Bil, båt og motorsykkel Tesla model S

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.090
    Antall liker
    36.505
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Cash management. Prøv å selge tjenester til store norske konsern som Hydro eller Statoil og se om de betaler innen de 30 dager du skrev på fakturaen. Ikke bra, selvsagt, men det skal nok mer til før jeg blir bekymret.
     

    rocknrolla

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.09.2009
    Innlegg
    312
    Antall liker
    22
    Sted
    Florø
    Torget vurderinger
    1
    Apropos de opphaussede brannene: Dette er et stygt eksempel på hvordan det kan gå hvis man krasjer i en bensinbil.
    - Han prøvde å få faren sin ut av bilen - Kjendis
    Obduksjonsrapporten: Paul Walker kan ha v?rt i live etter kollisjonen - Kjendis
    Paul Walker's car wasn't racing, source says; speed in curve may have been a factor - NBC News.com
    About 20 witnesses told police they tried to extinguish the fire to remove the two men from the burning vehicle but they were unsuccessful. By the time, the sheriff's office arrived on the scene, the car was engulfed, police said.

    "[My son] tried to extinguish the car," said Jim Torp, who attended the event and heard the crash, in an interview with "Access Hollywood." "It was a small flame when he got there. He put the fire extinguisher on, and then the car blew up.
    Eksplosiv brann skjer bare ikke i en elektrisk bil, uansett hvor stygt krasj. Burde ikke aksjekursen til alle produsenter av bensinbiler, og Porsche spesielt, nå falle en 20-30 %?
    Tja , opphaussede vil jeg vel ikke si .Kjenner vi bilfabrikantene rett så er det vel heller motsatt . Vi snakker tross alt ny teknologi her. Og å dra frem carrera GT som eksempel på brann i bensinbil er vel nokså drøyt, det er ikke mye vanlig med den på noen måte.
    Og du kan jo prøve å smelle en Tesla i et tre i tohundreogh*****e og ser hvordan det går.
    Ser man bort fra franske biler og noen meget eksklusive supersportsbiler så hører det vel til sjeldenheten at en bil bare tar fyr. Og sett over antall biler i drift så er det vel meget sjelden. Statistikken for Tesla er vel heller dårlig så langt på dette punktet.

    Tesla er meget imponerende og den setter en helt ny standard i klassen, men med antallet solgt i Norge så skal en ikke se bort i fra et solid prisfall når de skal byttes inn igjen .
    Den er vel de vi kan kalle en gamechanger.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.090
    Antall liker
    36.505
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er selvsagt uheldig fra et PR-standpunkt, men jeg har vært med på et par branner i bensinbiler (den ene fransk!) og brannrisiko i Tesla er ikke noe jeg bekymrer meg over. Derimot har jeg brannslukningsapparat på klips ved førersetet i bensinbilene. Bilbranner er vanligere og farligere enn man kanskje tror. Statistikken for Tesla er faktisk riktig god så langt, både på brannsikkerhet og på sikkerhet forøvrig. Ingen har blitt alvorlig skadd i en Tesla ennå, til tross for et antall spektakulære krasj. De tre brannene har utviklet seg langsomt etter høykastighetskrasj og påkjørsler av metallgjenstander. Ingen biler har "bare tatt fyr" uten videre.

    17 Cars Catch On Fire Every Hour In The US - Business Insider
    Should Battery Fires Drive Electric Cars Off the Road?: Scientific American
    Vehicle fires

    Den Carreraen traff treet sidelengs i ca 90 mph (150 km/t), ifølge nyhetsmeldingene. Den eksploderte og brant. Hadde det samme skjedd i en Tesla Model S ville begge personene gått fra stedet uskadde.

     
    Sist redigert:

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.337
    Antall liker
    1.205
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Det er selvsagt uheldig fra et PR-standpunkt, men jeg har vært med på et par branner i bensinbiler (den ene fransk!) og brannrisiko i Tesla er ikke noe jeg bekymrer meg over. Derimot har jeg brannslukningsapparat på klips ved førersetet i bensinbilene. Bilbranner er vanligere og farligere enn man kanskje tror. Statistikken for Tesla er faktisk riktig god så langt, både på brannsikkerhet og på sikkerhet forøvrig. Ingen har blitt alvorlig skadd i en Tesla ennå, til tross for et antall spektakulære krasj. De tre brannene har utviklet seg langsomt etter høykastighetskrasj og påkjørsler av metallgjenstander. Ingen biler har "bare tatt fyr" uten videre.

    17 Cars Catch On Fire Every Hour In The US - Business Insider
    Should Battery Fires Drive Electric Cars Off the Road?: Scientific American
    Vehicle fires

    Den Carreraen traff treet sidelengs i ca 90 mph (150 km/t), ifølge nyhetsmeldingene. Den eksploderte og brant. Hadde det samme skjedd i en Tesla Model S ville begge personene gått fra stedet uskadde.

    Tror du kan glemme brannslukkeren din om du får kortslutning i batteriet og brann fra det. I følge Teknisk Ukeblad blir det en selvunderholdene brann som ikke lar seg slukke med konvensjonelle slukkemidelt da det genereres oksygen i brannen til batteriet er utladet og metoder som kjøler ned og fjerner tilgang til luft ikke vil funger. Du må ha tilgang til et rådyrt kobberbasert slukkemiddel som kun det amerikanske forsvaret benytter, så stikk av og la det brenne ned.
    http://www.tu.no/industri/2013/12/17/kobbermiddel-kan-stoppe-brann-i-elbilbatterier
     

    atledreier

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.01.2011
    Innlegg
    607
    Antall liker
    211
    Sted
    Sandnes
    Om man følger statistikken for alle biler under ett burde 11 Model S ha tatt fyr, og det burde vært 3 dødsfall i følge med brann. Så langt har det vært 3 branner og ingen skader. Det som også er viktig å få med seg her er at brannene i Tesla har utviklet seg svært sakte. Den ene som var brann i hovedbatteriet fikk sjåføren beskjed av bilen om å kjøre inn til siden og skru av. Bilen ble parkert helt rolig og brannen spredte seg aldri inn til kupeen. Om hovedbatteriet tar fyr er dette delt inn i brannceller og svært godt beskyttet av tykke stålplater. Forrige bilbrann man i det hele tatt gadd å rapportere (det er mange av dem) var det såvidt sjåføren rakk å bråstoppe, kaste seg ut av bilen og løpe før kupeen var overtent.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.090
    Antall liker
    36.505
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Som sagt, de brannene er et opphausset mediefenomen. Ja, litiumbatterier kan brenne, og ja, det vil være vanskelig å slukke hvis de først tar fyr, men dette er en langsom lavintensitetsaffære sammenlignet med en bensinbrann eller en gassbrann. Jeg så en gang en campingbil brenne opp på E18. 150 m avstand var litt i minste laget, merket jeg. Jeg tror bensintanken gikk først, etterfulgt av propantanken. De to i bilen rakk heldigvis å komme seg ut. Da brannvesenet kom var det stort sett bare ramma som sto igjen.

    Rent logisk burde de som brokker seg over branner i el-biler være vettskremte hver gang de setter seg inn i en bensindrevet bil eller en gassdrevet buss. Både sannsynligheten for brann og skadepotensialet hvis det først brenner er ufattelig mye høyere der.

    Edit: For de med tilstrekkelig morbid interesse gir dette søket nesten 26000 treff på YouTube, og da har jeg filtrert bort alt som har med både Paul Walker og racing å gjøre. Bare sånt som kan skje med bensinbiler etter en kraftig smell på offentlig vei: http://www.youtube.com/results?search_query=fiery+car+crash+fire+-Tesla+-Walker+-race&sm=3
     
    Sist redigert:

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.570
    Antall liker
    7.079
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Cash management. Prøv å selge tjenester til store norske konsern som Hydro eller Statoil og se om de betaler innen de 30 dager du skrev på fakturaen. Ikke bra, selvsagt, men det skal nok mer til før jeg blir bekymret.
    Prøv å levere anbud på varer til Nordland Fylkeskommune - De forlanger leveringsmnd+30 dager betalingsfrist...

    Har jobbet i avis hvor det var helt normalt at abonnementene til forskjellige offentlige etater ble stoppet pga treg betaling. Så var de på 'an igjen med å forlenge "nådeperioden," inntil de fikk betalt...
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.592
    Sted
    Stavanger
    Jeg har til og med hørt at en divisjon i et større norsk oljeselskap sendte en annen divisjon i selskapet til inkasso :)
    Det skjønner jeg veldig godt - oljeselskapene er rå på å ikke betale i tide...
    Jeg ser på det som at det omtalte firma har fullstendig vokst ut av seg selv, at byråkratiet er enerådene og stolthetsfølelsen er fullstendig fraværende. Det blir surrealistisk og tragisk når et firma saksøker seg selv.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.090
    Antall liker
    36.505
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nja, de som har sett mulighetene så langt mener at standardkablene er altfor dyre og velger å gå inn under dem i pris. "Billigere enn medfølgende lakrislisser" - tygg litt på den posisjoneringen, Nordost.

    Denne kabelen kan bety trøbbel for elbil-eiere - tema - Dagbladet.no

    Det kom forresten en softwareoppdatering for et par dager siden. Den er et svar på en hendelse i USA i november hvor stikkontakten i garasjen gikk varm under lading og ting tok fyr. Forsåvidt ingen ting med bilen å gjøre, men likevel. Nå detekterer bilen spenningsfall på kursen og skrur ned ladestrømmen hvis spenningen faller uventet mye. Det kan være et tegn på dårlig kontakt og varmgang et sted mellom bilen og sikringsskapet. Smart tenkt.

    Men jordfeil på norsk strømnett liker den fortsatt ikke. Det er nok mer det som skaper trøbbel i kulde enn ladingen som sådan. Norsk IT-nett skal ha ca 130 V mellom hver fase og jord, 230 V mellom fasene. Varmeovner som slår seg på og av kan fort skjevlaste en fase, for ikke å snakke om en regelrett jordfeil. Da kan det plutselig være 10 V fra en fase til jord og 230 V fra den andre. Og hvis apparatet med jordfeil er termostatstyrt, går det like plutselig tilbake til 130 V igjen. På TN-nett med Live og Neutral blåser sikringen når sånt skjer, men det norske IT-nettet fortsetter gladelig å levere strøm. Det fatter ikke elektronikken i bilen og avbryter ladingen.

    Det jobbes med saken, og jeg regner med at det der løses med en softwareoppdatering også.
     
    Sist redigert:

    Absolutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2013
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    330
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    7

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.408
    Antall liker
    1.138
    Torget vurderinger
    4
    Tesla er jo bevisett på at det finnes innovative firmaer i statene. Jeg har utrolig respekt for Elon Musk, han er en av vår tids store personer IMO.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.090
    Antall liker
    36.505
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Typisk amerikansk, hvor "godt nok" er godt nok.
    En utrolig unødvendig feil.
    Men amerikanere har da aldri kunnet lage biler, ihvertfall ikke for det europeiske markedet.
    Har egentlig ikke så mye med noe av det å gjøre. Det handler mer om at Norge (og visstnok Albania) har en helt annen type strømnett enn alle andre land, pluss at vi stort sett varmer opp husene med elektriske panelovner. Det forsto ikke ingeniørene i Silicon Valley helt konsekvensene av. De var her i fjor vår og målte og sto i for å forstå hva som var "normale" betingelser på norsk nett og programmerte inn det i den europeiske versjonen av bilen. Så kommer vinterkulda, omsider, og tilstanden på el-nettet er plutselig helt annerledes. Oops.

    Har noen forresten lest siste auto motor & sport, hvor det er en sammenligningstest mellom Tesla Model S, BMW M550d og Lexus GS? Det har jeg. Tesla vinner alle deler av "Spesialrunde sportslig bil", både styring, chassis, bremser, akselerasjon og girkasse. Sitat: "Tesla føles faktisk som en stor Lotus Evora, og det er noe av det fineste man kan si om en firedørs bil." Den vinner også kategoriene for design, kvalitetsfølelse, og stort sett alt bortsett fra baksete og dekkstøy. For bagasjeplass får den 6 poeng av 5 mulige. Totalresultatet blir deretter. :)

    Amerikansk bil, ja, på samme måte som man kan peke på en gammel clamshell Motorola mobiltelefon med CDMA (i stedet for GSM) og si at "amerikanere har da aldri kunnet lage mobiltelefoner, ihvertfall ikke for det europeiske markedet." Og så kom iPhone, og hvor er Nokia og Ericsson nå?
     
    Sist redigert:

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.193
    Antall liker
    819
    Skulle tro du var Tesla-selger Asbjørn..

    Faktum er vel heller at alle andre elbil produsenter får dette til bortsett fra Tesla? Har neppe så mye med IT eller TN nett, eller den noe uforståelige forklaringen din lengre oppe, men designfeil hos Tesla.

    Jeg mener elbil er et steg i feil retning da man bruker en høyverdi energikilde. Frem til at strømmen roterer bilens hjul, har en vesntlig del gått tapt i overføring og konverteringen til elektrisk energi. Det selges jo som nevnt ingen biler med bensinmotor hvor motoren driver en generator som igjen produserer strøm til elmotorer som igjen driver bilen. Mer effektivt og miljøvennlig å koble bensinmotoren rett til hjulene altså.

    Tesla har også liten kredibilitet når det kommer til miljø; dette er bilen for "egoister" som ønsker seg sportsbil til pølsepris, reduserte avgifter og tillatt i kollektivfelt. Har vel heller aldri møtt en person som nevner miljø først, når de forteller om elbilen sin.

    Min 7 år gamle dieselbil er vel verdt 40% av hva den kostet ny. Det tror jeg ingenting på at Tesla S vil være 6 år fra nå.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Skulle tro du var Tesla-selger Asbjørn..

    Faktum er vel heller at alle andre elbil produsenter får dette til bortsett fra Tesla? Har neppe så mye med IT eller TN nett, eller den noe uforståelige forklaringen din lengre oppe, men designfeil hos Tesla.

    Jeg mener elbil er et steg i feil retning da man bruker en høyverdi energikilde. Frem til at strømmen roterer bilens hjul, har en vesntlig del gått tapt i overføring og konverteringen til elektrisk energi.. Det selges jo som nevnt ingen biler med bensinmotor hvor motoren driver en generator som igjen produserer strøm til elmotorer som igjen driver bilen. Mer effektivt og miljøvennlig å koble bensinmotoren rett til hjulene altså.

    Tesla har også liten kredibilitet når det kommer til miljø; dette er bilen for "egoister" som ønsker seg sportsbil til pølsepris, reduserte avgifter og tillatt i kollektivfelt. Har vel heller aldri møtt en person som nevner miljø først, når de forteller om elbilen sin.

    Min 7 år gamle dieselbil er vel verdt 40% av hva den kostet ny. Det tror jeg ingenting på at Tesla S vil være 6 år fra nå.

    For det første er vel Opel Ampera en slik bil hvor bensinmotor ikke er koblet til drivlinjen, for det andre så er det alltid slik at det er de pengesterke som "finansiere" videreutvikling av ny teknologi ved å være først ute.. Både når det gjelder elbiler og konvensjonelle biler
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.090
    Antall liker
    36.505
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Skulle tro du var Tesla-selger Asbjørn..

    Faktum er vel heller at alle andre elbil produsenter får dette til bortsett fra Tesla? Har neppe så mye med IT eller TN nett, eller den noe uforståelige forklaringen din lengre oppe, men designfeil hos Tesla.

    Jeg mener elbil er et steg i feil retning da man bruker en høyverdi energikilde. Frem til at strømmen roterer bilens hjul, har en vesntlig del gått tapt i overføring og konverteringen til elektrisk energi. Det selges jo som nevnt ingen biler med bensinmotor hvor motoren driver en generator som igjen produserer strøm til elmotorer som igjen driver bilen. Mer effektivt og miljøvennlig å koble bensinmotoren rett til hjulene altså.

    Tesla har også liten kredibilitet når det kommer til miljø; dette er bilen for "egoister" som ønsker seg sportsbil til pølsepris, reduserte avgifter og tillatt i kollektivfelt. Har vel heller aldri møtt en person som nevner miljø først, når de forteller om elbilen sin.

    Min 7 år gamle dieselbil er vel verdt 40% av hva den kostet ny. Det tror jeg ingenting på at Tesla S vil være 6 år fra nå.
    Nei, jeg selger ikke. :)

    Ja, man kan godt si at det er en designfeil. Det finnes "normale" tilstander på et norsk strømnett som fører til at bilen avbryter ladingen med en feilmelding. Jeg har vært på telefonen med Tesla et par ganger om den saken, og vi er nokså enige om at den delen av utviklingsjobben ikke er ferdig ennå. Men forhåpentligvis blir den det snart, og så slipper vi å være beta-testere til neste vinter. Om du forstår forklaringen eller ikke har ikke så mye med det å gjøre. Den forklaringen er i det minste korrekt, så les den gjerne en gang til. Hvis du fortsatt ikke forstår kan du prøve med et multimeter i nærmeste stikkontakt og se hvilke spenninger du får mellom de to polene og mellom hver pol og jord. Deretter kjører du over til Sverige og prøver det samme der.

    Apropos høyverdig energikilde: Jeg regnet litt på virkningsgraden fra potensiell energi i vannmagasinet på fjellet, gjennom generator og overføringsnett, via batteripakke, elmotor og girkasse, og til bevegelsesenergi i bilen. Virkningsgraden fra ende til ende er ca 50 %. Bilen bruker ca 0,18 - 0,22 kWh/km ved normal bruk.

    Lykke til med å finne en to-tonns dieselbil, ny eller gammel, som går på ca 0,2 liter på mila og har 50 % energieffektivitet fra råoljereservoar til fremdrift. En moderne turbodieselmotor når kanskje 40 % effektivitet under optimale driftsbetingelser, og det er bare selve motoren i testbenk. Alle de andre tapene kommer i tillegg, både før dieselen når motoren (oljepumping, tankskip, raffinering, tankbiler til stasjon, fordamping, lekkasjer, ...) og etterpå (girkasse og drivverk). Jeg tipper at en god, moderne dieselbil utnytter mindre enn 10 % av energien fra råoljen. Resten forsvinner på veien.

    Vi får se hvor bruktbilprisen er om 6 år, hva et nytt batteri koster når det en gang blir nødvendig, og hvor stor kapasitet det i så fall vil ha. Foreløpig er bruktbilprisene en god del høyere enn hva jeg betalte for bilen ny, ser jeg: FINN Bil - Annonser - Brukte biler til salgs
    Dessuten blir det sannsynligvis innført 25 % moms på nye el-biler om noen år. Hva det har å si for bruktbilprisene kommer an på hvilke andre innstramninger som gjøres samtidig, men jeg ser ikke bort fra at bruktbilprisene dras opp tilsvarende.
     
    Sist redigert:

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.193
    Antall liker
    819
    Skulle tro du var Tesla-selger Asbjørn..

    Faktum er vel heller at alle andre elbil produsenter får dette til bortsett fra Tesla? Har neppe så mye med IT eller TN nett, eller den noe uforståelige forklaringen din lengre oppe, men designfeil hos Tesla.

    Jeg mener elbil er et steg i feil retning da man bruker en høyverdi energikilde. Frem til at strømmen roterer bilens hjul, har en vesntlig del gått tapt i overføring og konverteringen til elektrisk energi.. Det selges jo som nevnt ingen biler med bensinmotor hvor motoren driver en generator som igjen produserer strøm til elmotorer som igjen driver bilen. Mer effektivt og miljøvennlig å koble bensinmotoren rett til hjulene altså.

    Tesla har også liten kredibilitet når det kommer til miljø; dette er bilen for "egoister" som ønsker seg sportsbil til pølsepris, reduserte avgifter og tillatt i kollektivfelt. Har vel heller aldri møtt en person som nevner miljø først, når de forteller om elbilen sin.

    Min 7 år gamle dieselbil er vel verdt 40% av hva den kostet ny. Det tror jeg ingenting på at Tesla S vil være 6 år fra nå.

    For det første er vel Opel Ampera en slik bil hvor bensinmotor ikke er koblet til drivlinjen, for det andre så er det alltid slik at det er de pengesterke som "finansiere" videreutvikling av ny teknologi ved å være først ute.. Både når det gjelder elbiler og konvensjonelle biler
    Ampera, Fisker er hybrider på lik linje som Prius. Dvs batteri noen få mil, så bensin resten. Da får produsentene regnestykket, for bilen isolert sett, til å gå opp på papiret. Pengesterke? Folk hadde vel neppe kjøpt Tesla om den hadde kostet 2 mill? Faktum er vel at folk driter i miljøet, de må ha to biler istedetfor en, og kjøper pga de sterke statsincentivene.
     

    Absolutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2013
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    330
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    7
    Tesla har definitivt potensiale, men mer testing må til.
    Som jeg sa, godt nok er godt nok.

    Ja jeg er elbil motstander og ikke glad i amerikanske biler! :p
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.090
    Antall liker
    36.505
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ampera, Fisker er hybrider på lik linje som Prius. Dvs batteri noen få mil, så bensin resten. Da får produsentene regnestykket, for bilen isolert sett, til å gå opp på papiret. Pengesterke? Folk hadde vel neppe kjøpt Tesla om den hadde kostet 2 mill? Faktum er vel at folk driter i miljøet, de må ha to biler istedetfor en, og kjøper pga de sterke statsincentivene.
    Poenget er at Ampera er en seriehybrid. Bensinmotoren driver en generator. Strømmen fra den generatoren driver elektriske motorer. De elektriske motorene driver bilen. Eksakt slik som du mente ikke finnes. I tillegg kan den generatoren lade et batteri, og de elektriske motorene kan trekke strøm fra det batteriet, men det er altså ingen mekanisk kobling mellom bensinmotor og drivhjul.

    Det er også slik dieselelektriske lokomotiver drives, og en del skip med dieselelektrisk fremdrift. En forbrenningsmotor driver en generator, som i sin tur driver elektriske motorer koblet til hjul eller propeller. Hvorfor gjøres det, hvis det er så håpløst ineffektivt?

    Jeg har forresten aldri påstått at jeg kjøpte elbil for miljøets del. Regnestykket er ganske enkelt. 422 hk, 600 Nm, 0-100 på 4 sek, null avgifter, null bompenger. Selv en enkel gutt fra landet forstår den der.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.425
    Antall liker
    9.849
    i125526343_53526_3.jpg

    Det er ikke bare søte, små personbiler som er seriehybrid. Lectra Haul er det også.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Tesla selger forøvrig godt i land med langt dårligere "statsincentiver" og mye lavere avgifter på konvensjonelle biler også
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.193
    Antall liker
    819
    Ampera, Fisker er hybrider på lik linje som Prius. Dvs batteri noen få mil, så bensin resten. Da får produsentene regnestykket, for bilen isolert sett, til å gå opp på papiret. Pengesterke? Folk hadde vel neppe kjøpt Tesla om den hadde kostet 2 mill? Faktum er vel at folk driter i miljøet, de må ha to biler istedetfor en, og kjøper pga de sterke statsincentivene.
    Poenget er at Ampera er en seriehybrid. Bensinmotoren driver en generator. Strømmen fra den generatoren driver elektriske motorer. De elektriske motorene driver bilen. Eksakt slik som du mente ikke finnes. I tillegg kan den generatoren lade et batteri, og de elektriske motorene kan trekke strøm fra det batteriet, men det er altså ingen mekanisk kobling mellom bensinmotor og drivhjul.

    Det er også slik dieselelektriske lokomotiver drives, og en del skip med dieselelektrisk fremdrift. En forbrenningsmotor driver en generator, som i sin tur driver elektriske motorer koblet til hjul eller propeller. Hvorfor gjøres det, hvis det er så håpløst ineffektivt?

    Jeg har forresten aldri påstått at jeg kjøpte elbil for miljøets del. Regnestykket er ganske enkelt. 422 hk, 600 Nm, 0-100 på 4 sek, null avgifter, null bompenger. Selv en enkel gutt fra landet forstår den der.
    Poenget her var at dersom du kjører en Ampera uten å lade batteriet før du kjører avsted, kommer du kortere enn om du satte deg inn i en tilsvarende konvensjonell bensinbil. Selv en enkel gutt fra landet forstår den der..

    Artig at du dro opp dieselelektrisk skip, slike er mitt levebrød. Men de altså generelt mindre energieffektive enn om du koblet maskinen rett på propellakslingen. Jo flere ledd, jo mer tap. Såre enkelt.

    Og hvor gøy er det med 0-100 på 4sek etter den 30. gangen? I norge, sånn egentlig?
     

    RoyVidar

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2012
    Innlegg
    308
    Antall liker
    54
    Sted
    Sandefjord
    Opel Amperas "tvilling" Chevrolet Volt kan visst koble bensinmotoren direkte/mekanisk under noen omstendigheter:

    "While in this series mode at higher speeds and loads, (typically above 30 miles per hour (48 km/h) at light to moderate loads) the gasoline engine can engage mechanically to the output from the transmission and assist both electric motors to drive the wheels, in which case the Volt operates as a power-split or series-parallel hybrid."

    Edit: Og det er samme bilen solgt under forskjellige navn, så vidt jeg har forstått.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.090
    Antall liker
    36.505
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Poenget her var at dersom du kjører en Ampera uten å lade batteriet før du kjører avsted, kommer du kortere enn om du satte deg inn i en tilsvarende konvensjonell bensinbil. Selv en enkel gutt fra landet forstår den der..
    Er ikke helt sikker på det. For denne bondetampen virker det sannsynlig at du kan bruke batteriet som "svinghjul" for å lagre overskuddsenergi, enten ved å la motoren jobbe litt hardere enn hva som trengs for fremdrift hvis det er et mer effektivt driftspunkt, eller ved å regenerere elektrisitet ved motorbremsing i utforbakker. Så kan du bruke den energien fra batteriet når du trenger et ekstra skyv til en forbikjøring eller lignende. Da kan du oppnå samme akselerasjon med en mindre og mer økonomisk bensinmotor. Verdien av det må veies opp mot den ekstra vekten av batterier og elektromotorer. I praksis oppnår bensinhybrider og små turbodiesler ganske like tall for drivstofforbruk.

    Artig at du dro opp dieselelektrisk skip, slike er mitt levebrød. Men de altså generelt mindre energieffektive enn om du koblet maskinen rett på propellakslingen. Jo flere ledd, jo mer tap. Såre enkelt.
    Ja, selvsagt. Men hvorfor bygges det slike da, når du ser ut til å mene at det er selvinnlysende håpløst som konsept?

    Uansett er det mest effektive en elektrisk motor koblet rett på hjul eller propell uten noen forbrenningsmotor i nærheten. Man slipper hele varmekraftverket som sluker fossilt brennstoff og spyr ut mesteparten som varme. Trenger heller ingen girkasse, hverken automat med slurende momentomvandler eller mekanisk med gnissende tannhjul. En vannkraftturbin som lader batterier er veldig mye mer effektiv enn hvilken som helst forbrenningsmotor eller gassturbin. Både turbin, generator og elmotor har effektiviteter på 90 % eller litt bedre, kombinert ca 70-75 % effektivitet.

    Selv et tysk kullkraftverk leverer ganske CO2-økonomisk energi sammenlignet med en to-liters dieselmotor som kaldstartes, krypkjøres i kø, osv. Man skal kjøre veldig pent og langt for å nå 25 % gjennomsnittlig effektivitet i en bilmotor. State-of-the-art kullkraftverk ligger rundt 45 %, combined cycle gasskraftverk opp mot 65 %.
     
    Sist redigert:

    scanspeak

    Medlem
    Ble medlem
    03.03.2007
    Innlegg
    27
    Antall liker
    10
    Det å ha "litt" mer motorkraft enn gjennomsnittet er da umulig å ikke like..
    har gode 200 hk diesel her nå.har alltid hatt over 160 hk.ikke i nærheten av tesla selvsagt men
    det er like ok hver gang jeg drar på fra 40-100
    forbikjøringer i 80-120 osv.
    Det blir ALDRI kjedelig..
    Ønsker meg tesla selv men har avventet noe med tanke på første vinteren..
    følger spent med...
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.193
    Antall liker
    819
    Skulle tro du var Tesla-selger Asbjørn..

    Faktum er vel heller at alle andre elbil produsenter får dette til bortsett fra Tesla? Har neppe så mye med IT eller TN nett, eller den noe uforståelige forklaringen din lengre oppe, men designfeil hos Tesla.

    Jeg mener elbil er et steg i feil retning da man bruker en høyverdi energikilde. Frem til at strømmen roterer bilens hjul, har en vesntlig del gått tapt i overføring og konverteringen til elektrisk energi. Det selges jo som nevnt ingen biler med bensinmotor hvor motoren driver en generator som igjen produserer strøm til elmotorer som igjen driver bilen. Mer effektivt og miljøvennlig å koble bensinmotoren rett til hjulene altså.

    Tesla har også liten kredibilitet når det kommer til miljø; dette er bilen for "egoister" som ønsker seg sportsbil til pølsepris, reduserte avgifter og tillatt i kollektivfelt. Har vel heller aldri møtt en person som nevner miljø først, når de forteller om elbilen sin.

    Min 7 år gamle dieselbil er vel verdt 40% av hva den kostet ny. Det tror jeg ingenting på at Tesla S vil være 6 år fra nå.
    Nei, jeg selger ikke. :)

    Ja, man kan godt si at det er en designfeil. Det finnes "normale" tilstander på et norsk strømnett som fører til at bilen avbryter ladingen med en feilmelding. Jeg har vært på telefonen med Tesla et par ganger om den saken, og vi er nokså enige om at den delen av utviklingsjobben ikke er ferdig ennå. Men forhåpentligvis blir den det snart, og så slipper vi å være beta-testere til neste vinter. Om du forstår forklaringen eller ikke har ikke så mye med det å gjøre. Den forklaringen er i det minste korrekt, så les den gjerne en gang til. Hvis du fortsatt ikke forstår kan du prøve med et multimeter i nærmeste stikkontakt og se hvilke spenninger du får mellom de to polene og mellom hver pol og jord. Deretter kjører du over til Sverige og prøver det samme der.

    Apropos høyverdig energikilde: Jeg regnet litt på virkningsgraden fra potensiell energi i vannmagasinet på fjellet, gjennom generator og overføringsnett, via batteripakke, elmotor og girkasse, og til bevegelsesenergi i bilen. Virkningsgraden fra ende til ende er ca 50 %. Bilen bruker ca 0,18 - 0,22 kWh/km ved normal bruk.

    Lykke til med å finne en to-tonns dieselbil, ny eller gammel, som går på ca 0,2 liter på mila og har 50 % energieffektivitet fra råoljereservoar til fremdrift. En moderne turbodieselmotor når kanskje 40 % effektivitet under optimale driftsbetingelser, og det er bare selve motoren i testbenk. Alle de andre tapene kommer i tillegg, både før dieselen når motoren (oljepumping, tankskip, raffinering, tankbiler til stasjon, fordamping, lekkasjer, ...) og etterpå (girkasse og drivverk). Jeg tipper at en god, moderne dieselbil utnytter mindre enn 10 % av energien fra råoljen. Resten forsvinner på veien.

    Vi får se hvor bruktbilprisen er om 6 år, hva et nytt batteri koster når det en gang blir nødvendig, og hvor stor kapasitet det i så fall vil ha. Foreløpig er bruktbilprisene en god del høyere enn hva jeg betalte for bilen ny, ser jeg: FINN Bil - Annonser - Brukte biler til salgs
    Dessuten blir det sannsynligvis innført 25 % moms på nye el-biler om noen år. Hva det har å si for bruktbilprisene kommer an på hvilke andre innstramninger som gjøres samtidig, men jeg ser ikke bort fra at bruktbilprisene dras opp tilsvarende.
    Norge har også endel TN og TT nett, så trenger ikke dra til Sverige. Dette med jordpotensial i IT-nett og forklaringen til Tesla minner om å ta en "Kjos". Peke på noen andre. En varmeovn står på en ujordet krets hvor jord ikke er tilgjengelig. Da vil man aldri ha noe annet enn 130v mellom fasene helt inntil to jordfeil dvs kortdlutning ( og ev et potensial på 130v i ovnens chassis som er helt ufarlig sålenge en person ikke samtidig kan ta på feks et vannrør i nærheten). Et potensial til jord oppmot 230v som du nevner er heller ikke et problem, men kun dersom isolasjonen i forkant er svekket.

    Eksemplet ditt med vannkraft er vel og fint. Ser man derimot på det i et litt større perspektiv, så kommer kun 6% av verdens energibehov fra vannkraft. Sånn sett så har bilen din 6% med 50% energieffektivitet, og resterende 94% med dårligere effektivitet enn min 7 år gamle dieselbil. Regnestykket på en elbil går altså ikke opp uansett hvordan man vender og vrir på det.

    Apropos finn og bruktpriser på Think. I 2002 kostet disse 200', nå selges disse for 20-30'. Mao 10-15% av nypris. Og det uten at noen av privilegene har endret seg.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.193
    Antall liker
    819
    Dieselektrisk bygges først og fremst pga fleksibilitet og reguleringsteknisk. Mindre støy er også et poeng for feks cruise. Og man kan kjøre dieselelektriske systemer mer energieffektive dersom man opererer i mange forskjellige driftsmodi. Men dersom man skal fra a til å vil man ofte velge mekanisk direkteoverføring feks containerskip.
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.357
    Antall liker
    1.856
    Dieselektrisk bygges først og fremst pga fleksibilitet og reguleringsteknisk. Mindre støy er også et poeng for feks cruise. Og man kan kjøre dieselelektriske systemer mer energieffektive dersom man opererer i mange forskjellige driftsmodi. Men dersom man skal fra a til å vil man ofte velge mekanisk direkteoverføring feks containerskip.
    Nettopp Ole Martin.
    For å holde dieselmotoren på høy last hvor den er mest effektiv. Noe som meget sjeldent vil forekomme i en bil. For ikke å si aldri. En forbrenningsmotor er egentlig uegnet i en bil, da den omtrent aldri vil ha optimale betingelser.
    Den vil i en bil gå på tilnærmet tomgang nesten hele tiden.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.193
    Antall liker
    819
    Dieselektrisk bygges først og fremst pga fleksibilitet og reguleringsteknisk. Mindre støy er også et poeng for feks cruise. Og man kan kjøre dieselelektriske systemer mer energieffektive dersom man opererer i mange forskjellige driftsmodi. Men dersom man skal fra a til å vil man ofte velge mekanisk direkteoverføring feks containerskip.
    Nettopp Ole Martin.
    For å holde dieselmotoren på høy last hvor den er mest effektiv. Noe som meget sjeldent vil forekomme i en bil. For ikke å si aldri. En forbrenningsmotor er egentlig uegnet i en bil, da den omtrent aldri vil ha optimale betingelser.
    Den vil i en bil gå på tilnærmet tomgang nesten hele tiden.
    Jo, i utgangspunktet enig, men på langkjøring fra a til å ligger en dieselmotor rimelig rundt sin optimale drift. Faste turtallsløsninger fordrer batteribakker som legger til vekt og ødelegger regnestykket, og ingen produsenter leverer slike. Prøv å selg en dieselelektrisk løsning til et containerskip.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.090
    Antall liker
    36.505
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Langkjøring fra a til å med konstant turtall og konstant gasspådrag er ikke det vanlige i østlandsområdet, nei. Snegle seg frem i kø og stadig fletting ut og inn av ulik veistandard er mer typisk. En forbrenningsmotor er nesten aldri i nærheten av optimalt driftspunkt. Hvis jeg derimot skal kjøre tvers over Sverige non stop, tar jeg dieselbilen i stedet.

    Du får nok bare akseptere at i daglig bruk er en batterielektrisk drivlinje langt mer energieffektiv enn hvilken som helst forbrenningsmotor. I Norge, hvor 80-90 % av strømmen kommer fra vannkraft, er forskjellen enorm. Selv med strøm fra et varmekraftverk vil el-bilen være mer energieffektiv enn en dieselbil, fordi varmekraftverket kan kjøre på konstant last og optimale driftsbetingelser.

    Pedagogisk bilde, beregnet ut fra amerikansk kraftmiks:
    image.jpg

    Det som ødelegger livstids-regnestykket for en elbil er at produksjonen av litiumbatteriene er energikrevende og skaper store utslipp. Det regnestykket går først i pluss etter ganske mange kilometer. Dette er det regnet på oppad vegger og nedad stolper, så du får bare google litt.

    Apropos finn og bruktpriser på Think. I 2002 kostet disse 200', nå selges disse for 20-30'. Mao 10-15% av nypris. Og det uten at noen av privilegene har endret seg.
    Jeg kikket litt på Finn. Du kan også finne velholdte 2002-modeller av biler som Subaru Legacy, Toyota Avensis og Ford Mondeo annonsert til 20-30'. Det er også 10 % av nypris, og det uten at produsenten har gått konk to-tre ganger i mellomtiden. Det går an å bruke dette som et argument for at batteribiler holder seg bedre i verdi enn biler med forbrenningsmotor.

    Det som derimot ikke holder seg i pris, er selve batteriet. Nå koster vel batteripakken til en Model S ca $ 17000 i USA. Det er allerede et fall på ca 40 % fra tilsvarende batterier i 2010. Jeg har sett estimater på at prisen vil falle under $10000 i løpet av 2015. Det er rimelig å forvente at når batteripakken i min bil må byttes i 2020-2025 vil det være mulig å sette inn et batteri med to-tre ganger dagens rekkevidde til ca halve prisen.

    Hva blir bruktbilprisen da, hvis nyregistrerte elbiler på det tidspunktet har blitt pålagt fulle avgifter av våre kjære myndigheter?
     
    Sist redigert:

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.193
    Antall liker
    819
    Asbjørn; jeg mener du forenkler:
    1) som du sier, Tesla har ingenting med et brennende miljøengasjement å gjøre
    2) har du en elbil, har du også en bil nr 2. Fotavtrykket og belastningen på miljøet blir dermed dobbelt så stort
    3) vannkraft i Norge er vel og bra, men den energien du bruker på å underholde deg med 0-100, kunne ha fortrengt noe kullfyrte greier i søreuropa.
    4) at varmekraftverk kjøres optimalt er uriktig. Det er feks stor business å importere strømmen tilbake på natta for å pumpe vann tilbake i magasinene da varmekraftverk ikke kan stanses.
    5) jeg finner ingen 2002 Avensis med 50-80'km til 10% an nypris
    6) jeg ser poenget med elbil i morgenrushet i Oslo
    7) tror du Tesla vil supportere denne modellen i det uendelige? De skal også tjene penger, og det gjør man som regel ved å selge nytt.
    8 ) når mva innføres, så har man vel kommet til et punkt hvor også de andre privilegiene forsvinner. Da kan det være situasjonen utbalanseres.

    -> foreslår vi kommer tilbake til dette om 6 år og ser hvordan det har gått.
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.792
    Antall liker
    21.432
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    tesla model s - bilenes svar på dreamliner

    et par av model s-gutta på jobben ser virkelig grønne ut i trynet for tiden.

    problemer med lading, masse rusk og rask i elektronikken, rekkevidden krympes dramatisk når gradestokken kryper nedover, er som å kjøre en isklump fordi frosten/isen på bilkroppen ikke tiner opp, blablabla.

    syting og grining i lunsjen.
    vel, de er i det minste ærlige, i stedet for å forsvare bilen som om det var deres egne unger.

    om en bilgenerasjon eller to vil forhåpentligvis tesla ha luket vekk alle barnesykdommene, og da blir det nok bra.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.090
    Antall liker
    36.505
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nja, for min del var det en kalkulert risiko. Å kjøpe hvilken som helst bil i første årsmodell vil fort bli et element av beta-testing. Min forrige bil var en Citroën Xantia Activa med uoriginal turbo som jeg selv hadde omprogrammert motorstyringen på og med 275000 km på telleren, så mine forventninger til pålitelighet er kanskje litt annerledes enn for den typiske Toyota Avensis-kunden. Gitt den politiske usikkerheten om hvor lenge fordelene med elbil kommer til å vare, fant jeg ut at jeg ikke hadde råd til å vente på versjon 2.0. Joda, alle barnesykdommene blir sikkert luket bort, men det blir avgiftsfritaket også.

    Ladeproblemet på norsk strømnett med jordfeil og varierende fasespenning er virkelig nok. Du finner ganske mye om det på elbilforumet og andre steder. Forskjellen her er at bilen oppdateres fortløpende med ny programvare etterhvert som problemene blir løst, så en eller annen gang i løpet av vinteren vil det problemet være borte. Den løsningen kan ikke komme et øyeblikk for tidlig, spør du meg. Jeg er selv en av de kundene som har klagd høyt og tydelig til Tesla om problemet og krevd at det løses ASAP, men jeg synes likevel faktagrunnlaget for kritikken skal være riktig.

    Et annet høyst reelt irritasjonsmoment er at adapteren for rød 400V tre-fase industrikontakt fortsatt ikke har kommet. Den skulle blitt levert med bilen, men nå sier Tesla bare "i løpet av første kvartal". Det var visst en underleverandør som sviktet, men det hjelper ikke meg stort. I det minste fikk jeg refundert beløpet uten å måtte kreve det.

    Noen dramatisk krymping av rekkevidden i vinterkulde har derimot ikke jeg lagt merke til. Joda, strømforbruket øker litt, men batterikapasiteten endrer seg ikke stort, og levetiden på batteriet blir lengre ved lave temperaturer. Har heller ikke lagt merke til spesielt mye elektronikkbugs. Det særnorske ladeproblemet trigger en del misvisende alarmer ved oppstart, men det er omtrent det hele.

    Jeg var nok litt irritert på Tesla rundt november, men det har visst gått over. Hver gang jeg setter meg inn i en annen bil blir jeg i stedet litt irritert over hvor håpløst teit og treg den er. Og, som jeg har skrevet tidligere, worst-case-scenariet er at jeg nettopp har kjøpt en DeLorean eller Tucker Torpedo, og se hva de er verdt nå. :)
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn