Diverse The Loudness war

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • EndreS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.09.2007
    Innlegg
    195
    Antall liker
    37
    Sted
    Bergen
    Noen som kan være behjelpelig å forklare hvordan Masvis installeres? (Har det forøvrig på pcen men får ikke overført filer. Noe med flaccodex?) Jeg bruker J. River Mediacenter og sjekker i dag filer med Audiacity, men har lyst til å prøve Masvis.

    På forhånd takk.

    E
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    MASVIS har ingen installasjon, det er bare å kjøre programmet direkte.
    Men hvis du vil analysere FLAC og MP3 må du også installere henholdsvis FLAC og LAME. Begge deler finnes fritt på nettet, så det er bare å google, laste ned, installere.... easy-peasy
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.213
    Antall liker
    7.033
    Torget vurderinger
    4
    Men jeg mener fortsatt at manglende lydkvalitet virkelig ikke har noen som helst med sluttbrukermediet å gjøre.
    Så en bra innspilling, bra mixet og mastret, låter like bra på kassett, vinyl, CD, mp3 og SACD ?
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    En skikkelig bra innspilling låter bedre jo bedre medie - problemet er at med dagens standard for mastring så er kvaliteten i utgangspunktet så dårlig at det ikke blir noen forskjell. Hvis utgangspunktet har 8-bits dynamikk og 30% forvrengning så blir det ikke noe bedre om du overfører dette til 24-bit lossless.

    I eksempelet med Lorde så er forskjellen på CD og youtube versjonen ikke så veldig stor, cd-versjonen tilsvarer omtrent som om du prøver å få en 25W forsterker til å spille like høyt som en 100W - da klipper jo forsterkeren, og transientene blir kappet av med dårligere dynamikk og høyere forvrengning som følge. Det er omtrent 3.66dB som kappes, og det er ikke nødvendigvis åpenbart å høre med en gang, men anslaget på transientene høres mer ut som "krønsj" i stedet for "smell".

    Jeg tror de fleste hører forskjellen, og dette kan en se fordi vinyl har blitt populært. Folk synes det låter bedre, og det gjør det som oftest, fordi mediet er så dårlig at mastringen må gjøres annerledes.

    Vinyl tilsvarer omtrent 10 bit oppløsning, eller om lag en 128K mp3. Så det er ikke egenskapene til mediet som gjør at vinyl foretrekkes.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Men jeg mener fortsatt at manglende lydkvalitet virkelig ikke har noen som helst med sluttbrukermediet å gjøre.
    Så en bra innspilling, bra mixet og mastret, låter like bra på kassett, vinyl, CD, mp3 og SACD ?
    Under fortutsetning at alle medier gis optimale forhold hele veien og samme master benyttes så mener jeg man vil ha problemer med å skille de, bortsett fra vinyl som vil avsløre seg pga sin karakteristiske overflatestøy.

    Men hvis man vil så kan man godt fremprovosere at ett av mediene "taper" i sammenligningen, f.eks ved å lage en dårlig mp3-koding i lav bitrate, eller bruke en dårlig vinyl-pressing som er spilt 250 ganger med en utslitt nål.
     

    trex

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2003
    Innlegg
    916
    Antall liker
    29
    Nå er det slik at man mastrer (normalt) ikke likt for vinyl og digitale medier av tekniske (fysiske) årsaker. Dermed blir sjelden resultatet helt likt heller. Det er spesielt bassområdet som er problematisk, men også skarpe lyder, f.eks. hihat, kan skape problemer på en vinylmaster. Og det er mye å ta hensyn til om man vil ha det så bra som mulig.

