Bil, båt og motorsykkel BMW premiere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Jabba_Jabba

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    1.004
    Antall liker
    1.047
    Sted
    Porsgrunn
    I følge Bimmerpost vil 2-series coupe ha produksjonsstart i november neste år og selges som en 2014 modell. 4-serien vil ha produksjonsstart i juli 2013 og ha verdenspremiere i september. På denne fansiden er det folk som er insidere i BMW og som tydligvis får lov til å sleppe ut litt info nå og da, så jeg regner med at infoen som jeg finner her stemmer ganske godt.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.141
    Antall liker
    8.172
    Torget vurderinger
    12
    Strategien er at coupemodellene heretter blir partallsserier. Slik som audi, bare omvendt. Eller har jeg misforstått? Jeg får ikke helt med meg forskjellen på 135 og 235, men det kommer nok....
     

    Jabba_Jabba

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    1.004
    Antall liker
    1.047
    Sted
    Porsgrunn
    Det vil komme en firedørs modell i alle partallsmodellene kalt GC eller gran coupe. Den vil ha samme formen som MB sin CLS, eller Audi sin sports coupe. Forskjellen mellom 135 og 235 vil derimot være større, 135 vil være en hatchback mens 235 vil være en coupe eller en gran coupe.
     

    JD

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.02.2002
    Innlegg
    899
    Antall liker
    56
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Har fått et problem, bakre del av bilen er helt nedsenket og det humper voldsomt når jeg kjører. Fikk et varsel "chassis" under kjøring. Har lest litt og det kan virke som om Rear self- levelling suspension ikke fungerer. Noen som har vært borti dette? Kan det være så enkelt som en sikring? Selvfølgelig er verksted stengt til onsdag...
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.680
    Antall liker
    3.322
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    JD, jeg har forhørt meg med eksperten i familien og hans avstandsdiagnose er: "Luftfjæring er kaputt. Eventuelt self leveling. Ikke sikring:("

    da er det bare å forbanne 2012 og å glede seg over at alt blir bedre i 2013. Snurr ei plate i mellomtiden!
     

    JD

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.02.2002
    Innlegg
    899
    Antall liker
    56
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Ja, da blir det spasertur i morgen. Kanskje like greit... Takk for hjelpen. Merkelig at slikt skal skje på en tre uker gammel bil...
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.680
    Antall liker
    3.322
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Ja, da blir det spasertur i morgen. Kanskje like greit... Takk for hjelpen. Merkelig at slikt skal skje på en tre uker gammel bil...
    I følge bruttern kan det da vært software (siden den er så ny) - uansett reklamasjon, men kjedelig like vel...
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.800
    Antall liker
    21.554
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    har du byttet ut pizzabilen til fordel for en skikkelig kebabvogn, kw?
     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Trenger pizzabil, men har lyst på kebab iblant

    Mvh.KW
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.110
    Antall liker
    10.027
    Sted
    Trondheim
    Men nå er jo ikke Audi A5 noe pen heller da. Det er et eller annet med "hoftepartiet" på disse GT-modellene som ikke stemmer i mine øyne. Proposjonene i forholdet front/hekk blir feil.
     

    JD

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.02.2002
    Innlegg
    899
    Antall liker
    56
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    En 3 serie GT kan fort bli et rimeligere alternativ til 5-serie stasjonsvogn, syns selv den så litt spennende ut. God plass, man sitter litt høyere, og syns den er en del smekrere enn 5GT, med M-pakke hvertfall.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.402
    Antall liker
    11.236
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    GT modellene er heslige i mine øyne men de tiltrekker seg sikkert noen andres øyne.
    A5 er forøvrig en av de mest vellykkede design på bilfronten de siste årene men den begynner å dra på årene (2007 var det ikke?)

    Noen kaller nye 3 serie coupe BMW A5 :) Men personlig likte jeg 3 serie coupe designet en anelse bedre enn A5 - en litt mer helhetlig tanke.
    6 års evolusjon gjør da litt.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.110
    Antall liker
    10.027
    Sted
    Trondheim
    Smaken er tydeligvis som baken. Jeg liker ikke noen av dagens Audimodeller (med unntak av A4).
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.680
    Antall liker
    3.322
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Litt usikker på GT3. Den ser definitivt praktisk ut, men jeg må nok bli litt vant med designet først. For øvrig har den fremdeles skjermen som stikker opp fra dashbordet - fra den nye 3 serien. Interiøret fortsetter i den litt uryddige trenden. Jeg liker bedre det gamle dashbordet med innebygget skjerm som jeg har i mine to eksisterende BMW'er (2009 og 2010).
     

    JD

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.02.2002
    Innlegg
    899
    Antall liker
    56
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Litt usikker på GT3. Den ser definitivt praktisk ut, men jeg må nok bli litt vant med designet først. For øvrig har den fremdeles skjermen som stikker opp fra dashbordet - fra den nye 3 serien. Interiøret fortsetter i den litt uryddige trenden. Jeg liker bedre det gamle dashbordet med innebygget skjerm som jeg har i mine to eksisterende BMW'er (2009 og 2010).
    Helt enig ang denne skjermen, ser ut som om det er noe de opprinnnelig hadde glemt, og måtte slenge på i etterkant. Mye bedre løsning på min F11 5-serie.
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Det virker som om BMW har en avvikende definisjon av hva en GT er. Tradisjonelt har vel begrepet vært brukt om elegante, lette, langtursbiler med hovedsaklig to dører? Hos BMW er det ekstra tunge og uelegante modeller. Tror ikke det europeiske makredet kan være hovedmålet for disse bilene.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.357
    Antall liker
    11.339
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Enig med Bach_Man og andre, 3GT er ikke spesielt elegant.
    Og dashbord? Det skal være slett og uten forhøyninger øverst. Rett og slett, som hos meg :rolleyes:
    Skjermbilde 2013-02-12 kl. 23.10.18.png
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.141
    Antall liker
    8.172
    Torget vurderinger
    12
    Ok, dere som har kunnskap om BMW's tilbehørsutvalg. Hvilke tilbehør vil man anbefale å utstyre bilen med og hvorfor. Jeg snakker om 3-serie touring, kjører 50-60-70.000 i året, liker å kjøre bil, ikke interessert i tøyseutstyr og motefjas, men seriøst og smakfullt (hva nå det er?) tilvalgsutstyr. Av andre forhold som kan ha betydning så er audiointeressen betydelig (men betaler ikke ekstra hvis det ikke er bra), tett integrering mot iPhone kun nødvendig dersom DACing skjer utenfor telefonen, behov for å ta med 2-10 par ski etc. Egen og begrunnet erfaring settes mest pris på. Tips, noen?
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.357
    Antall liker
    11.339
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Ok, dere som har kunnskap om BMW's tilbehørsutvalg. Hvilke tilbehør vil man anbefale å utstyre bilen med og hvorfor. Jeg snakker om 3-serie touring, kjører 50-60-70.000 i året, liker å kjøre bil, ikke interessert i tøyseutstyr og motefjas, men seriøst og smakfullt (hva nå det er?) tilvalgsutstyr. Av andre forhold som kan ha betydning så er audiointeressen betydelig (men betaler ikke ekstra hvis det ikke er bra), tett integrering mot iPhone kun nødvendig dersom DACing skjer utenfor telefonen, behov for å ta med 2-10 par ski etc. Egen og begrunnet erfaring settes mest pris på. Tips, noen?
    Helt subjektivt, bensin gir finere lydmiljø i bilen enn diesel, og jeg nyter automatgir. Og betal litt opp fra basis høyttalerpakke. Spesielt du som kjører så mye. Jeg kjøpte det som kalles Hifi høyttalersystem og er litt imponert av lydkvaliteten. Koster ikke allverden, mye lyd for pengene. Siden jeg liker innholdet på NRK radio setter jeg pris på DAB-radio også.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.141
    Antall liker
    8.172
    Torget vurderinger
    12
    Ottone, takk for svar. Akkurat slikt jeg håpet på :). Diesel har aldri vært aktuelt for meg noensinne så den følger jeg glatt. Har fått anbefalt msport chassis også for kjøreegenskapene. Fint at hifipakken er god. Lurer på den største pakken også fra H/K i så måte. Farger og eksteriør/interiør har jeg/vi klare oppfatninger om. Navigasjon er et must, og den mest elegante skiguardboksen skal visstnok leveres med hakk for haifinnen: to fluer i en smekk. Litt usikker med dab etter bob-bob erfaring med vag sin. Også skulle jeg ønske at noen i münchen kunne oppdage hvor skrekkelig skjermen oppå dashbordet er ...... en gedigen designmiss! Ellers kler formgivningen best mørke farger både eksteriørt og interiørt. Vi får se. Det blir lesing av tilbehørskatalog/prisliste og veiledende møte med ståle krapyl ila noen få uker. Vanskelig kunde jeg? Ikke hvis de selger meg det jeg vil ha og ikke bare forteller hva som er dagens trender ;)
     
    Sist redigert:

    JohnnyH

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.02.2013
    Innlegg
    3.004
    Antall liker
    1.305
    Sted
    Rogaland / Sandnes
    Tips prøv bilen med msport chassis først, hvis du kjører mye kan det bli for stivt spes på dårlige veier, da er adaptivt understell heller å foretrekke.

    Sportsseter med justerbar korsryggstøtte er bra men blir lett slitt på kantene av ryggen hvis du må mye inn og ut av bilen.

    Hvis du får det til skipp runflat dekka de gir dårlig komfort.

    Ellers er det bare å krysse av hjertenslyst, men det er dyrt og oftest unødvendig å gå bananas.:D

    Mvh Johnny.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.141
    Antall liker
    8.172
    Torget vurderinger
    12
    Adaptivt chassis er notert. Dropper gjerne sportsseter og runflat er overhode ikke aktuelt. Tilleggsutstyret er priset på highendkabelnivå og nødvendig utstyr er alt for dyrt. Sitter med en følelse av at "standard" tilleggsutstyr fort havner på 150k eller mer. Det må gis god rabatt på slik ellers blir det nok noe annet.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Er det noen her som har plukket opp et hint om hva den nye 3 serie GT vil ligge på i pris sammenlignet med 3 serie touring? Prater vi 40-50 over eller er vi oppe i 100K
     

    JohnnyH

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.02.2013
    Innlegg
    3.004
    Antall liker
    1.305
    Sted
    Rogaland / Sandnes
    Adaptivt chassis er notert. Dropper gjerne sportsseter og runflat er overhode ikke aktuelt. Tilleggsutstyret er priset på highendkabelnivå og nødvendig utstyr er alt for dyrt. Sitter med en følelse av at "standard" tilleggsutstyr fort havner på 150k eller mer. Det må gis god rabatt på slik ellers blir det nok noe annet.
    Du får ofte en pakke pris på utstyr, og selger du din nåværende bil selv, er det normalt enda mer å hente.

    Press dem hardt, de lever av å selge, men del selgere i de større byene er ofte ganske utskjemt, og vant til kunder som kjøper bil på firma og derfor ikke nødvendig vis ikke tenker pris på samme måte som en som må betale herligheten av sine egne høyt skattede netto kroner.

    En ganske aktiv medlem i BMWCCN hadde hørt at 75-80% av 5 serien var "firma biler" for noen år siden.
     

    JD

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.02.2002
    Innlegg
    899
    Antall liker
    56
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1

    JD

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.02.2002
    Innlegg
    899
    Antall liker
    56
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Adaptivt chassis er notert. Dropper gjerne sportsseter og runflat er overhode ikke aktuelt. Tilleggsutstyret er priset på highendkabelnivå og nødvendig utstyr er alt for dyrt. Sitter med en følelse av at "standard" tilleggsutstyr fort havner på 150k eller mer. Det må gis god rabatt på slik ellers blir det nok noe annet.
    Kjøpte selv en 5-serie gjennom www.dinbilpartner.no Selv med gode rabatter hos forhandler her, er det borti 100k å spare. Bilene kjøpes fra England, og det er jo nå et historisk lavt nivå på det britiske pundet. 3-serien kan selges med 5 års fabrikkgaranti, så det er ikke store forskjellen fra om du kjøper bilen her garantimessig. Du har dog ikke rett på leiebil om noe skjer, det er det importør som dekker, og det er jo deg.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.141
    Antall liker
    8.172
    Torget vurderinger
    12
    Adaptivt chassis er notert. Dropper gjerne sportsseter og runflat er overhode ikke aktuelt. Tilleggsutstyret er priset på highendkabelnivå og nødvendig utstyr er alt for dyrt. Sitter med en følelse av at "standard" tilleggsutstyr fort havner på 150k eller mer. Det må gis god rabatt på slik ellers blir det nok noe annet.
    Du får ofte en pakke pris på utstyr, og selger du din nåværende bil selv, er det normalt enda mer å hente.

    Press dem hardt, de lever av å selge, men del selgere i de større byene er ofte ganske utskjemt, og vant til kunder som kjøper bil på firma og derfor ikke nødvendig vis ikke tenker pris på samme måte som en som må betale herligheten av sine egne høyt skattede netto kroner.

    En ganske aktiv medlem i BMWCCN hadde hørt at 75-80% av 5 serien var "firma biler" for noen år siden.
    Hvor mye er det realistisk å prute ned prisen? 5%, 10%?
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.604
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Adaptivt chassis er notert. Dropper gjerne sportsseter og runflat er overhode ikke aktuelt. Tilleggsutstyret er priset på highendkabelnivå og nødvendig utstyr er alt for dyrt. Sitter med en følelse av at "standard" tilleggsutstyr fort havner på 150k eller mer. Det må gis god rabatt på slik ellers blir det nok noe annet.
    Du får ofte en pakke pris på utstyr, og selger du din nåværende bil selv, er det normalt enda mer å hente.

    Press dem hardt, de lever av å selge, men del selgere i de større byene er ofte ganske utskjemt, og vant til kunder som kjøper bil på firma og derfor ikke nødvendig vis ikke tenker pris på samme måte som en som må betale herligheten av sine egne høyt skattede netto kroner.

    En ganske aktiv medlem i BMWCCN hadde hørt at 75-80% av 5 serien var "firma biler" for noen år siden.
    Hvor mye er det realistisk å prute ned prisen? 5%, 10%?

    Leaser du eller skal du kjøpe ? Kjøp av Stenshagen , eller Autozentrum. Ikke Sulland.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.141
    Antall liker
    8.172
    Torget vurderinger
    12
    Adaptivt chassis er notert. Dropper gjerne sportsseter og runflat er overhode ikke aktuelt. Tilleggsutstyret er priset på highendkabelnivå og nødvendig utstyr er alt for dyrt. Sitter med en følelse av at "standard" tilleggsutstyr fort havner på 150k eller mer. Det må gis god rabatt på slik ellers blir det nok noe annet.
    Du får ofte en pakke pris på utstyr, og selger du din nåværende bil selv, er det normalt enda mer å hente.

    Press dem hardt, de lever av å selge, men del selgere i de større byene er ofte ganske utskjemt, og vant til kunder som kjøper bil på firma og derfor ikke nødvendig vis ikke tenker pris på samme måte som en som må betale herligheten av sine egne høyt skattede netto kroner.

    En ganske aktiv medlem i BMWCCN hadde hørt at 75-80% av 5 serien var "firma biler" for noen år siden.
    Hvor mye er det realistisk å prute ned prisen? 5%, 10%?

    Leaser du eller skal du kjøpe ? Kjøp av Stenshagen , eller Autozentrum. Ikke Sulland.
    Har spek'et en variant av 3-serien og bedt om tilbud fra alle de 3 nevnte. Trist at prisen øker 35% for å få den komplett...... Har prøvd et par demobiler også, står en utenfor døren her nå. Det som har vært tilgjengelig er 320i og 320d, begge med automat. Til tross for at både diesel og automat har fått mye skryt i pressen passer ikke dette mine preferanser. Og jeg snakker om 8-trinns sportautomat med paddler på rattet, adaptivt understell og styring etc etc. Bensinversjonen er som forventet vesentlig mer responsvillig og automatens "slitt clutch" opplevelse hver gang man kjører i veien er like pinlig og frustrerende hver gang. Bortsett fra dette (som man heldigvis kan velge bort) er det jo definitivt en bra bil kjøremessig. Ikke morsom, men forutsigbar og prektig som tyskerne gjerne er. Kanskje en vel tam lydkulisse selv på 7000o/min, men det er sikkert regler som begrenser slikt. Hadde vel egentlig både trodd og håpet på litt mer moro så smilet kunne blitt sluppet løs, men for all del, en bra bil på mange måter. Håper forresten på å få testet manuell bensin en dag da det er det som evt er aktuelt.

    (Ser ut som man må ut å sjekke ut flere merker også.... Synd Lexus IS ikke er i stasjonsvogn, den har jeg stor tro på, men sjekker den nok ut likevel. Ellers har jeg lyst til å prøve Honda Accord, Citroën C5, kanskje Volvo V50, neppe stygge V60 eller satte V70 og naturligvis Alfa Guiletta selv om jeg tror de sistnevnte blir for små. Andre biler blir neppe aktuelt. Maserati og Ferrari er nok litt for dyrt og ingen andre merker ser ut til å være aktuelle. Det er dessverre lite som frister om dagen. Sorry for offtopic.)
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.110
    Antall liker
    10.027
    Sted
    Trondheim
    Litt skuffet av BMW nå. Hadde nettopp min på service og de kunne fortelle om slitte ledd i forstilling som burde byttes. Og støtdempere som nok burde skiftes snart. På en bil som bare har gått 115000 km! Det syns jeg var tidlig.
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.858
    Antall liker
    5.734
    Sted
    oslo
    Litt skuffet av BMW nå. Hadde nettopp min på service og de kunne fortelle om slitte ledd i forstilling som burde byttes. Og støtdempere som nok burde skiftes snart. På en bil som bare har gått 115000 km! Det syns jeg var tidlig.
    støtdempere bør ofte skiftes rundt 50000km, så at de må skiftes etter 115000 er absolutt ikke noe å klage på.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.402
    Antall liker
    11.236
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Dårlige støtdempere om de må skiftes innen 50k km. Men 115k er ikke uvanlig. Selvsagt avhengig av kjøremønsterm veikvalitet mm..
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.110
    Antall liker
    10.027
    Sted
    Trondheim
    Det hørtes ofte ut. Min SAAB (som går på de samme veiene som BMWen) har gått 240 000 og har fremdeles de originale støtdemperne. Jeg har nettopp skiftet støtdempere for første gang på min kones Audi A4. Den har gått 155 000. Tidligere kjørte min kone en Mazda 323. Den ble skrapet etter 19 år og 240 000 km med de originale støtdemperne intakt. Så 115 000 synes jeg er tidlig.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.141
    Antall liker
    8.172
    Torget vurderinger
    12
    Litt skuffet av BMW nå. Hadde nettopp min på service og de kunne fortelle om slitte ledd i forstilling som burde byttes. Og støtdempere som nok burde skiftes snart. På en bil som bare har gått 115000 km! Det syns jeg var tidlig.
    Er det 5-serie? Endeledd på BMW er visstnok et klassisk svakt punkt som må skiftes oftere enn hva som burde være normalt. Dette har vært omtalt mange ganger i bilpressen. Når jeg måtte skifte tilsvarende på min Alfa fikk jeg høre mye om hva slags drittbil det var, men det gjelder nok ikke her ;). Underlig at de ikke gjør noe med det?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn