T
Tittentei
Gjest
Steve Guttenberg har nok blitt påvirket av alle hollywoodfilmene han måtte se i sin karriere som projeksjonist.
Har du en spille liste som du bruker, veldig artig å kunne sjekke andres observasjoner med samme musikk.Har sittet og kost meg masse med god musikk ikveld. AKG K712 Pro er virkelig en nydelig kombo sammen med V800 og V200, og kan abefales varmt. Dette er K701 (en hodetelefon jeg absolutt ikke likte) done really right, og får HE-500 til å virke daff/kjedelig og trangsynt. Bra jobbet AKG! =)
Blir meget spennende å lytte til hva AKG har fått til med K812 når den kommer.
Jeg er ikke like kravstor som sorgenfri så dette er greit nokk for meg.Skal prøve å huske det til senere.
Kort oppsummert har jeg lyttet til Shpongle, Infected Mushroom, Anjunabeats, In Trance We Trust, Tiesto's Space Age og Magik, diverse techno og tech house, Kari Bremnes, Katie Melua, Genesis, IQ, Airbag, Ellie Goulding, Devin Townsend Project, Jay-Z, Mike Oldfield og litt forskjellig dubstep. =)
Smakebit fra THE LIST.
Når du skriver at HE-500 er daff og kjedelig, og jeg vet at HE-500 er mer sparkly enn LCD-2, samt at D7000 er mer innelukket enn LCD-2, så lurer jeg litt på hva du er ute etter i D7000? Hva du tror du at du finner i dem? Jeg synes D7000 virker mumlete ift. LCD-2, nemlig, men det er likevel noe med bassthumpet i dem som gjør dem svært gode på blant annet elektronika og house. Har tidligere beskrevet D7000 som følelsen av å ha bomull i ørene ved veksling mellom LCD-2 og D7000. Synes jeg burde si dette, siden du er ute etter et par D7k. Er stor fan av D7000, og med V200 synes jeg de er på sitt aller beste, men det er nok ikke for alle.Har sittet og kost meg masse med god musikk ikveld. AKG K712 Pro er virkelig en nydelig kombo sammen med V800 og V200, og kan abefales varmt. Dette er K701 (en hodetelefon jeg ikke likte) done really right, og får HE-500 til å virke daff/kjedelig, noe mumlete og trangsynt. P¨tide AKG! =)
Blir meget spennende å lytte til hva AKG har fått til med K812 når den kommer.
Skal prøve å huske det til senere.
Kort oppsummert har jeg lyttet til Shpongle, Infected Mushroom, Anjunabeats, In Trance We Trust, Tiesto's Space Age og Magik, diverse techno og tech house, Kari Bremnes, Katie Melua, Genesis, IQ, Airbag, Ellie Goulding, Devin Townsend Project, Jay-Z, Mike Oldfield og litt forskjellig dubstep. =)
Det er en klar sammenheng mellom hvor flatt noe måler og hvor kjedelig det er å høre på i lengden. "Feil" er bra.De er pur lytteglede med masse "feil" som jeg i ettertid har savnet. Alt kan ikke være helt korrekt hele tiden. Det handler tross alt om å kose seg med musikken.
Det er en klar sammenheng mellom hvor flatt noe måler og hvor kjedelig det er å høre på i lengden. "Feil" er bra.De er pur lytteglede med masse "feil" som jeg i ettertid har savnet. Alt kan ikke være helt korrekt hele tiden. Det handler tross alt om å kose seg med musikken.
Det er vel riktigere å si at det er Resonessence Labs som har lansert Herus(?)
Hvordan bedømmer du hva som er hifi og hva som ikke er det? Og hvorfor er HP1 og Naim kombinasjonen mindre hifi enn LCD-2 og Violectric hvis vi ser bort fra allt annet enn lyd? Jeg spør fordi jeg er oppriktig interessert i å vite, og ikke for å sette deg på prøve, men hvorfor er LCD-2 mer hifi enn HP1?Min erfaring tilsier at noen ganger vill en lytte til musikken og drite i HIFI, da er slike kombinasjoner som du nevner nå ofte fantastisk bra, den komboen får deg til å nyte musikken uten at alle HIFI detaljene forstyrrer.Det er noe merkelig med opplevelsen av hodetelefoner og forsterkere beregnet til disse. Jeg har nå fått Wimp HiFi og har tidligere benyttet meg av Sennheiser HD598 til musikk og vært meget fornøyd. Har også et par AKG 240 Gold Monitor liggende, må være over 20 år gamle. Har ikke vært brukt på ihvertfall 10 -15 år. Koblet disse opp i kveld med en eldre Creec hodetelefonforsterker. Disse spiller f..... meg fletta av Sennheiser, selv om disse er meget bra. Må være en god kombinasjon. Har lurt på nye hodetelefoner, men begynner å lure på hva jeg vinner på det? Hva gir best effekt lydmessig, ny hodetelefonforsterker eller nye telefoner?
Jeg har et slikt oppsett i Naim Headline II og 35-40 år Gamle Yamaha HP1 hodetelefoner og Hegel HD20 DAC spiller musikk som bare pokker det oppsettet.
Ville jeg utforske detaljer blir det Audeze LCD-2 og Violectric V200 fortsatt med Hegel som DAC, mye mere detaljer og dårlige innspillinger lyder også som akkurat det dårlige.
Jeg kan prøve og forklare hva jeg mener.Hvordan bedømmer du hva som er hifi og hva som ikke er det? Og hvorfor er HP1 og Naim kombinasjonen mindre hifi enn LCD-2 og Violectric hvis vi ser bort fra allt annet enn lyd? Jeg spør fordi jeg er oppriktig interessert i å vite, og ikke for å sette deg på prøve, men hvorfor er LCD-2 mer hifi enn HP1?Min erfaring tilsier at noen ganger vill en lytte til musikken og drite i HIFI, da er slike kombinasjoner som du nevner nå ofte fantastisk bra, den komboen får deg til å nyte musikken uten at alle HIFI detaljene forstyrrer.Det er noe merkelig med opplevelsen av hodetelefoner og forsterkere beregnet til disse. Jeg har nå fått Wimp HiFi og har tidligere benyttet meg av Sennheiser HD598 til musikk og vært meget fornøyd. Har også et par AKG 240 Gold Monitor liggende, må være over 20 år gamle. Har ikke vært brukt på ihvertfall 10 -15 år. Koblet disse opp i kveld med en eldre Creec hodetelefonforsterker. Disse spiller f..... meg fletta av Sennheiser, selv om disse er meget bra. Må være en god kombinasjon. Har lurt på nye hodetelefoner, men begynner å lure på hva jeg vinner på det? Hva gir best effekt lydmessig, ny hodetelefonforsterker eller nye telefoner?
Jeg har et slikt oppsett i Naim Headline II og 35-40 år Gamle Yamaha HP1 hodetelefoner og Hegel HD20 DAC spiller musikk som bare pokker det oppsettet.
Ville jeg utforske detaljer blir det Audeze LCD-2 og Violectric V200 fortsatt med Hegel som DAC, mye mere detaljer og dårlige innspillinger lyder også som akkurat det dårlige.
Og er det helt usannsynlig at HP1 i mot alle odds, kanskje enda er mer hifi enn LCD2?
Som noe teknisk interessert og som samtidig er interessert i vitenskap og liker gode hifi dipedutter har jeg en fot i mange leire, men velger utstyr og musikk etter dagsform. En herlig mulighet.^Vel talt!
Det puster ikke en jævel på denne kloden som eier definisjonen på HiFi. Noen lytter til musikken - atter andre på Utstyret, så har du målemafiaen....
Alle har like rett. Noe jeg lever veldig godt med
Audeze LCD2.2b ble en helt annen hodetelefon med V200, Naim ampen likte nokk ikke den noe lave impedansen og dessuten er den relativt veik i mW, Audeze vill ha nokk power for å blomstre V200 er nærmest i sweet spot der med nesten 3 watt i audeze sin impedans.JohnnyH
Takker for at du tok deg tid til å svare så grundig.
Lurer på om det er noe av det samme jeg opplever med Aiwa og LCD-2, men dette må undersøkes nærmere før jeg kan si det for sikkert. Jeg er for tiden fryktelig ambivalent når det kommer til hva som er best av LCD-2 og Aiwaene, og har ikke helt knekt koden på hvorfor det er slik. Men må si at den siste modifikasjonen på Aiwa som ble gjort for et par måneder siden, og som åpnet dem litt mer opp var en real innertier, og de er etter modifikasjonen en mer behagelig hodetelefon som jeg totalt sett bare får mer og mer glede av for hver dag som går, men hvorfor det er slik har jeg ikke blitt helt klok på. Det kan være noe av de samme artefaktene som du tar opp i din sammenligning av HP1 og LCD-2, men jeg er ikke helt overbevist om det riktig ennå. Men det er definitivt noe jeg skal følge mer med på i tiden framover. Det kan være at LCD-2 trenger en bedre amp enn det jeg foreløbig bruker dersom den skal skalere videre, og da blir kanskje forskjellene mer slik som du beskriver.
Trodde du hadde god amp jeg sorgenfri, Som ardilla har på pekt liker du det litt mørkt men likevel veloppløst så er V200 bra, minner nokk litt om rør vil jeg tro.Begynner du også nå? V200 maset slutter jo aldri!?!?!?!
byttelåne?
Har planer om å fullføre når den ankommer og jeg har fått koblet ledningene på riktig plass. 4,666W ren vintage effekt.KML, flott! Ville bare si fra, i tilefellet du var på vei til å gå feil med D7000, men du vet jo hva du går til her . Du blir neppe skuffet over D7k og V200 iaf. Blir nysgjerrig på AKG'ene, men nå kommer lukkede Shure SRH1540, og bassresponsen i dem høres veldig interessant ut. I tillegg har jeg fått vanvittige lytteopplevelser med billige, lukkede Beyerdynamic DT770 og equalizer, så har lyst til å prøve litt lukkede hodetelefoner fremover.
Johnny; Er enig i at V200 minner om rør, det samme sier rørkongen ardilla. Synes at Heed Canalot har et veldig rørpreg også. Heed er bare mer smooth og laidback, mens V200 er klarere. Klangen har begge til felles. Canalot leverer ikke i nærheten av samme effekt til LCD-2 som V200, så kanskje det kan være grunnen til at den er mer laidback?
MatsGyver; ble det noe av høyttaleramp-på-audeze prosjektet ditt, eller feiget du ut i fare for å ødelegge hodetelefonene pga effekt? Ser du sier at du kanskje må ha bedre amp. Har du noe spesielt i øynene?
mariusaa; jepp, det er nok noe i dette med at flatt kan bli platt, men på gode innspillinger kan også det gi gåsehud. Målet mitt er ikke å gjenskape realisme hele tiden, det er drukne emosjonelt i musikken i noen minutter og bare oppleve den totale eufori. Det blir som JohnnyH sa, at med high end utstyr, så blir man ofte sittende og legge merke til alt mulig, og at dette tar tak i bevisstheten og hemmer en fra å miste begrep om tid og sted og bare eksistere på emosjonelt plan med musikken. Hahaha. Dette høres ikke rent lite gay ut, så jeg får poengtere at jeg er hetro. ;D
Edit: IKKE AT DET ER NOE GALT MED Å HA ANNEN LEGNING! ;D
Det blir interessant å høre hva du finner ut når du får koblet den på. Det hadde vært spennende å teste en current source amp, men f.eks. Bakoon er så dyr at den eneste muligheten jeg har til å få testet en slik er å få prøvd den på ei messe. Har lyst til å dra til messa i Munchen nesteår, og de stillte ut der i fjor, så kanskje de møter opp i år også. Det er vissnok ikke så billig å produsere slike heller, så det er nok ikke sannsynlig at vi får billige alternativer med det førsteHar planer om å fullføre når den ankommer og jeg har fått koblet ledningene på riktig plass. 4,666W ren vintage effekt.
Var litt upresis i formuleringen av bedre amp. Mer riktig er at jeg kanskje må ha en kraftigere amp. Usikkerhetsmomentet er at den jeg bruker allerede spiller høyt nok, og jeg er usikker på om det vil bli noen kvalitetsforskjell i lyden på samme volumnivå med ny amp. O2 har restriksjoner på ampere, og bruker volt på å oppnå sin toppeffekt. Hypotesen jeg vil teste ut er høyttalerforsterkere ikke har samme restriksjon i ampere, og at den kanskje bruker mer ampere for å nå sin effekt og at det vil skape mer kontroll, men venter ennå i spenning på at forsterkeren skal komme i posten for å se om det kan stemme. Det er fullt mulig det hele ender i fiasko.
Er tankefull og dyp som stille tjern, hahaha."eksistere på emosjonelt plan med musikken" det var dypt sagt, lo høyt når jeg leste det. ;D
Takk for et riktig fint innlegg.[...]
[...][...]
Min erfaring tilsier at noen ganger vill en lytte til musikken og drite i HIFI, da er slike kombinasjoner som du nevner nå ofte fantastisk bra, den komboen får deg til å nyte musikken uten at alle HIFI detaljene forstyrrer.
Jeg har et slikt oppsett i Naim Headline II og 35-40 år Gamle Yamaha HP1 hodetelefoner og Hegel HD20 DAC spiller musikk som bare pokker det oppsettet.
Ville jeg utforske detaljer blir det Audeze LCD-2 og Violectric V200 fortsatt med Hegel som DAC, mye mere detaljer og dårlige innspillinger lyder også som akkurat det dårlige.
Jeg kan prøve og forklare hva jeg mener.
Når jeg spiller musikk med LCD 2 er det masse detaljer som kommer frem sammen med et stort rom av klanger som stjeler noe av konsentrasjonen fra det å lytte etter musikk (instrumenter og sang).
Jeg blir ofte noe overveldet av all detaljeringen og blir heller sittende å lytte etter detaljer en musikk ( romklangartifakter og bakgrunns informasjon).
Med Yamaha HP 1 er romfølelsen mindre og detaljeringen mindre tydelig en med LCD2 det gjør det lettere å følge musikken en detaljene. For meg blir da lytte sesjonen mere engasjerende og befriende de gangene jeg ikke vil lytte till all detalj informasjonen men heller nyte stemmer og instrumenter, jeg hører mange av de samme detaljene i Yamaha etter LCD2 har påpekt dem de er bare mindre påtrengenede.
Min nabo med Jeff Rowland systemet utalet at han aldri vill ha DSD oppløsning etter å ha været på HIFI messen i Stockholm.
Det kan være musikken de spilte men han som jeg vil kalle godt vant lydmessig ble overrumplet av detaljer som eks tydelig pust av vokalister, han følte som jeg har forklart at dette var informasjon som han ikke ønsket å høre, og som tok konsentrasjonen bor fra musikken.
Andre jeg vet om med meget velloppløste systemer i flere 100kkr klassen har gjerne et vintage eller mindre oppløst system til å spille musikk med større eller mindre loudnes war artifakter da de liker musikken som har problemet men det er uspillbart på high end systemet.
Når det gjeller Naim ampen vs V200 på Yamahaene så gir Naimen det jeg vil kalle spilleglede og godt rytmisk driv, Bassen er litt løsere og mindre presis men typisk damestemmer får mer gåsehuden frem, Naim gjør noe som V200 ikke gjør med Yamahaene. Det er vell denne Naim PRaT tinge som slår inn.
Med V200 så har jeg sakt at Yamahaene har møtt sin tekniske begrensning og ikke skalerer ytelsesmessig slik som LCD-2 gjorde, noe tightere bass og bredere perspektiv er det som de fikk ut av V200. Men det er forsatt en god kombo til mindre bra opptak men god musikk.
Håper jeg fikk forklart det du ønsket å finne utav.
High Fidelity betyr noe sånt som høy naturtrohet så innen en gitt musikk sjanger er LCD-2 mere hifi men på klassiske orkester er de ikke bra, og her ruler Yamaha inntil passasjene blir for komplekse da roter de det till, og det er vell i slike omstendigheter med store orkester i full FFFF at HD800 muligens er den som er mest sjef.
Se også "Denon AH-D7000 (og beyerdynamic T 1)".[...] Jeg har sammenlignet (egenskaper ved) beyerdynamic T 1 og Sennheiser HD 800, samt Denon AH-D[57]000 og flere andre i tråden "beyerdynamic Tesla fullstørrelseshodetelefoner" [noen av de tidlige innleggene]. Jeg tror de beskrivelsene i hvert fall kan gi et delsvar. [...]
Det er vel ingen som har hevdet at frekvensresponsen i bassen skal være flat. Det at de mangler bunn og ruller av allerede ved 150hz kombinert med en noe rotete off axis respons tilsier at de knapt er egnet til bruk som pc høyttaler.Det er en klar sammenheng mellom hvor flatt noe måler og hvor kjedelig det er å høre på i lengden. "Feil" er bra.De er pur lytteglede med masse "feil" som jeg i ettertid har savnet. Alt kan ikke være helt korrekt hele tiden. Det handler tross alt om å kose seg med musikken.
du er inne på noe
spilte på høyttalere med denne kurven under helgas messe
Vis vedlegget 224341
tydeligvis de som slår ut kassa og fronter "hyper flatt lyd" ikke likte det heller...
Vis vedlegget 224347
LOL.
Hvorfor er det slik at vi snakker om effektive og tungdrevne hodetelefoner, der vi ser på høyimpedante som tungdrevne, mens vi ser på lavimpedante som lettdrevne og effektive (hvis vi holder følsomheten konstant)?
På høyttalere går det jo motsatt vei. En høyttaler med nominell impedanse (la oss anta lineæritet) på 8 ohm sies å være mer lettdreven enn én på 4 ohm. Jeg forstår at man legger større belastning på forsterkeren ved 4 ohm, enn ved 8, men dette gjelder vel også for hodetelefoner?
En høyimpedant hodetelefon som trenger mye effekt for å yte optimalt, vil jo kreve en sterk forsterker, men det samme gjelder jo på høyttalere. En lavimpedant hodetelefon vil trekke mer effekt av en forsterker og dermed må forsterkeren arbeide tyngre.
Kort altså: Hvorfor sier vi at en hodetelefon blir mer tungdreven, desto høyere impedanse den har, mens vi sier motsatt på høyttalere?
Kan noen forklare meg dette?
Takk for svar. Jeg vet dette med følsomhet, det var derfor jeg skrev at vi antar at den er konstant. Burde har skrevet konstant høy, og så se på dette i relasjon til impedansen.Hvorfor er det slik at vi snakker om effektive og tungdrevne hodetelefoner, der vi ser på høyimpedante som tungdrevne, mens vi ser på lavimpedante som lettdrevne og effektive (hvis vi holder følsomheten konstant)?
På høyttalere går det jo motsatt vei. En høyttaler med nominell impedanse (la oss anta lineæritet) på 8 ohm sies å være mer lettdreven enn én på 4 ohm. Jeg forstår at man legger større belastning på forsterkeren ved 4 ohm, enn ved 8, men dette gjelder vel også for hodetelefoner?
En høyimpedant hodetelefon som trenger mye effekt for å yte optimalt, vil jo kreve en sterk forsterker, men det samme gjelder jo på høyttalere. En lavimpedant hodetelefon vil trekke mer effekt av en forsterker og dermed må forsterkeren arbeide tyngre.
Kort altså: Hvorfor sier vi at en hodetelefon blir mer tungdreven, desto høyere impedanse den har, mens vi sier motsatt på høyttalere?
Kan noen forklare meg dette?
du flip flopper her..lettdreven går på følsomheten
lettstyrt går på impedanskurven
eks
lav følsomhet -under 90 db og lav impedanse( under 60..over hele frekvensplottet)= tungdrevent
eks2
høy følsomhet : 115 db lav impedanse: 32 ohm ...lettdreven..krever 5mw til å rocke
Tror det er vanskelig å sammenligne høyttaler element med hodetelefoner direkte på den måten. Hodetelefoner er en egen utfordring fordi de kan drives til 100dB ++ direkte ut av en 2,3volts kilde (ipod). Det finnes ikke et hifi høytaler oppsett i verden som er så sensitiv at den kan gjøre det samme uansett hvor lav impedant den er.Hvorfor er det slik at vi snakker om effektive og tungdrevne hodetelefoner, der vi ser på høyimpedante som tungdrevne, mens vi ser på lavimpedante som lettdrevne og effektive (hvis vi holder følsomheten konstant)?
På høyttalere går det jo motsatt vei. En høyttaler med nominell impedanse (la oss anta lineæritet) på 8 ohm sies å være mer lettdreven enn én på 4 ohm. Jeg forstår at man legger større belastning på forsterkeren ved 4 ohm, enn ved 8, men dette gjelder vel også for hodetelefoner?
En høyimpedant hodetelefon som trenger mye effekt for å yte optimalt, vil jo kreve en sterk forsterker, men det samme gjelder jo på høyttalere. En lavimpedant hodetelefon vil trekke mer effekt av en forsterker og dermed må forsterkeren arbeide tyngre.
Kort altså: Hvorfor sier vi at en hodetelefon blir mer tungdreven, desto høyere impedanse den har, mens vi sier motsatt på høyttalere?
Kan noen forklare meg dette?
Tror ikke strømnivå har så mye med det å gjøre.Følsomheten er angitt i et forhold til forsterkerens effekt for å avgi et definert lydtrykk (i db). Imperdansen spiller inn på hvor mye strøm forsterkeren er i stand til å levere. Det er akkurat det samme som gjelder for htlf som høyttalere.
En htlf med lav imperdanse krever en forsterker med evne til å levere mer strøm, enn en htlf m/høy imperdanse.