Der Emotiva monoblokkene var jo vanvittig mye krefter til prisen. Hvordan synes du de låter ift annet du har hørt/eid? Hva har du evt hatt/hørt av elektronikk/forsterkere før?
For noen beist.....
Hehehe, ja, det er så mye krefter at jeg kan selge overskuddet til trengende her. Problemet med å omtale forsterkere i stereo ift. head-fi, er jo at det er så mange tilleggsvariabler som rom, plassering av høyttalere osv, men dette vet du jo.
Referansegrunnlaget i dette rommet er kun XPA-2 fra Emotiva, med XPR-1 så blir det klart bedre dynamikk og det er stålkontroll i bassen. Kommer aldri i nærheten av å tømme den, og jeg synes lydkvaliteten er veldig god. Det minner meg helt ærlig litt om LCD-2, men det går ikke like dypt og høyt pga horn som ruller av på 16kHz og bass på rundt 35Hz, bassen går dypere, men er avrullet. Virker som om XPR-1 monoblokkene har vanvittig kontroll på høyttalerne av det jeg har hørt, både her og andre plasser. Det blir aldri slitsomt i alle fall, og ikke er det 2-dimensjonalt heller, spesielt ikke når jeg trekker htt litt ut fra bakveggen. Dypbassen i James Blake er helt sjukt kontrollert og på Trentemøller slår det så man ikke vet om man hoster eller om det er lydbølgene som treffer brystet, haha. På albumber som Vintage Café (gode innspillinger) er det veldig live følelse over det. Det er flere ganger jeg har lurt på om personen som synger faktisk er i rommet.
Før jeg fikk stereobenken var lyden litt bedre, spesielt i dybde og lydscene (dette skjedde med XPA-2). Har hatt en del problemer med romnoder og en basspeak som var ganske artig her, i tillegg til litt bassboom via gulvet. Satt htt opp på et par Auralex Gramma (isolasjonsplater) nå, og det isolerer dem bra fra gulvet, slik at bassen er vanvittig kontant og lyden klarere. Skal bli spennende å kjøre målinger.
Testet XPA-2 opp mot McIntosh MA602, og der kom XPA-2 litt til kort, men ikke så mye som prisen skulle tilsi, og siden XPR-1 monoene har stålkontroll, så er jeg fristet til å si at jeg tror de er bedre enn MA602, haha. Men jeg vet jo ikke, siden jeg ikke har testet de i samme rom, på samme htt osv.
Hørte Klipsch Palladium P39 på XPR-1 hos selgeren, og det var vill kontroll til helt absurde lydnivåer. Han sin McIntosh 275 klarte ikke det samme naturligvis, men planen hans er å kjøre fire slike i brokoblet modus og biampe hver htt med to stk, så det blir sikkert bra.
Planen var egentlig en MA7000, så kom MA8000, men det blir ikke noe av nå. Har hørt MA7000 på RF 7 MKII, og det var vel og bra det, men kan ikke huske at jeg var like imponert over det, som av dette. Kommer neppe til å kvitte meg med disse monoblokkene, det blir nok heller å prøve noen store tre- eller fireveis htt fra JBL på sikt.
Er overrasket over hvor godt lille Mytek fungerer som preamp, haha.