Bil, båt og motorsykkel Tesla model S

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • G

    Gjestemedlem

    Gjest
    19 mil med ultimate betingelser = kanskje 10 på en dårlig vinterdag etter en liten stund. = rekkevidde på under 5 mil om man vil være sikker.

    Rimelig ubrukelig dings.

    Glemmer man å lade den en dag etter en tur på butikken er man fucked og må ringe Falcen.

    Takk men nei takk. Avansert gåstol, men ellers like ubrukelig som alt annet enn en alt for kostbar Tesla.
    VW er konservative i sine tall. 10-13 mil er på en kald vinterdag med fullastet bil og bagasje med omtrent de verste kjørefoholdene.

    Men hold deg til sykkel du!
    Ordentlig bil med bensinmotor sikrer meg at jeg kommer både dit jeg skal og tilbake, hver gang!

    Radiobil kan være interessant nok på sikt, men ikke før det kommer biler med akseptabel rekkevidde og til en betalbar pris.

    Om en Golf kan gå "10-13" mil under dårlige forhold mellom hver lading, så betyr jo det at man ikke kan kjøre mer enn 4-5 mil hjemmefra om man vil være helt sikker på å komme seg hjem til stikkontakten etterpå. Om som oftest ønsker man jo det. Man kan jo ikke basere seg på å tigge strøm alle steder man kommer fordi man våget seg mer enn 4-5 fra heimen. Og verre blir det når bilen blir noen år og kapasiteten synker.

    Tesla er den eneste bilen jeg vet om på markedet med akseptabel kjørelengde. Men den har jeg ikke råd til.
     
    Sist redigert av en moderator:
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Kjørelengde på en lading for populære elbiler. Gul søyle er nye batterier, grønn del er batterier nedslitt til minimum anbefalt restkapasitet.

    blogg131004kjopsrekkevidde.jpg

    Så kan man trekke fra en god del når det er vinter og kaldt.

    Halvere det hele om du vil frem og tilbake på samme lading.

    Og trekke fra endel i sikkerhetsmargin.

    ...

    Mange av disse over er da ikke å regne som annet enn en overbygd rullestol.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Hovedincitamentet mitt med å kjøpe el-bil er at Forus (Industriområde i Stavanger) er fullstendig pakket med biler og kø, og det blir stadig verre.
    Hvert bygg har parkeringsplass til 1/3 av de som jobber der og det er det reneste kaos (parkeringsanarki).
    De plassene som er ledig (til nå) er for el-biler grunnet ladestasjoner.
    Så da får jeg parkering i bygget selv om jeg jobber 09-17.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.024
    Antall liker
    40.319
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Yay! Passerte 10000 km på Tesla'n i dag etter ganske nøyaktig 6 måneders bruk. Det sto vel 10180 km i displayet da jeg parkerte for dagen. Grei rundetid på et skjema til 20000 km/år.

    Fasit så langt: Ingen mekaniske problemer whatsoever. Ingen uforutsette driftsstans. To turer innom servicesenteret, det ene for å få ettermontert dobbeltlader som ikke ble levert med bilen, det andre for å rekalibrere dekktrykksensorer etter bytte til vinterdekk. Det siste er løst gjennom en softwareoppdatering og vil ikke trengs ved neste dekkskifte. Det var også en del tull med lading senhøstes, men det problemet forsvant sporløst etter softwareoppdatering i januar. Har ikke vist seg siden. Gjennomsnittsforbruk så langt 0,234 kW/km.

    Og nei, man går faktisk ikke lei av den akselerasjonen ut av et lyskryss. :)
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Og nei, man går faktisk ikke lei av den akselerasjonen ut av et lyskryss. :)
    Det er jo alt vi har lov til, selv i dobbelt-fil oppoverbakke må man passe seg. Har en venninne som ble fratatt førerkortet etter en forbikjøring i en slik!

    Så man får ta med seg de gleder som er mulige.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.601
    Antall liker
    10.873
    Sted
    Trondheim
    Det har alltid forbauset meg at man kan bli tatt for å kjøre for fort hvis man prøver å redusere forbikjøringstrekningen ved å kjøre litt fortere enn man har lov til under en forbikjøring - altså å redusere faremomentet ved forbikjøringen. Jeg vil påstå at hvis man skal kjøre forbi en som kjører i 70 km/t er det mye bedre å redusere behovet for å ligge i motgående kjørefelt ved å kjøre i f.eks. 100 km/t heller enn å bruke flere hundre meter ekstra ved å holde fartsgrensen på 80 km/t. Hvor grensen skal gå er en sak (sikkert ikke lurt å fyse avgårde i 150 km/t), men å minimalisere tiden man trenger å kjøre i motgående felt kan da aldri være dumt?
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.706
    Antall liker
    8.110
    Torget vurderinger
    0
    Det har alltid forbauset meg at man kan bli tatt for å kjøre for fort hvis man prøver å redusere forbikjøringstrekningen ved å kjøre litt fortere enn man har lov til under en forbikjøring - altså å redusere faremomentet ved forbikjøringen. Jeg vil påstå at hvis man skal kjøre forbi en som kjører i 70 km/t er det mye bedre å redusere behovet for å ligge i motgående kjørefelt ved å kjøre i f.eks. 100 km/t heller enn å bruke flere hundre meter ekstra ved å holde fartsgrensen på 80 km/t. Hvor grensen skal gå er en sak (sikkert ikke lurt å fyse avgårde i 150 km/t), men å minimalisere tiden man trenger å kjøre i motgående felt kan da aldri være dumt?
    I følge de som forstår seg på slikt, dvs Onkel UP Blå, så er det helt unødvendig å kjøre forbi en som kjører i 70 kmt i en 80 sone! Så det så!!
     

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.860
    Antall liker
    620
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Vet ikke om noen har tatt opp dette før, men hvor lenge holder batteriene på disse bilene. Det er kanskje samme teknologi fra en og samme fabrikk, eller? Jeg har snust litt på en Mitsu Outlander Hybrid og selgeren der mener de holder min i 10 år. Men kapasiteten faller vel lenge før det? (håper dette er int for Teslainteresserte også).
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.054
    Antall liker
    1.855
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Det har alltid forbauset meg at man kan bli tatt for å kjøre for fort hvis man prøver å redusere forbikjøringstrekningen ved å kjøre litt fortere enn man har lov til under en forbikjøring - altså å redusere faremomentet ved forbikjøringen. Jeg vil påstå at hvis man skal kjøre forbi en som kjører i 70 km/t er det mye bedre å redusere behovet for å ligge i motgående kjørefelt ved å kjøre i f.eks. 100 km/t heller enn å bruke flere hundre meter ekstra ved å holde fartsgrensen på 80 km/t. Hvor grensen skal gå er en sak (sikkert ikke lurt å fyse avgårde i 150 km/t), men å minimalisere tiden man trenger å kjøre i motgående felt kan da aldri være dumt?
    I følge de som forstår seg på slikt, dvs Onkel UP Blå, så er det helt unødvendig å kjøre forbi en som kjører i 70 kmt i en 80 sone! Så det så!!
    Tull og tøys! Så lenge purken ikke får målt hastigheten din, bryr de seg lite om hvor fort du kjører. Ble selv stoppet av Onkel Blå når jeg var ung og udødelig, etter å ha kjørt i 210 km/t gjennom Torggata på bakhjulet. Dette var uansett idiotisk av meg og man lærer av sine feil. Hvilke konsekvenser tror du det fikk? Politiet bryr seg kun når du på oppdrag av staten skal øke inntektene. Politiet gjør bare jobben sin. De som virkelig bryr seg om at du ikke ga gass under forbikjøringen er dine etterlatte, fordi man er mer opptatt av å ikke kjøre for fort, enn at man døde/ble invalid. Selv var jeg så dum og frontkolliderte i på en flere km lang slette. Bilen jeg kjørte forbi skulle ikke gitt gass, jeg skulle avbrutt forbikjøringen og når bilen jeg ønsket å passere bilen, skulle jeg tatt en rask og effektiv forbikjøring.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.408
    Antall liker
    1.252
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Vet ikke om noen har tatt opp dette før, men hvor lenge holder batteriene på disse bilene. Det er kanskje samme teknologi fra en og samme fabrikk, eller? Jeg har snust litt på en Mitsu Outlander Hybrid og selgeren der mener de holder min i 10 år. Men kapasiteten faller vel lenge før det? (håper dette er int for Teslainteresserte også).
    Det bruker vel samme teknologi som mobiler, så da kan du vurdere selv da vi har litt lengre historikk her...

    Og husk at de garantier som gis går på kortslutning etc og ikke på slitasje.... Tror ikke noe på at du har et brukbart batteri etter 10 år med kontinuerlig klattlading !

    Og, så på et TV program ang elbiler og de påsto self at levetiden kom mye an på hvordan man behandler batteriet og hurtigladere var ikke bra. Er det ikke det man skal innføre i stor stil på Tesla ?
     
    N

    nb

    Gjest
    Man trenger ikke å hurtiglade særlig ofte - kanksje noen få ganger i året, det er strengt att kun relevant når man skal kjøre langt og må stoppe for å lade underveis. Fra en helt vanlig 10A stikkontakt får man fra man parkerer om ettermiddagen til neste morgen nok guffe til å dekke neste dags kjøring og vel så det. Det kan være verdt å tenkt over hvilket kjøremønster man faktisk har fremfor hva man tror man har. Det er ikke så mange som kjører 10-15 mil til og fra jobben hver dag. Om batteriet også til enhver tid er nesten fullt takler man også greit en improvisert lengre kjøretur greit.
     

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.860
    Antall liker
    620
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Batteriet på PC'en min gikk etter 1.5 år. Selv om den sto til lading så og si kontinuerlig.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.706
    Antall liker
    8.110
    Torget vurderinger
    0
    Batteriet på PC'en min gikk etter 1.5 år. Selv om den sto til lading så og si kontinuerlig.
    Mulig jeg tar feil, men er det ikke slik at batteriet på PC helst bør tømmes og så lades før det tømmes igjen?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.024
    Antall liker
    40.319
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Batteriet på PC'en min gikk etter 1.5 år. Selv om den sto til lading så og si kontinuerlig.
    Da kommer det an på hvor smart elektronikken som styrer ladingen er. Et litiumbatteri skal helst ikke lades helt fullt, og ihvertfall ikke tømmes helt. Det var de gamle metallhydrid-batteriene som trengte å tømmes helt fra tid til annen, ikke moderne litiumbatterier som i laptops, mobiltelefoner og Teslaer. Hvis ladeelektronikken var litt treg i oppfattelsen døde nok det batteriet av overlading.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.024
    Antall liker
    40.319
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Vet ikke om noen har tatt opp dette før, men hvor lenge holder batteriene på disse bilene. Det er kanskje samme teknologi fra en og samme fabrikk, eller? Jeg har snust litt på en Mitsu Outlander Hybrid og selgeren der mener de holder min i 10 år. Men kapasiteten faller vel lenge før det? (håper dette er int for Teslainteresserte også).
    Det bruker vel samme teknologi som mobiler, så da kan du vurdere selv da vi har litt lengre historikk her...

    Og husk at de garantier som gis går på kortslutning etc og ikke på slitasje.... Tror ikke noe på at du har et brukbart batteri etter 10 år med kontinuerlig klattlading !

    Og, så på et TV program ang elbiler og de påsto self at levetiden kom mye an på hvordan man behandler batteriet og hurtigladere var ikke bra. Er det ikke det man skal innføre i stor stil på Tesla ?
    Batterigarantien varer i åtte år. Forventet restkapasitet er ca 90 % etter fem år og ca 70-75 % etter åtte. Batteriet varer lengre i kjølig klima enn i varmt. Det har ikke godt av å lades helt opp eller helt ned. Begge deler går utover levetiden. Derfor lader man normalt til ca 75-80 % av oppgitt kapasitet, kjører så langt som man har tenkt å kjøre den dagen, og plugger inn igjen når man parkerer for kvelden. Jeg har satt ned ladestrømmen på utestikken til 10 A, ettersom det er mer enn tilstrekkelig å ha fulladet batteri igjen neste morgen med mitt normale bruksmønster. En vanlig 16 A stikkontakt greier å lade ca 250 km rekkevidde på 12 timer.

    Superladerne er for bruk på langturer, f eks Oslo - Bergen eller Oslo - Trondheim. Da lader man til fullt batteri (setting "road trip") før man starter hjemmefra, stopper ved en superlader når batteriet er passe lavt, og lader fra f eks 30 % til 80 % batterikapasitet på en halvtime mens man spiser en hamburger. Over det punktet vil superladeren redusere ladestrømmen for å spare batteriet. Det er ikke meningen at man skal superlade daglig, selv om det er gratis.

    Superlader | Tesla Motors

    Tesla bruker Panasonic battericeller, forresten.
     

    atledreier

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.01.2011
    Innlegg
    607
    Antall liker
    211
    Sted
    Sandnes
    Tror nok det er den kontinuerlige fulladingen som tar knekken på de fleste mobil og laptop-batterier. Hadde man holdt dem mellom 20 og 80% slik som en elbil så hadde de vart veldig mye lenger.
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.054
    Antall liker
    1.855
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Hvor mange mil varer batteriet til Tesla ved å holde bånn gass på autobanen om vinteren?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.024
    Antall liker
    40.319
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Designerne på Model S var Henrik Fisker (ex Aston Martin) og Franz von Holzhausen (ex Mazda). Likheter med de to merkene er nok ikke helt tilfeldig.

    Jeg regnet ut en rekkevidde på ca 180 km ved topphastighet på autobahn. Det vil ikke være spesielt klokt å kjøre så fort på vinterføre, men du kan trekke fra noen få prosent for ekstra strøm til varmeapparat etc. Min erfaring er at batterikapasiteten ikke endrer seg spesielt mye i kulde, men strømforbruket blir høyere. Batteriet har sitt eget varme- og kjølesystem som gjør at det opererer ved ganske konstant temperatur uansett vær.
     
    Sist redigert:

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.408
    Antall liker
    1.252
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Designerne på Model S var Henrik Fisker (ex Aston Martin) og Franz von Holzhausen (ex Mazda). Likheter med de to merkene er nok ikke helt tilfeldig.

    Jeg regnet ut en rekkevidde på ca 180 km ved topphastighet på autobahn. Det vil ikke være spesielt klokt å kjøre så fort på vinterføre, men du kan trekke fra noen få prosent for ekstra strøm til varmeapparat etc. Min erfaring er at batterikapasiteten ikke endrer seg spesielt mye i kulde, men strømforbruket blir høyere. Batteriet har sitt eget varme- og kjølesystem som gjør at det opererer ved ganske konstant temperatur uansett vær.
    Hææ - edit: misforsto visst
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.024
    Antall liker
    40.319
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Batterikapasitet i kWh, strømforbruk i kW/km, rekkevidde i km. Altså noe redusert rekkevidde vinterstid, fordi oppvarming av kupe og batteri også drar noe ekstra strøm, selv om det termostatkontrollerte batteriet er lykkelig uvitende om utetemperaturen og har samme kapasitet som ellers.
     

    Kenol

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.09.2005
    Innlegg
    529
    Antall liker
    174
    Torget vurderinger
    12
    Digger utseende på Model S, Mazda er ikke det første jeg tenker på. Heller Maserati.
     

    Vedlegg

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.737
    Antall liker
    3.918
    Sted
    Oslo
    mazerati eller mazda, biler av i dag er ganske kjønnsløse og blodfattige. Testosteronet sitter ihvertfall ikke utenpå, bare på ræva inni.
     

    comstedt

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.10.2010
    Innlegg
    184
    Antall liker
    18
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Når det finnes nok på markedet vil di nok gå ned i pris som tillsvarende dyr bil.

    Nå finnes det mye mindre en vad som trengs, da vil di ikke tappe i verdi spesiellt i noen år, noen modeller kan gå opp i pris viss tesla selv højer prisen på dem underveis, viss det hålder 6mån, 1år, 2år, 3år, 4år er vanskelig at si, men for ellers senere vil det stabillisere seg. Di eventuelle problem som finnes vil nok forbedres til da og.
     

    comstedt

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.10.2010
    Innlegg
    184
    Antall liker
    18
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Teslan ser hvertfall bedre ut i virkligheten en på bilde... Det gjører di andre bilerne og da...
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.024
    Antall liker
    40.319
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Første riktige langtur: Kjørte til Bergen i dag. 371 km rekkevidde på displayet da jeg kjørte hjemmefra, 122 km da jeg plugget inn i hurtigladeren på Gol. Det er 250 km hjemmefra til Gol, så det var ganske presist regnet. En hamburger og en kopp kaffe senere var det tre-hundre-og-noen km rekkevidde igjen. Kuling, snøfokk og isete over Hemsedalsfjellet, såpass at jeg måtte styre etter brøytestikkene på det verste, men ingen stor dramatikk. Ned fra fjellet ladet bilen i utforbakkene, så det var mer enn nok rekkevidde til å komme frem, men jeg trengte en biologisk pause i Aurland og plugget inn i superladeren der også imens. Den leverte 400 V og 225 A (!), sa displayet. Rekkevidden var tilbake på 370 km da jeg kom ut, og av dem var fortsatt 225 km igjen på batteriet da jeg parkerte i Bergen.

    Turen tok sin tid pga vær og føre, men jeg ville stoppet et par ganger med dieselbilen også på en såpass lang tur. Jeg tror ikke de ladepausene tok noe ekstra tid, egentlig. Forskjellen fra en tankstopp med fossilbil er bare at man lar "tappepistolen" stå i mens man går inn på stasjonen. Og at drivstoffet er gratis, da.

    Total (variabel) kostnad for turen: Ca 40 kr for strømmen jeg hadde ladet hjemme før jeg startet. Resten kostet ingen ting. Joda, dette funker.
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.532
    Antall liker
    2.997
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Kom til å tenke på her en dag; disse vannmagasinene våre - ja, de som allerede nærmest er bunnskrapt....... blir vel å kjøpe strøm fra utlandet.
     
    N

    nb

    Gjest
    Vannmagasiner i Norge er ikke bunnskrapt. Lite snø i fjellene på Vestlandet i år så får se til våren. Kanskje tråden om høye strømpriser våkner til live etter noen års dvale.
     
    N

    nb

    Gjest
    Magasinfyllingen er er normal for årstiden og litt høyere enn på samme tid i fjor. Det har vært en mild vinter.
    NVE: Diagram magasinfyllingen - hele Norge
    Jada, men om det er uvanlig lite snø rundt de store magasinene så kommer den jo ikke opp på "normalt" nivå. Vet ikke hvordan det ligger an, men det har vært usedvanlig lite nedbør på vestlandet i vinter så vil anta at det kommer mindre tilsig enn vanlig. Dette er for øvrig en volatil verden - for noen år siden var det så nedtappet at det ble sagt at det ville være nødvendig med fem våtere år enn normalt for å komme tilbake på snittfyllingsgraden. En klissvåt høst og vips så var fyllingskraden på omtrent rekordnivå.

    Strøm er uansett billig uansett hva avisene prøver å innbille folk, og særlig om man regner det om til drivstoff for biler og tar hensyn til virkningsgraden til elmotorer.

    Og alt tilsier rimelig strøm de neste 10+ årene også.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Artig at det fungerte knirkefritt og kjøre over fjellet.

    Når tror dere vi får se biler med solcellepanel i betalbare priser og stort omfang? Kan ikke skjønne noe annet at det er bare snakk om tid før det kommer.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.024
    Antall liker
    40.319
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Kan ikke dy meg for et regnestykke: Vi går ut fra at jeg har både en Tesla og en diesel stasjonsvogn stående, og ser på hva som skjer energi- og utslippsmessig hvis jeg velger den ene eller den andre for Bergen tur/retur. La oss si det er 550 km hver vei.

    Dieselpurka bruker i gjennomsnitt ca 5,4 liter diesel pr 100 km. Det blir 59,4 liter diesel på turen. Hver liter forbrukt diesel blir 2,66 kg CO2. Altså ville turen sluppet ut 158 kg CO2 med dieselbil. I tillegg kommer utslippene fra produksjon og distribusjon av dieselen. Vi kan regne 83 % effektivitet i kjeden fra brønn til tank, slik at samlede utslipp blir 190 kg.

    Gjennomsnittlig forbruk for Tesla er ca 0,23 kWh/km. Forbruket for turen blir 243 kWh. Hvis vi legger til grunn gjennomsnittlig strømmiks for EU, med kull og gass og det hele, blir det ca 385 gram CO2 per kWh. Da blir CO2-utslippet 97 kg, omtrent halvparten av utslippene fra dieselbilen, på gjennomsnittlig europeisk strømmiks. Men i realiteten plugget jeg omtrent rett inn i et vannkraftverk, så de virkelige CO2-utslippene som ble generert av turen var mye lavere.

    Viktigere for meg: Det er bedre stereoanlegg i Tesla enn i Subaru. Begynte med Faces "Long Player", så Rod Stewart "Every Picture Tells a Story" (1971), Leonard Cohen "Greatest Hits" (1975), Lynyrd Skynyrd "Street Survivors", The Memphis Horns "With Special Guests", Bonnie Raitt "Luck of the Draw" og "Nick of Time", avsluttet med Jackie Leven "Defending Ancient Springs". De fire første var vinylrips konvertert til ~230 kb/s AAC. Det låt helt OK. :)
     
    Sist redigert:

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    42.386
    Antall liker
    93.685
    Sted
    Nedre Tonsåsen
    Torget vurderinger
    99
    Siste Autofil (magasinet) har en artikkel om Tesla S etter ett års bruk. Kan sikkert være interessant lesning for noen og enhver.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    5.004
    Torget vurderinger
    2
    Hei
    Hadde en samtale med Seljeseth/Sintef som er involvert i de pågående målingene hos meg.
    Tema,filter.Lider av sterkt fremskredet demens,og mannen liker å snakke som en foss så
    jeg misstet mye av det som kom frem,men er lovet info om temaet fra annet hold,som også er
    kjennt med emc/rfi filtre og snu stikket.

    ”Smartere” styring, planlegging, måling av og kontroll med spenningskvalitet vil redusere behovet for omfattende og svært kostbare nettforsterkninger.Bakgrunn

    Forstyrrelsene tilbake på nettspenningen fra elektriske apparater og utstyr (emisjonsnivået) skal i dag tilfredsstille internasjonale standarder (produktnormer) som setter grenseverdier for utstyrets emisjonsnivå. Emisjonsnivået testes med en internasjonal standard nettimpedans (referanseimpedansen) gitt av en IEC-norm. I svakere nett med høyere impedans enn referanseimpedansen vil forstyrrelsene og avvikene i spenningen bli større, og undersøkelser viser at dette gjelder for en stor del av det norske lavspenningsnettet. Det norske lavspenningsnettet har i utgangspunktet en ekstra utfordring med stor andel 230 V IT-nett (deltanett), da 3-fase apparater vil måtte trekke vesentlig større strøm for å ha samme effekt som i et TN-nett der linjespenningen er 400 V. Om man konverterer referanseimpedansen som er referert til TN-nett over til IT-nettet i Norge, tilsvarer dette en kortslutningsstrøm på 1172 A, og bare ca. 50 % av det norske lavspenningsnettet ser ut til å være så sterkt.
    Øket bruk av varmepumper, lading av elektriske biler, økt bruk av laststyring og innfasing av distribuert produksjon er alle eksempler som kan medfører økte nettinnvesteringer for å oppnå tilfredsstillende spenningskvalitet uten for store spenningsvariasjoner. Beregninger foretatt av norske nettselskap og Energi Norge, og deretter etterprøvet av SINTEF, viser at nødvendige investeringskostnader vil ligge mellom 50 og 100 milliarder kroner om det norske lavspenningsnettet skal forsterkes slik at hele nettet er like sterkt (eller sterkere) som referanseimpedansen tilsvarer.
    Hovedmål

    Prosjektet skal bidra både til å effektivisere arbeidet med spenningskvalitet og til å redusere kostnadene til nettforsterkninger på grunn av utfordrende elektrisk utstyr og apparater hos sluttbrukere.
    Framgangsmåte

    Måleprogrammer, analyser/programutvikling, pilottesting, arbeidsgruppemøter med deltakere.
    Sluttresultat



    • Elektronisk spenningskvalitetsverktøy inkludert programvareprototyp for automatisk gjenkjenning av hendelser/forstyrrelser
    • Veileder for håndtering av utfordrende elektriske apparater. Anbefalinger mht. kategorisering av utfordrende apparater og normale apparater.
    • Evaluering av nytteverdi av storskala leveringskvalitetsmåling vha. AMS og anbefalinger mht. spenningskvalitetsmåling og aggregering av data.
    • Evaluering av hvordan SmartGrid teknologi og utstyr vil påvirke spenningskvaliteten (samarbeid med DeVID-prosjektet).
    • Veileder med anbefalinger til hvordan å håndtere produksjonsanlegg i lavspenningsnettet (+ kunder).

    Budsjett

    2.875 kNOK (2013). 10.400 kNOK (totalt). Noe egeninnsats må påregnes.
    Finansieringsmodell

    60 % frivillig bidrag fra deltakere. 40 % fra Forskningsrådet. Prosjektet er godkjent for finansiering utenfor inntektsrammen.
    Prosjektperiode

    2013 - 2016


    Utførende institutt








    Partnere



    • NVE
    • Statnett
    • AE Nett
    • BKK Nett
    • Eidsiva Nett
    • Hafslund Nett
    • HelgelandsKraft
    • Istad Nett
    • Lyse Elnett
    • NTE Nett
    • Skagerak Nett
    • TrønderEnergi Nett
    • Andre nettselskap
    • Øvrige interessenter


      Kom da inn på El-bilne TESLA og Renault


      http://elbil.ipublish.no/2013/05/27/...rsk-stromnett/


      En av utfordringene for en så lader er å klare EMC kravene, laderen må ikke sende for mye støy tilbake på strømnettet. Støy som kan slå ut annet elektrisk utstyr. For å få dette til har, med de store effektene vi her snakker om, må laderen være sikker på at det tilkoblede strømnettet er i topp stand. Derfor gjennomføres en omfattende sjekk av tilkoblingene før ladingen starter og er ikke alt på stell starter ikke ladingen.Det at laderen er så kresen på strømnettet skaper problemer for oss i Norge. Som de fleste sikkert har fått med seg så har ikke Norge helt det samme strømnettet som resten av Europa. Så godt som overalt ellers i Europa finner vi et 400V TN nett, i Norge har vi et 230V IT nett. Så når Zoe’en kobles til det norske nettet så tror laderen at noe er feil og ladingen starter ikke. Det finnes heller ingen quickfix på dette problemet.
    • Skal en Zoe lades må vi lage et TN nett til den, og for å få dette til må en trafo kobles inn mellom strømnettet og bilen. Dette er altså ingen billig og enkel løsning, men det må til for de som er tilkoblet et gammeldags norsk 230V nett. Vi bør vel også nevnes at de fleste nye strømnett i Norge nå er 400V TN slik det er i resten av Europa.


     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.598
    Antall liker
    111.143
    Torget vurderinger
    23
    Tesla ser ut som en flat padde som har parret seg med Audi's mest sedate modell...:cool:
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.024
    Antall liker
    40.319
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Til Ymir's innlegg: Ja, Tesla har også slitt med å fatte det norske strømnettet. Det fungerte bra tidlig på høsten, men det ble en del falske alarmer og avbrutte ladinger da det var jordfeil hos naboen min. De fleste eiere opplevde de problemene en eller flere ganger, så det ble litt bråk av det. Tesla sendte over 12 teknikere fra Silicon Valley til Norge. De tok frem ny programvare til bilen, testet den ut rundt nyttår, og pushet oppdateringen til alle biler i januar. Problemet løst. Har ikke hatt en eneste avbrutt lading etter det. Nå funker den helt fint på IT-nett også.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Når tror dere vi får se biler med solcellepanel i betalbare priser og stort omfang? Kan ikke skjønne noe annet at det er bare snakk om tid før det kommer.
    Ford har vist frem en prototype som de kaller C-MAX Solar Energy. C-MAX Energy eksisterer i dag som ladbar hybrid (ikke kommet til Norge enda) og solgte på det amerikanske markedet mer enn både Tesla og Toyota i november og desember. C-MAX Solar Energy får i tillegg til et ladbart batteri solcellepaneler på taket og som ifølge Ford skal kunne være tilstrekkelig til å lade 75% av alle turene.

    Utrolig kult. Dette må da være fremtidens bil? Ytterligere fremskritt her og man trenger trolig knapt og lade bilen med stikkkontakt i det hele tatt. Dog ikke best med garasjeparkering.....
    _72038724_tc-maxsolarenergi_10_hr.jpg

    ford-cmax-solar-energi-concept-ces-2014-01-1.jpg
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.024
    Antall liker
    40.319
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg anslår at jeg vil trenge ca 30 m2 solcellepaneler for å holde Tesla'n mett og fornøyd. Den er svær, men ikke svær at de panelene får plass på bilen. Derimot er det ingen ting i veien for å selge en pakke bestående av elbil, solcellepaneler til garasjetaket og nødvendig elektronikk.

    Litt mer refleksjon etter langturen: De store tingene fungerer helt fint. Med de seks superladerne strategisk plassert er hele Sør-Norge innenfor rekkevidde uten noe drama. Ladingen er så rask at det tar ikke lengre tid å kjøre elektrisk Bergen - Oslo enn å kjøre med bensinbil. Forskjellen er bare at man lar "tappepistolen" stå i mens man går inn for do-pause og en kjapp matbit eller en kopp kaffe. Jeg hadde 129 km rekkevidde på displayet da jeg parkerte hjemme etter Bergens-turen denne uken. Stabilitetskontrollen er helt utmerket, selv på så glatt hålkeføre at jeg kunne høre bakhjulene på brøytebilen foran meg låse seg hver gang den bremset før en sving. Likevel utmerket veigrep for min del.

    Derimot er ikke setene verdens mest komfortable på så lange turer. Det blir å teste ut alle mulige innstillinger på korsryggstøtten, men det blir ikke helt bra uansett. Ikke helt på nivå med Volvo eller Mercedes, nei. Fjernlysene kunne også vært kraftigere, og det er nokså uforståelig at de ikke er utstyrt med lyktespylere. Etter noen timer med slapseføre er lysutbyttet nokså dårlig. Det var et rådyr som passerte litt for nær foran meg før jeg så det.

    Men stereoanlegget er fortsatt glimrende.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn