Joda, og tonaliteten tilsier at den skal gjøre det bra med klassisk, men dersom dynamikken blir for stor, så har den en lav dempefaktor som kan trekke ned på dens prestasjoner på de opptakene med størst dynamikk.
Og så kommer det med forsterkere som avviker fra nøytral tonalitet og forandrer dempeegenskapene som gjør det vanskelig å bedømme hvor i landet hodetelefonen har flyttet seg, da det ikke finnes målinger på eksakt hodetelefon og forsterker kombinasjon.
Det finnes ikke en gang målinger av forsterkere uten hodetelefon. Av en eller annen merkelig grunn. Og det gjør det enda vanskeligere å tolke hvordan tonalitet og dempeegenskaper forandres med forskjellige forsterkere.
K701 en plass langs midtstreken under HD600 og Beyer T1?
Andre har skrevet at Sennheiser HD 800 kan betraktes som en forbedret AKG K 701, og det er det en del i. Det sies ofte at AKG K 701 er best til akustisk musikk fremført av mindre ensembler, samt vokal, og det er jeg ikke uenig i.
Jeg har skrevet at Shure SRH940 kan betraktes som en lukket AKG K 701.
Jeg oppfatter gjerne AKG K 701 som (rimelig) lys og lett. Tenk f.eks. tåspissdans, cembalo, barokkmusikk, m.m.. Bluegrass er heller ikke dumt.
Sier det samme her. Tonaliteten tilsier at den skal gjøre det bra med klassisk, men dersom dynamikken blir for stor, så har den en lav dempefaktor som kan trekke ned på dens prestasjoner på de opptakene med størst dynamikk.
Dess bedre hodetelefonen er dess større nedslagsfelt vil den ha, men de fleste hodetelefonene vil høres på sitt beste når dem får spille musikk som går overens med dens dempeegenskaper og tonalitet.
Ta f.eks Stax og HE500. Stax vil naturligvis høres fantastisk bredre ut til et større spekter av musikksjangere fordi det er en bedre hodetelefon. Men den er hardt dempet og presis, og vil ikke være så behagelig til dårlige opptak og opptak med liten dynamic range. HE500 derimot har relativt dårlig dempe-egenskaper, og vil kunne hevde seg på dårlige opptak, spesielt med en forsterker som driver den litt hardt. HE500 vil få selv dårlige opptak til å høres god ut, mens Stax vil rive dem lyse alt opp og rive dem i fillebiter.
Stax er en bedre hodetelefon på alle mulige måter, men når opptakene er dårlig og den dynamiske gangen liten så er det ikke slik at en mer nøyaktig framstilling av musikken fører til en mer musikalsk opplevelse. Beats By Dre har lavet et helt marked for underdempede, upresise bløte hodetelefoner med blaffrende bass som gjør det bra med komprimerte opptak.