Har spek'et en variant av 3-serien og bedt om tilbud fra alle de 3 nevnte. Trist at prisen øker 35% for å få den komplett...... Har prøvd et par demobiler også, står en utenfor døren her nå. Det som har vært tilgjengelig er 320i og 320d, begge med automat. Til tross for at både diesel og automat har fått mye skryt i pressen passer ikke dette mine preferanser. Og jeg snakker om 8-trinns sportautomat med paddler på rattet, adaptivt understell og styring etc etc. Bensinversjonen er som forventet vesentlig mer responsvillig og automatens "slitt clutch" opplevelse hver gang man kjører i veien er like pinlig og frustrerende hver gang. Bortsett fra dette (som man heldigvis kan velge bort) er det jo definitivt en bra bil kjøremessig. Ikke morsom, men forutsigbar og prektig som tyskerne gjerne er. Kanskje en vel tam lydkulisse selv på 7000o/min, men det er sikkert regler som begrenser slikt. Hadde vel egentlig både trodd og håpet på litt mer moro så smilet kunne blitt sluppet løs, men for all del, en bra bil på mange måter. Håper forresten på å få testet manuell bensin en dag da det er det som evt er aktuelt.
(Ser ut som man må ut å sjekke ut flere merker også.... Synd Lexus IS ikke er i stasjonsvogn, den har jeg stor tro på, men sjekker den nok ut likevel. Ellers har jeg lyst til å prøve Honda Accord, Citroën C5, kanskje Volvo V50, neppe stygge V60 eller satte V70 og naturligvis Alfa Guiletta selv om jeg tror de sistnevnte blir for små. Andre biler blir neppe aktuelt. Maserati og Ferrari er nok litt for dyrt og ingen andre merker ser ut til å være aktuelle. Det er dessverre lite som frister om dagen. Sorry for offtopic.)
Den tamme lyd kulissen er det nok dessverre "respiratoren"= turboen som står for.
Vi får håpe at ///M avdelingen kan lage en folke racer til en noenlunde fornuftig pris, slik de gjorde med E90 = 320 SI versjonen som var en frisert turtals villig 4 sylindret M utviklet sugemotor motor på 177hk.
Årsaken er neppe teknikken for skylden sitter vel ikke der. Det finnes da turbomotorer med fin lyd. Og det er da denne motoren de har valgt å sette inn. "Det er ikke BMW, det er turboen" blir for meg en litt underlig forklaring
. Ellers forstår jeg ikke hva du mener. Men bevares, motoren er veldig bra den uansett lyden.
Kommentaren om motor lyden er ikke fra meg men motorjournalister under testing av "335" modellen.
Kommentaren angående eldre BMW modeller den såkalte 02 serien er Combikupen het vell turing.
2002 = toliter motor enkel to trins forgasser ca 100hk
2002 TI = to dobble forgassere som regel solex. 120hk
2002 TII = Mekanisk insprøytning ca 130hk
Min svoger hadde en 2002 ti og det var en sprek bil for sin tid.
Beklager hvis jeg virker belærende det er ikke meningen, men den gamle bil mekanikeren i meg dukket plutselig opp, og etter et mangeårig medlemskap i BMWCCN rogaland med på følgende quis konkuranser på medlemsmøter mener jeg å kunne huske noe slik.
Er selv fornøyd BMW E46 eier gjennom snart 10 år, og ca 240 000 km bak rattet på den bilen.
Angående levetid på komponenter varer hjuloppheng deler hos meg ca 120000km, bremsene ca 150-170 000km men har byttet klosser og skiver på disse bilene på 60-70 000km hvis bilen lever et litt aktivt liv.
BMW liker gode dekk, og jeg bruker selv michelin både som sommer og vinter hjul, Det med michelin er også bekreftet av andre i BMWCCN, men kjøres det hardt, er det dyre dekk å flå kjøre med.
Angående støtdempere så sliter 5 serien mer på demperne en 3 serien gjør, og det siste jeg leste så ble 3 serien "F30-31" ofte foretrukket som "kjøre" bil av motorjournalister.
Men 5 serien har kjempe gode komfort stoler som er "farlig" å prøvesitte, da disse er meget gode.