    - Mastering for Vinyl : Recording Magazine -

    Audio Mastering In Your Computer
     

    atledreier

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.01.2011
    Innlegg
    607
    Antall liker
    211
    Sted
    Sandnes
    Det som er synd er jo i de tilfellene man har mulighet for å gjøre det VIRKELIG bra (i praksis alle andre formater enn vinyl) så gjør man det ikke....
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    Og det finnes jo også ting på digitalt format som faktisk overgår det som er mulig på vinyl.
    Men man kan liksom ikke begrense musikkutvalget til noen få spesielle utgivelser bare fordi alt annet ikke har like god lyd..
     

    atledreier

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.01.2011
    Innlegg
    607
    Antall liker
    211
    Sted
    Sandnes
    Jeg dør litt innvendig hver gang jeg hører flott musikk som er knust i loudnesskrigens navn.... Det finnes jo så mye musikk der ute som kunne vært skikkelig fint, men som blir most til gjørmesuppe. For min del hører jeg ikke på disse innspillingene, det blir rett og slett slitsomt, ikke bare rent fysisk mtp forvrengning osv, men følelsesmessig, fordi musikken blir holdt igjen og det følelsesmessige uteblir....
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    For meg blir denne loudnesskrigen litt som filmer der det er action hele tida, kameraet veiver konstant att og fram, ingen klipp er lengre enn 2 sekunder, og det er et konstant lens-flare og fullt øs på lydsporet. Det blir slitsomt etter 5 minutter for min del. Men det selger sikkert kinobilletter....
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.671
    Antall liker
    3.306
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    For meg blir denne loudnesskrigen litt som filmer der det er action hele tida, kameraet veiver konstant att og fram, ingen klipp er lengre enn 2 sekunder, og det er et konstant lens-flare og fullt øs på lydsporet. Det blir slitsomt etter 5 minutter for min del. Men det selger sikkert kinobilletter....
    God beskrivelse, jeg kjenner meg igjen der. Mulig jeg begynner å bli gammel...
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.493
    Antall liker
    287
    Torget vurderinger
    19
    Hei

    For dere som bruker linux og ikke ønsker å benytte seg av wine o.l. kan jeg anbefale DR14 T.meter: DR14 T.meter - DR14 t.meter

    Og jeg fant et lysglimt fra et album gitt ut i 2002 av Welle: Erdball, et tysk elektronika band, som heter Die Wunderwelt Der Technik, her er en stikkprøve fra platen:

    figure_1.png
     

    atledreier

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.01.2011
    Innlegg
    607
    Antall liker
    211
    Sted
    Sandnes
    Selv om man ikke liker musikken er det DEILIG å høre slike album. Det blir så uanstrengt og flyter ut av høyttalerne helt uten å være slitsomt og masete.
     
    N

    Nyttbrukernavn555

    Gjest
    For meg blir denne loudnesskrigen litt som filmer der det er action hele tida, kameraet veiver konstant att og fram, ingen klipp er lengre enn 2 sekunder, og det er et konstant lens-flare og fullt øs på lydsporet. Det blir slitsomt etter 5 minutter for min del. Men det selger sikkert kinobilletter....
    God beskrivelse, jeg kjenner meg igjen der. Mulig jeg begynner å bli gammel...
    Meget god beskrivelse. Det er lett underholdning som raskt fanger din oppmerksomhet og det krever ingen anstrengelse, men etter kort tid blir det slitsomt i lengden. Det er tom underholdning og man får absolutt ingenting ut av det, men det er det som selger kinobilletter og radioplass slik at vi bare vil få mer av det i tiden framover. Det dummeste man gjør er å lese seg opp på film og musikkmediumet og produksjonsprosessen som ligger bak en god kvalitetsutgivelse. Jeg vil heller være lykkelig idiot og få glede av Man of Steel og Miley Syrus, enn å irritere meg over alt som er feil. Det blir stadig vanskeligere å finne gode produksjoner i 2013 når ting drukner i loudnesswar og 30 minutters actionsekvenser.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.090
    Antall liker
    36.505
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg leser David Byrne's bok "How Music Works" om dagen. Han har en beskrivelse av lydstyrkekrigen som er ganske parallell med hva MatsGyver og Syncrolux skriver, men mer kritisk til den kommersielle verdien av det:
    Some records [...] were made so artificially loud that though the music seemed amazing on first listen [...], it rapidly wore on the ears. [...] Pretty soon there was ear fatigue all around. The listener never got a break; there was no dynamic range anymore. Milner suggest that even rabid music fans can't listen to these records over and over, or very much at all. The actual enjoyment of them is short-lived, and he proposes that this might have had something to do with pushing consumers away from purchasing recorded music. The technology that was supposed to make music more popular than ever instead made everyone run away from it.
    Han har også noen refleksjoner om overgangen til streaming og harddiskbaserte formater:
    As music becomes less of a thing - a cylinder, a cassette, a disc - and more ephemeral, perhaps we will start to assign an increasing value to live performances again. After years of hoarding LPs and CDs, I have to admit I'm now getting rid of them. [...] For me, music is becoming dematerialized, a state that is more truthful to its nature, I suspect. Technology has brought us full circle.
    Music technology in some ways appears to be on a trajectory in which the end result is that it will destroy and devalue itself. It has succeeded fully when it self-destructs. The technology is useful and convenient, but it has, in the end, reduced its own value and increased the value of the things it has never been able to capture or reproduce.
    Det er mye annet interessant i den også. Anbefales.
     
