Jan_I
Hi-Fi freak
- Ble medlem
- 28.11.2002
- Innlegg
- 4.131
- Antall liker
- 311
Dette var et ambisiøst projekt som det faktisk ser ut som om det er lagt mye omtanke bak. Lykke til med bygginga, håper det blir godlyd ut av dette
Er det noen her som har bygget noen av disse ferdige gitarkitene? Er de brukbare eller bare dritt?Jeg mener ingenting vondt med dette, jeg gleder meg veldig til å se det endelige resultatet!
Men jeg kom over dette idag...
CAL-K1 Self-build Guitar Kit - Elektronikklageret
Dette blir nok for enkelt igjen
Jo, men det så egentlig ut som et ganske bra sett. Det fins også andre som gjør et slikt prosjekt enklere, f eks her:Jeg mener ingenting vondt med dette, jeg gleder meg veldig til å se det endelige resultatet!
Men jeg kom over dette idag...
CAL-K1 Self-build Guitar Kit - Elektronikklageret
Dette blir nok for enkelt igjen
Takk! Jeg har ikke særlig valg heller, for hele bandet og medlemmer av diverse rivaliserende garasjeband kikker innom nærmest daglig for å se etter eventuelle fremskritt i prosjektet. Opprinnelig hadde vi et håp om å få ferdig gitaren til en konsert 1/11, men det skjemaet sprakk ganske ettertrykkelig. Så jeg måtte reparere Stratocasteren enda en gang. Konserten gikk bra, den.Kudos for bruk av "når" og ikke "hvis".
Muffins er ordet. Vi kommer til elektronikken etterhvert, men dette blir ikke helt som i fars gamle Höfner, nei.Nå må noen ringe bakeren; her er det noe muffins. Kanskje er det forskjellige kretster på humbuckeren?
Guttungen bruker den gamle Höfneren fortsatt. Han var kanskje 7-8 år da han erklærte at den gitaren får jeg aldri lov til å selge. Höfneren får riktignok ikke lov til å gå ut av huset annet enn ved helt spesielle anledninger. Den ene pickup'en skurrer litt og gitaren låter en del skarpere enn den ser ut til, men noen Beatles-riff på den gjennom en Vox-forsterker blir veldig, veldig riktig. Det er også nok akustisk lyd i den til at det går an å øve "unplugged". Akkurat nå spiller han på en annen gitar, hører jeg, men jeg finner nok igjen Höfneren i en gigbag under en haug med sokker og diverse annet på rommet hans hvis jeg leter litt. Kanskje neste prosjekt blir å restaurere elektronikken på den?Aha, Baby Snakes. Skjønner. Veldig kul Höfner, er det veggpryd eller høres den like bra ut som den ser ut?
Mnei, nå skal du ikke stole 100% på det jeg skriver, men jeg mener at en konvensjonell humbucker ikke kan kobles på den måten, til det trenger du en såkalt split-coil mic.Yup. To vridere og noen vippebrytere. Med én humbucker pickup trenger man en tre-veis pickup-velger, ikke sant?
Jepp, det er omtrent hva vi har tenkt å gjøre. Pickup'en blir en Seymour Duncan split coil med fire ledere + jord. Den første vippebryteren kobler mellom begge coils i serie, bakre coil alene, og begge coils i parallell. Derfra går det bare en pluss- og minus-leder videre til tonekontrollen.Mnei, nå skal du ikke stole 100% på det jeg skriver, men jeg mener at en konvensjonell humbucker ikke kan kobles på den måten, til det trenger du en såkalt split-coil mic.
Denne kobles mot en tre-veis bryter og gir bakre single-coil i 1.posisjon, bakre+fremre single-coil paralellkoblet i 2.posisjon (dvs humbucker), og fremre single-coil i 3. posisjon.
Som sagt; jeg kan ta feil, (jeg er jo bare en simpel bassist) det er godt mulig at denne koblingen kan gjøres med en konvensjonell humbucker, dette finner du uansett fort ut av på et hvilket som helst gitarforum.
Ikke helt. Denne blir ikke aktiv, men det blir noen litt sære brytere, ja. Fasevender var en del av planen fra starten, men nå ser den ut til å ramle ut til fordel for en momentan "kill switch" for stakkato-effekter. Vi kom til at å fasevende en humbucker i forhold til seg selv ville kansellere for mye lyd. De to coilene får jo omtrent samme signal fra strengene. To humbuckere ute av fase med hverandre fungerer nok bedre, ettersom de står mye lengre fra hverandre og "ser" ulike svingningsmønstre i strengene. Det blir også en passiv vreng-krets, mest fordi jeg kom over noen Schottky-dioder med uvanlig lav foroverspenning som jeg har lyst til å prøve.Regner med, om ikke fantasien løper løpsk med meg, at det er snakk om fase samt en aktiv krets? Mange knapper på Zappas 'Baby Snakes SG' som ble referert til på forrige side (om jeg ikke er blitt helt rusten, da):
Jeg også!Jeg blir stadig mer imponert!
1 Jeg trodde intuitivt at om induktansen i de to halvdelene er like, ville ytterposisjonene begge være L og senterposisjonen de to i parallell?1 Hvis induktansen av en coil er L, vil den bryteren gi valgene 2L - L - L/2.
2 Kanskje forskjellen mellom lyden av en Stratocaster (inntil tre singlecoils i parallell) og en Les Paul (seriekoblet humbucker) har noe med det der å gjøre?
For å få serie-singel-parallell på en vippebryter, må man bruke en DPDT ON-ON-ON vippebryter av en spesiell type. Ytterstillingene er som man skulle forvente, men i midtstillingen går den til motsatt ytterstilling på hver side. Koblingsdiagrammet finner du på Guitar Wiring Site og selve bryteren fås kjøpt på Elfa.Klipper et par setninger helt ut av sin sammenheng her pga et par kommentarer/spørsmål...
1 Jeg trodde intuitivt at om induktansen i de to halvdelene er like, ville ytterposisjonene begge være L og senterposisjonen de to i parallell?1 Hvis induktansen av en coil er L, vil den bryteren gi valgene 2L - L - L/2.
2 Kanskje forskjellen mellom lyden av en Stratocaster (inntil tre singlecoils i parallell) og en Les Paul (seriekoblet humbucker) har noe med det der å gjøre?
2 Stratocastere flest har vel sjelden mer enn to singlecoil i parallell. Med 5-veis velger er det som regel B - B/M - M - M/N - N (Bridge, Mid og Neck på godt norsk).
Takk! Men man vet jo ikke hva man får til før man har prøvd, og denne tingen er ikke helt ferdig ennå, så resultatene kommer vi nok tilbake til når vi har noen.Utrolig bra! Det er ikke mange som bare kan bestemme seg for å lage noe slikt, og attpåtil kunne vise til sånne resultater på første forsøk.
Ikke enkelt å tenke alt ut i sin ytterste konsekvens under et slikt prosjekt, og dette er jo en minimal "blunder".Hvis man ser godt etter, ser man også at jeg syntes at det hadde blitt litt tynt treverk mot kanten av gitaren. Der er det en liten fas på baksiden for å gi plass til gitaristvomma. Jeg syntes det var best å forsterke litt med formtre akkurat der, i tilfelle gitaren engang skulle støte borti noe hardt akkurat på det tynneste punktet. Det hadde selvsagt vært bedre å tenke den tanken før jeg freste ut kammeret, men bedre sent enn aldri.