Bil, båt og motorsykkel Tesla model S

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.408
    Antall liker
    1.253
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Det er vel slik med de fleste tester - de må leses med en STOR klype salt. Uten en godt score får man ikke noe til test neste gang også videre og så videre :p
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.030
    Antall liker
    40.326
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg synes den testen er nøktern og realistisk. Stemmer bra med min opplevelse, både på pluss- og minussiden. Jeg ville lagt til et pluss-punkt med "fantastisk stereoanlegg", men det er nå meg. Derimot funderer jeg litt på hva testerne i Lyd&Bilde mente med "dårlige kjøreegenskaper på vinterføre". Kan de ha fått en bil med helårsdekk i stedet for Hakkapelittaer? Jeg har prøvd å kjøre en slik, og det var i morsomste laget. Hekken ville ut hele tiden, bare jeg såvidt rørte gasspedalen. Nokian vinterdekk, parkeringssensorer, tech-pakke og lydstudio-pakke er "må ha" hvis man skal kjøpe Tesla. Og adaptiv cruise control, når de engang får somlet seg til å gjøre den ferdig.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    5.004
    Torget vurderinger
    2
    Tesla planlegger superlader-nettverk i Kina


    TESLA SUPERCHARGER - På disse strekningene planlegger Tesla flere superladere - tu.no/industri

    Tesla planlegger å bygge ut et nettverk av superladere som en del av deres satsing på Kina.

    Det fremgår av en blogginnlegg selskapet nylig publiserte.
    Les også: På disse strekningene planlegger Tesla flere superladere
    [h=4]Gjennom Kina[/h]I blogginnlegget kunngjorde Tesla Motors nylig hva prisen på Model S blir i det kinesiske markedet. For kinesiske kunder er for eksempel prisen på Model S med 85 kWt-batteripakke 734.000 kinesiske yuan, altså godt og vel 717.000 kroner.
    I samme melding fremgår det at Tesla planlegger å bygge et omfattende nettverk av superladere i Kina.
    «Vi tar ikke engang i betraktning kostnadene for supercharger-nettverket som blir gratis å bruke og som Tesla vil bygge gjennom Kina», heter det i Teslas blogginnlegg.
    I innlegget innrømmer selskapet at de kunne krevd det dobbelte for bilen i Kina og at de tar en høy risiko ved å prise den så lavt, men at de likevel velger å gjøre det.
    Les også: Billig-Tesla får 320 km rekkevidde



    TESLA SUPERCHARGER - På disse strekningene planlegger Tesla flere superladere - tu.no/industri

    [h=1]TESLA SUPERCHARGER[/h][h=2]På disse strekningene planlegger Tesla flere superladere[/h]

    tesla.jpg
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.030
    Antall liker
    40.326
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    De rutene til Göteborg og Stockholm ser jeg frem til. På kartet kan det se ut til at de vil sette opp en langs rv 3 i Østerdalen før sommeren også, selv om den ruten er tegnet inn litt snodig. Dessuten har både rød og blå strømadapter omsider kommet, hhv for 3-fase 400 V og 32 A 1-fase 230 V, så lademulighetene ble plutselig veldig mye større. Har også skaffet meg en ChaDeMo-kabel for bruk på kommersielle ladestasjoner rundt om. Rekkevidde er ikke noe problem. Kan snart kjøre til Roma om jeg vil.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.030
    Antall liker
    40.326
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Siste Autofil (magasinet) har en artikkel om Tesla S etter ett års bruk. Kan sikkert være interessant lesning for noen og enhver.
    Den måtte jeg få med meg. Interessant:
    Jeg har kjørt 1100 kilometer tur-retur Trondheim, omgitt av luksus og innovasjon i en bil med over 400 hestekrefter. [...] Mens Teslaen kjørte gratis. Det er først nå, etter å ha sett hvor godt bilen faktisk fungerer i virkeligheten og hvor rimelig den kan være i drift, at det virkelig synker inn hvor revolusjonerende Tesla Model S er.
    Turen kan oppsummeres i tre ord: Stillhet, komfort og økonomi.
    Langtur i Tesla Model S er overraskende avslappende. Superladerne er plassert med omtrent 20 mils avstand fra hverandre, noe som eliminerer rekkeviddeangsten. At bilen bortimot er lydløs, og at turen er fullstendig kostnadsfri, hjelper også på hvilepulsen.
    Men når jeg ser på bildet av displayet og snittforbruket de har hatt, så er det tydelig at det ikke har vært lett fot på pedalen, akkurat. Min har et snittforbruk på 220 Wh/km nå, og deres eksemplar viser 245 Wh/km. Anslått rekkevidde beregnes med ca 200 Wh/km, og det er ikke spesielt vanskelig å kjøre den ned mot 180-185 Wh/km heller. Da blir rekkevidden noen prosent lenger enn oppgitt.

    De problemene som nevnes i artikkelen er stort sett konsekvenser av ladeproblemene som fantes tidlig i vinter. Klart, hvis man kjører til hytta i Hemsedal i mange minusgrader, parkerer med nesten tomt batteri og ladingen avbrytes i løpet av natten vil det bli trøblete å komme i gang igjen neste morgen. Men det problemet er løst nå.
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.403
    Antall liker
    1.934
    17 dager igjen... Hvordan pokker skal en få resten av denne måneden til å gå tro....? :p
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.152
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Skulle egentlig hatt min i månedsskiftet januar/februar og da estimert dato kom så fikk jeg epost! om at bilen ikke kom før i slutten av mars, eller rettere - den 26. Men, så i går fikk jeg gladmeldingen, jeg kan hente den tidlig neste uke... YESS! Kjenner på angsten nå, rekkeviddeangsten ;D
     

    samlanes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Innlegg
    2.463
    Antall liker
    551
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Ha,Bømlo er ikkje såå stort,etpar ladinger i året burde holde:)
    Båt er vel tingen på ein slik plass?

    Blir spennende å lese dine inntrykk når du får den.

    Mvh.
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.403
    Antall liker
    1.934
    Snart minst tre "fanatikere" her nå da.. :p
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.737
    Antall liker
    3.918
    Sted
    Oslo
    påfallende lite S-er å se etter at jeg passerte Olavsgaard på fredag. Har hatt det i bakhodet faktisk, og ikke sett en "dritt" på ca 70-mils kjøring i stort og smått (Oslo-trøndelag).
    Fortsatt et storbyfenomen mest fremdrevet av gratis bomring, parkering og kollektivfelt?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.030
    Antall liker
    40.326
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ikke helt umulig det, nei. Egentlig gir det ikke mening å kjøre Model S som bybil. Den er for stor. For meg med 40 km til jobb er den perfekt. For langt for en Leaf uten garantert ladeplass på dagen. Da jeg kjørte til Bergen så jeg tett av Teslaer hele veien opp til Hemsedal, og ikke en eneste derfra til Bergen. Der var det en to-tre å se i trafikken. Men langkjøring var så ukomplisert at det vil bli flere utenfor storbyområdene etterhvert som ladenettverket bygges ut.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.097
    Antall liker
    10.645
    Hvordan blir det med ladingen når det skal lades 100 biler pr. time på en ladestasjon? "Omløpstiden" på en bensinstasjon vil jeg anta er på ca. 5 minutter. Se for deg scenarioet hvis alle bilene var elektriske og måtte lade i 20-30 minutter.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.030
    Antall liker
    40.326
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Forskjellen er at du har en "tappekran" i din egen garasje som dryppfyller tanken over natten. Du starter hver ny dag med full tank. Den ene turen over fjellet var første gang jeg brukte de laderne, etter over 10000 kjørte kilometer. Neste gang blir vel i mai, og så i juli, tipper jeg. Det blir tre langturer og tilsammen 12 besøk på "bensinstasjoner" i løpet av ca 20000 km. Hvor ofte må man innom en bensinstasjon med en fossilbil?

    Det er også relativt billig å bygge ut flere plasser på hver ladestasjon. Nå er det vel 6-8 plasser på hver stasjon. Det blir 12-16 biler i timen. Ingen ting i veien for å doble og firdoble kapasiteten etter hvert som behovet øker. Ladestasjonene vil også komme mye tettere.

    Eneste "ladeproblem" på turen over fjellet var to fossilbiler som hadde parkert på ladeplasser på Aurland. OK, det var fortsatt 4 ledige plasser, men det trengs litt voksenopplæring og aktiv håndhevelse ovenfor folk som ikke fatter hva disse ladestasjonene er for noe.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    påfallende lite S-er å se etter at jeg passerte Olavsgaard på fredag. Har hatt det i bakhodet faktisk, og ikke sett en "dritt" på ca 70-mils kjøring i stort og smått (Oslo-trøndelag).
    Fortsatt et storbyfenomen mest fremdrevet av gratis bomring, parkering og kollektivfelt?
    Det vrimler nesten av de på nordmøre pga svinaktig dyr bom i forbindelse med Atlanterhavstunnellen.

    Jeg ser Model S så å si daglig.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.601
    Antall liker
    10.873
    Sted
    Trondheim
    Det må være mye penger å spare på bompenger på områder der man har finansiert tunneller med bompenger. Det er en del Tesla i Trondheim ser jeg. Her har det alltid vært mange Nissan Leaf, og jeg har begynt å se en del BMW i3 også.
    Jeg lurer på hvorfor en bil på 2,2 tonn med piggdekk slipper veiavgift, mens en liten lett bensin/diesel-bil med piggfrie dekk må betale. Men det er klart - en slik Tesla sliter sikkert mye mindre på veien enn en lett bensinbil ;-)
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.152
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Så så Samlis, det er noen som må ut av bygda for å ha til salt i såret også ;)
    Hadde Tesla komt som amfibiebil, så hadde det vært overvekt av oss øyboere (og Hardinger) som hadde kastet seg på!
    Ha,Bømlo er ikkje såå stort,etpar ladinger i året burde holde:)
    Båt er vel tingen på ein slik plass?

    Blir spennende å lese dine inntrykk når du får den.

    Mvh.
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.403
    Antall liker
    1.934
    Ingen fanatisme her å spore, men elbil er veien, sannheten og livet :p
    Snart minst tre "fanatikere" her nå da.. :p

    Amen... (For å fortsette i den løypa)
    Ærlig talt er jeg ikke særlig fanatisk angående miljø. Etter å ha vært aktiv i trålerflåten noen år,
    har jeg mange tusen kubikkmeter gassolje på samvittigheten.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Jeg lurer på hvorfor en bil på 2,2 tonn med piggdekk slipper veiavgift, mens en liten lett bensin/diesel-bil med piggfrie dekk må betale. Men det er klart - en slik Tesla sliter sikkert mye mindre på veien enn en lett bensinbil ;-)
    Dette er vel bare et incitament fra myndighetene for å få folk til å skifte til et mer miljøvennlig alternativ, generelt sett. Det er det store bildet som teller.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.601
    Antall liker
    10.873
    Sted
    Trondheim
    Hadde det vært det store bildet som telte, ville de gjort noe med avgiftene på plug-in hybrider, sørget for at jernbanen mellom de store byene fungerte, og gjort noe med utslippene i Nordsjøen.
    Grunnen til at det er avgiftsfrihet på el-biler er, regner jeg med, fordi det i sin tid var en mulighet for å subsidiere el-bil produksjonen den gang Think var på banen. EU tillater ikke å subsidiere enkeltprodusenter, men man kan vedta avgifter for en klasse biler. Dermed kunne myndighetene gjøre Think billigere ved å ta bort avgiften under dekke av at det var miljøvennlig. Det er svært vanskelig å fjerne noe sånt i ettertid, så dermed er vi der vi er.
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.054
    Antall liker
    1.855
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Skulle egentlig hatt min i månedsskiftet januar/februar og da estimert dato kom så fikk jeg epost! om at bilen ikke kom før i slutten av mars, eller rettere - den 26. Men, så i går fikk jeg gladmeldingen, jeg kan hente den tidlig neste uke... YESS! Kjenner på angsten nå, rekkeviddeangsten ;D
    Syns at å kunne kjøre ca 20 mil med fulle batterier, uten å bry seg om hvor mye man gasser på er veldig bra. Med den forutsetningen trenger man aldri å kjenne på rekkeviddeangsten. Skal man sitte og være redd for å komme hjem når man kjører bil, jeg mener nei og da får man tilpasse tankingen etter det. Det å være nødt til å kjøre økonomisk for å rekke frem til neste ladestasjon, blir i mine øye for dumt. I dagen er det ingen andre alternativer. Husker selv når jeg kjørte Kawa ZX9R, så stoppet jeg alltid etter ca 10 mil og tok en pause, selv om rekkevidden var langt over det dobbelte. Så forresten to Tesla S her på Sørumsand i når jeg var ute å syklet, så de finnes også nord for Olavsgård :) Hvis setene ikke er gode å sitte i, hvorfor ikke bare kjøpe nye komfortable seter?
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.054
    Antall liker
    1.855
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Hadde det vært det store bildet som telte, ville de gjort noe med avgiftene på plug-in hybrider, sørget for at jernbanen mellom de store byene fungerte, og gjort noe med utslippene i Nordsjøen.
    Det store bildet betyr minimalt for tidligere og dagens politikere, synd..
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Hadde det vært det store bildet som telte, ville de gjort noe med avgiftene på plug-in hybrider, sørget for at jernbanen mellom de store byene fungerte, og gjort noe med utslippene i Nordsjøen.
    Grunnen til at det er avgiftsfrihet på el-biler er, regner jeg med, fordi det i sin tid var en mulighet for å subsidiere el-bil produksjonen den gang Think var på banen. EU tillater ikke å subsidiere enkeltprodusenter, men man kan vedta avgifter for en klasse biler. Dermed kunne myndighetene gjøre Think billigere ved å ta bort avgiften under dekke av at det var miljøvennlig. Det er svært vanskelig å fjerne noe sånt i ettertid, så dermed er vi der vi er.
    Jeg refererte til gunstige ordninger rundt el bil, ref. ditt innspill rundt veislitasje.
    Man ser ikke bare på ett enkelt (oppkonstruert) punkt mhp. biler som bruker fossilt brennstoff vs. bærekraftige og fornybare energikilder.
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.054
    Antall liker
    1.855
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Hvis setene ikke er gode å sitte i, hvorfor ikke bare kjøpe nye komfortable seter?
    Det kommer. Nye og bedre seter er på vei inn i produksjon, og vil også kunne leveres som oppgradering til allerede solgte biler.
    Så bra :) Eller så kan man putte inn komfortable seter med en gang uten å vente på Tesla. Koster ikke så mye heller og man kan velge mellom alle seter i hele verden!
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.403
    Antall liker
    1.934
    Hvis setene ikke er gode å sitte i, hvorfor ikke bare kjøpe nye komfortable seter?
    Det kommer. Nye og bedre seter er på vei inn i produksjon, og vil også kunne leveres som oppgradering til allerede solgte biler.
    Så bra :) Eller så kan man putte inn komfortable seter med en gang uten å vente på Tesla. Koster ikke så mye heller og man kan velge mellom alle seter i hele verden!
    Njaaa... Hvis en vil leve med feil på airbags etc. kan dette gjøres.
    Ligger en innmat i setene med litt av hvert i.
    Dessuten er stolene koblet til førerprofilene og husker seteinnstillinger.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Hvis setene ikke er gode å sitte i, hvorfor ikke bare kjøpe nye komfortable seter?
    Det kommer. Nye og bedre seter er på vei inn i produksjon, og vil også kunne leveres som oppgradering til allerede solgte biler.
    Så bra :) Eller så kan man putte inn komfortable seter med en gang uten å vente på Tesla. Koster ikke så mye heller og man kan velge mellom alle seter i hele verden!
    Njaaa... Hvis en vil leve med feil på airbags etc. kan dette gjøres.
    Ligger en innmat i setene med litt av hvert i.
    Dessuten er stolene koblet til førerprofilene og husker seteinnstillinger.
    Er ikke setene del av Eurocap kollisjonsgodkjenningen?
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.408
    Antall liker
    1.253
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Jeg lurer på hvorfor en bil på 2,2 tonn med piggdekk slipper veiavgift, mens en liten lett bensin/diesel-bil med piggfrie dekk må betale. Men det er klart - en slik Tesla sliter sikkert mye mindre på veien enn en lett bensinbil ;-)
    Dette er vel bare et incitament fra myndighetene for å få folk til å skifte til et mer miljøvennlig alternativ, generelt sett. Det er det store bildet som teller.
    Eller å holde seg inne med fiffen :mad:
     
    N

    nb

    Gjest
    Dersom noen har bestemt seg for at det er fornuftig at flere kjøper elektrisk bil, så er motivasjonen for den enkeltes beslutning irrelevant. Økonomiske incitamenter har som regel som hensikt å få en eller annen ønsket adferd uavhengig av "kundens" ideologi, samvittighet, politiske overbevisning eller hvasomhelst. Dersom slike er smart designet så funker de ganske bra som regel. Man kan alltids diskutere OM det er så fornuftig å gjøre det veldig gunsitg å kjøre elektrisk bil i forhold til bensin/diesel, men når man så har, så ser incentivene til å funke ganske greit.
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.737
    Antall liker
    3.918
    Sted
    Oslo
    så forresten ræva på en Tesla på Orkanger idag. Gjøknepa kjørte forbi, og la seg i noen og 80 i 50-sone, håpet han tok en Ferrari alá Fredrikstad for min forlystelses skyld.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.408
    Antall liker
    1.253
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn