Jeg skjønner ikke helt det du skriver om at dempingen glatter over og gir en mindre detaljer. Jeg ville trodd det var motsatt. Når vi snakker om demping her så er det vel demping analogt med et svingesystem. Altså kraft, masse, fjærstivhet og demping (?). Jeg ville trodd et godt dempet diaphragm/membran ikke "ringer"/svinger med egenfrekvenser når den spiller en gitt frekvens. Dette skulle man tro ga mer dynamikk og detaljer i motsetning til et system som har lite demping og vil gi mer diffus gjengivelse av den faktiske frekvensen som spilles. Mulig jeg misforstår.
Bare av ren akademisk interesse, hvordan beregnes dempningen av en høyttaler?
Ingen av disse hodetelefonene har spesielt mye ringing, fordi de er hardt og ideelt dempet.
Jeg snakker stort sett kun om mekanisk demping.
Demping fungerer i begge retninger, men i en ideell verden skulle man ønske at den kun dempet ringing etter driveren var tilbake i nullstilt posisjon. En driver med lav demping jobber mye lettere og kan utøve større bevegelser opp og ned. Dersom den samme driveren dempes hardere vil den dynamiske bevegelsen være det samme, men den vil ikke rekke å bevege seg like langt opp og ned fordi dempingen gjør at det krever mer kraft for å utføre den samme bevegelsen, og krafta er den samme.
Demping fører derfor til mer kontroll over driveren, men en tregere hodetelefon. Men dette må ses i relasjon til driverens egenmasse. Every action has an equal opposite reaction. Så en stor masse som flyttes, krever like stor energi på å stoppes. Når denne energien blir stoppet ved bruk av tid og flere svingninger, så er det det som kalles ringing.
HD800 har to drivere. En stor tung som er ideelt dempet og som står for bass-range med stor vandring og kraft, og en liten driver som er lett dempet som står for detaljer i mids-til treble. Den lille driveren er ekstremt detaljert.
LCD-2 har kun en driver, og den produserer både bass, midrange og treble. Bassdriveren til LCD-2 er lettere enn bassdriveren til Sennheiser, og dermed mer detaljert og trolig lettere dempet i relasjon til massen. Men lille driveren til HD800 er enda lettere enn treble området på LCD-2, og har større slaglende som gir HD800 mer detaljer og presisjon i høye mids- til treble.
To forskjellige konstruksjoner som påvirkes forskjellig. Mens HD800 kan ha to forskjellige masser og dempinger på hver driver, blir ofte dempingen den samme på orthodynamiske konstruksjoner som leverer den samme frekvensgangen fra samme driver.
Begge konstruksjonene har svake og sterke sider, som blir særlig gjeldende til forskjellige sjangere.
Det perfekte hadde vært å hatt orthodynamisk driver til 20-2000hz, og en liten dynamisk driver som i HD800 til resten. Forhåpentligvis er det det Sennheiser har planer om når de har tatt patent på deres første ortho konstruksjon. Men jeg tør ikke tenke på hva prisen til en slik hybrid hadde blitt.