OK. Skal sjekke ut de begrepene der.Men siden Bob er den han er og ikke perfekt (bare pretty fucking close) er han forbeholdt de av oss som vet å sette pris på sjel og nerve i musikken fremfor platte og pitch perfecte gjentolkninger og rediktninger av de samme historiene Bob fortalte oss. Hører du espege? Sjel og nerve kalles det!!!![]()
Plasser den i kategorien "bagateller"OK. Skal sjekke ut de begrepene der.Men siden Bob er den han er og ikke perfekt (bare pretty fucking close) er han forbeholdt de av oss som vet å sette pris på sjel og nerve i musikken fremfor platte og pitch perfecte gjentolkninger og rediktninger av de samme historiene Bob fortalte oss. Hører du espege? Sjel og nerve kalles det!!!![]()
Forresten… kassegitaren på "Tombstone Blues", som jobber så svinaktig hardt for å holde følge med resten av godstoget; faller den inn under "sjel", eller bør jeg plassere den i "nerve"kategorien?
ee
Det er en nervøs sjel i det...OK. Skal sjekke ut de begrepene der.Men siden Bob er den han er og ikke perfekt (bare pretty fucking close) er han forbeholdt de av oss som vet å sette pris på sjel og nerve i musikken fremfor platte og pitch perfecte gjentolkninger og rediktninger av de samme historiene Bob fortalte oss. Hører du espege? Sjel og nerve kalles det!!!![]()
Forresten… kassegitaren på "Tombstone Blues", som jobber så svinaktig hardt for å holde følge med resten av godstoget; faller den inn under "sjel", eller bør jeg plassere den i "nerve"kategorien?
ee
They'll kill him with self confidence after poisoning him with words
Ikke rart det skrangler og er litt skakt. Det skulle fan pipe bare mangle.Mama's in the fact'ry
She ain't got no shoes
Daddy's in the alley
He's lookin' for food
I'm in the kitchen
With the tombstone blues.
1965 var det selvsagt. Et stort år på så mange måter. jeg kom til verden blant annet1965 fingern, 1965.Fantastiske anmeldelser av en fantastisk plate. "Oppdaget" denne for få år siden. Skiva må ha vært et sjokk i 1962
Må innrømme at når jeg kom til åttitallet i biografien hans utviklet jeg et slags teflonbelegg på hjernen, sannsynligvis fordi jeg ikke ville vite grunnene til 'fallet', uansett var det en slags spiral han havnet i. Han tok på seg en rolle på scenen, en autopilot, og trakk seg mer og mer inn i seg selv etterhvert som kritikerne skrapet hardere og hardere på skallet hans. Han hadde vel også den oppfatning at han aldri skulle spille samme låt likedan to ganger, det hjalp vel heller ikke så mye på akkurat det. Det kulminerte vel på sett og vis med 'Good As I Been To You' fra '92 hvor han så seg nødt til å bevise på nytt at han faktisk var i stand til å både spille og synge på trubadurvis. Det kunne han. Tittelen er en direkte kritikk av kritikerne.Gode anmeldelser ja.
Det jeg likte spesielt godt med artikkelen til Townes, var forklaringa av sangteknikken til Dylan. Der satte du ord på noe jeg har fundert på iblant, hvorfor har den fyren en så effektiv vokal? Og det plausible svaret er nok timing ja. Ørsmå kunstpauser eller temposkift som skaper så stor spenning i vokalen hele veien.
På denne tida hadde han jo også en bra stemme, var det utpå 80-tallet at stemmen hans ble sånn halvskral? Hørte han sang en duett med Van Morrison på Moldejazzen (15-20 år sida?), det var grufullt det (men rett skal være rett: det er ikke særlig flatterende å synge med Van, det gjelder vel for de fleste).
Skjønner ikke helt… skal det sitte eller ikke sitte? Får gå ut fra det siste i Dylans tilfelle. Selv foretrekker jeg at det sitter, og det er selvfølgelig relativt uavhengig av et par unoter her eller der.Det spontane, det som sitter eller ikke sitter etter første tagning. Det er det som Dylan er etter. Det er det som er en stor del av at det han gjør blir bra, ekte og med sjel. Om det er et pip feil på munnspillet innimellom, om det er noen toner feil på gitaren, hva gjør det. Hør på det totale resultatet. Lik det eller ikke. Men sånn er det.
Ikke så lett å forklare deg dette espege. Jeg har nevnt en eller annen gang at det er mange som ikke har det minste peiling på hva Dylan driver med. Jeg vil ikke standhaftig påstå du er i den kategorien. Hvis du da ikke selv mener du er der. Men du gjør vel ikke det?Skjønner ikke helt… skal det sitte eller ikke sitte? Får gå ut fra det siste i Dylans tilfelle. Selv foretrekker jeg at det sitter, og det er selvfølgelig relativt uavhengig av et par unoter her eller der.Det spontane, det som sitter eller ikke sitter etter første tagning. Det er det som Dylan er etter. Det er det som er en stor del av at det han gjør blir bra, ekte og med sjel. Om det er et pip feil på munnspillet innimellom, om det er noen toner feil på gitaren, hva gjør det. Hør på det totale resultatet. Lik det eller ikke. Men sånn er det.
e
Jeg er nok relativt langt fremme i køen bak påstanden om at perfeksjon er kjedelig, men ovennevnte kriterier – enn så viktige som de er – blir dessverre nærmest meningløse i forhold til en kunstnerisk kvalitetsvurdering. Ja, disse verdiene må nesten være tilstede, men alene er de langtfra nok. Heller ikke er dette egenskaper som er unike for Bob Dylan som artist…Det er en nervøs sjel i det...Veldig bra referanse fra Townes der, det går på det samme som vokal; innsats og vilje og guts er helsikes viktige greier om det man raller om skal høres troverdig ut. Klart han kunne lånt Paco de Lucia (er det ikke det han heter?) men resultatet ville blitt dårligere i mine ører siden vibbene allerede er der.
Ja, har vel hele tiden hatt inntrykk av at du ikke sto så langt bak i den køen.Jeg er nok relativt langt fremme i køen bak påstanden om at perfeksjon er kjedelig, men ovennevnte kriterier – enn så viktige som de er – blir dessverre nærmest meningløse i forhold til en kunstnerisk kvalitetsvurdering. Ja, disse verdiene må nesten være tilstede, men alene er de langtfra nok. Heller ikke er dette egenskaper som er unike for Bob Dylan som artist…Det er en nervøs sjel i det...Veldig bra referanse fra Townes der, det går på det samme som vokal; innsats og vilje og guts er helsikes viktige greier om det man raller om skal høres troverdig ut. Klart han kunne lånt Paco de Lucia (er det ikke det han heter?) men resultatet ville blitt dårligere i mine ører siden vibbene allerede er der.
Verden er full av resirkulert twelve-bar blues, men hva som berettiger gudestatus i denne sammenheng, er visst en gåte jeg aldri vil få svar på.
mvh e
Ikke så lett å forklare deg dette espege. Jeg har nevnt en eller annen gang at det er mange som ikke har det minste peiling på hva Dylan driver med. Jeg vil ikke standhaftig påstå du er i den kategorien. Hvis du da ikke selv mener du er der. Men du gjør vel ikke det?Skjønner ikke helt… skal det sitte eller ikke sitte? Får gå ut fra det siste i Dylans tilfelle. Selv foretrekker jeg at det sitter, og det er selvfølgelig relativt uavhengig av et par unoter her eller der.Det spontane, det som sitter eller ikke sitter etter første tagning. Det er det som Dylan er etter. Det er det som er en stor del av at det han gjør blir bra, ekte og med sjel. Om det er et pip feil på munnspillet innimellom, om det er noen toner feil på gitaren, hva gjør det. Hør på det totale resultatet. Lik det eller ikke. Men sånn er det.
e
For har du peiling så forstår du hva jeg mener.
No offence taken mr. espege. Dylan har sin del av skrot slik de fleste artister har. Så noen religiøs tilbedelse av mannen er det ikke behov for. Men skille hva som er virkelig bra fra det nevnte skrot er det behov for. Og Highway 61 Revisited tilhører absolutt det ypperste fra Dylan, og dermmed går det inn blandt det absolutt beste som er utgitt av musikk de siste 60 år.Ikke så lett å forklare deg dette espege. Jeg har nevnt en eller annen gang at det er mange som ikke har det minste peiling på hva Dylan driver med. Jeg vil ikke standhaftig påstå du er i den kategorien. Hvis du da ikke selv mener du er der. Men du gjør vel ikke det?Skjønner ikke helt… skal det sitte eller ikke sitte? Får gå ut fra det siste i Dylans tilfelle. Selv foretrekker jeg at det sitter, og det er selvfølgelig relativt uavhengig av et par unoter her eller der.Det spontane, det som sitter eller ikke sitter etter første tagning. Det er det som Dylan er etter. Det er det som er en stor del av at det han gjør blir bra, ekte og med sjel. Om det er et pip feil på munnspillet innimellom, om det er noen toner feil på gitaren, hva gjør det. Hør på det totale resultatet. Lik det eller ikke. Men sånn er det.
e
For har du peiling så forstår du hva jeg mener.Visste faktisk ikke at det krevdes en spesiell "innsikt" for å uttale seg om Bob Dylans musikalske bedrifter, men det burde kanskje ant meg. Nå er det meget mulig at mannen (og ergo hans tilbedere) har sine helt egne kriterier for hva som utgjør en god "tagning", men i min subjektivt belyste rettsal må han uansett finne seg i et slags "likhet for loven" prinsipp (ingen "special deals" her Bobby!)… Hovedproblemet mitt da blir vel egentlig Dylankultens religiøse sirkellogikk, som fritar "hovedpersonen" fra enhver kritisk anklage.
No offence.
mvh espen
Sympatiserer med prosentregningen og det personlige utbyttet her, men Nobelprisen i litteratur?! Joda, hørt den før, men synes den er like drøy hver gang.En liten kommentar efter å ha lest, ja, kommentarene til anmeldelsene.
For meg er Dylan ca. 60% tekst og ca. 40% musikk. Jeg kan lese tekstene hans uten musikk og ha et stort utbytte av dét. Derfor mener jeg han fortjener Nobelprisen i litteratur. Men, legger jeg sammen tekst og musikk så får jeg over 100%. Totalen er for meg overveldende. Han slentrer avgårde musikalsk, munnspillet er så som så og fremføringen av tekstene noen ganger passe snøvlete. Han treffer med teksten i forhold til musikken, der jeg tror han vil komme til å bomme.
Og dét er hele poenget, synes jeg. Musikere kan være dyktige til å spille og traktere instrumentene, men de kan ha elendige og intetsigende tekster. Eller omvendt. Sitter ikke tekstene, så holder det sjelden med gode melodier. Men, unntak finnes selvfølgelig.
I Dylans tilfelle så er tekstene alltid gjennomførte og (innbiller jeg meg) gjennomtenkte; de kan være "umulige" å forstå, gjenstand for tolkninger som aldri tar slutt, og en sjelden gang tekster hvor temaet blir problematisk (f.eks. religion). Han engasjerer uansett.
For meg er han altså den komplette musiker hvor alle ingredienser er tilstede i riktige doser. Da blir resultatet utsøkt. Og heldigvis lever han fortsatt.
Vel, det kommer an på ståsted, verdier, hva man liker osv. Man benytter ihvertfall ikke matematikk når valg av vinner av Nobelprisen i litteratur skal foretas. Da er det magefølelse, erfaring med kandidatens verker, inntrykk, rykte, fremtidige muligheter, positiv påvirkning på andre, pluss pluss pluss.Sympatiserer med prosentregningen og det personlige utbyttet her, men Nobelprisen i litteratur?! Joda, hørt den før, men synes den er like drøy hver gang.En liten kommentar efter å ha lest, ja, kommentarene til anmeldelsene.
For meg er Dylan ca. 60% tekst og ca. 40% musikk. Jeg kan lese tekstene hans uten musikk og ha et stort utbytte av dét. Derfor mener jeg han fortjener Nobelprisen i litteratur. Men, legger jeg sammen tekst og musikk så får jeg over 100%. Totalen er for meg overveldende. Han slentrer avgårde musikalsk, munnspillet er så som så og fremføringen av tekstene noen ganger passe snøvlete. Han treffer med teksten i forhold til musikken, der jeg tror han vil komme til å bomme.
Og dét er hele poenget, synes jeg. Musikere kan være dyktige til å spille og traktere instrumentene, men de kan ha elendige og intetsigende tekster. Eller omvendt. Sitter ikke tekstene, så holder det sjelden med gode melodier. Men, unntak finnes selvfølgelig.
I Dylans tilfelle så er tekstene alltid gjennomførte og (innbiller jeg meg) gjennomtenkte; de kan være "umulige" å forstå, gjenstand for tolkninger som aldri tar slutt, og en sjelden gang tekster hvor temaet blir problematisk (f.eks. religion). Han engasjerer uansett.
For meg er han altså den komplette musiker hvor alle ingredienser er tilstede i riktige doser. Da blir resultatet utsøkt. Og heldigvis lever han fortsatt.
mvh e
ville kanskje hjulpet om han skrev…Vel, det kommer an på ståsted, verdier, hva man liker osv. Man benytter ihvertfall ikke matematikk når valg av vinner av Nobelprisen i litteratur skal foretas. Da er det magefølelse, erfaring med kandidatens verker, inntrykk, rykte, fremtidige muligheter, positiv påvirkning på andre, pluss pluss pluss.Sympatiserer med prosentregningen og det personlige utbyttet her, men Nobelprisen i litteratur?! Joda, hørt den før, men synes den er like drøy hver gang.En liten kommentar efter å ha lest, ja, kommentarene til anmeldelsene.
For meg er Dylan ca. 60% tekst og ca. 40% musikk. Jeg kan lese tekstene hans uten musikk og ha et stort utbytte av dét. Derfor mener jeg han fortjener Nobelprisen i litteratur. Men, legger jeg sammen tekst og musikk så får jeg over 100%. Totalen er for meg overveldende. Han slentrer avgårde musikalsk, munnspillet er så som så og fremføringen av tekstene noen ganger passe snøvlete. Han treffer med teksten i forhold til musikken, der jeg tror han vil komme til å bomme.
Og dét er hele poenget, synes jeg. Musikere kan være dyktige til å spille og traktere instrumentene, men de kan ha elendige og intetsigende tekster. Eller omvendt. Sitter ikke tekstene, så holder det sjelden med gode melodier. Men, unntak finnes selvfølgelig.
I Dylans tilfelle så er tekstene alltid gjennomførte og (innbiller jeg meg) gjennomtenkte; de kan være "umulige" å forstå, gjenstand for tolkninger som aldri tar slutt, og en sjelden gang tekster hvor temaet blir problematisk (f.eks. religion). Han engasjerer uansett.
For meg er han altså den komplette musiker hvor alle ingredienser er tilstede i riktige doser. Da blir resultatet utsøkt. Og heldigvis lever han fortsatt.
mvh e
Min mening er at han fortjener den, andre ikke og det er helt fair. Det er slik det skal være. Put on the music.![]()
Hadde den kommet ut i går ville den fått samme mottagelse. Heldigvis er det slik at kvalitet aldri blir umoderne!Det gikk akkurat opp for meg at denne plata er FØRTIÅTTE år gammel! Vet ikke helt hvorfor det er oppsiktsvkkende, men den eldes godt, får'n si.![]()
^ Ikke heltHadde den kommet ut i går ville den fått samme mottagelse. Heldigvis er det slik at kvalitet aldri blir umoderne!Det gikk akkurat opp for meg at denne plata er FØRTIÅTTE år gammel! Vet ikke helt hvorfor det er oppsiktsvkkende, men den eldes godt, får'n si.![]()
Surt? Treffe tonen? Treffe takten? Hva i all verden er det dere snakker om?
Blir som å se på ''Guernica'' og si at ---- ''vel, ansiktene ser ikke realistiske ut'' ------.
(stopper der tenker jeg!)
mvh hans
Dylanfans vil vel mene at musikken ikke er genial på tross av, men på grunn av, at han ikke har metronom-timing og sølvstrupe, men får tekst og tempo til å gå opp på svært fengende og ofte overraskende elegante måter likevel.har helt åpenbart klare tekniske og stilistiske begrensninger – ikke ulikt hans musikalske anstrengelser.
He he. Var en liten typo der som nå er rettet opp. Godt forslag forresten!Så da er neste spørsmål: hva er en bloms? er det en vakker boms?
Kanonbra anmeldelse!
I bunn og grunn er det vel slik at du mener Dylan var begrenset av altfor trangt teknisk penal, jeg og mange andre mener det stikk motsatte. Har du noensinne prøvd å plukke opp en øks og spille Dylan?^ Ikke heltHadde den kommet ut i går ville den fått samme mottagelse. Heldigvis er det slik at kvalitet aldri blir umoderne!Det gikk akkurat opp for meg at denne plata er FØRTIÅTTE år gammel! Vet ikke helt hvorfor det er oppsiktsvkkende, men den eldes godt, får'n si.![]()
Surt? Treffe tonen? Treffe takten? Hva i all verden er det dere snakker om?
Blir som å se på ''Guernica'' og si at ---- ''vel, ansiktene ser ikke realistiske ut'' ------.
(stopper der tenker jeg!)
mvh hans… Skal man først trekke musikalske paralleller til Pablo Picasso, vil jeg påstå at en fyr som feks. Miles Davis, ville passe beskrivelsen langt bedre.
Men når vi først er inne på billedkunst, er det vel så at Dylan også "fusker litt" i det faget, og bedriver en slags anakronistisk, naiv ekspresjonisme… Nå har mannen tydeligvis en viss sans for komposisjon, og er en habil kolorist, men har helt åpenbart klare tekniske og stilistiske begrensninger – ikke ulikt hans musikalske anstrengelser.
mvh e
Blodwyn Pig – Getting to This
Vis vedlegget 188646
....Platen starter kanonbra med et grisefett riff, men etter kun 12 sekunder pisser et forferdelig danseband komp på hele sangen. ......
Sårri Wales, BLODWYN var det selvfølgelig… BLODWYN PIG.@BLOODWYN PIG. getting to this.
liker navnet. bloodwyn pig. ingen hint/ambisjoner om bredt nedslagsfelt der, nei. fint. var ikke klar over assosiasjonen til jethro tull… sikkert like greit.
ee