Bil, båt og motorsykkel Tesla model S

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • charliefoxtrot

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.08.2009
    Innlegg
    165
    Antall liker
    54
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Takker.

    Vil det si at det er Tesla som betaler for datatrafikk over 3G?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.386
    Antall liker
    37.240
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja. Det er ikke all verdens båndbredde, men det følger med bilen. I tillegg kan den koble seg på det trådløse nettet når den står parkert hjemme og laste ned softwareoppdateringer etc derfra. Den kobler også til mobiltelefonen via Bluetooth for telefoni og musikkavspilling, eller via en USB-port. Jeg har en 32 GB USB 3.0 minnepinne med musikk i 128 kb/s AAC-format stående i den ene USB-porten. Låter helt utmerket.
     
    Sist redigert:

    charliefoxtrot

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.08.2009
    Innlegg
    165
    Antall liker
    54
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Kult. Elon Musk er en genuin filantrop. Av en helt annen støpning enn Steve Jobs der.
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.366
    Antall liker
    1.863
    Vente vente. Februar er jammen lenge nok til. :p
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.366
    Antall liker
    1.863
    Jeg klarte faktisk å moderere meg til S. Riktignok med alt utstyr så nær som ekstra alarm.
    Har du noen gang hatt bruk for alle kreftene i en P Asbjørn?

    Fundererte både lenge og vel, men til slutt så tok sunnmøringen i meg over og bestemte at jeg skulle spare 66000,- :p
     

    atledreier

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.01.2011
    Innlegg
    607
    Antall liker
    211
    Sted
    Sandnes
    Synd du kommer til å tape mye mer enn de 66000 når du skal prøve å bli kvitt en S....
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.386
    Antall liker
    37.240
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har vel brukt dem, men kan ikke si at jeg egentlig har hatt bruk for dem. Det er mer enn nok å ta av, og selv med all traction control og stabilitetskontroll er det et hårete øyeblikk med hjulspinn og logring hvis man bare klemmer til. Den praktiske nytteverdien er meget begrenset. Det sies også at den "normale" motoren går enda litt stillere enn P-motoren, så det er kanskje ikke så dumt å spare de kronene.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.386
    Antall liker
    37.240
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Synd du kommer til å tape mye mer enn de 66000 når du skal prøve å bli kvitt en S....
    Bruktbilprisene er fortsatt 100-200k høyere enn hva jeg ga for min ny, og det ser ut til at de fortsatt bare går oppover. Den "vanlige" S er også priset høyt over nybilprisene. Så langt ser dette usannsynlig bra ut. Kan ikke huske tilsvarende verdiutvikling på noen annen bil. :)
    FINN Bil - Annonser - Brukte biler til salgs
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.366
    Antall liker
    1.863
    Tja. Tror du det Atledreier?

    Den har jo det meste for å gjøre den til en funksjonell bil. Bla. dobbeltlader.
    I følge ene selgeren her i Trondheim, (som selv har bestilt uten P) så var dette vel så
    viktig for andrehåndsmarkedet.
    Den hypen om å kjøpe dyrest mulig for så å prøve å få det igjen senere har jeg vel
    prøvd før, uten særlig hell.
     

    atledreier

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.01.2011
    Innlegg
    607
    Antall liker
    211
    Sted
    Sandnes
    Jeg sitter med erfaringen at i dagens bruktmarked er utstyr forskjellen på om man blir kvitt bilen eller ikke (til en pris man kan leve med. Om man går langt nok ned i pris blir man kvitt hva det skal være).

    Tesla Model S er i en særstilling i disse dager, og jeg tror ikke prisene på Finn vil holde seg over veiledende nybilpris særlig lenge. Så akkurat samme tendens på den forrige nybilen min i 2012. Der var forventninger og "hype" skyhøy, og folk la ut tilnærmet nye biler på Finn med pris langt over utsalgspris for dem som ikke ville vente på fabrikklevering.
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.366
    Antall liker
    1.863
    Poenget ditt Atle med at hypen akkurat nå med overprisede biler vil gå over ja.
    Må være særs dårlig utrustet under topplokket, eller overmåte interessert i elbil
    om en skal kjøpe en sånn 50-100 000 over nypris. De klarer nå å levere bil ca 4-5
    måneder etter bestilling. Det er vel ikke langt etter andre fabrikanter når en tar med
    den lange transportveien også.

    Nå sitter ikke jeg med noen tanker om å selge før det minst er gått 3-4 år.
    Kanskje oppgradere til en Model X før momsspøkelset tar elbilene.

    Selvfølgelig under forutsetning av at elbil er et brukendes transportmiddel for matpakken
    min og litt lengre turer over tid.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.604
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Hvordan er det med innbytte ? Tesla tar ikke innbytte biler etter hva jeg har fått høre..
     

    Paulsen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2003
    Innlegg
    611
    Antall liker
    314
    Selg på finn.no. Har de butikk på Skøyen? , hmmm
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.386
    Antall liker
    37.240
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ikke si det til noen. ;)

    På den andre siden, svensk Auto Motor & Sport har stor test av Model S i siste nummer. Overskriften er "Varför finns andra bilar?" og det eneste større ankepunktet er at Stockholm by snart må få ut fingern og bygge flere ladestasjoner. Fire og en halv stjerne av fem mulige.

    De første bilene er levert til Sverige også. Sakset fra et svensk forum:
    Jag såg en Tesla i morse med stora j*vla klistermärken på sidorna där det stod "BYGG UT KÄRNKRAFTEN".
     
    Sist redigert:
    C

    cruiser

    Gjest
    Evt ikke kjøpt en paralellimportert bil uten nødvendig utstyr, det er en grunn til at disse er endel billigere
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.386
    Antall liker
    37.240
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Tror ikke han burde kjøpt elbil i det hele tatt. Det er noe med å forstå hvordan rekkeviddetallene fremkommer og hvordan du påvirker det med kjørestil etc. 110 km hver vei til hytta i en Leaf vil lett føre til krampetrekninger. Offisiell rekkevidde på 2012-modell Leaf (US EPA) er 117 km. Det er et gjennomsnitt av flere forskjellige tester som ga rekkevidder mellom 76 km og 222 km avhengig av forholdene. 2013-modellen havner litt høyere, 121 km i gjennomsnitt over alle testsyklusene.
    Nissan Leaf - Wikipedia, the free encyclopedia

    Tilsvarende testet rekkevidde på Model S er 426 km (265 miles). Jeg opplever det ikke som ikke veldig vanskelig å nå 400 km rekkevidde i alminnelig praktisk bruk uten å kjøre spesielt økonomisk, og rekordene ligger oppe på 7-800 km (388-423 miles). Hvis vi legger til grunn samme forholdstall (400/426) for en Leaf som for min bil, så vil kanskje en realistisk rekkevidde være 110 km i alminnelig bruk. Det er vel omtrent hva den kunden opplevde, 11-12 mil. Da blir det spennende om man kommer frem til hytta, ja.
     
    Sist redigert:

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.570
    Antall liker
    106.728
    Torget vurderinger
    23
    Var innom Tesla-butikken i Verkseier Fuglehunds vei i dag.. Steike for noen svære padder der de breiet seg ut foran inngangen!
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.953
    Antall liker
    767

    Aggromagnet

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.08.2012
    Innlegg
    286
    Antall liker
    70
    Ingen tvil om at dette er geniale biler i Norge for tiden hvis man har råd.

    Men hvordan gjør den som sportsbil-konkurrent til M5 / C63?
    Hvordan er gasspedalfølelsen når man drar på litt uten elektroniske hjelpemidler?
    Syns de ser fælt understyrte ut..
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Det er vel ikke noe m5 killer, top gear us testet den mot s550 denne uka.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.386
    Antall liker
    37.240
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Den er ikke akkurat understyrt når du drar på litt, nei, men kanskje litt lite involverende i konstant fart.

    Gasspedalfølelsen er øyeblikkelig effekt i det samme du tråkker til. Momentan respons, kan ikke sammenlignes med noe annet.

    Bilen er konkurransedyktig med det aller meste hvis du kjører i suburbia med noen turer på landevei og ett og annet rødlys-drag. Den drar fra både M5 og S550 (og AMG E 63) i denslags øvelser. Derimot har den ikke en sjanse hvis du har tenkt å krysse Tyskland i ett strekk i 250 km/t. Da feiler den på både toppfart og rekkevidde, og du er mye bedre stelt med en S550 hvis du har råd til det. Spørsmålet er som så ofte ellers hva du har tenkt å bruke den til. Ingen bil er "best" i alle disipliner.
     
    Sist redigert:

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.604
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Den er ikke akkurat understyrt når du drar på litt, nei, men kanskje litt lite involverende i konstant fart.

    Gasspedalfølelsen er øyeblikkelig effekt i det samme du tråkker til. Momentan respons, kan ikke sammenlignes med noe annet.

    Bilen er konkurransedyktig med det aller meste hvis du kjører i suburbia med noen turer på landevei og ett og annet rødlys-drag. Den drar fra både M5 og S550 (og AMG E 63) i denslags øvelser. Derimot har den ikke en sjanse hvis du har tenkt å krysse Tyskland i ett strekk i 250 km/t. Da feiler den på både toppfart og rekkevidde, og du er mye bedre stelt med en S550 hvis du har råd til det. Spørsmålet er som så ofte ellers hva du har tenkt å bruke den til. Ingen bil er "best" i alle disipliner.
    Må arrestere deg litt der Asbjørn...For de som liker 0-100 er tesla morsom..For kurvekjøring av den mer avanserte typen er det ingen selvfølge at den holder tritt med hverken AMG eller M5... Så er du en sjåfør som liker å råne i kryss er den ypperlig til det, men skal du hevde deg som avansert sjåfør er det nok andre biler som er raskere.. Understellet har fortsatt endel å si..
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.386
    Antall liker
    37.240
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Absolutt. Understellet har en del å si. Vekten også. Noen Lotus Elise eller Mazda MX-5 er den ikke, og blir det aldri. I samme størrelsesklasse har nok Porsche ca 100 år mer erfaring med chassistuning, så det er ingen bombe om en Panamera gjør det bedre i en slalomøvelse. Men til være en 5-meters slede på 2,1 tonn henger den forbausende godt med i svingene på alminnelig landevei, selv om den ikke slår rekordene.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    LemonDog

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    379
    Antall liker
    49
    Torget vurderinger
    8
    Har akkurat sett Top Gear US-episoden. Fikk ikke akkurat mindre lyst på en Model S...
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.366
    Antall liker
    1.863
    Neimen, har du sett. Prisen har gått opp massivt etter jeg bestilte. Jaggu går det an å ha flaks en gang i livet også. :p
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.237
    Antall liker
    2.831
    Torget vurderinger
    16
    Neimen, har du sett. Prisen har gått opp massivt etter jeg bestilte. Jaggu går det an å ha flaks en gang i livet også. :p
    Det suger jo max. En prisøkning var riktignok annonsert men i følge Tesla skulle man få nøyaktig beskjed når prisøkningen skulle tre i kraft. Jeg står på mailinglista men har ikke hørt et pip. Prisen for den aktuelle bilen og utstyrspakka for meg har steget med over 30.000. Må si lysten på å bestille sank kraftig, hadde jeg fått beskjed om når prisøkningen skulle skje hadde jeg sikkert lagt inn en bestilling rett før men nå er det tvilsomt om det blir kjøp. Ikke at 30K er uoverkommelig men å kjøpe rett etter prisøkningen frister ikke gnieren i meg.
     
    N

    nb

    Gjest
    ^ forklaringen er fort valutakurs. Tesla priser bilene i Euro til det europeiske markedet så vidt jeg vet.
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.237
    Antall liker
    2.831
    Torget vurderinger
    16
    ^ forklaringen er fort valutakurs. Tesla priser bilene i Euro til det europeiske markedet så vidt jeg vet.
    Ikke bare, de har tripplet prisen for hifi-pakken og tar nå betalt ekstra for tre i innredningen.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn