Bil, båt og motorsykkel BMW premiere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • helarn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.06.2006
    Innlegg
    845
    Antall liker
    573
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    1
    Nei, det kan ikke bli bedre! Eller det er vel akkurat det det kan...
    Forøvrig ingen merkbare vibrasjoner i min motor.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.704
    Antall liker
    3.357
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Nei, det kan ikke bli bedre! Eller det er vel akkurat det det kan...
    Forøvrig ingen merkbare vibrasjoner i min motor.
    Gitt den høye kompresjonen og dreiemomentet i dieselmotorene nå er de mer utsatt for vibrasjoner enn en bensinmotor med samme volum - spesielt på lave turtall, men det er der forskjellen blir stor hvis du går fra en rekke firer til en rekke sekser. Der vil de individuelle stemplene bevege seg slik at vibrasjonene i større grad kanselleres.
     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Synes nye 4 Coupe er nydelig og jeg som nettopp hadde dannet meg et ønske om nye Touring i 3 serie, da jeg synes den er pen også og selvfølgelig langt mer praktisk.
    Disse havner så godt som i samme prisklasse, så da er det bare å finne ut om jeg skal lytte til hjertet eller hjernen.

    Dersom coupe 4 kun hadde kommet med 245 HK, så hadde jeg sluppet å tenke, men jeg fikk greie på i dag at den en måned senere kommer med 184HK (eller som 420i da).
    X.drive kommer senere enn dette igjen.


    BMW428i.jpg

    Så på en svensk netside at disse brede lærflettesømmene ble kalt Rhodos og det må jeg bare si meg enig i............likte det absolutt ikke.
    Selve skinnet ellers med de andre normale sømmene derimot er bare helt lekkert likeså bilens utseende forøvrig.

    Mvh.KW
     
    Sist redigert:

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.277
    Antall liker
    24.856
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    ^^^^BMW lager sublime dieselmotorer, men det er nå engang slik at den eneste motoren som egentlig kan sitte i en BMW forbrenner bensin og har seks sylindre i rekke.
     

    helarn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.06.2006
    Innlegg
    845
    Antall liker
    573
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    1
    Syntes også det før. Da jeg hadde hatt fem slike. Det var moro det og, men en sekser som går på bensin og yter 126 hk, blir ikke helt det samme. Jeg hadde bare tolitersmotorer og det er disse jeg har erfaring med. Har dessverre aldri prøvd de store som går på bensin.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.605
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Sålenge det er seks sylindre er det mer enn bra nok, diesel eller bensin... Og med min diesel som har rundt 500Nm så savner jeg ikke bensin,,,Selvom lyden på tomgang er finere med en bensin :)
     

    helarn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.06.2006
    Innlegg
    845
    Antall liker
    573
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    1
    Det er sant, ute. Inne i bilen hører jeg ikke forskjell.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Du må da forstå at det er helt forkastelig å plage oss utenfor med traktorlyd, spesielt når du selv er isolert fra den forferdelige opplevelsen.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.409
    Antall liker
    11.519
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    ^^^^BMW lager sublime dieselmotorer, men det er nå engang slik at den eneste motoren som egentlig kan sitte i en BMW forbrenner bensin og har seks sylindre i rekke.
    Egentlig har det vært sånn ja.
    Men tidene forandrer seg.

    While the N20 is a straight-4, it is considered a replacement for the naturally-aspirated straight-6 N52 and N53 because it powers equivalent models, producing similar output to its straight-6 predecessors with better efficiency.[1]

