Som marsboer poengterer, så har mine ankepunkter mhp. romlighet hele tiden vært nært knyttet til psykoakustikk domenet og hjernens unike/suverene oppfattelse og bearbeidelse av dette.
Men hvorfor skiller du ut dette som noe eget på siden av det elektriske signalet, eller lyden om du vil. Det er her det glipper for meg når det gjelder å forstå hva du egentlig er ute etter.
Eller for å prøve å vinkle det litt annerledes:
1. Kan en forståelse av psykoakustikken gi noe svar på om DAC A eller DAC B er den beste til å utføre sin rolle som DAC?
- For meg er svaret et åpenbart nei, her må man se på problemet i form av de elektriske parametrene, eller lydsignalet om du vil.
2. Kan en forståelse av psykoakustikken gi noe svar på hvorfor Distinctive foretrekker DAC A fremfor DAC B, eller hvorfor A oppleves som mer romlig enn B, uavhengig av hva som egentlig er mest "riktig" i forhold til opptaket?
- For meg er svaret et åpenbart ja, men for meg er ikke dette en relevant problemstilling i forhold til det som diskusjonen i denne tråden startet med:
* Graver denne DACen frem informasjon som ikke majoriteten av multibit-DACene gjør?
* Er denne helt der oppe nærmest som en kvalitetsmesig unik referanse-DAC?
Mitt inntrykk er at du prøver å bruke punkt 2 til å si noe om punkt 1, og det er her jeg ikke finner logikken i utsagnene dine.
For å si det enkelt, mitt poeng er ikke 'å få rett' for enhver pris, men påpeke at:
1) Jeg hører forskjell på DAC'er - Hvorfor?
Uavhengig av like eller ulike målinger, så hører jeg forskjell.
Du mener (sikkert) at det er innbildning, jeg sier det er reelt.
Jeg mener det er illusjonen som hjernen skaper, og illusjon er ikke et målbart parameter.
Data fra opptaket, som er bakgrunnen for at illusjonen skapes, er selvsagt tilstede når innspillingen foregår (eksempelvis pinlig nøyaktig fase og tidsinformasjon som mikrofonen plukket opp).
Hvor ser man disse itererende flerkanalsmålingene under test av produkter?
Man viser masse kurver under kodeprosessen men lite data under dekodingprosessen.
Man viser til gjengivelse knyttet til impulsrespons, absolutt fase, frekvensrespons, linearitet, avvik og andre elektriske parametre, men ingenting som tilsier at DAC a dekodet venstre kanal 2,5ps tidsforsinket i forhold til høyre kanal, mens DAC b sa 2ps, noe som ble mer riktig (naturtro) ut fra en subjektiv opplevelse, ihvertfall. Og hvordan avkobler man annen info i det aktuelle området i musikksignalet som forurenser oppfattelsen av tidsforsinkelsen? Kanskje DAC b er mer 'resolving' her?
Og til slutt, hvordan vet man hvor stor romlighet 2ps medfører i målesammenheng?
Faktum er at sistnevnte egentlig ikke er interessant - hjernen vet det gjennom eksponering for forholdet nedarvet gjennom millioner av år.
Et forhold du kan ha rett i er spørsmålet rundt 'hvordan kan man vite at det er det romlige innholdet fra DAC b som har den høyeste troverdigheten?'
Her må man selvsagt bedømme dette individuelt (og kanskje bomme også), men igjen så vil hjernen bestemme hva som er mest troverdig ut fra nedarvet erfaring.
Måleinstrumenter har ingen nedarvet erfaring.
Jeg føler vel man er tilbake til utgangspunktet, så det spørs om det har noen hensikt å slå en død hest.
Jeg når ikke frem med fremstillingen min.
Kommer det en kapasitet som konkret jobber daglig med dette og viser at det er vås, så skal jeg godta det.
Sier han derimot i tillegg at 'Distinctive ikke hører forskjell på DAC'er' så er det han som våser.
Dette godtar jeg ikke, uavhengig av grunn eller omdømme, da forholdet uansett oppleves reelt (legg merke til at jeg sa 'oppleves' og ikke bombastisk 'er').