Den eneste fornuftige forklaringen på dette er at komponentene som er brukt i apparatene låter forskjellig.
Selvbyggere foretrekker gjerne en type kondensatorer framfor andre, fordi de låter bedre. Noen hevder at motstander har forskjellig lydsignatur. (ren karbon fra blyanter skal være best i følge enkelte kilder!) Opamper, chiper og så videre har forskjellige lydsignaturer.
Ja, de tingene er helt reelle. Vi kan høre små endringer i forvrengningsspektrum, f eks en liten forskyvning mellom likeordens og oddeordens forvrengningskomponenter, selv om den samlede forvrengningen er like stor. Det er fullt mulig å måle ulik støy og forvrengning fra enkle motstander og kondensatorer, for ikke å snakke om aktive komponenter som transistorer og opamper. Konstruksjonen har også betydning. De samme komponentene kan gi et annet resultat hvis de er koblet sammen på en annen måte. Klasse A vs AB, singel ended vs push-pull, osv. Det finnes også velutviklet teori for hvordan det blir slik. Det er ikke nødvendig å gjette seg frem med prøving og feiling på kjøkkenbenken.
Men det spesielle er at vi bruker så mye tid og energi på å bekymre oss over de delene i anlegget som har absolutt minst betydning. Kablene mellom boksene tilfører ikke støy eller forvrengning. De er dønn lineære. De avvikene i frekvens- og fasegang de skaper er så knøttsmå at de neppe er hørbare. Vi snakker om avvik <0,1 dB med noenlunde normale apparater og kabler. Det koster ikke spesielt mye å gjøre det riktig. Det er ingen grunn til at dette skulle gjøre nevneverdige forskjeller. Og, ja, praktisk erfaring stemner helt utmerket med teorien.
"Speciality audio cables" er en tullebransje, på samme måte som krystallterapeuter i lilla sjal på alternativmesser. Bransjen overlever på kunnskapsmangel og på at noen så gjerne
vil tro at de skyfler over absurde pengesummer til de som kommer med de mest suggestive salgsargumentene. "Kabelen er håndflettet av fromme jomfruer i fullmåneskinn, og du vil høre mindre hardhet i mellomtonen og klokkeklar utklingning i diskanten. Emosjonene i musikken formidles uten hindringer." Og så videre.
Oil of Aphrodite and dust of the Grand Wazoo.