    http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_N20


     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.726
    Antall liker
    1.375
    Jeg registrerer at JD nettopp har fått sin 520d touring. En diesel der, altså. I tillegg er han svært fornøyd! Har lest meg gjennom tråden de siste dagene og har ikke helt skjønt hvorfor så mange har tildels sterk antipati overfor dieselmotoriserte BMW-biler. Noen mener til og med at slike motorer hører hjemme i traktorer og ikke i biler.
    Disse kan umulig ha sittet i, eller kjørt, en BMW med en moderne dieselmotor. De burde altså ikke ha uttalt seg. IMO
    Nåja, HFS'ere opplever hifi utstyr svært forskjellig - skal en tro beskrivelsene - så hvorfor ikke også for lyden og opplevelsen av bilmotorer?
    Jeg (og familien) prøvekjørte først en 520i, deretter gikk vi rett over i en 520d og prøvekjørte den.
    Samstemmig opplevelse av at lydbildet til 520d motoren var alt for lik D5 motoren i V70'en som vi da hadde til at den kunne bli aktuell.
    I forhold til stillheten i 520i, et forferdelig bråk.
    To måneder i 520i, og min kone og jeg kunne ikke være mer fornøyd, spesielt å være tilbake i en stillegående bensin bil.

    Men jeg er enig i at en må prøve en bil før en uttaler seg om den.
    Ingen brosjyrer, datablader, spesifikasjoner eller anmeldelser kunne fortalt meg hvor mye bedre 520i'en er i forhold til V70'en som jeg hadde.
    Litt det samme som med Hifi utstyr altså.
     

    JD

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.02.2002
    Innlegg
    899
    Antall liker
    56
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Mine siste tre biler har alle vært diesel: Audi A3 1,9 ( 2006), deretter Honda Accord 2,2 ( 2007) og nå 520d. Det er et kvantesprang støymessig fra Audien til BMW'en. Honda midt i mellom. Min kone og jeg kommenterte i går hvor stille det var i bilen, så jeg må si meg enig i utsagnene over, at innvendig merkes det ikke mye. Her har nok støydemping mye å si, da Hondaen også var relativt stillegående til diesel å være. Husker jeg satte Audien og Hondaen ved siden av hverandre, og da var det en markant forskjell. Audi har vel endret seg siden den gang..

    Som nevnt, folk har forskjellige terskler for hva de tolererer og oppfatter som støy, men jeg trekker litt på smilebåndet over de som litt fanatisk hevder at diesel uansett er traktor.

    For ordens skyld, skulle gjerne hatt bensin, men det ville kostet meg borti 50' mer, og det er det ikke verdt. I mine øyne...
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.501
    Antall liker
    11.461
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Det er også et "kvantesprang" fra pumpedyse til common rail når det gjelder kjørefølelse/vibrasjon mm. Så det er helt naturlig.
    Når det er sagt så savner jeg av og til den "plutseligheten" man kan finne i gode pumpedyse motorer selv om lineariteten i moment ikke er så fin ;)

    Og om man hadde målt med dB måler moderne bensin vs moderne diesel under forskjellige turtall, gasspådrag mm. så er ikke forskjellen stor. (kremt.. Når motorene er kalde er det stor forskjell)
    Det er forskjeller i frekvens mm.. Oppfattelsen av lyd kan være så mangt :) - mer vibrasjon er det. Men er det så mye mer vibrasjon egentlig i det daglige? Eller spiller forut inntagelsen vår oss et puss her også?
    PS: Har kun kjørt BMW bensinere. Gode biler. Har diesel selv i et annet merke.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: kns

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.501
    Antall liker
    11.461
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Har foresten en kamerat som er på utkikk etter ny bil.
    Han er alene, ingen barn, ingen dyr, dame etc. Kjører veldig lite.

    Han bare "MÅ" ha en ny BMW 5 serie sedan (eller 6 serie). Og det må være 6 syl bensin. Det er ingenting annet som duger.
    Tipser om nye 4 serie (som så veldig kul ut IMO) -> "altfor liten"
    Diesel? -> "traktor"
    Mindre bensiner? -> "Må være 6 syl og blir altfor treigt"
    Andre bilmerker? -> "Uinteressant"
    Utstyr? -> "må ha alt- dvs. kan ikke være åpne felt i knapperaden"

    Uansett argument så har man motargument for å shoppe akkurat den modellen man vil ha. Enkelt igrunn ;)

    Det økonomiske trenger man ikke spør om i Norge. Å ha bil blir aldri butikk.

    Kan tenke meg at han kjører max 6000km i året - og da i Oslo by. - Men følelsen av å ha en fin bil i fellesgarasjen skal man ikke undervurdere.

    Egentlig betegnende for mange som leter med skylappene på - eller så bare forelsker man seg i et design når den nye modellen kommer og alt annet blir uinteressant.
     

    JD

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.02.2002
    Innlegg
    899
    Antall liker
    56
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Noen som kan si noe om bruk av iPhone og Spotify via Idrive? Ved USB-tilkobling fungerer det til å begynne med, men så kobles ipod-funksjonen automatisk inn og stopper Spotify. Vil dette fungere bedre med snap-in adapter? Har dette adapteret noen annen funksjon enn standard USB-kabel?
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.249
    Antall liker
    10.262
    Sted
    Trondheim
    Diesel kontra bensindiskusjonen dukker opp igjen, ser jeg.
    Jeg har nettopp prøvekjørt en av de nye 320d, og det er ingen tvil om at det er en bra motor. Kvikk og fin. Men den kan ikke måle seg mot min gamle 530d. Jeg lever godt med min gamle diesel-6er, men den nye 4-sylindrede kunne jeg ikke leve med tror jeg (men man venner seg jo til det meste). Til tross for samme antall hk og samme dreiemoment (og samme ytelse både i aksellerasjon og toppfart), oppleves den nye motoren som "pinglete" i sammenligning. På papiret skal det ikke være noen forskjell, men i bruk er opplevelsen helt forskjellig.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.501
    Antall liker
    11.461
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Er det CR eller pumpedyse din gamle 530d? Og var den nye innkjørt? - Du verden (kan dessverre ikke snakke for bmw) men Audio dieselen som jeg har forandret ekstremt mye karakter ved innkjøring. Dvs kjøring.. 10k måtte den minst ha... nå runder den 70k og oppleves enda bedre.
    Mulig her også min egen følelse spilte meg et puss.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.249
    Antall liker
    10.262
    Sted
    Trondheim
    Prøvde 2 stykk 320d. Den ene var helt ny (gått ca 500 km), den andre skulle være innkjørt (gått rundt 8000 km). Min gamle 530d er en 2000-modell. Det var vel CR på de?

    Edit: Jepp - Common Rail
     
    Sist redigert:

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.501
    Antall liker
    11.461
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Ok - du har helt sikkert rett i det.
    Min erfaring er at den tilstrebende flate momentkurven i moderne biler tar litt "brodden" av moroen.

    Om man får nok effekt ut i hjulene er det moro likevel.
     

    helarn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.06.2006
    Innlegg
    845
    Antall liker
    573
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    1
    Baluba!
    Å påstå at det kommer traktoraktige lyder ut av en treliters BMW-motor er mildt sagt ignorant! Basta!
     

    helarn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.06.2006
    Innlegg
    845
    Antall liker
    573
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    1
    De har vel ikke seks sylindre, eller?
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.673
    Antall liker
    10.153
    Du kan få det også. Og turbointercoolerpumpedysecommonrail.
     
    Sist redigert:

    helarn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.06.2006
    Innlegg
    845
    Antall liker
    573
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    1
    Men, det er et stort men her; de er ikke produsert av Bayerishe Motor Werke!
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.605
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Diesel kontra bensindiskusjonen dukker opp igjen, ser jeg.
    Jeg har nettopp prøvekjørt en av de nye 320d, og det er ingen tvil om at det er en bra motor. Kvikk og fin. Men den kan ikke måle seg mot min gamle 530d. Jeg lever godt med min gamle diesel-6er, men den nye 4-sylindrede kunne jeg ikke leve med tror jeg (men man venner seg jo til det meste). Til tross for samme antall hk og samme dreiemoment (og samme ytelse både i aksellerasjon og toppfart), oppleves den nye motoren som "pinglete" i sammenligning. På papiret skal det ikke være noen forskjell, men i bruk er opplevelsen helt forskjellig.
    Fin lyd i den ja...Og omprogrammerer du den og setter på en annen downpipe går den mye billigre og blir langt sterkere på lavere turtall
     

    helarn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.06.2006
    Innlegg
    845
    Antall liker
    573
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    1
    Tro hvorfor BMW ikke monterer slike i bilene sine? Må man være mekaniker for å klare det?
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.605
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Tro hvorfor BMW ikke monterer slike i bilene sine? Må man være mekaniker for å klare det?
    Snakk om kostnader det som alt annet.. Jeg greide å montere, selvom det var trangt... Kom på ca 2000 inn til landet med mva. Bedre respons over et større register enn før og det kan en jo trives med.. :)
     

    helarn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.06.2006
    Innlegg
    845
    Antall liker
    573
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    1
    Og du har diesel? Denne devicen egner seg for bensin, diesel eller begge?
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.605
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Jepp...Diesel... Helt klart for diesel... Hadde den på samme motor som sitter i din...bare at det var en 330d.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Baluba!
    Å påstå at det kommer traktoraktige lyder ut av en treliters BMW-motor er mildt sagt ignorant! Basta!
    Påstanden var at det ikke var like fin lyd ute som inne i bilen, dvs at føreren ikke merket noe til at det er diesel. Og det betyr vel at det er vi utenfor bilen som må høre lyden som føreren slipper. Og da er det vel ikke noe kontroversielt i det jeg skrev? Siden påstanden om mer diesellyd utenfor bilen kom fra en dieseleier. Det er jo ikke bare dere sjåfører som skal leve med disse bilene rundt dere? Synes disse bøndene som krever at vi sakesløse bivånere skal tåle det burde bures inne, rett og slett! Lange økter med pallesnekring! :rolleyes:
     

    Jabba_Jabba

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    1.007
    Antall liker
    1.050
    Sted
    Porsgrunn
    En rød BMW 2 series coupe er nå sett i Tyskland. Har valgt et bilde der flere andre BMWer av forskjellige typer kan sees. BMW rød 2 series coupe.jpg
    Skal vistnok kommer høsten 2013, våren 2014. Mange håper på at denne skal ta over der E30 slapp, med hensyn på størrelse og vekt. Fra før er det også observert en 235. De som så den bekreftet at den hadde en sekser under panseret. Det betyr at sjansene for at M2 skal bli utstyrt med en sekser øker.
     

    B Rasse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    1.005
    Antall liker
    477
    2-serie er coupe av 1-serie sedan? For 1 serie coupe fi… glem det.

    :rolleyes:
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.673
    Antall liker
    10.153
    Litt synd at M-bilene har fått elefantsyken. Jeg har mest sansen for første generasjon M3, en kompromissløs sportsbil. M535 og M5 Mk.I var også en liten (nåja) perle.
     

    commodus

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    21.02.2011
    Innlegg
    73
    Antall liker
    18


    Sånn vil eg at nye 7-serien skal sjå ut! Dagens konsepter er produksjonsmodeller — og dørgende keisamt.
    Denne så jeg på essen motorshow for 14 dager siden... Den var horribelt stygg! så ikke helt poenget med det der!
     

    Jabba_Jabba

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    1.007
    Antall liker
    1.050
    Sted
    Porsgrunn
    Litt synd at M-bilene har fått elefantsyken. Jeg har mest sansen for første generasjon M3, en kompromissløs sportsbil. M535 og M5 Mk.I var også en liten (nåja) perle.
    Dagens 3-serie er på størrelse med tidligere tiders 5-serie. 2-serien vil vel ligne på gamle dagers 3-serie.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn