I en dunkel og kald kammersal.......

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.604
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Har du ferie må du få tatt deg en tur oppover til Mjøsens bredder. Kan sikkert finne frem noe Gluntan, Ole Ivar's og andre band som vil gjøre at du savner å komme hjem igjen.. ;)
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Så bra! Holder bare på med flytting, så å komme seg litt bort en halv dag eller kveld er perfekt.:)
    Dansebandmusikk er en sikker måte å få meg til å forsvinne igjen ja.
    Har respekt for de som driver med det altså, ofte gode musikere og sangere. Svinge kan det også gjøre, men.......
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.604
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Jepp, gi meg beskjed på pm du. Så får vi til litt. Og dansband vil neppe skje... Ei heller banjo eller steel gitar... :cool:
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.158
    Antall liker
    13.253
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Husk en kjapp tur innom Tøyen også, jeg har beryllium tweetere...:rolleyes:
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.160
    Antall liker
    5.224
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Skal legge ut frekvensgangsmålingen når jeg er hjemme. Ute å reiser for øyeblikket.

    Kikker dere på Responstråden er delen kar som skriver om sin oppgradering fra Ringradiator til Beryllium. Homogenitet og intet som stikker ut + lyst til å spille høyere er vel inntrykket kort oppsummert!

    Final
    Supert! Nå er det ferietid her, så jeg stikker gjerne innom hvis du kommer tilbake innen et par uker.
    Veldig hyggelig om du vil komme innom. Skal nok lage et dansebandfritt Potpourri i den anledning. Forvent dog ikke den store bredden med eksperimentell jazz fra min musikksamling.:(


    Jeg er ikke tilbake før om nærmere tre uker. Håper vi kan finne tid etter det. Så får du smøre ørene med Berylliumopplevelser andre steder så lenge. Hos meg blr det kun ringradiator vet du!

    Final
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Hmmm.... du sier noe. :cool:

    Edit: Det går helt fint! Du må kose deg. Jeg er en potet både når det gjelder musikksmak og diskantelementer så det blir nok helt supert tenker jeg (du kan nok spare potpourriet til noen andre ;))
    God Sommer!

    s9s.JPG


    beryllium_0205_wm_640.jpg




    scan-speak-d3004-664000-illuminator.jpg
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Hmmm.... Tenkte litt over en ting som jeg må spørre dere som leser tråden om.

    Nå begynner snart innflytting i nytt lytterom. Skal jeg opprette en egen tråd for akustiske detaljer i akustikkhjørnet og la denne tråden fortsette som koseblogg med bilder og slikt over prosessen, eller tåles det målinger og akustiske detaljer i denne?

    Hyl ut den som føler for det.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.604
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Keep it simple...Alt på samme sted...Dette fora er fragmentert nok som det er om en ikke skal lete etter ting også... ;)
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.248
    Antall liker
    2.428
    Torget vurderinger
    13
    Hmmm.... Tenkte litt over en ting som jeg må spørre dere som leser tråden om.

    Nå begynner snart innflytting i nytt lytterom. Skal jeg opprette en egen tråd for akustiske detaljer i akustikkhjørnet og la denne tråden fortsette som koseblogg med bilder og slikt over prosessen, eller tåles det målinger og akustiske detaljer i denne?

    Hyl ut den som føler for det.
    Har mye å lære så følger spent med uansett hvilken tråd du tar det i....:) men må nok si meg enig med HCS.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.120
    Antall liker
    20.477
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Følger med her AtleT jeg har mine ting spredd altfor mye rundt om....
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Takk mine gode menn, da kjører vi på! :)

    Hadde opprinnelig tenkt å ta alt i retroperspektiv når rommet var ferdig, men jeg kjenner mine egne mekanismer litt for godt. Det er ikke like artig å skrive når alt står ferdig som når det er under planlegging.

    Må bare få ut noen viktige poenger først:

    -Jeg graver i lytteromsakustikk kun fordi jeg synes det er moro. Det interesserer meg og jeg har en livsfilosofi som går ut på å holde på med det som er gøy til det ikke er gøy lenger. Hvis noe er gøy får man energi av det og da får man gjort mye mer i livet. Jeg har STOR forståelse for at dette blir mange hakk for nerdete for mange. (Egentlig synes jeg det selv også, men jeg ser ikke helt forskjellen på akustikkgraving og for eksempel høyttalerbygging, så da er man forhåpentligvis tilgitt på et hififorum som dette? )

    -Jeg mener ikke at jeg eller andre ikke kan ha glede av hva som helst av stereoanlegg i hvilket som helst lytterom. Det viktigste er at folk gleder seg over og hører på musikken sin. For meg spiller det mindre rolle hvor jeg hører musikken.

    -For min del er hifihobbyen et slags forskningsprosjekt for egen del. En metode å søke andre impulser som er relevant for min egen musikerhverdag. Lyd og musikk er så tett knyttet sammen at jeg synes jeg har stor nytte av å frekventere forumet.

    -Hovedårsaken til at jeg skriver på forumet er likevel for å dele entusiasmen for god lyd. Skulderklapp settes pris på for det betyr at noen mottar budskapet, men for meg vil dette aldri handle om NM i lydgjengivelse.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Bakgrunn for prosjekt "Kammersalen"

    Bakgrunnen for dette prosjektet er mest for å se hvor langt jeg kan dra gjengivelsen på akustisk musikk med nåværende oppsett.

    Selv har jeg alltid vært opptatt av akustikk fra et utøver eller publikums synspunkt. Som trompetist har jeg i praksis alltid med en portabel høyttaler som spiller fra 200hz og oppover og har i praksis testet akustikken i tosifret antall lokaler hver uke siden jeg var tenåring. Når jeg da plutselig åpnet for teorien bak alt dette for et par år siden føltes det som jeg var en knusktørr svamp med en bikube av ferdige hyller å sortere teori inn i.

    Min mentor i hifi har i alle år vært Morten Ringvold på Norsk Audio Teknikk, som har førsteklasses kunnskap om alle deler av gjengivelsen. Han har flere ganger uttalt at han synes tilfeldig møblert stue, med fornuftig innbo med visse akustiske egenskaper plassert på riktige steder ofte kan gi den opplevd beste lyden.

    Når man begynner å lese litt om lytteromsakustikk på nettet får man fort et annet inntrykk. Der er det det profesjonelle markedet som har skikkelig fotfeste og en helt annen filosofi presenteres. Realtraps Ethan Winer er nok ekstremt god på markedsføring og er vel den første vi alle møter når vi begynner å undersøke lytteromsakustikk.
    I proffverdenen blir ikke akkurat hifimarkedet snakket pent om.

    Ganske tidlig i prosessen fant jeg noen amerikanske akustikere som både gjorde proffstudioer og hifilytterom. Har prøvd å lete etter hva de konkrete forskjellene er, men det finnes svært få gode oppskrifter på hva god lyd i et lytterom er. Så finnes det kilometervis med oppskrifter hva et godt masteringsstudio er.

    Ikke akkurat noe oversiktelig landskap dette her. Jeg liker mysterier hvor jeg øyner håp om å bidra med noe nytt, så derfor begynte jeg å lese, flyttet inn i bøttekottet og lagde et "perfekt lytterom".

    Har vel kommet frem til at ingen lytteromsteori jeg har lest oppfyller mine mål om kvalitetslyd 100%, derfor lagde jeg min egen teori i fjor en gang, så får vi se når prosessen er ferdig hvor jeg tok feil.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Prosjekt kammersal: "Scratch"

    Ok. Begynner fra Schratch.

    Impuls.JPG


    Dette er en tone avspilt på hvilket som helst instrument. Hvordan vi oppfatter denne tonen kommer an på mange faktorer: hvilken fysisk avstand vi har til den, hvilke omgivelser vi hører den i er osv.

    Årsaken til forløpet er energi. Attack og decay 1 går så fort at man nærmest uannsett lengde på tonen vil ha samme forløpet med ulik sustain. Ta en streng for eksempel. Når man spiller en tone på en streng vil en god streng vibrere et mylder av toner som vi kaller overtoner. Strengen vil miste energien og overtonene vil avta fort og vil ikke komme tilbake før neste tone spilles. Det samme gjelder alle akustiske instrumenter, men denne virkningen avtar jo mer man beveger seg mot elektriske instrumenter naturlig nok.
    En streng bunnet opp i løse luften gir ikke mye lyd, derfor trengs det ressonanskasse som forsterker lyden fra strengen. En gitarstreng har gitarkasse(evt mikrofon), en fiolin har en fiolinkasse, en trompet har en trompet som ressonerer(;)), ett trommeskinn har en tromme. En slik ressonanskasse gjør at lyden som kommer fra strenger bygger seg opp og forsterkes før den avtar. En god ressonanskasse skal være god til å gjengi overtonene som skapes i vibrasjonen (strengen).

    Et artig poeng er at et akustisk instrument er et instrument som er konstruert med tanke på å lyde godt i noen lunde gitte akustiske omgivelser som stort sett er rom med vegger, gulv og tak.

    Psykoakustikk som handler om hvordan vi mennesker oppfatter denne lyden er et viktig element i den historiske utviklingen av instrumenter og musikk generelt.

    Hjernen vår trenger 6 millisekunder (lengde på klikket) på å oppfatte hvor et klikk kommer i fra og trenger minimum 25 ms for å oppfatte tonehøyde avhengig av frekvens.

    Når vi mennesker hører en tone er det tonens start og stopp som gir mesteparten av informasjonen vi fester oss ved. Derfor fyller man i mange stilarter inn den sustaine tonen med vibrato. Dette gir tonen en rytmisk og ledende funksjon pluss at man vekker visse overtoner i "strengen" og lager en fasevridning som oppleves som varmere tone. Dette kunne det vært skrevet en doktorgradsavhandling om alene, så jeg lar det bli med det.

    Når vi hører en fiolin eller gitar spille i et lyddødt rom oppfattes de som grå og overtonefattige. Spesielt hvis vi står på avstand. Dette er fordi hjernen vår ikke rekker å oppfatte overtonene i attacket på tonen. De varer for kort, så derfor vil vi oppfatte tonen som den delen av tonen som er sustain med små klangforskjeller uavhengig av attack.

    I et reflekterende rom vil man i praksis få spilt av samme tone med korte mellomrom slik at hjernen får den tiden den trenger for å oppfatte overtonene i attacket, men også i release-delen av tonen.
    Refleksjoner forsterker opplevelsen av overtoner, men jevner også ut overtonene. Se mitt eget forsøk noen sider tilbake der jeg tok opp et attack i et reflekterende rom og i et dødt.
    Mennesker liker jevne overtonerekker. Et flygel har den jevneste overtonerekken og en sekkepipe...... ;)

    Da kaller dessverre familiære plikter, kommer tilbake med utfordringer og mangler rundt selve opptakene i akustisk musikk.
     
    Sist redigert:

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.820
    Antall liker
    28.950
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Synes at tilnærmingen din til lyd er veldig interessant, AtleT. Kommer til å følge nøye med her, selv om jeg neppe kommer til å følge i dine fotspor. :)

    mvh
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.604
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Artig dette Atle. Så til dagens spm..

    Gir større direktivitet hos lydbølger, i ett lytterom, større grad av live følelse? Dvs at lyden har blitt fokusert ved hjelp av kanselleringer ved bruk av akustisk remedier. Dette kontra ett annet rom, hvor lyden går borti div møbler og andre remedier som finnes i en stue ?
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.280
    Antall liker
    105.745
    Torget vurderinger
    23
    I en relativt intelligent tilnærming til lytteromsbygging fra scratch inngår vel minimum følgende viktige hovedmomenter;
    - tilgjengelig areal/volum/utforming
    - prinsipp for høttalers bassystem OG øvrige område
    - materialvalg og interiør
    - kravspec til lytteposisjon(er)
    - krav til støygulv og avgitt/tilført støy forøvrig.
     

    pellesmil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2005
    Innlegg
    1.699
    Antall liker
    350
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    4
    Lykke til med prosjektet, dette blir spanandes
    mulig du allerede har stiftet bekjenskap med boken til venstre i bildet?

    Om du skulle trenge mere detaljer og nerdete info så annbefales denne, :p

    Ikke akkurat lesestoff for søvnige kvelder.

    Jeg satser på boka til høyre i sommer.

    P.

    IMG_0076_resize.JPG
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.280
    Antall liker
    105.745
    Torget vurderinger
    23
    Johnny Freeloader rides again!
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Artig dette Atle. Så til dagens spm..

