For de som ønsker å høre om en ny referanse DAC

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.763
    Sted
    Phobos
    Låter det virkelig forskjellig, uansett hva slags audiofil parameter det dreier seg om, så måler det forskjellig. Så enkelt er det.

I hvertfall så lenge man forholder seg til at lyden vi hører faktisk er en konsekvens av variasjoner i det elektriske signalet. Om man går av den veien så.. vel :)

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Låter det virkelig forskjellig, uansett hva slags audiofil parameter det dreier seg om, så måler det forskjellig. Så enkelt er det.

I hvertfall så lenge man forholder seg til at lyden vi hører faktisk er en konsekvens av variasjoner i det elektriske signalet. Om man går av den veien så.. vel :)
    Så du stiller deg altså ikke bak det faktum at måten man måler på ikke vil avdekke spaciousness, ref. utredningen i tråden?
    Hvordan vil du isåfall måle dette og hvorfor måles ikke dette under test?
    De forutsetningene som ligger til grunn tar ikke hensyn til begrensninger rundt variasjoner i det elektriske signalet.
    Det er en ren pragmatisk observasjon.

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.763
    Sted
    Phobos
    ???

Absolutt ingen av de setningene der ga noen som helst mening for min del, men jeg tror muligens jeg klarte å hente ut noe av essensen i det du skrev.

Om det er spaciousness, holografi eller whatever spiller ingen rolle. Bytter du ut DAC A med DAC B og disse er ulike på disse områdene, så måler de også forskjellig. Og nei, man måler selvsagt ikke "spaciousness", men bestanddelene i "spaciousness". At man benytter folkelige beskrivelser på det som i praksis er tekniske kombinasjonsparametre med mange bestanddeler, forhindrer ikke det faktum at det er det elektriske signalet som varierer. Et elektrisk signal som ikke beskrives best med audiofile begrep, men med standard måleparametre.

Hvordan tror du preen og effekttrinnet skal kunne måle og forsterke opp denne "spaciousnessen" om det ikke dreier seg utelukkende om trivielle endringer i det elektriske signalet?

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    ???

Absolutt ingen av de setningene der ga noen som helst mening for min del, men jeg tror muligens jeg klarte å hente ut noe av essensen i det du skrev.

Om det er spaciousness, holografi eller whatever spiller ingen rolle. Bytter du ut DAC A med DAC B og disse er ulike på disse områdene, så måler de også forskjellig. Og nei, man måler selvsagt ikke "spaciousness", men bestanddelene i "spaciousness". At man benytter folkelige beskrivelser på det som i praksis er tekniske kombinasjonsparametre med mange bestanddeler, forhindrer ikke det faktum at det er det elektriske signalet som varierer. Et elektrisk signal som ikke beskrives best med audiofile begrep, men med standard måleparametre.

Hvordan tror du preen og effekttrinnet skal kunne måle og forsterke opp denne "spaciousnessen" om det ikke dreier seg utelukkende om trivielle endringer i det elektriske signalet?
    Rett og slett på grunn av at denne effekten er psykoakustisk og baserer seg på tidskorrelert informasjon fra begge kanaler, slik jeg oppfatter det. Dette vil ingen elektronisk komponent kunne gjengi eller måle, men kun sørge for at forutsetningene er best mulig for menneskelig persepsjon og prosessering.

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.763
    Sted
    Phobos
    Og nei, JEG klarer ikke å se om A har bedre spaciousness enn B på et sett grafer. Det betyr ikke at informasjonen ikke er der, bare at jeg ikke har nok kompetanse til å fastslå nøyaktig hva "spaciousness" består av slik at jeg kan lese dette av grafene. For meg er dette uansett irrelevant siden jeg er ute etter reell transparens, og da er det så enkelt som å se på avvik fra idealet, ikke vurdere audiofile parametre på grafnivå. Siden ingen komponent er perfekt må øra ta siste sortering når de mindre transparente komponentene er silt bort.

Men for all del, det er selvsagt interessant å forstå hva de audiofile begrepene kan oversettes til rent signalteknisk, men jeg besitter altså ikke denne kompetansen på et godt nok nivå. Jeg kan kun vurdere om komponent A eller B er nærmere idealet for transparens, ikke hvordan det vil låte.

Sist redigert:

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.763
    Sted
    Phobos
    Rett og slett på grunn av at denne effekten er psykoakustisk og baserer seg på tidskorrelert informasjon fra begge kanaler, slik jeg oppfatter det. Dette vil ingen elektronisk komponent kunne gjengi eller måle, men kun sørge for at forutsetningene er best mulig for menneskelig persepsjon og prosessering.
    Hæ?

Selvsagt kan vi måle det. Det eneste vi må vite først er "hvilke signaltekniske forutsetninger må være til stede for å gi oss økt eller senket spaciousness". Dette har helt sikkert noen funnet ut allerede for bevisst manipulasjon ved skruing av lyd til musikk og film. I såfall vil man i teorien kunne grafe "spaciousness" helt fint, basert på akseverdier som er kalkulert fra målegrunnlaget med mer tradisjonelle parametre som strøm, spenning, frekvens og tid.

Det du sier blir jo som å si at vi ikke kan måle effekt, fordi vi kun ser strøm og spenning i vinduet på det aktuelle måleapparatet.

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.826
    Torget vurderinger
    1
    Til #162: romlighet eller hva vi skal kalle det er ikke en enhetlig teknisk størrelse. På lik linje med de fleste andre subjektive "størrelsene" som ofte brukes til å beskrive lyd. Og det er ikke et måltall som kan representere romlighet på noen adekvat måte. Tilsvarende er det også ofte vanskelig å oversette subjektive opplevelser til evt. objektive realiteter og visa versa. Crossfeed og hodetelefoner kan være en interessant erfaring i så måte, ditto med ymse lydeffekter i en programvare for lydproduksjon.

Mvh
    KJ

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.854
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Å måle kanalseparasjon er vel rimelig enkelt, også for en DAC? Det er ikke opplagt for meg at to DACer med f eks 106 og 110 dB kanalseparasjon vil gi forskjellig opplevelse av romlighet. Effektforsterkere og spesielt platespillerpickuper vil ha mye dårligere kanalseparasjon enn en DAC.

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.106
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    ....og da er vi igjen der hvor konstruktørene må famle i blinde og sette sammen komponenter vilkårlig slik at de tilfeldigvis blir gode på bl.a. romlighet. Dette må da sjekkes ved lytting, men ikke blindtester for da forsvinner forskjellene.

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Det som er mitt poeng er følgende (merk at jeg sier ikke 'påstand');
    Å legge inn rosa eller hvit støy vil neppe generere noe romlighet og heller ikke sinus.
    Hvis man derimot legger ut et signal i begge høyttalerene som 'inneholder' rominformasjon, korrelerer i tidsdomenet og deretter trekker ut differansen - hvordan kan man avkoble rominformasjonen, når denne er forurenset/koblet med all annen informasjon?
    Se på det som en datastrøm hvor parsenøkkelen ligger i mottakerenden. I dette tilfellet så er det individet som iaktar som er selve parsenøkkelen.
    Mao. informasjonen finnes, men må settes sammen og tolkes.
    En måte å gjøre det på vil kanskje å bruke et kunstig hode, men dette inneholder heller ikke parsenøkler slik vår hjerne behandler dette.

Når det gjelder DAC så er sikkert oppløsning S/N ratio ol. viktige parametre, men jeg tror ikke at man ut fra et dataark kan si at 'denne DAC'en er nok god på å gjengi (les: ikke kamuflere) informasjon knyttet til romlighet'. Sannsynligvis er minimalisering av crosstalk et veldig viktig parameter.

Jeg føler vel at ingen er spesialister på dette her inne, så langt jeg kan se.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.854
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg synes det er et vesentlig poeng at det som ligger på opptaket er en måling av lydbølger. En mikrofon registrerer lydtrykket som en kontinuerlig funksjon av tid. A/D-konverteringen sampler den bølgeformen med en viss frekvens og oppløsning. F eks 96000 ganger i sekundet og 24 bits. De målingene lagres på en harddisk, kombineres kanskje med målinger fra andre mikrofoner, modifiseres på forskjellige måter, og distribueres etterhvert til deg som en lydfil på ett eller annet lagringsmedie. Hvis et eller annet kan høres, men ikke måles, kan det umulig stamme fra opptaket.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.611
    Torget vurderinger
    23
    Greia til Edison var at han instinktivt forsto at skulle det bli noe sving på sakene så måtte det horn til! ;) Jeg og Edison er like sånn....

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Jeg synes det er et vesentlig poeng at det som ligger på opptaket er en måling av lydbølger. En mikrofon registrerer lydtrykket som en kontinuerlig funksjon av tid. A/D-konverteringen sampler den bølgeformen med en viss frekvens og oppløsning. F eks 96000 ganger i sekundet og 24 bits. De målingene lagres på en harddisk, kombineres kanskje med målinger fra andre mikrofoner, modifiseres på forskjellige måter, og distribueres etterhvert til deg som en lydfil på ett eller annet lagringsmedie. Hvis et eller annet kan høres, men ikke måles, kan det umulig stamme fra opptaket.
    Det er ingen som bestrider dette (det er jo en forutsetning).
    Det er sammensettingen og avkoblingen som er problemet. Selve tolkningen skjer i hjernen.
    Hvis du påstår at du kan lett finne rominformasjonen ved å kikke på en kurve fra venstre kanal, ja da forstår jeg ihvertfall ingenting.
    Det er jo dette og ikke resultanten som vises når man måler i testene som legges ut og som er del av spec sheet.
    Jeg innser at det er vanskelig å få frem budskapet mitt, da vi tydeligvis snakker forbi hverandre.
    Når det er sagt, så er jeg ingen spesialist på området. Vi har bare helt forskjellig vinkling på problemet.
    Hvis du sier at når man måler at rominformasjon skal være lik for 2 DAC'er (?) så sier jeg at min lytting indikerer at dette (nødvendigvis) ikke er tilfellet.

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.763
    Sted
    Phobos
    Hvis du sier at når man måler at rominformasjon skal være lik for 2 DAC'er (?) så sier jeg at min lytting indikerer at dette (nødvendigvis) ikke er tilfellet.
    Og her tar du helt feil. Jeg gidder ikke en gang å pakke det inn i noe mer subtitlt. Dersom du i en kontrollert blindtest kan plukke ut en DAC fra en annen basert på rominformasjonen, så kan jeg med 100% sikkerhet garantere deg at det også måler forskjellig. Den problemstillingen du tar opp eksisterer rett og slett ikke.

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Og her tar du helt feil. Jeg gidder ikke en gang å pakke det inn i noe mer subtitlt. Dersom du i en kontrollert blindtest kan plukke ut en DAC fra en annen basert på rominformasjonen, så kan jeg med 100% sikkerhet garantere deg at det også måler forskjellig. Den problemstillingen du tar opp eksisterer rett og slett ikke.
    Jeg etterlyste vel også hvordan du skulle plukke ut denne informasjonen fra måleresultatene.
    Men, vi er jo tilbake til square one, så det spørs om videre utbroderinger har noe for seg.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.854
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hvis du påstår at du kan lett finne rominformasjonen ved å kikke på en kurve fra venstre kanal, ja da forstår jeg ihvertfall ingenting.
    Det er jo dette og ikke resultanten som vises når man måler i testene som legges ut og som er del av spec sheet.
    Som sagt, å måle kanalseparasjon er veldig enkelt. Du legger et signal i den ene kanalen, og så ser du om det dukker opp noe i den andre kanalen, tidsforsinket eller ikke. Det er ikke noe stort problem i DAC'er. Selve D/A-konverteringen skjer helt adskilt, men analogsiden vil trekke strøm fra samme forsyning for begge kanaler og kan tenkes å dra ned spenningen littegranne slik at kanalene påvirker hverandre. Det løses med staute strømforsyninger.

Mer interessante problemstillinger for en DAC handler om forvrengning og hvordan ultrasoniske alias-produkter "foldes ned" til audiobåndet. De kan selvsagt også påvirke opplevelsen av rom og holografi, og ikke så rent lite heller, men det er også eminent målbart.

Tolkningen av alle målingene er en annen historie, men jeg er nok enig med marsboer: Hvis det virkelig er hørbar forskjell, så finnes det også et antall målbare forskjeller.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Måler det likt , så lyder det likt...Ok... Hva så med måleapparatene ? Er de gode nok , og gode ifht hva ? Og hvis de er gode nok, hvordan vet at en at disse måleapparatene har en god nok korrelasjon til noe så individuelt som menneskelig hørsel ?

Litt intr å høre fra de som bruker slike apparater og hvorfor de har så god tro på de...

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Som sagt, å måle kanalseparasjon er veldig enkelt. Du legger et signal i den ene kanalen, og så ser du om det dukker opp noe i den andre kanalen, tidsforsinket eller ikke. Det er ikke noe stort problem i DAC'er. Selve D/A-konverteringen skjer helt adskilt, men analogsiden vil trekke strøm fra samme forsyning for begge kanaler og kan tenkes å dra ned spenningen littegranne slik at kanalene påvirker hverandre. Det løses med staute strømforsyninger.

Mer interessante problemstillinger for en DAC handler om forvrengning og hvordan ultrasoniske alias-produkter "foldes ned" til audiobåndet. De kan selvsagt også påvirke opplevelsen av rom og holografi, og ikke så rent lite heller, men det er også eminent målbart.

Tolkningen av alle målingene er en annen historie, men jeg er nok enig med marsboer: Hvis det virkelig er hørbar forskjell, så finnes det også et antall målbare forskjeller.
    Når du sier at ting er målbare, hvordan definerer du størrelsesorden på disse overført til en opplevelse?
    Hvis en endring er 10uV eller en time skew er 10ps, hvordan vet du hvor mye degradering i oppfattet troverdighet dette representerer?
    Jeg har ikke sett noen normert tabell på dette.
    Ellers er jeg enig i aliasing problemstillingen.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det er kanskje på sin plass og første finne noen blindtester hvor man faktisk har detektert forskjell hvor det ikke var målemessig forskjeller før man slår i bordet med at målinger ikke er tilstrekkelig.....
    Inntil da blir det bare spekulasjoner av audiofile som sårt trenger å finne støtte for hva de ønsker å tro på.

Et definisjon som dessverre er veldig gjeldende for denne hobbyen:
    audiophool:
    One who spends mass amounts of cash on ridiculous Audio components and accessories. They truly believe they can tell a difference, and come up with elaborate excuses to justify these purchases.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.854
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Når du sier at ting er målbare, hvordan definerer du størrelsesorden på disse overført til en opplevelse?
    Hvis en endring er 10uV eller en time skew er 10ps, hvordan vet du hvor mye degradering i oppfattet troverdighet dette representerer?
    Det er hva fagfeltet psykoakustikk hander om: Hvordan oppleves ulike egenskaper ved lyd. Eksempelvis ørets følsomhet ved forskjellige frekvenser og lydtrykk, oppløsning i tids- og frekvensdomenet, maskering mellom samtidige og sekvensielle lyder, minste hørbare mengde forvrengning av ulike ordener, osv. Du kan ikke summere alt sammen i en tabell, men mye av det er faktisk ganske godt forstått. Det fagfeltet har beveget seg raskt fremover de siste årene, ettersom alle lossy codecs (MP3, AAC, osv) tar utgangspunkt i en psykoakustisk modell av hva som er hørbart og ikke for å bedømme hva som "trygt" kan fjernes hvis lydene skal stappes inn i en viss datarate og fortsatt oppleves likt. Fascinerende greier. For å få en liten smaksprøve på hvor langt fagfeltet har kommet kan du prøve å sammenligne lydkvaliteten på 256 kbit/sek AAC og full CD-rate. Nesten 80 % av informasjonen er borte, men det låter nesten helt likt.

Lokalisering av lyd er kanskje det mest interessante i hele det fagfeltet, ettersom dette er ganske komplekse mekanismer i øre og hjerne som kombinerer prosessering i tids- og frekvensdomenet. Det er nok riktig å si at dette ikke er fullt ut forstått ennå. Men de mekanismene responderer fortsatt på reelle egenskaper ved den mottatte lyden, egenskaper som faktisk kan måles og dissekeres i detalj. For eksempel kan du manipulere opplevd lokalisering bare med bruk av EQ, til og med via bare ett øre. Eksempler: http://www.audiocheck.net/audiotests_ledr.php (Prøv selv!)

http://www.music.miami.edu/programs/mue/research/mescobar/thesis/web/Psychoacoustics.htm
    http://cns.bu.edu/~shinn/Carlile book/chapter_2.pdf

Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Det er hva fagfeltet psykoakustikk hander om: Hvordan oppleves ulike egenskaper ved lyd. Eksempelvis ørets følsomhet ved forskjellige frekvenser og lydtrykk, oppløsning i tids- og frekvensdomenet, maskering mellom samtidige og sekvensielle lyder, minste hørbare mengde forvrengning av ulike ordener, osv. Du kan ikke summere alt sammen i en tabell, men mye av det er faktisk ganske godt forstått. Det fagfeltet har beveget seg raskt fremover de siste årene, ettersom alle lossy codecs (MP3, AAC, osv) tar utgangspunkt i en psykoakustisk modell av hva som er hørbart og ikke for å bedømme hva som "trygt" kan fjernes hvis lydene skal stappes inn i en viss datarate og fortsatt oppleves likt. Fascinerende greier. For å få en liten smaksprøve på hvor langt fagfeltet har kommet kan du prøve å sammenligne lydkvaliteten på 256 kbit/sek AAC og full CD-rate. Nesten 80 % av informasjonen er borte, men det låter nesten helt likt.

Lokalisering av lyd er kanskje det mest interessante i hele det fagfeltet, ettersom dette er ganske komplekse mekanismer i øre og hjerne som kombinerer prosessering i tids- og frekvensdomenet. Det er nok riktig å si at dette ikke er fullt ut forstått ennå. Men de mekanismene responderer fortsatt på reelle egenskaper ved den mottatte lyden, egenskaper som faktisk kan måles og dissekeres i detalj. For eksempel kan du manipulere opplevd lokalisering bare med bruk av EQ, til og med via bare ett øre. Eksempler: Online LEDR? Sound Test | Listening Environment Diagnostic Recording Test (Prøv selv!)

http://www.music.miami.edu/programs/mue/research/mescobar/thesis/web/Psychoacoustics.htm
    http://cns.bu.edu/~shinn/Carlile book/chapter_2.pdf
    Takk for dette.
    Skal sjekke det ut når jeg kommer hjem.

For å returnere serven;
    Er det noen som kan ta på seg oppgaven med å måle romlighet og legge kurven ut på forumet?
    Jeg antar at man må vise kurven og forklare hvor gjengivelsen av romlighet er plassert på denne, slik at noviser med meg i spissen forstår det.
    Jeg ønsker primært ikke kryssreferanser til eksempler googlet på Internet, men en virkelig lab måling (feks. av en DAC) og opplisting av testutstyr kalibrert hos godkjent internasjonal normal/kalibreringsinstans.
    Så, der har dere en virkelig utfordring!
    (Eller der har dere virkelig en utfordring, alt ettersom) ;)

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.763
    Sted
    Phobos
    Jeg føler liksom at du stiller feil spørsmål. Det er ikke naturlig å kvantisere teknisk ytelse med psykoakustiske, og i tillegg subjektive, parametre. Man kan muligens gi et anslag basert på kjent kunnskap. Så lenge du aksepterer at all denne informasjonen vi psykoakustiskk sett tilordner en eller annen forståelse, faktisk er normale elektriske parametre i output-signalet fra DACen, som da også er fullt målbare, så er alt vel.

Jeg fant ihvertfall et paper som beskriver svært mye av denne problematikken:
    Objective Measures of Spaciousness and Envelopment: http://www.davidgriesinger.com/objmeas.pdf

Jeg kan ikke gå god for innholdet for å si det slik. Det er greiere å forholde seg til å sammenligne signalkvalitet basert på elektriske parametre synes nå jeg.

Sist redigert:

FredrikC

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Antall liker
    371
    Torget vurderinger
    5
    Som folk er inne på er det ikke nødvendigvis lett å trekke ut hvilken typer måling eller hvilken del av en type måling som korrelerer med DIN oppfatning av romlighet.

Samtidig er det rimelig enkel logikk å slå fast at hvis det er hørbare forskjeller mellom to komponenter er de målbare. Som Asbjørn sa, ellers ville ikke denne romlig-heten kunne forville seg inn i opptaket du lytter på overhodet. Alt er et resultat av målinger og flere runder med konvertering og prosessering.

Som det også har vært nevnt mange ganger er det ikke sikkert at en objektivt sett bedre komponent låter bedre for deg rent subjektivt. Forvrengning kan i mange tilfeller bidra til at du opplever økt realisme i forhold til din personlige referanse, selv om du fjerner deg fra opptaket. :)

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Jeg føler liksom at du stiller feil spørsmål. Det er ikke naturlig å kvantisere teknisk ytelse med psykoakustiske, og i tillegg subjektive, parametre. Man kan muligens gi et anslag basert på kjent kunnskap. Så lenge du aksepterer at all denne informasjonen faktisk er normale elektriske parametre i output-signalet fra DACen, som da også er fullt målbare, så er i hvertfall jeg fornøyd.

Jeg fant ihvertfall et paper som beskriver svært mye av denne problematikken:
    http://www.davidgriesinger.com/objmeas.pdf
    Takk for dette, marsboer - skal se på det :)
    Jeg har hele tiden hevdet at informasjonen må være på plass i venstre/høyre kanal (det er jo en forutsetning).
    Det man strides om er hvordan denne informasjonen til slutt ender opp i form av en romlig opplevelse.
    Du påstår at den kan måles direkte med instrumenter som del av signalet, men jeg er av en oppfatning at det ikke er mulig å sette en størrelse på dette, da det foregår en subjektiv psykoakustisk tolkning hos bivåneren som til slutt setter individuelle konvolutter rundt denne oppfattelsen.
    Det er sistnevnte man er villig til å betale ekstra for, mens andre i tilstrekkelig grad ikke synes at det betyr nok.

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Som folk er inne på er det ikke nødvendigvis lett å trekke ut hvilken typer måling eller hvilken del av en type måling som korrelerer med DIN oppfatning av romlighet.

Samtidig er det rimelig enkel logikk å slå fast at hvis det er hørbare forskjeller mellom to komponenter er de målbare. Som Asbjørn sa, ellers ville ikke denne romlig-heten kunne forville seg inn i opptaket du lytter på overhodet. Alt er et resultat av målinger og flere runder med konvertering og prosessering.

Som det også har vært nevnt mange ganger er det ikke sikkert at en objektivt sett bedre komponent låter bedre for deg rent subjektivt. Forvrengning kan i mange tilfeller bidra til at du opplever økt realisme i forhold til din personlige referanse, selv om du fjerner deg fra opptaket. :)
    Stort sett enig i dette.

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Det er greiere å forholde seg til å sammenligne signalkvalitet basert på elektriske parametre synes nå jeg.
    Det blir jo litt som å si at 'Jeg har ikke tid til å lappe hullet i gjerdet, for jeg er opptatt med å fange hønene hele tiden'
    Man må jo forholde seg til hele bildet.

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.763
    Sted
    Phobos
    Det elektriske utsignalet er hele bildet når det gjelder en DAC.

Psykoakustiske begrep er jo bare et et mer menneskelig "view" på nøyaktig det samme signalet. Det er ikke tilleggsinfo slik du virker å mene.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.854
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    For å returnere serven;
    Er det noen som kan ta på seg oppgaven med å måle romlighet og legge kurven ut på forumet?
    Jeg antar at man må vise kurven og forklare hvor gjengivelsen av romlighet er plassert på denne, slik at noviser med meg i spissen forstår det.
    Jeg ønsker primært ikke kryssreferanser til eksempler googlet på Internet, men en virkelig lab måling (feks. av en DAC) og opplisting av testutstyr kalibrert hos godkjent internasjonal normal/kalibreringsinstans.
    Så, der har dere en virkelig utfordring!
    (Eller der har dere virkelig en utfordring, alt ettersom) ;)
    Nåja, det er ikke den største utfordingen jeg har sett. Du kan starte med å prøve en 1,5 dB eq boost eller cut rundt 12-14 kHz, og høre hva som skjer med "romligheten". Ikke veldig vanskelig å peke ut en slik pukkel på en ellers rett frekvensgang, heller. Eventuelt kan du legge på eller fjerne litt andre- og tredjeordens forvrengning i nedre diskant, la oss si ved 4-6 kHz, og høre hva som skjer med romligheten da. Jeg skal til og med greie å peke på den effekten på en kurve som viser THD vs frekvens, tror jeg. Lab-målinger har jeg dessverre ikke for hånden, men dette er ganske lett å teste ut selv med en eq i kjeden eller ved å mate testspor gjennom sox og legge på effektene der.

Hvis man har muligheten til å tukle med både amplituderespons, fasegang og tidsdifferansen mellom de to kanalene på en gang kan man i prinspippet skape en illusjon av lydkilder som befinner seg hvor som helst i rommet. Det er hva systemer som QSound gjør.

Likevel, mesteparten av romligheten skjer i samspillet mellom høyttalere og rom, spesielt om førsterefleksjonspunktene er symmetriske eller ikke. Med vanlige kassehøyttalere: Prøv å dempe førsterefleksjonspunktene bak høyttalerne med Rockwool akustikkplate eller lignende, mens førsterefleksjonspunktene på sidene sprer lyden heller enn å absorbere den. Jeg tror jeg skulle greid å peke på den effekten også i et diagram over impulsresponsen i rommet, i det minste hvis jeg også hadde et målebånd. Lyden går som kjent med 34 cm pr ms, så målebåndet vil vise hvor hver enkelt refleksjon i implulsresponsen kommer fra. Marsboers link (Griesinger) beskriver også nettopp den effekten.

Sist redigert:

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    @Asbjørn;
    Målet er jo å påvise romligheten i opptaksrommet (evt. den kunstig fremstilte akustikken i studio). Det er denne du snakker om når du refererer til akustikken i rommet som opptaket reproduseres i (altså lytterommet ditt)?
    Når jeg snakker om romlighet, så er det utelukkende høy troverdighet knyttet til opptaksrommet jeg snakker om, altså at man 'er til stede'
    For å få til dette trodde jeg minimert crosstalk (som kan måles) samt ørsmå tidsforskjeller* mellom kanalene var ENDA viktigere enn akustikken i lytterommet. Det jeg hele tiden har forsøkt å poengtere er at man ikke kan kvantifisere hvor stor magnitude som representerer en gitt opplevelse, for opplevelsen genereres i ditt eget hode gjennom nedarving av egenskaper. Kanskje man kan si en menneskelig aural fantomkanal, slik vi oppfatter at stereo kan gi oss dybde og breddeperspektiv.
    En lignende egenskap har vel duene. Siden de har så kort avstand mellom øynene må de nikke hele tiden for å bedømme korrekt avstand til objektet (maten) de skal orientere seg i forhold til. Ser ikke bort fra at menneskets evne til å bedømme romlighet nedstammer fra forbedret evne til overlevelse. Man får jo ikke denne evnen for å kunne kose seg foran stereoen.
    Dette ble nesten OT betraktninger i min egen tråd :)

*Tidsforskjellene er ikke knyttet til forsinkelse mellom kanaler, men noe innhold (romlighet delen i frekvensområdet) er tidsforskjøvet, slik det kom inn til mikrofonen. Men man selvsagt ikke forsinke en liten del av frekvensområdet, da musikkinformasjon som også ligger her (og som ikke er direkte knyttet til romlighet) ikke skal forsinkes.
    Og her er selve kjernen. Det er nettopp denne avkoblingen hjernen vår klarer/er overlegent best på selv om den blir presentert for multiple inntrykk.

Sist redigert:

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.106
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Dette er en hyggelig tråd med stor avstand, og det er interessant at man forsøker å nærme seg hverandre til tross for denne store forskjellen.
    Jeg trodde lenge på dette "mystiske" inni signalet og som kun noen få komponenter kunne gjengi/gjenskape, men har nå valgt å tro på at det er enkelt.
    Det er et elektrisk signal som skal gjenskapes i stereoanlegget og (dessverre) ikke noe mer enn det. Det som Asbjørn skriver er logisk, dersom det ikke kan måles så kan det ikke tas opp og heller ikke gjenskapes. Jeg tror mer på at det meste innen audioreproduksjon er forstått og ikke så fordømt komplisert. Men at det som er spennende IMO er å finne ut av hvorfor vi liker forskjellige måter å endre signalet på. Hvorfor digger så mange av oss lyden av vinylavspilling, hvorfor er det så digg med andreharmonisk vreng fra rørforsterkere etc. Jeg trodde veldig på at Noise Harvester til PS Audio gjorde store ting med lyden fra anlegget mitt, og jeg hørte det, men det er tøft å skulle mene i dag at det var noe annet enn ørehjernekombinasjonen som køddet det til for meg....

N

nb

Gjest
    For å få en liten smaksprøve på hvor langt fagfeltet har kommet kan du prøve å sammenligne lydkvaliteten på 256 kbit/sek AAC og full CD-rate. Nesten 80 % av informasjonen er borte, men det låter nesten helt likt.
    For å pirke litt så er det vel ca 80% av dataene som er borte, men ser man på informasjonsmengden så er det "kun" ca 40% som er fjernet siden man kan nesten halvere dataraten i PCM uten å miste noe informasjon. Ellers selvsagt enig i betraktningen, det som er litt kult er at dersom man kun hører på det som er fjernet, dvs differansesignalet mellom den lossy enkodete filen og filen i fullkvalitet så kan man ganske greit høre hvilket kutt det er om man er på en bitrate et sted mellom 128 og 192 kBit /s. Det er en grei øvelse å gjøre for å lytte til hva som faktisk blir fjernet, og det er ganske så mye.

Gjøres relativt greit i Audacity eller lignende program.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.854
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    @Asbjørn;
    Målet er jo å påvise romligheten i opptaksrommet (evt. den kunstig fremstilte akustikken i studio). Det er denne du snakker om når du refererer til akustikken i rommet som opptaket reproduseres i (altså lytterommet ditt)?
    Når jeg snakker om romlighet, så er det utelukkende høy troverdighet knyttet til opptaksrommet jeg snakker om, altså at man 'er til stede'
    For å få til dette trodde jeg minimert crosstalk (som kan måles) samt ørsmå tidsforskjeller* mellom kanalene var ENDA viktigere enn akustikken i lytterommet. Det jeg hele tiden har forsøkt å poengtere er at man ikke kan kvantifisere hvor stor magnitude som representerer en gitt opplevelse, for opplevelsen genereres i ditt eget hode gjennom nedarving av egenskaper. Kanskje man kan si en menneskelig aural fantomkanal, slik vi oppfatter at stereo kan gi oss dybde og breddeperspektiv.
    En lignende egenskap har vel duene. Siden de har så kort avstand mellom øynene må de nikke hele tiden for å bedømme korrekt avstand til objektet (maten) de skal orientere seg i forhold til. Ser ikke bort fra at menneskets evne til å bedømme romlighet nedstammer fra forbedret evne til overlevelse. Man får jo ikke denne evnen for å kunne kose seg foran stereoen.
    Dette ble nesten OT betraktninger i min egen tråd :)

*Tidsforskjellene er ikke knyttet til forsinkelse mellom kanaler, men noe innhold (romlighet delen i frekvensområdet) er tidsforskjøvet, slik det kom inn til mikrofonen. Men man selvsagt ikke forsinke en liten del av frekvensområdet, da musikkinformasjon som også ligger her (og som ikke er direkte knyttet til romlighet) ikke skal forsinkes.
    Og her er selve kjernen. Det er nettopp denne avkoblingen hjernen vår klarer/er overlegent best på selv om den blir presentert for multiple inntrykk.

Vi vet jo ikke egentlig hvor "romlig" opptaket er, med mindre vi var til stede i konsertlokalet. Derfor snakker jeg om den graden av romlighet som vi finner riktig og behagelig når vi skal høre på musikk. Det er en høyst individuell preferanse, fra de som foretrekker nærfeltslytting til de som vil ha nær-surround-opplevelse.

Jeg mener crosstalk ikke har så veldig mye med det å gjøre, ihvertfall ikke på de nivåene en god DAC leverer. Der er -70 dB eller så godt nok i massevis, og en DAC har gjerne kanalseparasjon på hundre-og-noen dB. Men du kan prøve hva som skjer hvis du tar f eks 10 % av signalet fra høyre kanal, fasevender det og mikser resultatet inn i venstre kanal - og motsatt. Plutselig blir stereoperspektivet dobbelt så bredt. Kanskje. Det er hva "hyperspace"-knappen på en gammel boombox gjør. Musikkappen CanOpener som jeg bruker på iPhone gjør noe lignende for å få stereoperspektivet "ut av hodet". Hvis man leker litt med innstillingene i den appen, blir man overrasket over hvor mye crossfeed man må legge inn for at det skal gjøre noen som helst hørbar forskjell.

Tenk også litt over hvor store tidsforskjeller som er mulig å få til mellom kanalene i en DAC chip uten å kode dem inn i digital signalprosessering. Chipen er et par-tre cm bred og signalet beveger seg med 50-70 % av lysets hastighet. Eventuelle utilsiktede tidsforskjeller mellom kanalene vil være picosekunder, mens lyden i luft trenger et millisekund eller så på å gå fra det ene øret til det andre. Det er en faktor på en milliard i forskjell.

Stereoperspektivet på opptaket skapes gjennom en passe blanding av nivåforskjell mellom høyre og venstre kanal (pan pot) og tidsforsinkelser på noen millisekunder mellom kanalene. Produsenten kan plassere et instrument et bestemt sted på den virtuelle scenen med bare nivåforskjell eller bare tidsforskjell, eller begge. Litt forskjell i eq mellom kanalene kan brukes til å finjustere. Illusjonen av plassering i høyde og dybde må skapes med eq, ettersom vi bare har to ører og de sitter der de sitter. Legg på litt etterklang eller chorus, og du plasserer det hele i et rom av ønsket størrelse. Ingen ting av dette er spesielt mystisk for de som produserer musikken vi lytter til. Det sies at hvis du visste hvordan pølser og landets lover blir til, vil du aldri mer få en rolig natts søvn, og kanskje vi kan si det om plateproduksjon også. Her er en håndfull linker, google vil finne mange fler.

Improving Your Stereo Mixing
    Making The Most Of The Stereo Panorama
    21 stereo width tips | Tech Tuition | MusicRadar
    Mixing in Stereo: Adding Width and Depth to Your Recordings - Blog - Universal Audio
    Panning Techniques for Mixing - Harmony Central
    Tips & Techniques:Mixing - Width and Depth from James Meeker - Gearslutz.com
    Mixing Secrets For The Small Studio: Additional Resources (Cambridge Music Technology)

Å selv plugge en elgitar via et pedalbrett inn i anlegget og fikle med de forskjellige knottene er også morsomt. Stereo chorus, anyone?

Når alt det er sagt, så spekulerer jeg likevel på om eventuelle hørbare forskjeller i romlighet mellom DACer har noe med impulsrespons å gjøre. Forskjellige digitale filtre vil gi mer eller mindre pre- og post-ringing, og vil også gi ulik frekvensgang helt øverst i diskanten. Det kan tenkes å påvirke lyden av instrumenter som high-hat og skarptromme såpass mye at det også påvirker illusjonen av hvor stort rom de befinner seg i. Diverse anmeldelser av digitale produkter med switchbare filtre kommenterer at graden av romlighet er en av de opplevde forskjellene mellom ulike filtertyper. Det er ikke noe mystisk med det heller, bare parameterendringer i koden for filtrering. Mer her: http://www.hi-fiworld.co.uk/index.p...ws/642-audiolab-q-dac-filters-.html?showall=1

Sist redigert:
    N

nb

Gjest
    Til sammenligning så har avspliing av vinyl en kanalseparasjon på kanskje 30dB på en god dag, likevel er det ikke noen som klager over romlighet og den slags ved vinylavspilling. Dersom ene kanalen er kun ca 12dB høyere/lavere enn den andre så oppleves det som om lyden kun kommer fra en av høyttalerene. I det hele er vinyl en ganske god referanse for en del ting siden de tekniske dataene på de aller fleste fronter er helt håpløst dårlige sammenlignet med selv den mest jalla CD-spiller, noe som i det minste indikerer at det ikke er primært på slike saker slaget står for om man liker noe eller ikke.

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.763
    Sted
    Phobos
    Vinyl, som jo er kjent for å gi meget god holografi, har en channel separation på et sted mellom 20-27 db på de målinger jeg har sett. Vinyl er altså noe av det mest horrible du kan fremskaffe i dag på dette området. Basert på denne empirien er jeg derfor veldig skeptisk til at dette er riktig ballpark en gang. Asbjørn treffer nok spikeren på hodet, og det er sannsynligvis ikke verre enn å se på ferdige effekter i lydproduksjonsprogrammer for å få svaret på hva denne illusjonen består av.

EDIT: nb postet rett før meg angående akkurat dette. Fascinerende.

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Men for å dvele litt med begrepet 'illusjon'
    Illusjon er ikke et eget 'parameter'
    Hvis ikke det er et eget parameter - kan det da måles?
    Er ikke illusjonen nettopp et resultat ervervet fra en opplevelse knyttet sammen av flere målbare størrelser, som også et måleinstrument kan detektere. Eller sagt på en annen (lettfattelig?) måte - Kan man tallfeste en illusjon?
    Altså, illusjonen er generert av observatøren og tilhører sådan individet.
    Dette farges igjen av oppfattelsesevnen og personlig smak.

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.826
    Torget vurderinger
    1
    Lydlokalisering, akustiske miljøer og muligheten for syntetisering er etterhvert rimelig godt forstått.

WikiDroppings som kretser rundt temaet:
    QSound - Wikipedia, the free encyclopedia
    Sound Retrieval System - Wikipedia, the free encyclopedia
    Ambiophonics - Wikipedia, the free encyclopedia
    Ambisonics - Wikipedia, the free encyclopedia
    Wave field synthesis - Wikipedia, the free encyclopedia

Head-related transfer function - Wikipedia, the free encyclopedia
    Crossfeed - Wikipedia, the free encyclopedia
    Sound localization - Wikipedia, the free encyclopedia
    Interaural time difference - Wikipedia, the free encyclopedia
    3D audio effect - Wikipedia, the free encyclopedia
    Auditory spatial attention - Wikipedia, the free encyclopedia

Det er ikke mye av dette hvor en rimelig grei DAC gjør noen vesentlig forskjell den ene eller andre veien.

Ta f.eks. en gammel kjenning som Roger Waters sin Amused to death - finnes det en eneste «naturlig» stereolyd på hele plata? Den er som kjent produsert med Q-sound som stort sett bruker monofiler som input til stereoeffekter. Mange audiofile har brukt den plata som referanse, selv om den i praksis har et nær 100% syntetisk lydbilde/stereoperspektiv. For et tilfeldig utvalg av hermetisk musikk så er det ikke urimelig å si at vi i praksis ikke vet hvordan det «skal» låte, også for rene minimalistiske akustiske produksjoner med minimalt med tukling/post-produksjon >> hvilket mikrofonoppsett optimerer du husalteret etter? Tuning av husalteret mot et lite knippe «referanse» innspillinger kan fort bære galt av sted ift andre innspillinger som har andre føringer og prioriteringer for lydreproduksjonen. Det er mye enklere med en ampliwire-tilnærming - dvs at sammensettingen av husalteret har en grunnleggende tilnærming mot transparent lydreproduksjon. Så kan man heller bruke lydsminke - tonekontroller, EQ og fuzzpedal ettersom det passer til ulike innspillinger, lyttesituasjon og dagsform.

mvh
    KJ

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Det er ikke mye av dette hvor en rimelig grei DAC gjør noen vesentlig forskjell den ene eller andre veien.
    KJ
    Da er det jo nettopp besnærende at jeg hører forskjell på DAC'er mhp. romlighet.
    Hvis ikke dette fenomenet er (du sa det) - En illusjon! :)

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.826
    Torget vurderinger
    1
    ^ Den perfekte illusjonen er kanskje det ultimate målet for de fleste av oss. Det er kanskje bare på veien at vi er prylnisser :cool:

mvh
    KJ

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.106
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    KJ
    Da er det jo nettopp besnærende at jeg hører forskjell på DAC'er mhp. romlighet.
    Da er vi ved den kjæreste kjerne av alle diskusjoner på HFS. Hvordan være sikker på at vi hører forskjeller?
    (blindteste kanskje)

• Liker
    Reaksjoner: KJ

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    KJ
    Da er vi ved den kjæreste kjerne av alle diskusjoner på HFS. Hvordan være sikker på at vi hører forskjeller?
    (blindteste kanskje)
    Kun med romlighet som utgangspunkt?
    Man vil jo ubevisst lytte etter andre fingeravtrykk også.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn