppsett.
Begge gav små variasjoner i lydbildet - men i forhold til nøytral? Umulig å si. Det koker vel ned til hvilket lydbilde en liker, og Spendor er absolutt en av mine favoritter! Rune
 

lbo

Medlem
Ble medlem
11.11.2012
Innlegg
19
Antall liker
3
Trådstarter har sikkert falt av lasset for lenge siden. Han spurte om Spendor var noe bra, men endte opp med en diskusjon om nøytralitet. Mitt svar til trådstarter er at Spendor er bra, faktisk j.... bra. Classicserien til Spendor er av de få høyttalerne man ender opp med når man har prøvd alt annet og ikke funnet det man er ute etter.

Som en bonus får man en lettdreven høyttaler som er snill mot forsterkere. Man kan spenne for nesten hva som helst av forsterkere -rør eller transistor- og resultatet er musikk med stor M.

Her et klipp fra Hi.Fi Choice hvor Spendor Classic SP3/1R (maken til mine) ble kommentert på denne måten:

"The real star of the show was the Spendor SP3/1R. The SP3/1R has a midrange to die for -beautyfully neutral and essentially free from colouration with an
exceptionally wide dynamic range and negligible boxiness. Excellent overall coherence attests to the fine integration of the two drive units, as well as the natural
sweetness of the new tweeter, ensuring fine stereo imaging with good depth perspectives."

Dette sitatet kan også ses som innlegg i nøytralitetsdiskusjonen.
 
U

utgatt60135

Gjest
Trådstarter har sikkert falt av lasset for lenge siden. Han spurte om Spendor var noe bra, men endte opp med en diskusjon om nøytralitet.
Det er jo helt sentralt da å beskrive Spendor og når noen påstår at de er nøytrale så er det vel bra å påpeke dette?

Her et klipp fra Hi.Fi Choice hvor Spendor Classic SP3/1R (maken til mine) ble kommentert på denne måten:

"The real star of the show was the Spendor SP3/1R. The SP3/1R has a midrange to die for -beautyfully neutral and essentially free from colouration with an
exceptionally wide dynamic range and negligible boxiness. Excellent overall coherence attests to the fine integration of the two drive units, as well as the natural
sweetness of the new tweeter, ensuring fine stereo imaging with good depth perspectives."

Dette sitatet kan også ses som innlegg i nøytralitetsdiskusjonen.
Det er en typisk for dem som setter likhetstrekk mellom "naturlig" og nøytral. Så lett er det ikke å overføre musikk til hjemmene våre at det kan settes likhetstegn her. Det er det endel som ikke klarer eller kanskje heller ikke vil forstå og det gjelder også HiFi skribenter.

Problemet er at noen lytter på høyttalere med en "helhetsreferanse" fra levende musikk uten opptaksteknikk uten å skille ut komponenten fra alle de andre faktorene.
 

arnejustad

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.05.2008
Innlegg
267
Antall liker
33
Torget vurderinger
1
Jeg har spilt på Spendor s100 i noen år og min erfaring er at de i seg selv har veldig lav egenlyd, men man kan tune lyden i meget stor grad ut fra resten av lydkjeden.
Så da er de i min bok som nogså nøytrale og regne, da de serverer akurat den lydsignaturen du forer de med. Har brukt ting som Tanberg , Naim og Cary og hver gang fått føleslen av helt nytt anlegg.
Spendor får mine varmeste ambefalinger, da det er ett merke som gir eieren enormt stor frihet når det gjelder personlig smak, hva lyd anngår.
 
U

utgatt60135

Gjest
Et kjennetegn på at man har høyttalere som ikke er helt nøytrale er at man kan matche de med nærmest hva som helst. Jo mer nøytralt man kommer jo mer kilne blir de på forsterkere før det tipper over til å bli for lyst/frempå/hardt. Et annet klart hjennetegn er om omtrent alle innspillinger låter behagelige på bra volum. Nøytrale høyttalere vil naturlignok skille mer på innspillinger.
 

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Et kjennetegn på at man har høyttalere som ikke er helt nøytrale er at man kan matche de med nærmest hva som helst. Jo mer nøytralt man kommer jo mer kilne blir de på forsterkere før det tipper over til å bli for lyst/frempå/hardt. Et annet klart hjennetegn er om omtrent alle innspillinger låter behagelige på bra volum. Nøytrale høyttalere vil naturlignok skille mer på innspillinger.
Fornuftig. :)
 

arnejustad

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.05.2008
Innlegg
267
Antall liker
33
Torget vurderinger
1
Jeg ser poenget ditt, lyngen, men selv om en høytaler er relativ lett å matche kan man jo få ekstremt forskjellig resultat med forskjellig elektonikk og lydkilde.
Selv føler jeg at spendor blir akuart så lys eller så varm man selv vil ha det til ut ifra resten av kjeden. Så tenker jeg vel at høytalerne må være nogså nøytrale?
Som du sier så skal jo selvsagt en nøytral høytaler skille på foskjellige innspillinger ved ett gitt volum og dette synes jeg da S100 gjør i aller høysete grad, om resten av kjeden holder mål. Her låter hver artist like forskjellig som de gjør live.
 

Hornet

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.04.2007
Innlegg
217
Antall liker
61
Sted
Elnesvågen
Torget vurderinger
17
Et kjennetegn på at man har høyttalere som ikke er helt nøytrale er at man kan matche de med nærmest hva som helst. Jo mer nøytralt man kommer jo mer kilne blir de på forsterkere før det tipper over til å bli for lyst/frempå/hardt. Et annet klart hjennetegn er om omtrent alle innspillinger låter behagelige på bra volum. Nøytrale høyttalere vil naturlignok skille mer på innspillinger.
Dette ligner veldig på Spendor A6. Meget avslørende på dårlige innspillinger, og krever elektonikk av en viss standard. Fantastisk gode på gode innspillinger.
 

lbo

Medlem
Ble medlem
11.11.2012
Innlegg
19
Antall liker
3
Siden Spendor A6 er nevnt, her er sitat fra en test i Hi-Fi+ :

"It just sounds like music, like people, like a band having fun. I love the A6's. They're GRRRRREAT!"

Jeg forstår ikke at en erfaren hifiskribent kan bli så begeistret for en Spendorhøyttaler som i flg. enkelte på HFS ikke er nøytral.
Kanskje han har tatt et par glass for mye?
 

perjarle

Medlem
Ble medlem
20.07.2011
Innlegg
22
Antall liker
3
Sted
Trondheim
Et kjennetegn på at man har høyttalere som ikke er helt nøytrale er at man kan matche de med nærmest hva som helst. Jo mer nøytralt man kommer jo mer kilne blir de på forsterkere før det tipper over til å bli for lyst/frempå/hardt. Et annet klart hjennetegn er om omtrent alle innspillinger låter behagelige på bra volum. Nøytrale høyttalere vil naturlignok skille mer på innspillinger.
Jeg respekterer at nøytralitet, her tydeligvis i forhold ulike utstyrskonfigurasjoner (forsterkermerker, kilder osv) er viktig for deg. For meg teller musikken som oppstår i mine og familiens ører, mao musikkresultatet, det at høyttaleren kan gi meg naturtro gjengivelse av musikken (les likt det som kommer fra kilden, sett bort ifra signalforsterkningen) uansett musikkgenre, det være seg den hardeste hardrock til den bløteste enkeltfløytemusikk. Det var dette som skjedde da jeg fikk Spendor SP100R2 i huset og det var slik musikknøytralitet jeg egentlig mente. Og ja som vi ser av tråden, noen mener at(utstyrs-, eller musikkgenre)nøytralitet er viktig, andre ikke; og videre at Spendor faktisk har slik nøytralitet; andre mener det ikke. Og jeg bare konstaterer at denne oppfattelsen av relevans og tilstedeværelsen av nøytralitet blir ... en subjektiv greie :). Som en respons til de som mener at debatten har sporet av: Jeg mener at musikkgenre - og gjengivelsesnøytralitet er viktig for høyttalere og det er derfor jeg har diskutert dette i tråden som en positiv ting med Spendor SP100R2.
 
U

utgatt60135

Gjest
Siden Spendor A6 er nevnt, her er sitat fra en test i Hi-Fi+ :

"It just sounds like music, like people, like a band having fun. I love the A6's. They're GRRRRREAT!"

Jeg forstår ikke at en erfaren hifiskribent kan bli så begeistret for en Spendorhøyttaler som i flg. enkelte på HFS ikke er nøytral.
Kanskje han har tatt et par glass for mye?
Jeg skjønner det godt jeg. Det er mange grunner til at man kan bli begeistret for farget høyttalere og jeg abolutt ikke noen fanebærer for nøytralitet. Jeg har stor respekt for dem som gir blaffen i nøytralitet og bare kjøper det de liker.

Ps. Har ikke hørt A6.
 
U

utgatt60135

Gjest
Jeg respekterer at nøytralitet, her tydeligvis i forhold ulike utstyrskonfigurasjoner (forsterkermerker, kilder osv) er viktig for deg.
Vel, det vet jeg ikke. Anlegget jeg har nå er nok noen grader på den varme siden, men jeg har ikke noen endelig filosofi. Jeg prøvde jo nylig å gå over til Naim/Kudos og har hatt ProAc som jeg var veldig fornøyd med. Hva jeg velger neste gang vites ikke. Det aller aller aller viktigste for meg er engasjement og atter engasjement. Musikknytelse rett og slett!! Jeg liker ikke utpreget farging, men at det er helt nøytralt er ikke så viktig egentlig. Det som irriterer meg veldig er dem som holder farga høyttalere som nøytrale og musikalske mens de mener at de som egentlig er nøytrale låter såkalt "hifi". Jeg kommer sikkert til å motarbeide slike holdinger uansett hva jeg måtte velge neste gang.
 

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Jeg greier ikke å irritere meg over så mye når det gjelder meninger om høyttalere.

Det som ifølge importøren er en stor salgsfordel med Spendor, er at de gjerne låter bra i nær sagt ethvert rom, og er lette å matche med ulikt utstyr.Detbetyr imidlertid ikke at de låter likt uansett hva slags utstyr man kobler dem sammen med, kun at det skal mye til før de "bikker over" eller at det blir mismatch. Mer "nøytrale" høyttalere er gjerne litt vanskeligere i så måte.
 

lbo

Medlem
Ble medlem
11.11.2012
Innlegg
19
Antall liker
3
Her er dagens sitat(er) om Spendor, denne gang fra en gruppetest i Hi-Fi Choice:

"It's often difficult to pick out an overall winner from a group of similar size and price loudspeakers, but on this occation there was no disagreement amongst the listening panel that the Spendor SP2/3R2 was the pick of the bunch"

"SP2/3R2 has a wonderfully natural sounding midrange sandwiched between a sweet and insightful treble and weighty bass.They may look old fashioned, but these stunning Spendors put most of their modern-day rivals to shame."


Her er konkurrentene: Cabasse Bora, Dynaudio Contour s1.4, Monitor Audio Platinum 100, Opera Callas Diva, Tannoy definition DC8.
 

evhvis

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.04.2009
Innlegg
780
Antall liker
641
Sted
Grimstad
Torget vurderinger
14
Et kjennetegn på at man har høyttalere som ikke er helt nøytrale er at man kan matche de med nærmest hva som helst. Jo mer nøytralt man kommer jo mer kilne blir de på forsterkere før det tipper over til å bli for lyst/frempå/hardt. Et annet klart hjennetegn er om omtrent alle innspillinger låter behagelige på bra volum. Nøytrale høyttalere vil naturlignok skille mer på innspillinger.
Kan skrive under på det. Merlin er noe av det mest nøytrale jeg har vært borti (helt nøytralt blir det aldri), men er vanvittig kilne på matchingen. Hvis det er noe som er galt i anlegget så sier de tydelig ifra om det og man erger seg som gal. Riktig matchet så gir de mange gode lyttestunder, men de stiller store krav til hva du kobler på foran de. Ville aldri satt nøytralitet i seg selv som noe mål, det er alltid musikkopplevelsen som teller for min del.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.420
Antall liker
1.145
Torget vurderinger
4
Kan man leve med så mye lyd kabinettlyd så er nok Spendor et bra valg. Jeg har likt merket godt ved de få anledningene jeg har hørt det men kabinettresonansene blir i overkant etter mine preferanser.
 
Topp Bunn