Desse "elevane gjev lærarane karakter"-sidene er i grunnen prega av tull. Dersom desse skulle brukast til å t.d. bestemme kva løn læraren skulle få, ville eg ha klare formeiningar om enkle løysingar på utfordringane. Men det er no meg. Elevane vert på nettet oppfordra til å namngje lærarane sine, og meine noko om skillsa deira. Gjennom desse svara får så lærararne karakter i form av stjerner. Ser det er temmeleg utbreidd, og dette er henta frå ei rimeleg populistisk greie eg fann på nett.
Kommentarar og rimeleg konstruktive løysingar:
Kommentarar og rimeleg konstruktive løysingar:
Undervisningen | |
Klarer læreren å holde støynivået i klassen på en godt nivå? | |
Er undervisningen variert (powerpoint,tavle,fremføring,prosjekter+)? | |
Får du som elev lov til å medvirke i hvordan undervisninger skal foregå? | |
Klarer læreren å vekke din motivasjon i timen? | |
Klarer læreren å formidle faget på en måte som er interessant? | |
Lærerens møte med elevene | |
Tør du å si ifra til læreren om det er skulle være noe? | |
Opplever du læreren som imøtekommende? | |
Overholder læreren regler som det forventes at elever skal overholde? | |
Føler du at læreren ser deg som enkeltindivid med unike behov? | |
Føler du at læreren forstår deg når det er noe du strever med? | |
Hjelp til forbedring | |
Får du tilbakemeldinger og råd som hjelper deg å bli bedre i faget? | |
Får du oppgaver som er tilpasset ditt nivå? | |
Får du raskt hjelp når du begynner å henge litt etter i faget? | |
Gir læreren tydelig beskjed om hva som kreves for å oppnå forskjellige karakterer? | |
Legger læreren opp undervisningen slik at den er mest mulig tilpasset hver enkelt elevs behov? | |
Faglig | |
Føler du at læreren er engasjert og opptatt av faget sitt? | |
Følger læreren kompetansemål og læreplaner? | |
Kommer læreren forberedt til timene? | |
Er undervisningen strukturert på en god måte? |