Lyngdorfs Venner!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • The Gunner

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    10.223
    Antall liker
    18.690
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Dere, jeg skal anskaffe en riaa. Min TDAI 2200 har AD-kortet. Det er da bare å kjøre signalet fra riaaen inn der, eller er det noe mer jeg bør tenke på?
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.349
    Antall liker
    11.524
    Torget vurderinger
    10
    Dere, jeg skal anskaffe en riaa. Min TDAI 2200 har AD-kortet. Det er da bare å kjøre signalet fra riaaen inn der, eller er det noe mer jeg bør tenke på?
    Tut og kjør.

    Er spent på om du hører et ekstra slør eller om opp og nedkodingen er helt transparent?

    Vi har testet minidsp 4x10 HD med en meget god rørmoddet transporter.
    Kjørte både analogt via AD og digitalt via coax.
    Den digitale var åpnere.

    Den nye TDAI-2170 har analoginngang som standard men den kan oppgraderes med en enda bedre analoginngang som også tar balansert.
    Rart, hvorfor kaste bort plass og penger på en inngang når den ikke lages bra nok i utgangspunktet.
    Den jeg har deponert på har den oppgraderte analoginngangen og jeg skal teste Buffalo II dacen balansert inn på den.
    Man får ikke særlig bedre digital-lyd enn med min Buffalo med oversize PSU, jeg tror den ligger på et 97% nivå.
    Da vil vi raskt kunne avsløre eventuelle forskjeller som man også vil oppleve med vinyl.
     

    fry

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Innlegg
    859
    Antall liker
    536
    Torget vurderinger
    10
    Hei

    Jeg kjører vinyl gjennom en Graham Slee Reflex M og xindak MC10 26 db step up trafoer og har absolutt ingenting å klage på. Opplever det uten noenform for slør og fravær av støy og sus er vanedannende. Har absolutt ingen kvaler med å bruke analoginngangene på min TDAI 2200. Bare sørg for at riaaen er støysvak nok i utgangspunktet. Når det er sagt er det selvfølgelig sikkert mulig å få det bedre med andre løsninger, i det minste annerledes.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.349
    Antall liker
    11.524
    Torget vurderinger
    10
    Hei

    Jeg kjører vinyl gjennom en Graham Slee Reflex M og xindak MC10 26 db step up trafoer og har absolutt ingenting å klage på. Opplever det uten noenform for slør og fravær av støy og sus er vanedannende. Har absolutt ingen kvaler med å bruke analoginngangene på min TDAI 2200. Bare sørg for at riaaen er støysvak nok i utgangspunktet. Når det er sagt er det selvfølgelig sikkert mulig å få det bedre med andre løsninger, i det minste annerledes.
    Høres bra ut. Hvilken pickup har du og hva slags høyttalere?
     

    The Gunner

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    10.223
    Antall liker
    18.690
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Nice! Nærmer seg dimensjonene til Devialet. Fortsetter de på sånn, så holder jeg en knapp på at designet til Millenium og TDAI 2200 blir klassikere. :rolleyes:

    Apropos Devialet; er det noen som har foretatt en sammenligning mellom disse to produsentene i en eller annen form?
     
    Sist redigert:

    fry

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Innlegg
    859
    Antall liker
    536
    Torget vurderinger
    10
    Hei

    Jeg har en denon/highphonic 103r pro montert på en jelco 750L med modifisert Lenco 75 drivverk. Høyttalere har vært et par Harbeth SHL5, men har kjøpt inn et par Tannoy dc10t som venter på at vi flytter inn i ny leilighet med større stue.

    Jeg er også forøvrig veldig nysgjerrig på en Devialet/Lyngdorf-sammenligning- Spesielt 170.

    Og hva er denne TDA 2300? Er det endelig en ekte digital effektforsterker? Jeg savner en Slaveversjon av TDAI2200 litt som TACTene var. Føler det blir feil med en SDA 2175, men meget mulig at jeg tar grundig feil.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.349
    Antall liker
    11.524
    Torget vurderinger
    10
    TDA2300 er en prototype for mange år siden. Den gir vel et inntrykk av hva vi kan vente oss i kjølvannet av TDAI2170.
    Enig med deg om at en digital effekt er best. TDAI2170 har jo digital ut og da kan man route etter smak og behag.
    Mulig at en slaveforsterker også har delefilter og delay slik at man kan kaskadekoble og kjøre global romkorreksjon på toppen.
    Da kan man kjøre 3-4-5-6-7-?????????????????? veis etter smak og behag.
     

    Fredrik.J

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.02.2011
    Innlegg
    260
    Antall liker
    134
    Torget vurderinger
    27
    Har fått øynene opp for den nye meget interessante TDAI2170. Er det slik at jeg i grunn bare kan koble til et par passive subwoofere (gjennom egen effektforsterker så klart, men uten noe DSP), så tar RoomPerfect seg av alt av EQ, deling, fase osv? Tenker å kjøre et par mindre stativhøyttalere med to DIY subber under (som "stativer") i stereo. Regner med det er mulig å dele stativhøyttalerene (som bruker den innebygde forsterkeren i TDAI2170) der subben tar over?
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.349
    Antall liker
    11.524
    Torget vurderinger
    10
    Ja til alt du spør om men det er ikke så lett å få til god deling og integrering mot subber.
    Roomperfect er ikke et mirakelprodukt. Høyttalere og subber må i utgangspunktet være plassert så optimalt som mulig og deling må helst gjøres med måleutstyr. Så fort Roomperfect begynner å gjøre større korreksjoner høres det ut som et sjøsykt hjemmekinoanlegg.
    Til å fikse prikken over ien er det derimot et meget bra produkt. Også er det innebygget dac, preamp og en svært oppløst og smooth forsterker i samme boks. Kinderegg :) Merk, 85 watt fungerer ikke optimalt på gulvstående høyttalere, det blir litt for svakt.
     

    Fredrik.J

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.02.2011
    Innlegg
    260
    Antall liker
    134
    Torget vurderinger
    27
    Takk for svar, da blir det MiniDSP til subben. Hvordan er det med custom voicings til TDAI2170, kan denne også "hackes" så man kan lage sine egne slik som tidligere modeller?
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.349
    Antall liker
    11.524
    Torget vurderinger
    10
    Fikk ikke prøvd. Jeg syns det ble mye knot. Tror du kan laste inn en drøss med voicings fra Lyngdorf ja.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.759
    Antall liker
    3.483
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Takk for svar, da blir det MiniDSP til subben. Hvordan er det med custom voicings til TDAI2170, kan denne også "hackes" så man kan lage sine egne slik som tidligere modeller?
    Rart at de gjør det så vanskelig. På min McIntosh MEN220 (som kjører RoomPerfect) så tar det meg et par minutter å lage custom voicing og å laste den opp.
     

    EirikV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.10.2006
    Innlegg
    342
    Antall liker
    160
    Torget vurderinger
    1
    Hei. Da er det lenge siden jeg har skrevet noe her, selv om jeg har fulgt med. Og det virker som om flere av dem som var Lyngdorf fans fant seg annet utstyr da 2170'en lot vente så lenge på seg.

    Er det noen som har kjøpt 2170'en? Den har jo vært tilgjengelig en stund, men har ikke funnet noen som har delt erfaringer. Spesielt i forhold til 2200.

    Jeg kjøpte de store Wilsonkopiene til Haglund84.(sjekk gjerne ut hans omfattende byggetråd.) De spiller bra hos meg, men heller ikke nå får jeg dypbassen fram i min stue. Hjemme hos selgeren gikk høyttalerne skikkelig dypt i hans lille og meget dempete rom. Hos meg spiller det klarere og åpnere enn hos selgeren, men lyden er i slankeste laget.

    Jeg har en "lyssjakt" som går gjennom taket i min stue og så er det et vindu øverst. Åpningen i stuetaket er ca 80 x 240 cm og det er nok over 4m opp til takvinduet. Så skrår veggen oppover. Jeg har lenge hatt en anelse om at denne sjakten sluker dypbassen. Spesielt etter at en hifi kompis utenfor Lyngdal erfarte et lignende bassluk i hans stue. Han stod en gang i gardintrapp oppi karnappet, og der var dypbassen. Jeg har nettopp malt taket i stuen og stod i stige oppi lyssjakten.Jeg hadde musikk til arbeidet og hørte tydelig forskjell da jeg gikk opp trinnene. Merkbart mer tyngde i bassen og den gikk dypere.

    Jeg lurer på om Room Perfect klarer å fikse opp i problemet. Nå er jeg gift med en kvinne fra Østerrike og bor der nede og pendler til Stavanger for å jobbe, så det er ikke bare en kort tur ned til Hifi klubben. Min 2200 har ikke RP så jeg har ikke fått testet dette ut. 2200 spiller veldig bra på de nye høyttalerne og. Jeg ville ikke ha byttet mot selgerens Audio Note 300B monoblokker og dac. For all del så spilte de bra, men 2200 er en topp forsterker så lenge den ikke trenger drive tunge høyttalere. Og min Crown K2 er veldig bra på de to Focal 13 tommerne(egentlig 12" med stor ramme) i hver basskasse. Samme basser som Wilson Witt, bare at jeg har 2 på hver side. De er raske og med god smekk, men har dessverre for lite dypbass. Da mener jeg ned mot 30 hz. Jeg testet en orgelinnspilling hos selgeren og der gikk de kjellerdypt. Proprius : Credo symphoniacum. Glemte å ta cd,en med til Østerrike og fikk ikke testet lyden hjemme.

    Etter å ha funnet ut at det var rommet som var årsaken til at lyden aldri ble helt bra i min tidligere bolig i Stavanger, ser det ut til at jeg opplever det samme igjen nå. Jeg prøvde mange forskjellige systemer den gangen. Selvbygg JBL med 15". JBL 250ti. Meridian 6000 aktivt system lånte jeg(tror det er riktig betegnelse), Infinity store høyttalere med 4 eller 6 stk servostyrte 12" basser på hver side(Beta?) lånte jeg og og en stor dipol med 24 stk 8 tommere i hver høyttaler. Det var aldri skikkelig smekk og dypbass hjemme hos meg som jeg visste at alle disse høyttalerne var i stand til. Da jeg renoverte leiligheten og fjernet de gamle innerveggene, var det bare 4 spikerslag horisontalt på 3 meter høye vegger. 13 mm huntonitplater uten isolason mot murveggen med strie utpå som vibrerte og sugde til seg bassen. Nesten som store membraner i motfase ble jeg forklart.

    I det gamle huset jeg nå bor i er det både skråvegger, flere synlige bjelker i taket og noen fastmonterte møbler. Det er åpent mellom gang, stue og kjøkken(ca 68 m2), og sofaer og diverse inventar bryter opp refleksjoner. Litt liv er det i klangen i rommet, men på ingen måte gjalling. Veggen bak høyttalerne skrår litt over 5 grader. Dette skal være et bra lytterom ville jeg tro. Jeg har sikkert 3 meter fra høyttalerne og ut til veggene. Jeg vurderer å få laget noe rimelig solid til å dekke over takåpningen for å sjekke om trykket i bassen kommer ved lavere nivåer. For all del så har jeg bass når jeg skruer opp til det blir høyt, men det låter som en småhøyttaler på lave nivåer. Jeg har jo en romslig stue å fylle opp, men likevel er det for tynn lyd fra mine 160 kg og 195 cm høye høyttalere.

    Nå var dette mye sidesprang,men er Room Perfect enda bedre på 2170? Jeg har jo lest at mange har fått store forskjeller i positiv retning med RP når det gjelder vanskelige rom. Bl.a hjemme hos redaktøren til tyske Stereo, som hadde et rom som hans kolleger kalte umulig å få god lyd i. Det ble betraktelig mye bedre med 2200 og RP. Gammel test fra 2007, tror jeg. Nå har jeg egentlig ganske jevn frekvensgang(målt på en enkel måte med testtoner og db måler). Det er bare dypbassen og tyngden i lyden på lavere nivåer jeg savner, men det er til gjengjeld viktig for meg.

    Jeg får se i løpet av et par måneder om jeg får råd til å kjøpe en 2170 for å teste ut i Østerrike. En får vel pengene tilbake hvis det ikke klaffer. Tror det er langt til forhandlere i Østerrike der jeg bor ved grensen til Sveits. Men jeg kan jo kjøpe og få sendt med spedisjon. 2170 er i alle fall sterk nok til å drive toppseksjonen min som sikkert har 93 db følsomhet. En brukt 2200 med RP er jo og et klart alternativ som jeg vurderer.

    Enda en gang: Er det ingen har som har prøvd 2170?

    PS: Mine gamle mellomtone og diskantsøyler kommer nok til salgs. De har 6 stk Seas H 143 4.5" mellomtoner og 6 stk Infinity Emit K bånddiskanter i hver kasse. De spiller med varm åpen mellomtone og fyldig oppløst diskant. Det var uvant med de nye høyttalerne å ikke ha samme spredningen ut i rommet som søylene som er ca 165 cm høye og 15 cm brede. Om jeg sitter eller står er det alltid en mellomtone og diskant i ørehøyde. Bygget i heltre 18mm limtre bøk med god hjelp av møbelsnekker. 30 kg og solig og pent bygget. Har man et rom som ikke er for stort, tror jeg at de hadde passet supert sammen med Lyndorf BW-1 som kan deles høyt oppe. Men frekvenstesten er - 3 db ved 125 hz, mener jeg å huske i mitt rom. Så de tåler å deles ganske lavt med 2200. Mer info kommer senere. Dette er en høyttaler bygget av mellomtone og diskantelementene fra den store dipolen jeg en gang hadde. Jeg hadde ikke kjøpt disse elementene nye for å lage denne høyttaleren. Bare diskantene hadde nok kostet 15-20.000 kr alene nye. Men med så stort memranareal, magnetkraft og lette membraner, synes jeg at det gir en veldig avslappet og oppløst diskant som matcher alt annet som jeg har hørt. Prisen ligger på ca 7.000 kr. Ta gjerne kontakt for mer info. Lager snart en egen salgsannonse. Jeg ville veldig gjerne selv hørt disse høyttalerne med 2 stk 2200 eller 2170 og delt digitalt. Tror at det ville blitt enda mer dynamisk og oppløst lyd i øvre mellomtone, men dessverre en ganske dyr løsning. Men likevel ikke så galt med 2 brukte 2200.Sikal se om jeg får fikset bilder. Høyttalerne er laget for bruk med Lyngdorf/Tact. Derfor legger jeg ut infoen her.

    Hilsen Eirik. 92 22 65 44.
     
    Sist redigert:
    M

    MusicBear

    Gjest
    Dette du nevner EirikV med veggplater som lar seg bevege og suge ut bassen - som du sier at det virker omtrent som store membramer i mtfase - tror jeg mange kan slite med i forskjellig form uten å vite om det.
     

    EirikV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.10.2006
    Innlegg
    342
    Antall liker
    160
    Torget vurderinger
    1
    Hadde jeg pusset opp en leilighet i dag eller laget til et dedikert musikkrom, så ville jeg i alle fall brukt et lag med kryssfinerplater til å stive opp veggene. Så ett eller to lag gipsplater eller solid panel. Og gjerne stivet av bærebjelkene eller stenderne. Skikkelig solide vegger har nok mye å si for basstrykket når det er store flater. Rommet i stuen var 8.5 meter langt, 4.5 meter bredt og 3 meter takhøyde. Det laget problemer for meg. I det huset la jeg alt til rette for et eget lytterom i kjelleren med betonggulv og pussete murvegger, pga fare for vanninntrenging etter å ha gravet ut kjelleren til under grunnvann nivået. Mye lettere å dempe klang med tepper og gardiner. Jeg traff kona fra Østerrike før jeg fikk leiligheten helt ferdig, så jeg fikk aldri gleden av å bruke dette rommet.

    Har en et rom som jeg hadde kan en pøse på med effekt og membranareal og romkorreksjon. Jeg hadde en Tact 2.2 i en periode. Det nytter ikke hvis rommet suger basstrykket vekk.

    Det er dumt at en ikke kan teste ut lyden i huset eller leiligheten før en kjøper. Jeg tipper at flere hifi interesserte hadde bodd en annen plass hadde de visst om romproblemene før de flyttet inn.

    Hvis jeg ikke får til lyden hos meg slik jeg vil ha den, så vurderer jeg å bruke et stort soverom som sønnen til kona bodde i som lytterom. Ca 6 X 3.5 meter med skrå-og knevegg på ene langsiden. Det har likheter i formen som rommet jeg hadde hjemme der jeg vokste opp. Der hadde jeg trøkk i lyden selv med mye kjipere utstyr enn jeg har i dag. Jeg kunne skikkelig skremme folk med JBL 15" og horn og 1812 kanonslagene fra Tschaikovsky. Da jeg flyttet hjemmefra til den nevnte leiligheten med dårlige vegger, var lyden nesten helt uten basstrykk. Jeg forsto ingenting. Med de samme høyttalerne hadde vi hatt fest i et stort kjellerlokale på sikkert 60-70 m2. Der slo bassen i magen på 5 meters avstand. Mine linesource søyler og BW-1 eller andre raske basser hadde nok spilt bra der. Og behovet for store høyttalere er ikke til stede i det lille rommet. Jeg kom først på denne ideen når jeg var der nede nettopp.

    Hadde jeg visst at stuen min suger dypbassen vekk hadde jeg nok ventet med å kjøpe Wilson Grand Slamm kopiene. Det er nok ikke lett å selge dem igjen, men jeg har da store deler av Vest-Europa som kundemasse hvis jeg legger dem ut for salg på eBay eller andre fora. Hvis jeg tilbyr transport i alle fall.

    Men jeg tar ikke sorgene på forskudd enda. Får nok teste ut Room Perfect før jeg gjør noe drastisk. De store høyttalerne kan bare stå på en plass i min stue.

    Eirik.
     

    Lydolf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.07.2008
    Innlegg
    220
    Antall liker
    141
    Et stort problem med vegger som leker membraner er at de ødelegger impulsresponsen (tværer den ut). Det kan fremtvinge gipsplater på veggene, i stedet for eller utenpå det som allerede finnes.

    Er du sikker på at du kan levere nok strøm til høyttalerne dine? Vi har Lyngdorf TDA2200RP med B&W 802D. Da er Lyngdorf for liten. Tidligere kjørte vi med effektforsterkeren til Lyngdorf i bassen, men nå kjører vi B&W DB1 sub som har sin egen forsterker (1000W). Vi deler på 100Hz og bruker 4. orden Linkwitz-Riley i TDA2200. Det kjører riktig fint.

    RP modulen i 2200 har blitt oppdatert flere ganger. For den som føler seg litt på tynn is mht å lage gode RoomPerfect-målinger vil jeg anbefale å laste ned brukerveiledningen til den nye 2170 (som har lavere utgangseffekt men større strømkapasitet). Der står det noen tips om måling i rom. Viktig å inkludere nær-veggen opplevelser (og tak og hjørner) for å få et godt resultat.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.349
    Antall liker
    11.524
    Torget vurderinger
    10
    I følge Steinway Lyngdorf i Danmark er ikke RP modulen i 2170 annerledes enn i 2200.

    I og med at du har Crown i bassen Eirik så har du jo litt spillerom for EQ. Foreslår at du legger inn dsp softwaren og justerer litt eq på det du har. Det bør fungere vel så bra som RP hvis ikke bedre.

    Du må ikke ha måleprogram for å tune bassen. Det holder med enkeltfrekvenser, kulepenn, skriveblokk og noe som måler lydtrykket i dB. F eks en app til telefonen. Eller en god gammeldags Radioshack måler.

    Er i N.Y. nå men vi får ta en prat når jeg kommer hjem. Har selv fått tak i en TDAI2200 uten RP.

    :)
    H.E.
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    6.169
    Antall liker
    5.154
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Jeg lurer forresten på en ting mens jeg sitter her!
    Hvor mange av dere som benytter rp er det som følger anbefalingen til Lyngdorf ang. Plassering tett mot bakvegg?
    Og hvilke resultater er det dere opplever som best av å følge/ikke følge anbefalingen. Personlig har jeg faktisk aldri prøvd den plasseringen, da jeg muligens får en konflikt med motorisert lerret. Tror faktisk jeg må forske litt på det om ikke en av dere klarer å snakke meg bort fra det da.
     

    EirikV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.10.2006
    Innlegg
    342
    Antall liker
    160
    Torget vurderinger
    1
    Takk for svar.

    Som nevnt så bruker jeg Crown K2 i bassen, og den har mer enn nok krefter til mitt bruk. Jeg har flere ganger påpekt at jeg ikke synes at 2200 er sterk nok til å drive høyttalere som krever mye effekt. Til og med noen ganske lettdrevne høyttalere som min bror har med 10" bass og gode komponenter(f.eks nullohm spole)gav en litt stresset lyd. Det er den eneste fullrange høyttaleren som jeg har prøvd min 2200 på. Med K2 koblet til bassene ble det en utrolig dyp og dynamisk bass. Og 2200 spilte mye mer avslappet og oppløst. Hos Hifi klubben i Stavanger vil de helst bare demonstrere 802D høyttalerne med Classe 600W monoblokker pga de krever så mye effekt. Jeg synes at de høyttalerne spilte imponerende bass og er en av de beste høyttalerne som jeg har hørt. Men mine Wilson kopier spilte ganske høyt selv med 18watt Audio Note rørmonoblokker vel og merke i et lite veldig dempet rom. Så mine høyttalere krever ikke så mye effekt. Jeg har i tillegg fjernet det passive filterettil bassene og bruker delefilteret i 2200, så nå skal høyttalerne være enda lettere å sparke liv i.

    Jeg har en gammel Nokia mobil med innebygget db måler. Den har jeg kontrollmålt kontra en dyr måler jeg fikk låne. Maks forskjell var 2 db. Det var mest innen 1 db forskjell. Jeg har en Stereophile test cd, og der er testtonene i bassen(tror jeg?) 200, 163, 125, 100, 80, 63, 50, 40, 31.5, 25 og 20 hz warble tones. Mine basskasser med JBL 2235 15" begynte å falle av under 50 hz. Ca -3 db ved 40 hz og -10 db ved 30 hz. Jeg prøvde kabinett volum fra ca 250 liter,180 liter og ned til 150 liter. Forskjellige portlengder. Port framme, bak og i bunnen. Med porten i bunnen av kassen ble det jevnest frekvensgang. 2235 er elementer med 20hz egenresonans og har vært kjent som en av 15" til JBL som går dypest. Studiomonitor elementer med ganske lav følsomhet, mykt skumoppheng og tåler ikke så mye effekt som mange andre JBL'er. Men nok til å spille høyere enn de fleste hifi høyttalerne. JBL 250ti bruker en 14" som er ganske likt oppbygd og den høyttaleren tror jeg har - 3 db på 25 hz.

    Jeg mistenker rommet for å "stjele" 10 til 15 db av dypbassen. Og jeg er ganske sikker på at det er lyssjakten til takvinduet som er synderen. Jeg har mange vinkler, bjelker,inventar og møbler i rommet, så jeg tror at jeg har minimum av stående bølger. Og hvis det er et "sort hull" som suger dypbassen, så tror jeg ikke at det nytter så mye med EQ. Nå er jeg skikkelig lei av å ha store høyttalere og med veldig solide og tunge kasser som låter som en vanlig høyttaler med 8 eller 10". Jeg får jo trøkk, men må da skru ganske høyt opp. Jeg leier trolig justerbare støttesøyler som de bruker ved forskalingsjobber og presser en tykk plate som tetter åpningen til lyssjakten. Da kan jeg finne ut om sjakten suger til seg dypbassen.

    Da er det godt å høre at du HEL har skaffet deg lik 2200 som meg. Jeg fant nettopp igjen programmeringskabelen. Jeg trenger bare en enkel veiledning for hvordan dette skal gjøres.

    Nå går tankene mest i å bruke et annet rom som lytterom. Lengden er litt over 5 meter med skråvegg på den ene langveggen og bredden ca 3.70. Det gir ca 19 m2. Ikke stort, men det kan bli et bra rom. Og mulig at Wilson Grand Slamm kopiene med 2 stk 12" på hver side blir i voldsomste laget. Men det skal i alle fall testes ut.

    Eirik.
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    6.169
    Antall liker
    5.154
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Jeg lurer forresten på en ting mens jeg sitter her!
    Hvor mange av dere som benytter rp er det som følger anbefalingen til Lyngdorf ang. Plassering tett mot bakvegg?
    Og hvilke resultater er det dere opplever som best av å følge/ikke følge anbefalingen. Personlig har jeg faktisk aldri prøvd den plasseringen, da jeg muligens får en konflikt med motorisert lerret. Tror faktisk jeg må forske litt på det om ikke en av dere klarer å snakke meg bort fra det da.
    Ingen som har klint høyttalere opp mot veggen her?
     

    EirikV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.10.2006
    Innlegg
    342
    Antall liker
    160
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tror at du må ha egnete basskasser for å dra nytte av hjørne/veggplasseringen. Lyngdorf hevder at da kommer det ingen tidsforsinkelse mellom den direkte og reflekterte lyden, og som da skal gi raskere impulsrespons. Men da må det korrigeres i frekvensgangen, som RP tar seg av. Lyngdorf kassene bygger ikke mye ut fra veggen, og de gamle W 210 kassene var jo skråskåret for å plasseres i et hjørne.

    Mine høyttalerkasser har vært så store og med nærmere 70 cm fra frontbaffel til baksiden. De nye kassene bygger 74 cm bakover. Men jeg har lang avstand til sideveggene. Selv om jeg satte høyttalerne nesten helt inntil bakveggen, fikk jeg ikke ekstra tilskudd av dypbass. (Har funnet ut at rommet sluker dypbassen nettopp). Skulle vært interessant å vite hvor mange cm grensen er ut fra veggen før gevinsten går over i problemer. Formen på kassen spiller jo og inn. Hadde jeg bygd bassystemet på nytt ville jeg ha laget en slags flat og høy kasse som står helt inntil bakveggen. Og der ytterkantene skrår ut mot veggen. Da treffer den direkte og reflekterte lyden øret samtidig. Hjørnehorn har vel samme gevinst.


    Hvis du har B & W 802D høyttalere, tror jeg heller ikke at de er egnet for montering helt mot bakvegg. De har og lang avstand mellom front og bakvegg.

    Det er informasjon om dette på SteinwayLyngdorf sine sider. Og tror at det er en link til en omfattende test av det minste systemet der testeren var meget begeistret for denne løsningen(S-Line?) Anmelderen er også profesjonell musiker i et symfoniorkester og beskriver hvorfor han mener at dette er den riktige måten å bygge høyttalere på. Dette systemet er valgt til editorial's choice tre år på rad i Stereophile(tror jeg). Var derfor overrasket da HEL syntes at høyttalerne låter fælt hos Hifi Klubben.


    Men du har vel enda 2200 med RP, så da er det vel ganske enkelt å teste det ut?

    Eirik.
     
    Sist redigert:

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    6.169
    Antall liker
    5.154
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Heisan Eirikv!

    Du skial vite det at jeg testet dette her om dagen bare for morroskyld.
    Somsagt tidligere ville jeg få konflikt med droppen til lerretet så jeg måtte finne en ny posisjon med mye toeinn for at alt skulle fungere lytefritt.
    I bassen merket jeg faktisk ingen forskjell i det hele tatt, men gud bedre lydbildet fløt ut og var helt ute av fokus i stereo i forhold til det opprinnelige ugangspunktet.
    802 kommer til å ha den samme oppstillingen som den alltid har hatt så lenge de er her. Tdai,en føyk ut døra i morges til fordel for en dpa-1 som jeg henter hos en forumbruker torsdag. Jeg har lyst til å se hva som bor i denne med tanke på aktiv deling, og da trenger jeg to sett preout. Tdai,en har bare ett sett. og jeg trenger ikke forsterkerdelen heller.
    Som en sidesetning kan jeg nevne at kjøperen av min tdai i dag skulle bruke den på en nært forestående messe, og hotelrom var et herk å få god lyd i mente han:rolleyes:
    Det er jo litt interessant for oss som eier disse boksene å se at "proffene" ser nytteverdien i den også.
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    6.169
    Antall liker
    5.154
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Var forresten også innom hifiklubben i marcus tr.gt for å gi denne nye "varianten" av tdai et forsøk til.
    Sist jeg var der låt det helt ute av fokus, og vokalen hadde sterk dragning mot høyre. Jeg påpekte fasefeil men de klarte ikke å finne noe feilkobling,og mistenkte da heller ikke forsterkeren. jeg hadde dårlig tid og gikk etter en liten stund.

    I dag var tilfellet akkurat det samme, med samme høyttalere som sist.
    Jeg påpekte det umiddelbart og den ansatte nikket bekreftende på min "oppdagelse", noe de gjorde sist også.
    Det jeg klarte å finne ut på den lille tiden jeg var der i dag var at lytteposisjonen jeg hadde, og kalibreringspunkt ved oppsett ikke samsvarte.
    Verken i høyde eller på det opprinnelige punktet hvor stativet kan ha vært. Selger mente dette var mye mulig da de sikkert hadde byttet både lyttestol og plassering i det siste. Når jeg satte meg opp og lente meg kraftig frem åpnet lydbildet seg radikalt og fokuset på vokalen smatt på plass midt i der den skal være....Egentlig litt merkelig, for jeg har aldri vært borti det fenomenet hjemme med min. Nesten så jeg har lyst til å anklage forsterkeren for å ha en feil i rk. Jeg vet forøvrig at rk i den foregående modellen er identisk.

    Men det er veldig merkelig at ikke klubben har løst dette på en fornuftig måte forlenge siden, har jo stått på det viset og hørtes helt gale ut i måndesvis
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.349
    Antall liker
    11.524
    Torget vurderinger
    10
    For det første tror jeg ikke klubben har nok tid og kompetanse til å stille det inn optimalt.

    Dernest rydder ikke RP opp i et dårlig rom, det kan ofte bli minst like ille, bare på en annen måte.

    Som nevnt fungerer RP best på et system og rom som fra før av er ganske optimalt, ironisk nok.

    Der hvor RP i stor grad prøver å fikse reflektert lyd og store dipper kan resultatet bli veldig dårlig.

    RP vil stort sett være nyttig i oppsett hvor førsterefleksjoner og flutterekko er ryddet opp i akkustisk og hvor det er en liten peak eller to i bassen som må dras ned.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.349
    Antall liker
    11.524
    Torget vurderinger
    10
    Selv skal jeg teste TDAI2200 (uten RP) som ren bassforsterker via analog inn med fast 100% volum inn. Altså som en ren sub effektforsterker med EQ.

    Pre-ampen er Pass Labs XP10 og satellittene er delt passivt og drevet av Pass Labs XA30.5.


    Jeg har enda en XA30.5 som normalt driver bassene. Det er en 30 watt klasse A med 2000VA trafo og god dempefaktor. Bassen er tight og med skikkelig kropp og klang.

    Det blir interessant og erfare om det er vesentlig forskjell når TDAI2200 sin 200 watt klasse D forsterker driver bassene fra 300 Hz og ned.

    Dipolbassene kjøres i dag 100% uten EQ. Jeg kommer da til å teste EQ for å jevne frekvensgangen i bassen samt lage en litt stigende kurve nedover. Jeg tror den ruller av ved 30 Hz i dag og med EQ kan jeg dra på litt ekstra nedover samtidig som jeg lager et stupbratt subsonic filter for å redusere det verste membranutslaget nederst. Dette gjør proffgutta som rigger konserter: Bra med EQ i bassen og skikkelig kutt ved resonans-frekvensen.

    Her er bassene: AE Speakers --- Superb Quality, Unforgettable Performance, Definitely.
    Mine er like men har smultringoppheng i stedet for trekkspilloppheng. Det gir litt mer fylde i bassen og 3 mm ekstra X-max enn standard LO15.


    Får legge inn et bilde til glede for nye lesere og siden det er en stund siden sist :)


    HELOB ferdig.jpg
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    6.169
    Antall liker
    5.154
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Tenker det der systemet ditt svinger bra HEL, og det blir spennende å følge med på resultatet du oppnår.
    mener du har nevnt tidligere at du skal hacke deg inn på eq filterne og justere deg inn på optimal frekvensgang for ht. Skal du ha/ bruker du noe eq på toppen i systemet i dag?
    Helt enig med deg ang. kunnskapene de utviser på hk er moderate uten at jeg på noen måte er ekspert, men nå har jeg påvist denne artifakten for de to ganger, og mener da at enten så vil de ikke, eller så kan de ikke.......... Du nevner at lytterommet bør være så optimalt som mulig før man kjører rp. Jeg har som sagt begrenset kunnskap om rp men kan fortelle at lytterommet jeg har i dag er mye bedre aukustisk en mitt forrige. det klarer jeg å høre.
    Men det rommet som de bruker på hk er nok ikke optimalt, men heller ikke umulig sånn som jeg ser det. Det er derfor jeg stusser så fælt på det resultatet de har endt opp med. I og med jeg aldri har opplevd samme resultatet hjemme selv under "lek" med rp så setter jeg et lite ? med den modellen de har i utstilling, og måten de har brukt den på.

    Den egentlige grunnen til at jeg var innom, var for å forhøre meg om selve dac delen i den nye modellen kontra Dpa-1 som jeg kommer til å hente torsdag.
    Har du noen kunnskap om det HEL?
    Eller noen andre av dere:)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.349
    Antall liker
    11.524
    Torget vurderinger
    10
    Det flotte med TDAI 2200 uten Roomperfect er at den kan styres med DSP software fra PCn og da har man like god kontroll som med både MiniDSP og Groundsound på absolutt alt: gain, delay, steilhet, slopes, PEQ, global EQ.....tror det var alt :) Den er rett og slett undervurdert, et bedre produkt enn RP versjonen IMO.

    Tror ikke dacen er noe annerledes i TDAI2170 enn i DPA1 eller TDAI2200.


    Her er DSP softwaren til Lyngdorf:
     

    Vedlegg

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    6.169
    Antall liker
    5.154
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    For de som kan det er det nok et verdifullt verktøy å bruke i søken på den perfekte lyd, all den tid de færreste får skreddersydd ht. til lytterommet sitt.
    Jeg for mindel er nok på tynn is om jeg skulle ha satt igang et prosjekt rundt dette emnet, og må da ty til snarveien med rp. og jeg mener personlig den gjør mye riktig her i huset. Bassen er stram som ei barnerumpe med rp kontra uten. Merker det spesielt godt i mellombassen. lydbildet blir på en måte litt mer frempå uten at det blir stressende. Lyden oppleves som smooth/røraktig på et vis, men med en transistorpondus:)
     

    EirikV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.10.2006
    Innlegg
    342
    Antall liker
    160
    Torget vurderinger
    1
    For det første tror jeg ikke klubben har nok tid og kompetanse til å stille det inn optimalt.

    Dernest rydder ikke RP opp i et dårlig rom, det kan ofte bli minst like ille, bare på en annen måte.

    Som nevnt fungerer RP best på et system og rom som fra før av er ganske optimalt, ironisk nok.

    Der hvor RP i stor grad prøver å fikse reflektert lyd og store dipper kan resultatet bli veldig dårlig.

    RP vil stort sett være nyttig i oppsett hvor førsterefleksjoner og flutterekko er ryddet opp i akkustisk og hvor det er en liten peak eller to i bassen som må dras ned.


    Jeg synes at det er utrolig at Hifiklubben ikke gjør noe for å finne ut av at S serien låter dårlig. Det må være dårlig reklame for folk som vil ha noe mer enn lekkert utseende.

    Jeg sjekket nettopp hjemmesiden til SteinwayLyngdorf og det er The Absolute Sound som kåret S serien til Editorials's Choice fra 2012 - 2014 samt TAS Golden Ear Award i 2012. Robert Greene heter han som testet S serien veldig grundig. Dette systemet er nødt til å låte veldig bra for å få slike utmerkelser.

    Min 2006 modell 2200 hadde betegnelsen TDA 2200+. Etter en oppdatering står det nå TDAI i displayet. Min modell kom ut før de fikk RP. Dansk High Fidelity hadde en omfattende test av 2200 med den manuell måten å bruke DSPen på.(Men dessverre ikke hvordan de gjør det). Jeg tror at det går an å finne testen på nettet enda.

    Det fulgte med en USB dongle med mikrofon med min 2200. Et måleprogram fra ATB Kirchner i Tyskland, tror jeg. Jeg har aldri fått det til. En hifikompis lånte det og uten å få gang på måleprogrammet. Så jeg lurer på om noe er defekt. En skal kunne foreta målinger. Så bruke DSP.Lytte. Måle på nytt. DSP. Lyngdorf var altså tidlig ute med denne løsningen. De hadde nok ikke solgt så mange 2200 hadde det ikke vært for RP. Men det gamle systemet har sine fordeler og, virker det som.

    Jeg har for flere år siden påpekt dårlig veiledning fra Lyngdorf angående bruk av DSPen i apparatet. Det fantes omtrent ingenting i manualen. Jeg trenger å få vite ting enkelt hvordan en gjør det. Steg for steg. Når en har lært seg det går det lekende lett. Mulig at det er en DSP veiledning nå? De bruker mange sider i veiledningen på elementære ting som alle hifi interesserte kan. Og omtrent ingenting på bruken av den avanserte DSP prosessoren. Jeg er nok ikke den eneste som sliter når det kreves datakunnskaper. Jeg hadde tilsvarende problemer med en Tact RCS 2.2(ikke X). Jeg klarte ikke å lage targetkurver m.m med Quick Setup Guide'en som fulgte med. Tilfeldigvis under en samtale med sjefen Boz hos Tact fortalte han om en Advanced Setup Guide. Han sendte den gratis til meg og de ekstra sidene med bilder og info var akkurat det jeg trengte. Etter kort tid tok det meg bare noen minutter å lage nye targetkurver. En annen bruker her på Lyngdorf tråden fortalte at det gikk som en lek å gjøre målinger og korrigere. Noen av oss trenger bare vite først hva vi må gjøre, siden vi ikke besitter nok datakunnskaper eller er ingeniører.

    Da blir det spennende å høre hva HEL og andre finner ut videre. De høyttalerne ser fine ut. Litt i stilen til Jamo. Jeg hørte Jamo 907 med 2 stk 12" på hver side hos en bekjent av meg og ble skikkelig imponert av den meget gjennomsiktige og dynamiske bassen. Noe av det beste som jeg har hørt. Og mye bedre enn alt jeg har hørt av elektrostater og båndhøyttalere i bassen. Godt gjort å få til slik bass uten kasser.

    Har ellers noen av dere opplevd at Lyngdorfen ikke takler digitale innsignaler og "hopper" i lyden? Det skjer hos meg med min flotte Classe CDT300 DVD transport. Fikk nettopp en helt ny spiller på garantien og den nye har akkurat de samme problemene som den gamle. Leverte den inn til Klubben i Stavanger og der spiller den feilfritt på Classe sin forforsterker med innebygd DAC(skulle gjerne hatt CP800). Dette problemet har ikke oppstått med andre CD/DVD spillere som jeg har brukt til drivverk. Håper at det finnes en forklaring. Jeg har spurt om de kan koble den til 2170en som de også har i butikken for å teste på det nye apparatet.

    Hilsen Eirik.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.349
    Antall liker
    11.524
    Torget vurderinger
    10
    Bruk av software er også det jeg er mest skeptisk til. Har ikke turt å kjøpe hverken Groundsound eller DEQX av den grunn.

    MiniDSP derimot er en drøm å bruke.

    Har enda ikke fått koblet opp DSP softwaren til Lyngdorf men etter skjermbildene og dømme er den både intuitiv og iterativ (slik DSP bør være).

    Har ikke hørt at digitale signaler hopper. Den generelle setupen til Lyngdorf er meget brukervennlig og 100% stabil.

    Den danske testen ligger et stykke ned på siden her: Lyngdorf Audio - Millennium Mk IV reviews

    Det programmet du fikk med Eirik er veldig kjekt. Her kjører programmet en manuell Roomperfect prosedyre hvor den legger inn reverserte EQ kurver. Det er knallbra da du kan ta full kontroll ved å dempe de verste utslagene og legge inn endringer etter egne preferanser.

    :)
    HE
     

    registrert

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    17.05.2011
    Innlegg
    64
    Antall liker
    12
    Det fulgte med en USB dongle med mikrofon med min 2200. Et måleprogram fra ATB Kirchner i Tyskland, tror jeg. Jeg har aldri fått det til. En hifikompis lånte det og uten å få gang på måleprogrammet. Så jeg lurer på om noe er defekt. En skal kunne foreta målinger. Så bruke DSP.Lytte. Måle på nytt. DSP. Lyngdorf var altså tidlig ute med denne løsningen. De hadde nok ikke solgt så mange 2200 hadde det ikke vært for RP. Men det gamle systemet har sine fordeler og, virker det som.

    Hilsen Eirik.
    Kirchners måleprogram som ble levert med 2200 i 2006 kom antakelig alle med en ATB 101 Dongle for USB1. ATB 101 Dongle virker ikke på USB2. Kirchner skaffet meg en ATB 102 Dongle for USB2 i 2010. Denne kostet da € 12+ € 3,40 i frakt. Ny driver for ATB 102 må installeres. Leo Kirchner var særs imøtekommende.
     
    Sist redigert:

    fry

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Innlegg
    859
    Antall liker
    536
    Torget vurderinger
    10
    Er det noen som vet om det er mulig å lage en Riia-kurve i Lyngdorfen? Eller om det er noe som hindrer den muligheten? Antar da at det meste er mulig i det digitale domenet og hvis det gikk an hadde det fjernet den store trangen jeg har til å anskaffe meg en Devialet :)

    Det hadde vært utrolig fint om man kunne laget en voicing-kurve tilsvarende et riia-trinn, men det er meget mulig at det er noe jeg overser, lasting av pick.up osv.
     

    EirikV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.10.2006
    Innlegg
    342
    Antall liker
    160
    Torget vurderinger
    1
    Det fulgte med en USB dongle med mikrofon med min 2200. Et måleprogram fra ATB Kirchner i Tyskland, tror jeg. Jeg har aldri fått det til. En hifikompis lånte det og uten å få gang på måleprogrammet. Så jeg lurer på om noe er defekt. En skal kunne foreta målinger. Så bruke DSP.Lytte. Måle på nytt. DSP. Lyngdorf var altså tidlig ute med denne løsningen. De hadde nok ikke solgt så mange 2200 hadde det ikke vært for RP. Men det gamle systemet har sine fordeler og, virker det som.

    Hilsen Eirik.
    Kirchners måleprogram som ble levert med 2200 i 2006 kom antakelig alle med en ATB 101 Dongle for USB1. ATB 101 Dongle virker ikke på USB2. Kirchner skaffet meg en ATB 102 Dongle for USB2 i 2010. Denne kostet da € 12+ € 3,40 i frakt. Ny driver for ATB 102 må installeres. Leo Kirchner var særs imøtekommende.
    Takk for tipset.

    Jeg var også i kontakt med Kirchner da jeg fant ut at jeg ikke hadde test CD'ene til målingene. Fikk de tilsendt og det kostet ikke mye.

    Nå har jeg prøvd å bruke donglen og programmet på gamle datamaskiner, og der skulle vel USB1 fungere. Jeg har lite peiling på data så vet ikke noe om dette. USB2 kan sikkert overføre data med mye høyere kapasitet. Men trenger man USB2 dongle på gammelt datautstyr som har omtrent samme alder som min 2200? Jeg ville tro at det er en fordel å bruke PC som har 9 pins kontakt slik at en ikke trenger å bruke overgangsplugg til USB på kommunikasjonskabelen til Lyngdorf.

    Nå kom jeg akkurat på en ting:inneholder installasjonsCDen til programvaren driver til USB donglen eller trenger man en separat driver til USB1 donglen?Hvis du enda har din USB1 dongle med driver liggende, så er jeg interessert i å kjøpe dette. Da er jo sikkert dette årsaken til at jeg ikke har fått dette til hvis dette er påkrevd.

    Hilsen Eirik.
     

    registrert

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    17.05.2011
    Innlegg
    64
    Antall liker
    12
    Det fulgte med en USB dongle med mikrofon med min 2200. Et måleprogram fra ATB Kirchner i Tyskland, tror jeg. Jeg har aldri fått det til. En hifikompis lånte det og uten å få gang på måleprogrammet. Så jeg lurer på om noe er defekt. En skal kunne foreta målinger. Så bruke DSP.Lytte. Måle på nytt. DSP. Lyngdorf var altså tidlig ute med denne løsningen. De hadde nok ikke solgt så mange 2200 hadde det ikke vært for RP. Men det gamle systemet har sine fordeler og, virker det som.

    Hilsen Eirik.
    Kirchners måleprogram som ble levert med 2200 i 2006 kom antakelig alle med en ATB 101 Dongle for USB1. ATB 101 Dongle virker ikke på USB2. Kirchner skaffet meg en ATB 102 Dongle for USB2 i 2010. Denne kostet da € 12+ € 3,40 i frakt. Ny driver for ATB 102 må installeres. Leo Kirchner var særs imøtekommende.
    Takk for tipset.

    Jeg var også i kontakt med Kirchner da jeg fant ut at jeg ikke hadde test CD'ene til målingene. Fikk de tilsendt og det kostet ikke mye.

    Nå har jeg prøvd å bruke donglen og programmet på gamle datamaskiner, og der skulle vel USB1 fungere. Jeg har lite peiling på data så vet ikke noe om dette. USB2 kan sikkert overføre data med mye høyere kapasitet. Men trenger man USB2 dongle på gammelt datautstyr som har omtrent samme alder som min 2200? Jeg ville tro at det er en fordel å bruke PC som har 9 pins kontakt slik at en ikke trenger å bruke overgangsplugg til USB på kommunikasjonskabelen til Lyngdorf.

    Nå kom jeg akkurat på en ting:inneholder installasjonsCDen til programvaren driver til USB donglen eller trenger man en separat driver til USB1 donglen?Hvis du enda har din USB1 dongle med driver liggende, så er jeg interessert i å kjøpe dette. Da er jo sikkert dette årsaken til at jeg ikke har fått dette til hvis dette er påkrevd.

    Hilsen Eirik.
    Har du pc fra samme tid, burde denne være utrustet med USB1. Det kan du sjekke på kontrollpanelet.
    [h=3]Slik finner du ut om datamaskinen har en USB 2.0-port:[/h]
    • Du må være logget på som administrator for å utføre disse trinnene.

    • Start Enhetsbehandling. Hvis du blir spurt om administratorpassord eller - bekreftelse, må du skrive inn passordet eller gi en bekreftelse.
    • Dobbeltklikk Universal seriell busskontroller.
    • Hvis ordet Enhanced er inkludert i noen av de oppførte kontrollerne, er USB 2.0-kontrollerdrivere installert på datamaskinen.

    På Kirchners hjemmeside ATB handbook manual user product information service finnes PDF Download ATB PC Pro. På side 7 i denne finnes beskrivelse av dongle-installasjon. (Jeg har ikke lest igjennom den nå, men burde bekrive hvordan driver installeres.)
    Jeg vil bli å finne på salgsmarkedet med min 2200, og hadde tenkt å la begge donglene følge med.
    Dersom du ikke har cd-en med ATB PC TacT, kan jeg sende deg den. Den er på 15MB.
     

    EirikV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.10.2006
    Innlegg
    342
    Antall liker
    160
    Torget vurderinger
    1
    Da takker jeg for infoen og skal sjekke nærmere brukermanualen. Jeg må ringe kona for å høre hvilke CDer jeg har og da finne ut om jeg mangler noen. Men takk for tilbudet om din ATB CD.

    Til deg fry så er det sikkert mulig å lage en targetkurve som en riaa. Men vil ikke signalet fra en pick-up selv med step-up trafo være alt for svakt? Kanskje 1.000 ganger svakere?

    Da er mitt Classé drivverk testet på 2170en og den spiller feilfritt. Nå er det stor sjanse for at spilleren dessverre blir solgt. Skal jeg kjøpe en 2170 må jeg vente noen måneder før jeg har anledning til det. Da blir nok forsterkeren sikkert kjøpt i Østerrike for å unngå tollproblemer. Eller kanskje kan jeg komme til en deal med Klubben hvis de vil bruke min spiller til demobruk sammen med Classé utstyret.

    Men jeg har enda ikke lest en eneste tilbakemelding om hvordan 2170en låter. Spesielt i forhold til 2200. Er det ingen som har kjøpt en ny 2170?

    Eirik.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn