Mener du å si at søkerbildet er like lyst med et f/2,5-objektiv som med et f/1,2? Det må da nødvendigvis være avhengig av hvor lyst motivet er, eller hva?Et av de viktigste poengene med enda høyere lysstyrke er etter min mening det lyse søkerbildet. Med mattskivene på dagens digitalkameraer opplever man ingen gevinst i så måte når man passerer ca. 2.5.
Mulig det er litt sammenblanding her. Det som er tilfelle er at mattskiver i nye digitale kameraer er optimalisert for objektiver fra ca f2.8. Du vil derfor ikke se noen effekt mht forandring i dybdeskarphet ved nedblending av objektivet fra f1.2 til ca f2.5 eller deromkring. Husker ikke helt hvor skillet går. Kanskje det var dette han siktet til. Dette er en av grunnene til at det er blitt så vanskelig med manuell fokus når du bruker lyssterk optikk.Hmm. Litt pussig. Jeg kan tenke meg at så lenge motivet er lyst nok til at øyet ikke opererer på "full blender", vil det ikke oppleves som at det er noen forskjell i hvor lyst søkerbildet er, men at at det skal være noen slags grense ved ca. f/2,8 uansett lysforhold forekommer meg å være både ulogisk og usannsynlig.
Gode pentaprismer har blitt dyrt, men det finnes kameraer som fremdeles har dem. Sjekk Sony A900.Dette med stort søkerbilde er definitivt noe som har gått tapt. Skjønner ikke helt hvorfor, når selv rimelige kameraer hadde det i gamle dager.
Jo, ser flere kommentere at et av fordelene med FX vs. DX er søkerbildet. Har idag en D300 (og ja, også en god gammel OM-1) og vurderer jo på sikt å oppgradere til FX. Men er det slik at det er vesensforskjell på søkerbildet i D600 og D800? Uansett er nok D300 en ennå mer solid konstruksjon enn D600. Et annet godt alternativ om en går for FX er en pent brukt D700. Skal være et utmerket kamera.Hmm. Litt pussig. Jeg kan tenke meg at så lenge motivet er lyst nok til at øyet ikke opererer på "full blender", vil det ikke oppleves som at det er noen forskjell i hvor lyst søkerbildet er, men at at det skal være noen slags grense ved ca. f/2,8 uansett lysforhold forekommer meg å være både ulogisk og usannsynlig.
Når det er sagt, hender det at jeg drar fram mitt gamle Olympus OM-1 med 50mm f/1,4 og titter gjennom søkeren. Søkerbildet på den kombinasjonen er såpass mye både større og lysere enn min D7000 med 35mm f/1,8 at det er ikke kjekt engang. Jeg tenkte meg derfor at det kunne kanskje være noe å hente ved å oppgradere til et Nikon FX-hus, så jeg tok for meg de ulike modellene i min lokale fotobutikk. Da oppdaget jeg at mine antagelser om at skillet i størrelsen på søkerbildet gikk mellom DX og FX var rett og slett feil. Søkerbildet på D600 er bare marginalt større enn på D7000, og jeg måtte opp i D4 for å få et søkerbilde som jeg oppfattet som like stort og lyst som på OM-1. (Helt subjektivt, dette. Jeg hadde ikke OM-1 med meg). D800 var omtrent midt i mellom D600/D7000 og D4, kanskje noe nærmere D4.
Det er saktens forskjell i dybdeskarpet mellom f/2,5 og f/1,2 i det ferdige bildet, uavhengig av om man se det i søkeren eller ei.Mulig det er litt sammenblanding her. Det som er tilfelle er at mattskiver i nye digitale kameraer er optimalisert for objektiver fra ca f2.8. Du vil derfor ikke se noen effekt mht forandring i dybdeskarphet ved nedblending av objektivet fra f1.2 til ca f2.5 eller deromkring. Husker ikke helt hvor skillet går. Kanskje det var dette han siktet til. Dette er en av grunnene til at det er blitt så vanskelig med manuell fokus når du bruker lyssterk optikk.
Jepp, men det gjør søkeren ubrukelig for å bedømme hvilken blenderåpning du vil ha, og for å sjekke at fokuset sitter der den skal. Elektroniske søkere er bedre, eller så må man skifte mattskive og få veldig mørk søker med lyssvake objektiver.Det er saktens forskjell i dybdeskarpet mellom f/2,5 og f/1,2 i det ferdige bildet, uavhengig av om man se det i søkeren eller ei.
Det stemmer ikke for min del. Jeg har en ombygd Canon mattskive i et Pentax kamera. AF fungerer like bra som før, og nå ser jeg at den treffer.Problemet med 3-parts mattskiver som gjør manuell fokusering enklere, er vel i liten grad mørkere søker, men at autofokus blir satt ut av funksjon.
KatzEye, som produserer mattskiver, har en tabell her: Nikon D7000 Focusing Screen (for Nikon D7000).Om det er riktig at lysmålingen påvirkes så er vel det et enda mer alvorlig problem enn fravær av autofokus?
Hei, da er DX 35mm 1,8 lagt i bestillingen, sammen med D7100 og da et allround DX 18-200 VRII. Gleder meg veldig!Jeg har en 35mm f/1,8 DX som jeg bruker på min D7000. Byggekvaliteten er ikke all verden, men det har vist seg godt holdbart til mitt bruk og autofokuseringen fungerer helt ok. Optisk sett er det bortimot uslåelig til prisen. Anbefales. Ja, jeg vil nesten hevde at dette objektivet er obligatorisk for alle Nikon DX-eiere, selv om 50mm f/1,8 også er et utmerket alternativ i mange sammenhenger.
Hei.Svigerdatteren min trang en linse til sitt Nikon kamera til ferien. Hun ble anbefalt Tamron 18-200 både på Japan Foto og Lefdal. Dette syntes jeg også hørtes spennende ut. Jeg har en Nikon D80 med Nikon 18-70 linse. Kan Tamron 18-200 være et alternativ til dette som et allround objektiv? Har også en Nikon 80-200 beregnet på de gamle DX speilreflekskameraene også som omtrent ikke er i bruk.
D80 har AF-motor.Den gir deg ikke autofocus (om ikke D80en har innebygget AF-motor (?))
Støtter dette 100%.Når det gjelder den dyre versjonen ville jeg mye heller valgt Nikons egen 18-200mm VR-II som du får like billig (eller billigere) og
som det er generell enighet om at er den beste superzoomen (for DX) på markedet. Den har innebygget fokusmotor (AF-S) så
den fungerer på alle Nikon AF kameraer. Er du på jakt etter noe billigere, se etter en brukt Nikon 18-200 VR (I) som er nesten like
god som den nye versjonen.
mvh
Gunnar Brekke
Så sant vi snakker om VR utgaven: Jeg har brukt det til å ta en haug med bilder på diverse banetreff og har aldri hatt noe å klage på. Skarpt, VR fungerer ypperlig og rask fokus.Så på en telezoom idag. Nikkor 70-300 f4.5-6 (tror jeg) Pris tett oppunder 4K. Noen som kjenner dette objekivet!
MVH M
Enig med de andre her.Så på en telezoom idag. Nikkor 70-300 f4.5-6 (tror jeg) Pris tett oppunder 4K. Noen som kjenner dette objekivet!
MVH M
Der tror jeg nok du blander litt. Min første 70-300 for Nikon dette, som omtalt herKjøpte ikke du først en Tamron 70-300mm, ottone? I så fall, merker du forskjell i bildekvalitet, AF og VR?
Jeg har Tamrons "versjon" av denne, 70-300mm f/4-5.6 VC. Forskjellene mellom disse er så små at det ut fra eksemplar, eller anmelder blir hipp som happ hva man ønsker å kjøpe. Jeg er meget godt fornøyd med min.Kjøpte ikke du først en Tamron 70-300mm, ottone? I så fall, merker du forskjell i bildekvalitet, AF og VR?