    Gir større direktivitet hos lydbølger, i ett lytterom, større grad av live følelse? Dvs at lyden har blitt fokusert ved hjelp av kanselleringer ved bruk av akustisk remedier. Dette kontra ett annet rom, hvor lyden går borti div møbler og andre remedier som finnes i en stue ?
    Godt, men vanskelig spørsmål. Er ikke sikker på at jeg forstår hva du mener i den andre setningen?
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    I en relativt intelligent tilnærming til lytteromsbygging fra scratch inngår vel minimum følgende viktige hovedmomenter;
    - tilgjengelig areal/volum/utforming
    - prinsipp for høttalers bassystem OG øvrige område
    - materialvalg og interiør
    - kravspec til lytteposisjon(er)
    - krav til støygulv og avgitt/tilført støy forøvrig.
    God og grunnleggende liste det der.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.604
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Artig dette Atle. Så til dagens spm..

    Gir større direktivitet hos lydbølger, i ett lytterom, større grad av live følelse? Dvs at lyden har blitt fokusert ved hjelp av kanselleringer ved bruk av akustisk remedier. Dette kontra ett annet rom, hvor lyden går borti div møbler og andre remedier som finnes i en stue ?
    Godt, men vanskelig spørsmål. Er ikke sikker på at jeg forstår hva du mener i den andre setningen?

    Forutsatt at vi alle er forskejellige og måten vi ønsker lyden på er individuell... Er den det ? Iflg enkelte, Toole ? , foretrekker de fleste det samme når det gjelder forvregning . Er det da naturlig at måten vi ønsker å ha musikken presentert på i en stue på er lik ? Personlig tror jeg ikke dette, men hva tror du Atle ? Hvorfor har du kommet frem til det svaret du har og gitt hvile parametre ?



    Hehehe... Håper du tilgir meg at jeg lar deg få litt "ved" til "bålet" ditt... :rolleyes:
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Lykke til med prosjektet, dette blir spanandes
    mulig du allerede har stiftet bekjenskap med boken til venstre i bildet?

    Om du skulle trenge mere detaljer og nerdete info så annbefales denne, :p

    Ikke akkurat lesestoff for søvnige kvelder.

    Jeg satser på boka til høyre i sommer.

    P.

    Vis vedlegget 268974
    Takk skal du ha! Har sett boka før ja... ;) Blir nesten litt vanskelig å komme utenom godeste Toole når psykoakustiske studier skal under lupen.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Artig dette Atle. Så til dagens spm..

    Gir større direktivitet hos lydbølger, i ett lytterom, større grad av live følelse? Dvs at lyden har blitt fokusert ved hjelp av kanselleringer ved bruk av akustisk remedier. Dette kontra ett annet rom, hvor lyden går borti div møbler og andre remedier som finnes i en stue ?
    Godt, men vanskelig spørsmål. Er ikke sikker på at jeg forstår hva du mener i den andre setningen?

    Forutsatt at vi alle er forskejellige og måten vi ønsker lyden på er individuell... Er den det ? Iflg enkelte, Toole ? , foretrekker de fleste det samme når det gjelder forvregning . Er det da naturlig at måten vi ønsker å ha musikken presentert på i en stue på er lik ? Personlig tror jeg ikke dette, men hva tror du Atle ? Hvorfor har du kommet frem til det svaret du har og gitt hvile parametre ?



    Hehehe... Håper du tilgir meg at jeg lar deg få litt "ved" til "bålet" ditt... :rolleyes:
    Jeg er alltid glad for litt ved jeg, men hvorfor må du stille så vanskelige spørsmål? :)

    Psykoakustiske studier er resultatet av undersøkelser av mange ulike mennesker og delt opp i grupper i god vitenskapelig ånd. Så på den måten kan man vel til en viss grad si hva folk flest foretrekker. Problemet er bare at temaet er uendelig komplekst og for oss hifi-interesserte handler det om å plassere den siste prikken over I-en der vi vil ha den. Er ganske usikker på om mange av de psykoakustiske studiene i det hele tatt tenker på prikken.
    Toole med flere har gjort en kjempejobb og gitt et godt grunnlag, men bør nok ikke leses uten rom for tolkning IMO.

    Se på eksempelvis tilbakemeldingene 8x12 får på oppsettet sitt. Det er få negative ord å spore. Blir kompromissene små nok begynner smaken å bli likere også.

    Svaret på hva jeg tror og vet er så langt at jeg lagde en tråd om det. http://www.hifisentralen.no/forumet...todikk/74019-estetikk-i-hifi.html#post1812664
    Kortversjonen er at vi ikke er så individuelle som vi tror. Mye fordi vi allerede er lært opp til å like ulike ting, men at kulturer er ulike og innenfor hver kultur finnes et mylder av meninger. Fortsatt snakker vi om å plassere prikken. Resten av i-en er nok ganske lik.

    Min tilnærming til prosjektet og egentlig til livet ellers er nesten alltid å søke svaret i meg selv først. Hva synes jeg og hvorfor. Når jeg har funnet svaret kan jeg lete etter dokumentasjon.
    Når det gjelder dette prosjektet så går det vel bare på min egen smak. Ser på akustikk litt som sjakk. Reglene er ganske enkle hvis man først lærer seg de. Utover i spillet blir det uendelig komplekst.
    Min akustiske database ved praktisk erfaring er jo relativt stor og jeg har tro på min grunnleggende forståelse av musikk og lyd.
    I min søken etter dokumentsjon på egne meninger om hvordan ting henger sammen finner jeg flest svar hos konsertsalakustikerene.
     
    Sist redigert:

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.604
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Gode svar Atle, og jeg synes emnet er svært intr. Om det enn ikke finnes noen endelig fasit. Hvis en som er vant til å spille kasse gitar, akustisk, på en brun bar hadde blitt spurt om det samme , hva da ? Ville han ha fått sine var hos konsertsalakustikere ? Er det ikke å begrenset utvalg av musikk å anta at de som ser på akustikken i en konsertsal skal kunne ha flere svar fordi de driver med KONSERTSALER ? Har disse samme menneskene da en dyperligående forståelse av et opptak i studio ? Enn si et akustisk opptak i en sten kirke ? :)


    Som sagt, jeg søker å lære, men innser vel og at desto mer jeg lærer innser jeg at det er mer å lære...
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    En brun pub som eksempel er ikke helt fulltreffer fordi man sjelden spiller akustisk i en pub, men skjønner poenget. Ville gitaristen fått fasitsvaret for anlegget sitt av konsertsalakustikeren? Sannsynligvis ikke, men han kunne fått hjelp til å lage puben til å bli et finere sted å spille gitar. Rikere klang i gitar, bedre tydelighet osv...

    En konsertsalakustiker er i bunn og grunn en bare en akustiker som er så heldig å få lov til å jobbe med konsertsaler. De har ikke nødvendigvis så god peiling på lytterom eller opptak. Konsertsaler handler om å "forfine" musikken som et slags instrument i seg selv. Det jeg mente er at jeg finner igjen de mange av svarene på mine tanker om å forfine lyden som kommer ut av anlegget hos konsertsalakustikerene.

    Jeg ser at Burmester, Gryphon, Knut Vadseth etc etc spiller i lytterom uten dempemateriale. Jeg har vært interessert i å finne ut hvorfor og se om man kan optimalisere ytterligere. Noen av svarene ligger i "Schratch" innlegget. Andre kommer forhåpentligvis i senere innlegg.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.047
    Antall liker
    1.852
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Knut Valseth sitt lytterom, høyttalerplasering, lytteposisjon og innredning er i mine ører genial på mange måtrr. Har testet ut disse teoriene hjemme gjennom flere år, i forskjellige rom og med ulike anlegg. Avstanden mellom høyttalerne og veggen bak er f.eks så lang at første refleksjonen treffer øret så sent at den ikke blander deg med direktelyden. Selv har jeg 7 meter fra høyttaler til veggen bak og jeg mener at dette bidrar til en enorm dybde i lydbildet. Sofaene som står som en hestesko demper lyden mye, syns det er litt av samme følelsen som å dempe taket. Kan komme tilbake til mere senete, nå er det kvelden.

    Har kjørt ab-testing med datteren min i sweetspot i kveld, testet med og uten forforsterker :)
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Enig John Harald. Den høyttalerplasseringen er kjempefin.

    Har brukt den plasseringen selv i to av mine tre stuer. Den ene gangen med to meter til frontvegg og den andre gangen med 3.5.
    Syv meter er jo helt vilt!!

    Da jeg bodde i Århus og brukte den plasseringen hadde lyden litt magi over seg. Inntil nylig har jeg trodd at det var forsterkeren som gjorde susen, men i det siste har jeg begynt å lure på om det var plasseringen som gjorde det. Da var det vegg til vegg teppe, men kun dempet førsterefleksjoner på sideveggene.

    AB-testing ja. Godt barna kan brukes til noe fornuftig.;)
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.700
    Antall liker
    7.874
    Bra Atle - fõr oss med disse sakene.
    Jeg kommer til å følge med på dette - høyst relevant.
    BB
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn