Jeg har inntrykk av at den gamle Response-serien er litt mer tilbakelent i spillestilen enn den nyere Response-serien - dog ikke verre enn at valg av elektronikk kan tippe vektskålen i favør av "de gamle". Men kjøper du et par Response 3.5, kan du forvente at de - som ProAc flest - blomstrer med god elektronikk og nok luft rundt seg. Men du bør være forberedt på at du må inn med elektronikk med det jeg kaller "musikalsk jerngrep". Ellers kan det fort bli litt i overkant tilbakelent - men det blir jo et spørsmål om smak og behag, da.Jeg har vel alltid ønsket meg ett par med ProAc, helt siden jeg første gang så klassikerne ProAc Response 3.5. Jeg fikk aldri hørt de, men omtalene de fikk var jo fantastiske!
Det jeg lurer på er om disse holder mål i dag ift nyere og mer "moderne" konstruksjoner?
Da er Ayre snart klar for Proac.... Meen kona ser alt for mye på tv...i samme rom -'(SE OG FÅ DEM OPP PÅ PROAC DA, MANN!!!!!
Min kone liker ProAc'ene i TVstuen - hun er t.o.m. litt stolt av dem (+ suben) når venninnene kommer på besøk. "Såpass må det være for å få god lyd", sier hun. Hvis kona legger beslag på TVstuen, får du heller skaffe deg enda et par ProAc - slik jeg har gjort på arbeidsrommet mitt. Uten dem, hadde jeg ikke klart meg.Da er Ayre snart klar for Proac.... Meen kona ser alt for mye på tv...i samme rom -'(SE OG FÅ DEM OPP PÅ PROAC DA, MANN!!!!!
Ja, det høres bra ut. Sjøl har jeg en ganske strømsterk og kraftig rørforsterker, og rør har jeg hørt passer perfekt til ProAc. De jeg har hørt for mange år side, og som jeg fikk hakeslipp av, var Response 2.5. Og det er nok de jeg har mest lyst på og som passer inn i stua. Men de er veldig sjeldent på bruktbørsen. Ett par ProAc Resonse 2.5 i yew er et mål. Og en gang håper jeg å realisere det. Men først skal det en JR Trans Rotor platespiller i husJeg har inntrykk av at den gamle Response-serien er litt mer tilbakelent i spillestilen enn den nyere Response-serien - dog ikke verre enn at valg av elektronikk kan tippe vektskålen i favør av "de gamle". Men kjøper du et par Response 3.5, kan du forvente at de - som ProAc flest - blomstrer med god elektronikk og nok luft rundt seg. Men du bør være forberedt på at du må inn med elektronikk med det jeg kaller "musikalsk jerngrep". Ellers kan det fort bli litt i overkant tilbakelent - men det blir jo et spørsmål om smak og behag, da.Jeg har vel alltid ønsket meg ett par med ProAc, helt siden jeg første gang så klassikerne ProAc Response 3.5. Jeg fikk aldri hørt de, men omtalene de fikk var jo fantastiske!
Det jeg lurer på er om disse holder mål i dag ift nyere og mer "moderne" konstruksjoner?
Ja - jeg har merket meg at alle sier at "rør + ProAC er sant" - men de beste ProAc-oppsettene jeg har hørt, er med kraftige transistorsaker. Krell, DP, Bryston og slikt. Men som jeg har sagt så mange ganger: det blir et spørsmål om smak og behag.Sjøl har jeg en ganske strømsterk og kraftig rørforsterker, og rør har jeg hørt passer perfekt til ProAc.Jeg har inntrykk av at den gamle Response-serien er litt mer tilbakelent i spillestilen enn den nyere Response-serien - dog ikke verre enn at valg av elektronikk kan tippe vektskålen i favør av "de gamle". Men kjøper du et par Response 3.5, kan du forvente at de - som ProAc flest - blomstrer med god elektronikk og nok luft rundt seg. Men du bør være forberedt på at du må inn med elektronikk med det jeg kaller "musikalsk jerngrep". Ellers kan det fort bli litt i overkant tilbakelent - men det blir jo et spørsmål om smak og behag, da.Jeg har vel alltid ønsket meg ett par med ProAc, helt siden jeg første gang så klassikerne ProAc Response 3.5. Jeg fikk aldri hørt de, men omtalene de fikk var jo fantastiske!
Det jeg lurer på er om disse holder mål i dag ift nyere og mer "moderne" konstruksjoner?
Vel - ingen tvil om at Response 1SC er et slags høydepunkt i sin størrelsesklasse, men den greier å ikke å levere det storebrødrene i Response-serien klarer. Av naturlige årsaker - størrelse, eller mangel på størrelse, ER et problem i så henseende. De store ProAc'ene har mer av alt - og hvis det er det ChrisAndre vil ha, skal han ikke tenke på 1SC.ChrisAndre: Se å få henda på Response 1SC... et definitivt høydepunkt fra Highpoint House!!
Man kan bruke RELer - eller andre gode suber - til å hjelpe bl.a. de små ProAcene et stykke på vei. Men det blir bare et stykke på vei. 1SC og desslike vil aldri kunne spille som sine storebrødre - selv med drahjelp av en sub i bånn. Jeg har jo prøvd dette hjemme - både med 1SC og D1 - og resultatet er at naturlovene bekreftes. Størrelse betyr noe - sånn er det bare.Hva har man RELer tel?
Vel - ingen tvil om at Response 1SC er et slags høydepunkt i sin størrelsesklasse, men den greier å ikke å levere det storebrødrene i Response-serien klarer. Av naturlige årsaker - størrelse, eller mangel på størrelse, ER et problem i så henseende. De store ProAc'ene har mer av alt - og hvis det er det ChrisAndre vil ha, skal han ikke tenke på 1SC.ChrisAndre: Se å få henda på Response 1SC... et definitivt høydepunkt fra Highpoint House!!
5.000 kroner kan være en grei pris for et par litt kosmetisk maltrakterte 1SC, synes jeg. Med en del riper og slikt - men fullt fungerende ellers, og med intakte elementer. Ikke noe reparasjonsobjekt. Men det er klart: sjekker du hva et par diskanter koster - og det ikke er altfor avskrekkende - kan du jo slå til. Men hvis høyttalerne ikke er helt nye - og det tyder jo den morkne skumfronten på - bør du ikke ende opp noe særlig over en 6-7.000 kroner.Har vurdert de 1SC SJØL...... ferdig innspilt.... Humoristisk selger nittitalls m " morken " skumfront på diskant. Er de virkelig verdt 5 k ?
mvh Huldra
Når det gjelder ProAc, er det vel bare Tor Aa hos Lyric Hifi som vet - og kan hende ikke engang han. Men da jeg kjøpte mine første 1SC rundt 2005, lå den offisielle nyprisen på en 18.000 kroner. Og da D1 kom, kjøpte Tor Aa inn et lite lager av den utgående 1SC - og jeg tror at de gikk for en 11-12.000 kroner helt på slutten. Til sammenligning betalte jeg ca. 15.000 kroner for mine splitter nye D1 - første paret som ble solgt i Norge av denne modellen - og trolig det siste paret av denne modellen som blir lagt ut på bruktbørsen. D1 er adskillige strå hvassere enn 1SC - men det har jeg skrevet litt om allerede her i ProAc-tråden - så jeg skal ikke gjenta meg selv til det kjedsommelige.Takk for kjapt svar Ulf !
Mener å huske prisen lå på ca 10 k nytt seint på nittitallet. Men det vet kanskje du bedre ?
mvh Huldra
Jeg kjøpte mine 1SC i birds's eye maple med Solid Steel stativer hos Tor for 20.000 i 2001. ProAc har aldri vært billig!Hei igjen.
ja jeg skal selvfølgelig lese meg bakover i tråden. Som sagt er supertablettene mine første Proac så har bare lest sporadisk her.
Mitt anslag på 10 k var nok for lavt. Jeg fant tilfeldigvis et High Fidelity fra -97 nå, med en glimrende test av Proac Response Two S. Pris d.kr 19k.
Samme blad har annonse med mange Proac, og der ser jeg at One SC kosta 11.900, 3.5 pris 40k, og Response Four hele 120 k!
alt i D.kr.
mvh Huldra
Ja - det er ikke tilfeldig at jeg har rigget meg til med Brystons PowerPac 300 monoblokker - i praksis to halvdeler av en 4B SST - og de ganske rå BelCanto Ref. 1000 monoblokkene til små-ProAc'ene mine. Disse småtassene kan ikke få nok krefter - og blomstrer med det beste av det beste av elektronikk. Her er det bare å pøse på. Sånn sett kan det bli "dyrt" - men det er verdt det. Rør er, av forskjellige årsaker, ikke aktuelt her hjemme - men jeg har forstått at mange liker rør sammen med ProAc. M.h.t. undermotoriserte ProAc - jeg har hørt det også - kan jeg bare advare alle som er ute etter å spare seg til fant: det er bortkastede penger.Ulf B og Huldra57; ang store og små ProAc's.
Som høyttalerkonstruktør må man gjøre visse prioriteringer. Med 1SC og Tablettene er det jo kabinettstørrelse, og ergo da bassmellomtone-areal og driftseffekt. En 5 toms bassmellomtone flytter ikke mye luft, og for å få til bass ned mot 50-60 Hz blir den tungdreven. Den siste Supertablette Signature Reference Eight (puh..) er vel det mest ekstreme eksempelet. Får å få en 4,5 tommer til å spille høyt må det til masse krefter. Vadseth antydet at den burde ha minst 100 solide Watt, og da det begynner å bli gøy, leker man med slaglengde og tålegrense(ja, jeg har sprengt et par basser..)
Ang sub og 1SC; mitt inntrykk er(som Ulf B), at man bare kommer nesten i mål.. Det som blir borte på veien er dynamikken i mellombassen og laveste mellomtone. Dette fordi at sub'en starter ved 60-100 Hz(alt etter type og innstilling) og at det stakkars lille elementet i høytaleren da må takle området 100-500 Hz alene. Det blir en akilleshel.
Dette var også grunnen til at Tyler lanserte den nye Dynamic(D)-serien, nemlig ønske om mer dynamikk og slagkraft nedover. Mine R2,5 spillte forrykende på mange typer musikk, men manglet etter mine ører dynamikk i mellombassen. For å få et 7-toms element til å spille ned mot 25Hz blir høyttaleren nødvendigvis tungdreven(hvis ikke kassen gjøres hysterisk stor !). Overgangen til D38 ble dramatisk. Jeg mistet en del dybdeperspektiv og gåsehud-mellomtone, men fikk mye mer dynamikk og livaktighet på all slags musikk. Og selvsagt liker rørforsterkeren 91dB mye bedre enn 83-84dB som R2,5 faktisk måler
M
Det kan være at det er klangbalansen som "lurer" deg litt. D15 har ikke så mye trykk og punch i bassen som reklamen vil ha det til - og hvis du da skrur opp lyttevolumet litt i overkant for å kompensere for dette, kan det hende at du vil oppleve diskanten som noe fremtredende. Jeg opplevde dette med mine D25 når jeg skulle spille høyt - men da hadde jeg riktignok ikke noen sub, hvilket jeg noterer meg at du har. En mulighet er å prøve å justere opp delefrekvens og nivå på suben - da vil diskanten kanskje kunne virke mer i harmoni med resten av frekvensspektret. En annen mulighet - som fungerte med mine D25 - er å justere vinklingen på høyttalerne. Små justeringer her kan gjøre stor forskjell.D 15: disse har en veldig fremtredende diskant. I gode innspillinger svært detaljert og fint, men i mindre gode nådeløse. Går mest i jazz her, og det blir vel mye vispelyd i cymbalene.. Ok, doxaene er også av det åpne slaget, men har prøvd andre (rådyre) både forsterkere og kilder, med mye samme "overfølsomhet".. Hvordan kan jeg vite om det er noe i veien med diskanten, og hvordan er det med bytte av disse på D15?
Det harmonerer (sic!) bra med hva jeg har opplevd med mine elskede D28. Skal justere subben litt og se hva som skjer. Takk for tips!Det kan være at det er klangbalansen som "lurer" deg litt. D15 har ikke så mye trykk og punch i bassen som reklamen vil ha det til - og hvis du da skrur opp lyttevolumet litt i overkant for å kompensere for dette, kan det hende at du vil oppleve diskanten som noe fremtredende. Jeg opplevde dette med mine D25 når jeg skulle spille høyt - men da hadde jeg riktignok ikke noen sub, hvilket jeg noterer meg at du har. En mulighet er å prøve å justere opp delefrekvens og nivå på suben - da vil diskanten kanskje kunne virke mer i harmoni med resten av frekvensspektret. En annen mulighet - som fungerte med mine D25 - er å justere vinklingen på høyttalerne. Små justeringer her kan gjøre stor forskjell.D 15: disse har en veldig fremtredende diskant. I gode innspillinger svært detaljert og fint, men i mindre gode nådeløse. Går mest i jazz her, og det blir vel mye vispelyd i cymbalene.. Ok, doxaene er også av det åpne slaget, men har prøvd andre (rådyre) både forsterkere og kilder, med mye samme "overfølsomhet".. Hvordan kan jeg vite om det er noe i veien med diskanten, og hvordan er det med bytte av disse på D15?
Nei, og dette er interessant. Jeg gikk selv fra 1SC - de kostet kr. 15.400 i 1998 - til D15 og opplevde faktisk D15 som slankere (mindre "room filling"). Men samtidig var D15 utrolig mye lettere å plassere mht. balanse. Så min konklusjon den gangen var at den bunnplasserte BR-porten til D15 kortsluttet den enerverende "boom" som SCene ofte omga seg med takket være den bakoverrettede og uhyre aktive bassporten. Neste Proac-modell var D18, og den var enda litt lysere igjen. Men samlet sett kan man vel ikke si at hverken D15 eller D18 bør låte lyst med mindre rommet er for stort for dem. Det blir det imidlertid overraskende fort. Den eneste Proac jeg har vært borti som har vært verre mht. "boom" var 2S. Heldigvis visste Tor at de var omtrent umulige å "få til", så innbyttet var null problem.D15 har ikke så mye trykk og punch i bassen som reklamen vil ha det til - og hvis du da skrur opp lyttevolumet litt i overkant for å kompensere for dette, kan det hende at du vil oppleve diskanten som noe fremtredende.
Ja, heia Lyric!. Et av de beste grunnene til å velge Proac har alltid vært Tor.
Men så var det dette med Proac og rør, og tillat meg å banne litt i denne kjerka i akkurat denne aanledning. Min første Proac'er var Studio 1S. Dette er fremdeles min Proac favoritt, jeg har fremdeles et par, og det er fordi de faktisk spiller fantastisk med rør. Man kan gjette at dette har noe å gjøre med at membranmaterialet var trefiber/papp med skumoppheng, og ikke polypropylen med gummi. Dette var tidlig 90-tall, og historiene gikk om hvordan Mr. Tyler "voicet" høyttalerene sine med Acoustic Research utstyr (og man får anta med 6550 rør), og om hvordan samme firma alltid brukte Proac under demonstrasjoner på hi-messer i Unaiten. Vel, alt dette er svært lenge siden nå.
1SC er vel knapt noen spesielt rør-vennlig høyttaler. Er det ikke en smule naturstridig å prøve å pumpe liv i en slik fuglekasse med rørwatt? Det går til en viss grad, men de bassportene og de gummiopphengene skriker etter transistorwatt som en gjøkunge skriker etter meitemark, IMHO. De mindre gulvstående, to-veis Proacene (D15 etc.) er enda vanskeligere å takle med rørwatt, selv 2x100 av dem klarer ikke å feste noe veldig godt grep. Og da er vel situasjonene en smule absurd? D38/40 er en mulighet så klart, men da er vi jo halvveis ned i prislisten og dette er jo saker som krever ganske store rom for å forsvare prisen. Hmmmm....
Advarsel: banning forekommer i teksten nedenunder, ikke for mindreårige:
Så på et tidspunkt tillot meg nå å spørre meg selv: -hva var det som kom FØR Proac hos mange av oss rør-avhengige? Jo, Snell, og antagelig J eller E. Omtrent samme oppskrift som Studio 1S: toveis med papp-bass i skumoppheng. Samme vidunderlige integrasjon, gjennomsiktighet og menneskelige, naturlige klang (null plastikk!), men med lydtrykk, dynamikk, effektivitet og "slam" i tillegg. Hva mer kan man egentlig be om til sin rørforsterker? Ikke mye, for her oppstår det sterk og gjensidig - ja, glødende - kjærlighet mellom forsterker og høyttaler fra samme øyeblikk som rørene lyser opp.
Og det beste av alt kommer her:
A) Snell J og E lages fremdeles, bare enda litt bedre. Nå heter de Audio Note.
B) Studio 1S lages fremdeles, bare enda litt bedre. Nå heter de Studio 100.
Kan dette være tilfeldig dere?
Banninga er unnagjort, nå kan barna få komme inn igjen.
Til slutt en riktig god til alle lesere av denne gode og viktige tråd!
Spennede! Her kan du lese en test av Forsman Feed 4 som OAS gjorde for en tid tilbake. Første del er med D38. Og kablene (biwiret) sitter i anlegget fortsatt!Har i det siste testet ut forskjellige høyttalerkabler på mine ProAc D38. Her kommer noen korte inntrykk;
1) Soundstring singlewire: ro i lydbildet, litt grunnt og smalt perspektiv, fyldighet og en del kropp, oppløst og fint i toppen med god kontroll i bassen.
2) Kimber TC4; mindre kropp, balansert men med mindre trykk i bunnen, litt mer pastell-farger enn Soundstring, litt kjøligere og distanse i lyden. Ok dybde og bredde.
3) Wireworld Oasis6 biwire; mer kropp og kjøtt på beinet! Større perspektiv i alle retninger, mer luft mellom instrumenter og mer klang på stemmer. Imponerende til prisen!
4) Wireworld Equinox3 biwire; Lysere klang enn Oasis, og samtidig mer i bunnen. Litt for energisk i toppen for min smak. Stoort perspektiv!
5) Wireworld Equinox7 biwire; Flott! Kropp og tyngde, stort perspektiv, detaljer og samtidig fylde og trykk. Fin tonal balanse, veldig virkelighetstro på stemmer og instrumenter Denne tror jeg blir værende en stund!
Håper andre kan bidra med sine (subjektive)inntrykk av kabler på ProAc høyttalere.
M
Dette burde jeg ikke sett! Fikk sånn inn i granskauen løst på både ProAc 1 SC og Exmusa igjen. Unnskyld, mente selvfølgelig Eximus S1!!!!!!!Hjertelig takk til Sundkoien for fint og informativt innlegg !
Jeg kopla tilfeldigvis supertabølettene til mine Eximus monoblokker på 500 watt, og holdt på og ramle av stolen. Perspektiv og luftighet er helt vilt!
De du nevner du har hatt før har en relativ annen klangsignatur enn Carbon(misforstå meg rett; det er snakk om nyanser her..) Carbonserien opplever jeg som åpnere, strammere og tørrere i klangen. Lysere på en måte..Hei!
Noen som har erfaringer med K6 her ? Har hatt Proac 2.5, D25 og D38 tidligere. Har Spendor A9 nå men ønsker meg tilbake til Proac. Har en Sugden masterclass integrert klasse A forsterker. Noen med erfaringer med Carbon serien ?