trex
Overivrig entusiast
- Ble medlem
- 05.07.2003
- Innlegg
- 916
- Antall liker
- 29
Synes selv at mangel på dynamikk er et vel så stort – om ikke større – plage innenfor filmmediet. Er langtfra noen actionfrik, men blir ofte skuffet de gangene jeg ser en film i den sjangerretningen… Har riktignok ikke noe dedikert hjemmekinooppsett, men likevel; hører jo at limiterne jobber overtid når bombene går av.Filmlyd kan ofte være mer dynamisk, fordi for å få plass til de store og dramatiske øyeblikkene, som man gjerne vil på film, og også kraftigere bass som regel, så MÅ man ha plass til de peakene, ellers blir det ikke mye dramatikk. Da må det nødvendigvis være stillere i mellom slagene...
Her er det jo viktig at det som kommer fra miksebordet er noenlunde nøkternt behandlet (ref. komprimering)… Sjelden det er slik. Som oftest ikke så mange db igjen å jobbe med lenger, dessverre.Når det er sagt, kanskje vi i det minste ser en trend til å gi ut to versjoner.
Så forstår de etterhvert at den "audiophile" versjonen må komme rett fra miksebordet, slik artist og tekniker ønsket det i utgangspunktet. DA er vi kommet et stykke.
Er den versjonen også for udynamisk, så er det ihvertfall det mest dynamiske som eksisterer av opptaket.
Og kanskje det riktigste ut fra artistens ståsted.
mvh e
Nei, du har rett i det, MEN ferdig miks er det som er minst herjet med i det minste.
Det er vel så nærme man kommer en versjon som er mest audiofil om man vil.
Er sporene individuelt komprimert ihjel, hjelper det jo ikke så mye uansett.
At noen begynner med dette er kanskje vel så viktig, som at de første forsøkene kanskje ikke blir særlig vellykket. Poenget må jo være at det er en klar forskjell på konsum og audiofil utgavene av utgivelsen. Og at man da kanskje etterhvert også i miksen blir mer dynamisk for å ha rom for dette. Det er von i hangande snøre!