Hvad skal man dog bruger det til, det er jo ikke et stadion du skal spille op, det virker som om man ikke forstår hvordan stereo virker, med en hovedtelefon og top elektronik kan man få en bas som slå ethvert hornsystem i ægthed og præcision med flere længder.TUBA HT med Dayton femten gjør den jobben strålende
90x90x60 vekt?
ellers ligger det 2 stykk 10m lange basshorn på hifimagasinet.com
Hifimagasinet - f�r dig som �r intresserad av hifi och musik
mvh
Leif
Relativt kurant å trekke opp sørlendinger, bare å kjøre med litt drivernekt en stund..Minner meg på en gang relativt tidlig i arbeidslivet hvor jeg måtte uttale i fullt raseri : "dette var ikke bra"....Viktig å ha noe på lager til det virkelig trengs...dere sørlendinger er ikke veldig lette å trekke opp da.....
mvh
Leif
Da ble det stille i rommet gitt.
Vi lar oss trekke opp, det er bare så inni hampen vanskelig for "utenforstående" å inne så kraftuttrykkene kommer...
Sørlendinger er utrolig impulsive, bare de får tenkt seg om! Og "tatt ein kopp kaffi fyst"
Rombidraget gjelder for alle bassløsninger. Utfordringen med horn er den enorme outputen som skaper mer trøbbel enn andre pinglete løsninger.Når det gjelder horn så er det ikke så voldsomt relevant med målingene, spesielt ikke i bassen hvor rombidraget er vesentlig. De eneste basshorn jeg har hørt som har spilt bra har vært EN DEL AV ROMMET, og da har det vært andre "issues" som har laget krøll (delay etc.)
Nei. Det er du som mistolker.så du konkluderer med at du trenger mindre output, da løser alt seg og du kan kontrollere direktiviteten?
lykke til!
mvh
Leif
Det kommer jo helt ann på. Greit for de som ikke behandler rommene akustisk kanskje.som Grelv sa
målinger av subhorn/subber som er tatt andre steder enn der de skal installeres og spille, gir liten mening!
prøv sjæl, istedet for å lese så mye høres kjent ut?
mvh
Leif
Jeg har en slags irriterende suckout i bassen omtrent aaaakkurat ved lytteposisjonen, og den blir mindre merkbar med høye lydstyrker. Er ikke dette litt motsatt, da? Eller misforstår jeg noe?Romnodene vil dominere uansett. Men ja, det hjelper med mindre output.....
Har du låve, ingen betenkninger rundt et foldet basshorn og ingen hang-ups vedr. dig.delay = basshorn OKJo. Det er nok riktig. Vet ikke hvorfor, men det er generell opplevelse av at bass horn fyller rommet med mer bass. Det som er sikkert er at dersom driveren er i samme størrelse til begge, så vil hornet kunne tåle mye høyere nivå og peak. Og forvrengningen er som regel også lavere. Et enkeltstående element i bassrefleks vil ofte ikke takle full peak til f.eks en film med LF spor. Da må man spe på med flere. Men enkeltstående horn klarer det fint.
Når jeg spiller orgel-musik så lægger jeg ikke mærke til hvor meget bund der faktisk er, Det lyder stort set lige så kontrolleret og naturligt som det gør live. Det kræver dog som vanligt gode optagelser, problemet med orgel optagelser er tit at bund og top ikke hænger sammen på den rigtige måde, bunden har det med at hænger lidt for sig selv, muligvis fordi man har haft separate mikrofoner på de store piper, men jeg synes at disse optagelser og den benyttede teknik giver en næsten perfekt balance mellem top og bund på orglet.Det jeg sier er at mindre bass skaper mindre bassproblemer. En bassløsning med horn sender ut enorme mengder SPL og vil dermed overlade mange rom. Men problemet er rommene, ikke nødvendigvis horna. Krever store akustiske tiltak og helst stort rom.
Ja, vi lærer noe nytt hver dag av vår danske vennLitt av en fyr han Dansken.
"Romproblemer eksisterer stort sett ikke", "hvis utsyret er i orden trengs normalt ikke akustiske tiltak", "ny forsterker løser problemer med stående bølger (som egentlig ikke finnes da man ikke har sinustoner i musikk".
Jeg er ihvertfall ferdig med å ta han seriøst, som jeg faktisk har gjort i denne og andre tråder frem til nå.
Jeg mener naturligvis rene sinus toner, har tilføjet det, men jeg regnede det faktisk som en selvfølge at man selv kunne regne det ud.Ja, vi lærer noe nytt hver dag av vår danske vennLitt av en fyr han Dansken.
"Romproblemer eksisterer stort sett ikke", "hvis utsyret er i orden trengs normalt ikke akustiske tiltak", "ny forsterker løser problemer med stående bølger (som egentlig ikke finnes da man ikke har sinustoner i musikk".
Jeg er ihvertfall ferdig med å ta han seriøst, som jeg faktisk har gjort i denne og andre tråder frem til nå.
Roger
Mulig det krever noe DSP også hvis det skal virke høyt opp. Plass tar det i alle fall.Når det gjelder basshorn så er de nesten alltid forminsket i forhold til det som er ideelt, noe som gir rippel i responsen. Fullsize basshorn er sjelden kost.
Kan se at diskussionen og indlæggene efterhånden har fjernet sig helt fra gode argumenter til det man i Danmark kalder vidnesbyrd i frikirkerne. og menigheden støtte fyldt op om dette kan jeg se.Jeg var en av de som maste om horns dårlige attributter, rørs generelle rørete behandling av lyden, uten å ha annen greie på det enn hva jeg leste meg til, mer eller mindre... 5 minutter i en butikk her og der kvalifiserer ikke heller til absolutte meninger...
Boy was I wrong. Endte opp med enkle AG horn og en liten rør SET på 2x2 watt, og har aldri vært mer fornøyd.
Jeg kan tilgomed ha store musikkopplevelser i pianissimo...det har jeg aldri hatt før.
Jeg er nok langt unna herrene LMC og Slukets uendelige (og meget fascinerende) jakt på perfeksjonisme - i min jakt på et oppsett jeg kan ha stor glede hver dag, som musikkformidler og dermed viktigste rekreasjonsstasjon, som fikser alt av musikk uansett lyttevolum..men har landet soleklart på at low power & high eff er tingen for meg, så det utgangspunktet deler vi. Det er sant og si fryktelig vanskelig å forstå hvordan det motsatte skal kunne bli bedre eller like bra. Uansett kompromissløshet i bygg og komponenter.
Does not compute.
I am cured all-right!
O.
Tror han bare forsøke å påpeke at støy og forvrengning forverrer romproblemene og gjør de store. Hvis disse to faktorene minskes kan også opplevelsen av stående bølger gjøre det samme.Ja, vi lærer noe nytt hver dag av vår danske vennLitt av en fyr han Dansken.
"Romproblemer eksisterer stort sett ikke", "hvis utsyret er i orden trengs normalt ikke akustiske tiltak", "ny forsterker løser problemer med stående bølger (som egentlig ikke finnes da man ikke har sinustoner i musikk".
Jeg er ihvertfall ferdig med å ta han seriøst, som jeg faktisk har gjort i denne og andre tråder frem til nå.
Roger
Jeg tror som dansken sier at lavt volum gjør problemene mindre, fortrinnsvis kombinert med lang avstand til veggene.Tror han bare forsøke å påpeke at støy og forvrengning forverrer romproblemene og gjør de store. Hvis disse to faktorene minskes kan også opplevelsen av stående bølger gjøre det samme.Ja, vi lærer noe nytt hver dag av vår danske vennLitt av en fyr han Dansken.
"Romproblemer eksisterer stort sett ikke", "hvis utsyret er i orden trengs normalt ikke akustiske tiltak", "ny forsterker løser problemer med stående bølger (som egentlig ikke finnes da man ikke har sinustoner i musikk".
Jeg er ihvertfall ferdig med å ta han seriøst, som jeg faktisk har gjort i denne og andre tråder frem til nå.
Roger
Hvis du har hørt en ekte kontrabass eller en tuba i et rom merker man at de stående bølgene ikke er like påtrengende da. Faktisk også med en forsterket bass med god bassforsterker er det mindre unoter.
På den måten trenger det ikke nødvendigvis være galt å mene at en bedre forsterker bedrer slik problematikk.
Jeg har undret mig lidt over at du åbenbart konstant kan for lov at svine mig til, og at dit svineri for lov at blive stående her på siden, jeg har nu fået forklaringen FY FOR SATAN siger jeg bare.dette er bare tullprat
det sies hvordan det bør være, at han har det slik og forteller ikke noe om hvordan og med hva dette er oppnådd
dønn useriøst og absolutt uten troverdighet
hadde dette vært tilfelle hadde en slik sannhetsrettighetshaver vært verdensberømt for lenge siden
snakk om å utrope seg selv til messias!
latterlig!
mvh
Leif
Desverre sprer du mye feilinformasjon.jeg har faktisk givet utrolig mange beskrivelse på hvordan jeg griber tingene an, det var måske en ide at læse indholdet mine indlæg istedet for konstant at svine min person til, mine akustiske tiltag har jeg også beskrevet her på sentralen, men det er en anelse mere uddybende her i det femte indlæg af vinterand HighFi.dk - HiFi Forum • Vis emne - Det optimale lytterum?
Junior spiller tuba, blant annet. "Øvingslokalet" er sittende oppå subwooferen min, midt i stereoperspektivet. Det slår an omtrent de samme romresonansene og den samme klirringen i dekketøysskapene som når jeg spiller samme musikk like høyt over anlegget. I den grad det er noen forskjell mht romakustikken vil jeg mene at det er litt mindre stående bølger når ting spilles over høyttalerne. Det er i så fall fordi det er flere kilder på litt ulike steder (2 høyttalere + stereo sub) som slår an romresonansene litt forskjellig. Tubaen er en enkelt punktkilde som driver resonansene deretter.Tror han bare forsøke å påpeke at støy og forvrengning forverrer romproblemene og gjør de store. Hvis disse to faktorene minskes kan også opplevelsen av stående bølger gjøre det samme.
Hvis du har hørt en ekte kontrabass eller en tuba i et rom merker man at de stående bølgene ikke er like påtrengende da. Faktisk også med en forsterket bass med god bassforsterker er det mindre unoter.
På den måten trenger det ikke nødvendigvis være galt å mene at en bedre forsterker bedrer slik problematikk.
Hehe. Blir omtrent som å si at jeg har hørt en horn høyttaler (uten å vite noe om konstruksjonen) som låt dårlig, ergo er alle horn dårlige.om man er opptatt av hvordan riktige instrumenter gjengis og under realistiske forhold, er i alle fall LEDE helt på trynet i min verden
og slik låter det og imo
mvh
Leif