    Sist redigert:
    V

    vredensgnag

    Gjest
    I går var jeg innom Sunken Condos (Fagen) på Spotify - det stod ut med ordentlig volum, men engasjerte ikke stort.
    Så jeg valgte Kamakiriad i stedet. Og hva skjedde? Jo, volumet var skikkelig lavt, sammenlignet med Sunken Condos - men løsningen var selvsagt å skru opp volumet litt -- så kom en helt annen musikkopplevelse på plass.

    Så selv Fagen følger moten.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    90% av min lytting er til live. Direktesendinger eller opptak ... mer og mer av det første.

    perhaps we will start to assign an increasing value to live performances again. After years of hoarding LPs and CDs, I have to admit I'm now getting rid of them.
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    Jeg leser David Byrne's bok "How Music Works" om dagen. Han har en beskrivelse av lydstyrkekrigen som er ganske parallell med hva MatsGyver og Syncrolux skriver, men mer kritisk til den kommersielle verdien av det:
    Some records [...] were made so artificially loud that though the music seemed amazing on first listen [...], it rapidly wore on the ears. [...] Pretty soon there was ear fatigue all around. The listener never got a break; there was no dynamic range anymore. Milner suggest that even rabid music fans can't listen to these records over and over, or very much at all. The actual enjoyment of them is short-lived, and he proposes that this might have had something to do with pushing consumers away from purchasing recorded music. The technology that was supposed to make music more popular than ever instead made everyone run away from it.
    ...
    Jeg har sett andre som også har gjort samme observasjonen.
    Det er også samsvar mellom nedgangen i salget, og reduksjonen i lydkvalitet, uten at det dermed er vist at denne sammenhengen er årsak og virkning.

    Jeg tror det er feil å anta at det bare er de som er ekstremt opptatt av lydkvalitet som ikke liker flat og uklar lyd.
    Det er heller ikke nødvendig med noe rådyrt og svært oppsett for å høre dette - mobiltelefon og greie hodetelefoner holder lenge.
    Kanskje er det faktum at musikken låter flatt og uengasjerende en avgjørende faktor for fallende salg og interesse.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.090
    Antall liker
    36.505
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er et interessant sammentreff i tid. Salget av CD'er toppet seg i 1998-99 med nesten 18 milliarder dollar til plateselskapene. Det var omtrent da lydkvaliteten på en typisk CD gikk fra å være "varm" (kompresjon) til å bli seriøst forvrengt (brickwall limiting). Fra rundt 2000 har det gått spikrakt nedover. I 2011 var omsetningen rundt 3 milliarder, eller bare 1/6 av hva den var på toppen. Det er ned 80 prosent på ti år. Omsetningen av betalte nedlastinger var omtrent like stor som salget av CD'er allerede i 2011. Selvsagt har illegal fildeling en del av skylden for den dramatiske nedgangen, men de fleste innspillinger og remastringer fra etter 2000 er ikke engang verdt å laste ned gratis fra piratbukta. Bare bortkastet lagringsplass og irritasjon.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Loudness war allerede hardt i gang tidlig på 90-tallet. Her et eksempel fra 1993. Dette er ikke en remaster. Jeg kjøpte plata den gang, og den har stått i hylla siden uten å blitt spilt. Oppdaget den tilfeldig i helga, og.... yuck.

    John Hiatt - Perfectly Good Guitar (1993)

    hiatt2.gif
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.090
    Antall liker
    36.505
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ikke så rart at den har blitt stående uspilt, kanskje. Sånt spilles gjerne bare én gang, kanskje bare halvveis, og så blir den stående på hylla og støve ned. Det er ikke noe man har lyst til å høre igjen. Nå vet vi riktignok hvorfor det blir sånn, men de fleste nye CD'er er like ille som det der eller enda verre.

    Likevel litt merkelig om det der er en 1993-utgave. Skal grave i hylla hos meg og se hva jeg har av John Hiatt.
     

    espege

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.09.2009
    Innlegg
    881
    Antall liker
    692
    Sted
    BERGEN
    Torget vurderinger
    71
    90% av min lytting er til live. Direktesendinger eller opptak ... mer og mer av det første.

    perhaps we will start to assign an increasing value to live performances again. After years of hoarding LPs and CDs, I have to admit I'm now getting rid of them.
    Noe avhengig av sjanger selvsagt, men dessverre er konsertlyd ofte minst like preget av uvettig kompresjon som musikkopptak i forskjellige formater. Min påstand; at studioteknikere ofte "går i skole" som lydteknikere for div. konsertscener er en stor del av problemet.

    mvh e
     

    atledreier

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.01.2011
    Innlegg
    607
    Antall liker
    211
    Sted
    Sandnes
    Noen som har analysert forskjellen på Thomas Dybdahls siste i vanlig og umastret utgave?
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Best i Bil er et godt uttrykk, Dr. Dong. Det burde man ha som etikett på en rekke innspillinger, syns jeg.
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.710
    Antall liker
    526
    Torget vurderinger
    1
    Man må ta da å "rippe" fra Wimp i sanntid, eller kan man kjøpe plata som FLAC via Wimp?
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.090
    Antall liker
    36.505
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    White Stripes, "Icky Thump" (2007). CD og to forskjellige LP-mastringer.

    icky thump details.gif


    Man kan undre en hel del på hva som har skjedd med den CD'en.
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    Et lyspunkt som fortjener omtale, Panda Dub - Antilogi (2011/2012).
    Musikken er dub for viderekomne.

    Dette er Panda Dub's beste album lydmessig totalt sett, lydbildet er nyansert og tredimensjonalt, dynamikken er grei, den høres flott ut både på lavt og realistisk lydnivå.
    Ikke minst - fordi dynamikken er noenlunde intakt så er det faktisk mulig å spille dette på et realistisk lydnivå.

    Noen av de tidligere utgivelsene til Panda Dub har et særdeles saftig fundament i bunnen, som strekker seg frekvensmessig under det hørbare området.
    Jeg bruker ofte noe av dette til demo, fordi det kan spilles høyt uten å ødelegge øra til folk.
    Antilogi har lite innhold under 30Hz, men det som er der er vektig og flott.

    Den kan kjøpes her:
    Panda Dub
    Panda Dub | ODGPROD
    All musikken er gratis, jeg anbefaler å kjøpe for å støtte disse artistene som av og til faktisk kommer opp med slike ting som dette albumet.

    overview.gif
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.090
    Antall liker
    36.505
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    ZZ Top har gitt ut en 10-CD boks med alle studioalbum fra 1970 - 1990. Hver CD er pakket i et mini LP-cover. I pressematerialet skrytes det av lydkvaliteten, og dette gjengis ukritisk etter klipp & lim-prinsippet i musikkpressen og på diverse nettsteder. Et eksempel:
    ZZ Top have a new box set coming out in June, and this time they’re getting it right. The 10-CD ‘ZZ Top: The Complete Studio Albums (1970-1990)’ will include, for the first time, the original mixes of the band’s early records. That’s great news for anyone who’s been stuck listening to the ’80s remixes of these classic albums for all these years.
    [...]
    Best of all, ‘ZZ Top’s First Album,’ ‘Rio Grande Mud’ and ‘Tejas’ will feature those LPs’ original mixes, not the mixes included on the 1987 box set ‘Six Pack,’ and subsequent reissues, which beefed up the ’70s production with ’80s-style percussion to mirror the more modern sounds found on the multiplatinum ‘Eliminator’ and the followup record, ‘Afterburner.’

    Longtime fans have complained over the years that the ’80s’ remixes of these early albums strip away the original primal blues boogie that they remember hearing on their vinyl LPs. For younger listeners raised on the remixed CDs, the original mixes of these albums should come as revelation.
    New ZZ Top Box Will Include Original Mixes of First 10 Albums

    ZZ Top - The Studio Albums 1970 - 1990 is a 10 CD boxset of the band's classic studio albums from their Warner Bros. years. This compact, clamshell boxset features each album in a mini, vinyl replica card sleeve with original artwork, including replicated original gatefold sleeves for Tres Hombres and Tejas. Most importantly the original audio tape versions will finally be available, for the first time, on CD for three of the albums: First Album, Rio Grande Mud, and Tejas, and the original masters for Tres Hombres and Fandango will also be included. Much discussion has been had on the quality of the mixes released on CD in the 1980s but now the original audio will be available once and for all in an amazing boxset!
    Amazon.com: The Complete Studio Albums 1970-1990 (10 CD): Music

    Joda, fint det, men det var miksen, og dessuten bare for de tre første albumene. Hva med resten, og hva med mastringen? Her er sporet "Sharp Dressed Man" fra "Eliminator" (1983), rippet henholdsvis fra LP (1983), ur-CD (1985), og denne nyutgitte boksen (2013). Gjett hva som er hva?

    sharp dressed man x3.gif


    For rettferdighetens skyld: Lydkvaliteten varierer fra CD til CD i boksen. Noen av CDene er helt OK, andre langt fra OK.

    Derimot fortalte junior noe interessant her om dagen. Han og noen kamerater hadde diskutert lydkvalitet og var skjønt enige om at CDer og MP3-filer låter dritt sammenlignet med det de hører seg selv og andre spille live. Junior mente at det behøvde ikke være slik, så han tok med seg flokken hjem, skrudde på hovedanlegget og spilte Led Zeppelin for dem. For å være nøyaktig, Led Zeppelin IV som 24/96 FLAC rippet fra en 45 rpm LP-utgave, og med volumkontrollen tilstrekkelig høyt. Hakeslepp rund baut, og poenget var behørig illustrert. Det er ikke kidsa det står på.
     
    Sist redigert:

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.334
    Antall liker
    3.456
    Torget vurderinger
    49
    ZZ Top-The complete studio albums 1970-1990(2013) digital download HD Tracks .


    Analyzed: ZZ Top / Eliminator
    --------------------------------------------------------------------------------


    DR Peak RMS Duration Track
    --------------------------------------------------------------------------------
    DR12 -0.91 dB -14.59 dB 4:04 01-Gimme All Your Lovin'
    DR13 -0.47 dB -14.84 dB 4:03 02-Got Me Under Pressure
    DR13 0.00 dB -14.08 dB 4:18 03-Sharp Dressed Man
    DR13 -1.30 dB -16.65 dB 6:18 04-I Need You Tonight
    DR13 -1.16 dB -15.79 dB 2:55 05-I Got The Six
    DR13 -0.68 dB -15.93 dB 3:35 06-Legs (Edit Version)
    DR14 -3.07 dB -19.56 dB 4:20 07-Thug
    DR15 -1.80 dB -18.60 dB 3:53 08-TV Dinners
    DR13 -2.72 dB -17.32 dB 4:04 09-Dirty Dog
    DR15 -2.28 dB -19.43 dB 3:40 10-If I Could Only Flag Her Down
    DR13 -2.11 dB -16.83 dB 3:16 11-Bad Girl
    --------------------------------------------------------------------------------


    Number of tracks: 11
    Official DR value: DR13


    Samplerate: 192000 Hz
    Channels: 2
    Bits per sample: 24
    Bitrate: 5412 kbps
    Codec: FLAC
    ================================================================================
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.090
    Antall liker
    36.505
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Vi kan jo dette etterhvert, men her er tre versjoner av første spor "Fight Fire with Fire" fra Metallica's "Ride the Lightning" (1984). En er rippet fra original LP, en er den beste CD-versjonen jeg har funnet (DCC med Steve Hoffman), og en er japansk SHM-CD remaster fra 2011.

    Reissue from Metallica features the high-fidelity SHM-CD format (compatible with standard CD players) and uses 1989 US master.
    fire with fire details.gif


    Akkurat, ja. Kanskje de mente å si "abuses 1989 US master"? :rolleyes:
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn