Du har vel såpass mye ledig tid at du kan komme ned en tur å sjekke ut dette selv.Kommer det noe musikk ut av disse kurvene og målingene?
Kan godt hende det. Det ser ut som deler av mellomtonen er litt tilbaketrukket, og da særlig nedre mellomtone.Synest nesten det er litt slankt nedover jeg. Dette er glattet 1/12Det ser basstungt ut fra 200 Hz og nedover. Sånt låter ofte bra på moderate nivåer, men blir det ikke i meste laget når du drar på? Kan jo ha noe med glattemetoden å gjøre, selvsagt. Hva slags glatting er det på kurvene?
Ja, men har ikke bil.Du har vel såpass mye ledig tid at du kan komme ned en tur å sjekke ut dette selv.Kommer det noe musikk ut av disse kurvene og målingene?
Hva mener du med nedre mellomtone. Har et punkt ved 300hz som allerede er hevet 2 db, men kan jo prøve litt til. Synes det fort kan bli litt ullent med for mye derKan godt hende det. Det ser ut som deler av mellomtonen er litt tilbaketrukket, og da særlig nedre mellomtone.Synest nesten det er litt slankt nedover jeg. Dette er glattet 1/12Det ser basstungt ut fra 200 Hz og nedover. Sånt låter ofte bra på moderate nivåer, men blir det ikke i meste laget når du drar på? Kan jo ha noe med glattemetoden å gjøre, selvsagt. Hva slags glatting er det på kurvene?
Ja, selvsagt, opp og ned. Tenkte bare litt feil da jeg skrev. Jeg vet godt hvor mye en jevn respons har og si, så det der må være et glimrende utgangspunkt.Takk for det, og den er jo faktisk innenfor +/- 2.5. men det var sikkert det du mente. Målingene med deqx'en Hadde litt større avvik, men ikke noe avskrekkende.Tror det var noe rundt +/- 4Fantastisk, intet mindre. Fy flate for en jobb du har gjort her. Innenfor +/- 5 dB fra 20-140 Hz!! Det er bare å ta av seg hatten.Har jobbet ganske iherdig for å ha et så godt utgangspunkt i bassen som mulig før kalibrering
Bassrespons uten noen form for eq (uglattet)
Vis vedlegget 237433
Jeg tenkte på området 200-500Hz.Hva mener du med nedre mellomtone. Har et punkt ved 300hz som allerede er hevet 2 db, men kan jo prøve litt til. Synes det fort kan bli litt ullent med for mye derKan godt hende det. Det ser ut som deler av mellomtonen er litt tilbaketrukket, og da særlig nedre mellomtone.Synest nesten det er litt slankt nedover jeg. Dette er glattet 1/12Det ser basstungt ut fra 200 Hz og nedover. Sånt låter ofte bra på moderate nivåer, men blir det ikke i meste laget når du drar på? Kan jo ha noe med glattemetoden å gjøre, selvsagt. Hva slags glatting er det på kurvene?
Oi, dette har jeg ikke sett før. Kan forestille meg det at det låter stramt.Må nesten legge ut den siste ETC målingen etter en ny kalibrering i dag. Målt på 2.8meter. Denne kalibreringen har en strammhet over seg som nesten virker for mye av det gode.
Vis vedlegget 239265
Morro med besøk, og det blir bare ennå bedre når "besøket" stikker til en en god Valpolicella Ripasso. Takk, den skal nytes med omhu.Da er jeg hjemme igjen etter en kjapp tur Oslo-Langesund i kveld. Og for å si det med en gang: Et par timer i godstolen hos 8x12Tom med favorittmusikken på passe volum og servering av nybakt kringle var i høyeste grad verdt turen
Hvis jeg må bruke kun ett ord for å beskrive besøket må det bli... Kontroll! Her var det ganske så stramt over hele linja. Uvant stramt egentlig, men det tar ikke lang tid før man venner seg til det og setter pris på det. Vi spilte et par låter så høyt at de trolig måtte slå på tekstingen på tv'en i etasjen over, men anlegget hadde allikevel full kontroll. Herlig.
Det som overrasket mest var egentlig nærværet på rolige låter med klar vokal. Gode innspillinger blir ekstra gode her. Her var en klarhet og tilstedeværelse som jeg ikke har hørt like bra noen andre steder.
Takk for besøket og også gode råd i forbindelse med eget byggeprosjekt. Jeg fikk en del å tenke på i bilen på vei hjem for å si det sånn
Hvis du har lyst og anledning, er du velkommen til Nøtterøy i 20 tiden i kveld.Er det noen andre i området som har noe de kunne tenke å vise frem så er jeg klar for en lytt både i dag og i morgen
Joda det er begge målt samtidig. Hvis vi ser bort i fra den forstyrrelsen som ligger etter 1ms ( 26db nede)er jo alt annet minst 34db nede og etter 20ms er alt under 40db nede.Måler jeg høyre eller venstre ser det Ca 1.5 db dårligere ut på noen tagger, mens den etter 1 ms og det som ligger etter 40 har nesten 100% samme nivå.Den ETC målingen er skummel..... Er det begge HT samtidig eller? Kan si at jeg gleder meg til å høre på hvordan dette låter.
Du nevnte på rommet/oppsettet som en litt uferdig diamant sist gang du var her. Kanskje har det komme tilsyne noen fasetter siden da, men det er mer å gå på, og godt er vel det. Ditt besøk vil helt sikkert være en god ting nå.Takk til Skedsmo for fine ord og bilder for oss andre som sikler på å oppleve dette oppsettet sjøl. Veldig bra!
Imponerende solid jobbet det her Thor Arne. Ser ut som du har dratt strikken enda lenger siden sist jeg så bilder? Deilig å se så overdimensjonerte akustikktiltak.
Hvordan det låter sier jo alle tilbakemeldingene fra besøkene de siste månedene alt om. Er det godt nok virker det som om subjektive preferanser viskes ut.
Gleder meg til å besøke!!
Hei, og takk for en meget underholdene og hyggelig tilbakemelding.En god ting kan muligens sies for ofte, men jeg gjentar altså meg selv, på oppfordring, på denne siden. Det meste er sagt på Noen som blir med til 8x12 TOM tråden, men her altså gjenfortalt etter sviktende hukommelse.
Først av alt, takk til Tor som tok imot på en flott Lørdag formiddag. Det var vel den første hele dagen vi hadde sol i Grenlandsregionen siden 2. juledag, og lyset ble ikke bare observert på himmelen for å si det slik. Sammen med en særdeles velopplagt og munter gjeng fra Skedsmo, fikk jeg oppleve noe som man ikke hører hver dag. Mange pusler med DYI, og bygger seg noen ht (jeg gjorde det selv på sløyden når jeg var 10 år), andre bygger seg forsterkere, platesnurrer, DAC'er, og annet, og sannsynligvis begynnte nok mye av det som til slutt kommer på markedet som et kommersiellt produkt, på samme måte som dette. Eller sagt på en annen måte. Dersom Tor skulle bestemme seg for å skifte yrke så er vel veien brolagt et stykke på vei. Høytttalerne til Tor presenterte på en måte som stiller kommersiellt tilgjengelige produkter i millionklassen rett i skammekroken, eller i allefall i skyggen (Det jeg hørte på Münchenmessa i 2013 får stå som referanse, og dette ville nok hevdet seg, også må dere som leser gjerne komme med argumenter som at rommene i messehallene er akustisk ubrukelige, strømtilførselen er ustabil, så sammenligningen blir ikke reell osv- Det er egentlig uinterresant, for her var det tiltak så det holdt, slik at man virkelig fikk hørt hva utstyret var godt for, at det ikke lar seg gjøre i en messehall blir en annen diskusjon egentlig). At rommet de stod i hadde fått sin velfortjente runde under tenkehetta må trekkes frem. Det er utenkelig at dette har kommet istand ved en tilfeldighet, Tor må nødvendigvis ha lagt ned mye tid på research, samt hatt en klar plan basert på faktakunnskap for å få til et slikt resultat. (Jeg noterte meg at rommet var breddfullt av absorbenter, men jeg så ingen diffusorer, og dette kan vel kanskje Tor si litt om hvorfor, jeg antar valget er bevisst?)
At valgene hadde sin effekt bør heves over enhver tvil. Her var det bygget med omhu. Det ble spillt på lydnivåer som var slik at Sundes Hi-Fi asyl kom i tankene, og prompen snudde i døra mer enn en gang. Jeg inbiller meg at Fjorkraft/Skagerak energi ville melde pass før høyttalerne til Tor. Det ble spillt mye fra den tyngre sektor, som har en tendens til å låte "graut", og får lydbildet til å klappe fullstendig sammen på slike volum som vi dro det til på Lørdag, men neida. Her var ikke så mye som en overtone på avveie. Det fantes ikke en eneste ting som vibrerte og skapte ulyd (som jeg kunne høre ihvertfall, og jeg tenker på skrangling i bygningsmassen eller interiøret (Tor påstod at kaffekoppene kunne komme til å vandre fritt rundt i etasjen over, men det affiserte ikke lørdagens "rock-steady-crew" som satt i lytterommet det aller minste), men her var ingen ulyd å spore. Det spilte gnistrende sylskarpt og rent på et volumnivå som fikk undertegnede til å fysisk måtte holde fast på ørene så de ikke skulle løsne (løsøreforsikring anbefales), for det sier at man skal høre mye før ørene faller av. Her vil jeg ikke bruke "falle av" men snarere "blown clean off the head". Men dette ville sannsynligvis skje helt smertefritt uten at ørenes eier følte smerte siden lyden bare var ubeskrivelig deilig og riktig. I grenlandsdistriktet har vi forresten også et behandligssted for nyrestein, der man plasseres i et ultralydbadekar (i noe større skala enn Scroogemaster, men prinsippet er det samme), for så å bli bombardert med ultralyd til nyregrusen blir redusert til partikler som kommer ut den naturlige veien. Jeg har latt meg fortelle at behandlingen medfører ubehag. Jeg inbiller meg at behandlingen nå kan gjennomføres i Tor's kjeller med dertil passende rytmiske remedier fra f.eks Infected Mushroom rett fra kilden, nå fullstendig bekymringsfritt, og uten minste ubehag...
Til de som leser; det jeg skriver skal ikke forstås dithen at Kjeller'n til Tor kun kan oppløse besøkeren i sine minste bestanddeleler til passende musikk, langt i fra. Men dette var en fysisk musikkopplevelse, like mye som en åndelig nytelese på et høyere plan, eller kanskje mer. (Men jeg legger skylda på gutta fra Skedsmo som trykket stadig mer på + knappen på fjernkontrollen....)
På den ene siden var dette anlegget omtrent som radiobilbanen på tivoli når man var 10-12 år gammel, dette fikk man bare ikke nok av.
På den annen side var det slik Retep har nevnt, har var mikrodetaljer sylskarpt plassert i hele rommet, og Q-sound effekter man aldri hadde hørt før kom frem og skremte vannet av en stakkar. Det er vanskelig å få nok av dette også egentlig. Her kunne man spille lavt og behagelig, og ingenting i lydbildet ble undertrykket. Man så så langt inn i opptaksrommet at det kunne avgjøres om det var papirtapet eller strietapet på veggen der inne, eller høre om trommisen hadde vaska håret før han gikk på jobb. Jeg overdriver - nei, det gjør jeg faktisk ikke, dette var som nevnt tidligere her, så sjukt bra at det setter ny standard for meg. Bare trist å måtte gå hjem til sitt eget lytterom etterpå, for dette var anvhengighetsskapende i likhet med et annet HiFi-asyl jeg hart hørt en sang om... (leier du ut rom i underetasjen Tor???)
Mvh
Per J
Jeg fikk meg en lengre spasertur i egne tanker (og øresus) etter hejmkomsten, og så fikk jeg med lille krokodille på en lengre tur på søndag - ble jo riktig godt og varmt litt lengre inne i landet...Hei, og takk for en meget underholdene og hyggelig tilbakemelding.En .... snip....
Var vel egentlig litt uheldig og måtte sperre oss inne på en slik fin dag, men for min del var jeg flink, og fikk meg en topptur dagen etter.
Tenk, to dager med sol etter hverandre
Kommentar til diy kontra dyre millionanlegg lar jeg stå ubesvart. Har vel allerede "slengt" nok i den saken.
Mitt valg av akustikktiltak har falt på kraftig demping av førsterefleksjonene, en og alene fordi jeg er interessert i å få fram så mye som mulig av det som ligger i opptaket. Dette er ikke alles cup of tea
Det at jeg har jobbet med rommet nedover i frekvens hjelper også på og tydeliggjøre ting i resten av frekvensområdet.
Dette kan gjøres på andre måter også - OB er et meget godt alternativ.
Ellers må jeg si det er artig å ha folk på besøk som setter pris på nøytral lyd, og ikke nødvendigvis må smøre lyden inn i alskens forvregnig og ulineæriteter for å tilfredstilles.
Og til dere som har lyst til å oppleve dette rommet kan jeg si at prisen ikke er så veldig høy, men at det vel kommer litt ann på tilbakemeldingene
Tor